2017-09-14, 15:58
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
En väldigt rak fot på toppisar förekommer, det hade ni vetat om ni var mer erfarna.
Nu får du lov att ge dig. Du plockade dina första toppisar förra säsongen, och redan då satt du och postade högst tvivelaktiga råd i tråden. Jag förstår att det är lätt att bli överentusiastisk när man har lärt sig nåt nytt, önsketänkandet sätter in och man överskattar sin förmåga.

Det är enkelt avgjort detta som sagt: mejla bilden till Knarkkorven på MM.
Citera
2017-09-14, 15:59
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Komplett ID? Det har ingen gjort på den svampen, tyvärr. Det är just det jag varit besviken över. De påpekar saker som rak fot och färg vilket är helt fel då jag förklarat det flera gånger och ytterligare en gång i mitt förra inlägg.

Åh jo då du har fått det förklarat för dig mer än nog.
Citera
2017-09-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestwiz
Jag vet att en rak fot kan förekomma. Men jag pratar om färgens kontrast på den vänstra svampens fot, samt hur fotens yta ser ut. Där går det att urskilja att det alltså inte är en toppis, oavsett svampens andra likheter. Det hade DU vetat om du var mer erfaren.

Hahha har du ens en aning om så många "kontraster" det kan förekomma på en toppis fot? För många för att du med säkerhet, endast på det argumentet, kan utesluta att just denna inte är en toppis. En toppis fot kan tom vara helt mörk om den är tillräckligt blöt. Den kan vara vit, gulbrun, blåfärgad(nedre delen). Givetvis en kombination av flera dem jag nämde också.
Citera
2017-09-14, 16:10
Medlem
bestwizs avatar
Citat:
Hahha har du ens en aning om så många "kontraster" det kan förekomma på en toppis fot? För många för att du med säkerhet, endast på det argumentet, kan utesluta att just denna inte är en toppis. En toppis fot kan tom vara helt mörk om den är tillräckligt blöt. Den kan vara vit, gulbrun, blåfärgad(nedre delen). Givetvis en kombination av flera dem jag nämde också.

Jag har inte endast pratat om kontrasten, utan också om ytan samt insidan på hatten. Det är som sagt väldigt lätt att göra misstaget att tro att det är en toppis då den är väldigt lik.
Citera
2017-09-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Nu får du lov att ge dig. Du plockade dina första toppisar förra säsongen, och redan då satt du och postade högst tvivelaktiga råd i tråden. Jag förstår att det är lätt att bli överentusiastisk när man har lärt sig nåt nytt, önsketänkandet sätter in och man överskattar sin förmåga.

Det är enkelt avgjort detta som sagt: mejla bilden till Knarkkorven på MM.

Spelar ingen roll då jag blir irriterad att ni med flera års erfarenhet inte ser det jag ser. Jag har inte plockat en enda toppis som varit tvivelaktig sen jag lärde mig hur man skulle identifiera 100%. Har konsumerat majoriteten av dem 400-500 jag plockade förra året(min första säsong ja) med ypperligt resultat. Har haft fantastiska trippar även på låga doser.

Förstår inte varför ni reagear som ni gör, ni får det att framstå som jag uppmana honom att äta den när jag sa klart och tydligt:

"Tipset om den klibbiga hinnan kan endast göras när den är relativt färsk, ej torkad. Jag råder dig att inte äta den trots att jag är så säker, eftersom jag själv alltid dubbelkollar om hinnan finns även om jag är 99.9% säker. Tyvärr kan jag inte göra det via datorn så plocka nya exemplar och berätta om de har hinnan."

Det är just det man gör om man är en smula osäker på det ena eller andra hållet. För om majoriteten av attrituben stämmer in så är just förekomsten/avsaknandet av hinnan spiken i kistan.
Citera
2017-09-14, 16:32
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Spelar ingen roll då jag blir irriterad att ni med flera års erfarenhet inte ser det jag ser.

"Tipset om den klibbiga hinnan kan endast göras när den är relativt färsk, ej torkad. Jag råder dig att inte äta den trots att jag är så säker, eftersom jag själv alltid dubbelkollar om hinnan finns även om jag är 99.9% säker. Tyvärr kan jag inte göra det via datorn så plocka nya exemplar och berätta om de har hinnan."

Det är just det man gör om man är en smula osäker på det ena eller andra hållet. För om majoriteten av attrituben stämmer in så är just förekomsten/avsaknandet av hinnan spiken i kistan.

Citat:
Förstår inte varför ni reagear som ni gör, ni får det att framstå som jag uppmana honom att äta den

När du skrev som du gjorde från första början så är det ju lätt som en plätt för en nybörjare att anta att du vet vad du pratar om och att det är helt lugnt för han att äta den.

Citat:
Inget snack om saken att den vänstra är en toppis! Inåtböjda hatten, färgen, toppen etc etc..

Du "uppmanar" inte nej, men för en ivrig förstagångstrippare så tolkar han ju som sagt det ovanstående som om att det är fritt fram.

Citat:
Jag har inte plockat en enda toppis som varit tvivelaktig sen jag lärde mig hur man skulle identifiera 100%. Har konsumerat majoriteten av dem 400-500 jag plockade förra året(min första säsong ja) med ypperligt resultat. Har haft fantastiska trippar även på låga doser.

Fast det kan du ju inte veta, har du haft fel en gång (nu) så kan du haft fel förr. Tror säkert du har fått fina trippar även om inte 100 av 100 har varit toppisar alla gånger.
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-09-14 kl. 16:35.
Citera
2017-09-14, 16:33
Medlem
Sen en annan sak som är värt att påpeka som ingen har tagit upp. Det finns inte en enda svamp som är extremt lik toppisen, som är skadlig i Sverige. Det är bra att veta. Låt säga att vi blev överens om att svampen vi pratat om inte är en toppis, den hade fortfarande varit totalt ofarlig att konsumera, det är ett faktum. Det finns inte så värst många sorter i Sverige som är farliga/skadliga, men dem ser alla väldigt annorlunda ut från toppisen.

Kan vara tryggt för nybörjare här att känna till och slippa noja i onödan om dem skulle råkat få i sig något annat..Värsta som kan hända är att man får lite ont i magen då vara magar överlag har svårt för att bryta ner svamparnas kolhydrater.
Citera
2017-09-14, 16:45
Medlem
Östergötland:
https://imgur.com/a/ziGdk
Någon som har lust att komma med input?
Citera
2017-09-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick

Fast det kan du ju inte veta, har du haft fel en gång (nu) så kan du haft fel förr. Tror säkert du har fått fina trippar även om inte 100 av 100 har varit toppisar alla gånger.

Alla jag plockat har haft 4 klockrena attribut.

1. Hattens nedre del buktar inåt.
2. Mörka skivor som är vinklade uppåt från hattens kant.
3. Vertikala linjer på hatten när dem är blöta
4. Pellicle Hinnan
+ Gärna krökt/skruvad fot då majoriteten har det.
Citera
2017-09-14, 16:49
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beautilfulLoser
Östergötland:
Citera
2017-09-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beautilfulLoser
Östergötland:

Grattis!! Väldigt fina toppisar
Citera
2017-09-14, 16:50
Medlem
Citat:
Sen en annan sak som är värt att påpeka som ingen har tagit upp. Det finns inte en enda svamp som är extremt lik toppisen, som är skadlig i Sverige. Det är bra att veta. Låt säga att vi blev överens om att svampen vi pratat om inte är en toppis, den hade fortfarande varit totalt ofarlig att konsumera, det är ett faktum. Det