2017-09-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Du är amatören här och du kan bevisligen inte skilja på vad som är toppis och inte.

Ska du verkligen fortsätta hävda att detta är en toppis? https://imgur.com/a/5zsFA

Svälj stoltheten och gå vidare din pajas.

Till vänster ja! Har förklarat mig tydligt, behöver inte göra det igen. Spelar ingen roll hur många amatörer som tar din sida. Så är det när man har självförtroende och vet att man besitter mer kunskap än alla andra. Är det någon som ska gå vidare så är det du som inte ens har försökt motbevisa mig seriöst. Men visst, jag förstår att det inte är så lätt när man inte har något att komma med
Citera
2017-09-14, 15:26
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Glöm det. Jag vet att jag besitter kunskap som ingen av er har och jag kan enkelt bevisa det om några veckor. Återkommer då så ska ni få något att suga på.
Du gör bara bort dig.

Men ut och plocka, lägg upp bilder så hjälper jag gärna till med identifiering. Jag plockade första gången 1990 och har plockat de flesta säsonger sedan dess, i flera olika länder. Senast igår faktiskt.

Tidigare dispyter i tråden har avgjorts med hjälp av Knarkkorven (Sveriges främsta auktoritet på området). Fråga honom och han kommer berätta för dig att du har fel.
Citera
2017-09-14, 15:29
Medlem
bestwizs avatar
Citat:
Är du medveten om att en blöt fot får en mer gulbrun färg?

Ja det är jag. Du verkar inte var helt medveten om skillnaden på olika svampar. Det handlar inte bara om färgen, utan även om hur hatten ser ut på insidan och framförallt vad foten har för form tillsammans med dess kontrast. Vad tror du är mest troligt, att tre personer som säger emot dig har rätt, eller att du som bara tror att du är säker har rätt? Det är väldigt likt en toppis, och många människor gör felet att därför klassa det som en toppis, inklusive dig.
Citera
2017-09-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Du gör bara bort dig.

Men ut och plocka, lägg upp bilder så hjälper jag gärna till med identifiering. Jag plockade första gången 1990 och har plockat de flesta säsonger sedan dess, i flera olika länder. Senast igår faktiskt.

Tidigare dispyter i tråden har avgjorts med hjälp av Knarkkorven (Sveriges främsta auktoritet på området). Fråga honom och han kommer berätta för dig att du har fel.

Tack men jag behöver ingen hjälp med identifiering. Jag har fortfarande fina toppisar kvar vilandes i mina vakuumburkar. Men tänker lägga upp bilder när jag plockat färska så kanske du förstår att jag endast plockar toppisar. Väntar på att temperaturen ska sjunka några grader till, räknar med stora flushar i mitt område om 10-14 dagar.
Citera
2017-09-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestwiz
Ja det är jag. Du verkar inte var helt medveten om skillnaden på olika svampar. Det handlar inte bara om färgen, utan även om hur hatten ser ut på insidan och framförallt hur foten har för form tillsammans med dess kontrast. Vad tror du är mest troligt, att tre personer som säger emot dig har rätt, eller att du som bara tror att du är säker har rätt? Det är väldigt likt en toppis, och många människor gör felet att därför klassa det som en toppis, inklusive dig.

Var har jag sagt att det bara handlar om färgen haha? Läs mina tidigare inlägg där jag påpekat flera attribut som stämmer in på pricken med en toppis.
Citera
2017-09-14, 15:36
Medlem
bestwizs avatar
Citat:
Var har jag sagt att det bara handlar om färgen haha? Läs mina tidigare inlägg där jag påpekat flera attribut som stämmer in på pricken med en toppis.

Ingenstans, och det har inte jag heller. Om du kan läsa så ser du att jag skrev om hur både hatten och formen på foten ser ut. Jag håller med om att flera attribut stämmer in, men när attributen inte stämmer till 100 % så är det inte en toppis.
Senast redigerad av bestwiz 2017-09-14 kl. 15:41.
Citera
2017-09-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ingenstans, och det har inte jag heller. Om du kan läsa så ser du att jag skrev hur både hatten och foten ser ut. Jag håller med om att flera attribut stämmer in, men när attributen inte stämmer till 100 % så är det inte en toppis.

Det är synd att det är för sent att kolla efter hinnan jag prata om. För det hade varit spiken i kistan om vem som har rätt eller fel.

Har den inte pellicle hinnan så är det garanterat ingen toppis, hur lik den än verkar vara.
Citera
2017-09-14, 15:45
Medlem
bestwizs avatar
Citat:
Det är synd att det är för sent att kolla efter hinnan jag prata om. För det hade varit spiken i kistan om vem som har rätt eller fel.

Har den inte pellicle hinnan så är det garanterat ingen toppis, hur lik den än verkar vara.

Det behövs inte ens. Spiken i kistan har redan visat sig i och med hur svamparna ser ut på bilderna.
Citera
2017-09-14, 15:49
Medlem
Citat:
Det behövs inte ens. Spiken i kistan har redan visat sig i och med hur svamparna ser ut på bilderna.

Svamparna? Jag har endast pratat om den vänstra svampen hela tiden. Den högra ser vem som helst att det ej är en toppis. Och nej det är inte möjligt att med 100% säkerhet säga att det inte är en toppis då flera attribut stämmer på pricken och en del andra är väldigt snarlika och kan mycket väl stämma dem med. En väldigt rak fot på toppisar förekommer, det hade ni vetat om ni var mer erfarna. En fot ändrar färg beroende på hur blöt/gammal den är. De attributen jag nämde som stämde in på pricken väger betydligt mer än dem enstaka ni nämde som fortfarande inte utesluter att det inte är en toppis.
Citera
2017-09-14, 15:51
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Till vänster ja! Har förklarat mig tydligt, behöver inte göra det igen. Spelar ingen roll hur många amatörer som tar din sida. Så är det när man har självförtroende och vet att man besitter mer kunskap än alla andra. Är det någon som ska gå vidare så är det du som inte ens har försökt motbevisa mig seriöst. Men visst, jag förstår att det inte är så lätt när man inte har något att komma med

Har inte försökt förklara mig något närmre för att jag tycker det finns andra som redan har gjort ett komplett ID på svamparna i fråga. Så att upprepa deras inlägg fast med andra ord inför en faktaresistent dåre ser jag ingen mening med.

Däremot så hoppades jag att om tillräckligt många skulle säga att du har fel så kanske du skulle inse det själv till slut, så verkar inte vara fallet...
Citera
2017-09-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Har inte försökt förklara mig något närmre för att jag tycker det finns andra som redan har gjort ett komplett ID på svamparna i fråga. Så att upprepa deras inlägg fast med andra ord inför en faktaresistent dåre ser jag ingen mening med.

Däremot så hoppades jag att om tillräckligt många skulle säga att du har fel så kanske du skulle inse det själv till slut, så verkar inte vara fallet...

Komplett ID? Det har ingen gjort på den svampen, tyvärr. Det är just det jag varit besviken över. De påpekar saker som rak fot och färg vilket är helt fel då jag förklarat det flera gånger och ytterligare en gång i mitt förra inlägg.
Citera
2017-09-14, 15:56
Medlem
bestwizs avatar
Citat:
Svamparna? Jag har endast pratat om den vänstra svampen hela tiden. Den högra ser vem som helst att det ej är en toppis. Och nej det är inte möjligt att med 100% säkerhet säga att det inte är en toppis då flera attribut stämmer på pricken och en del andra är väldigt snarlika och kan mycket väl stämma dem med. En väldigt rak fot på toppisar förekommer, det hade ni vetat om ni var mer erfarna. En fot ändrar färg beroende på hur blöt/gammal den är. De attributen jag nämde som stämde in på pricken väger betydligt mer än dem enstaka ni nämde som fortfarande inte utesluter att det inte är en toppis.

Jag vet att en rak fot kan förekomma. Men jag pratar om färgens kontrast på den vänstra svampens fot, samt hur fotens yta ser ut. Där går det att urskilja att det alltså inte är en toppis, oavsett svampens andra likheter. Det hade DU vetat om du var mer erfaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in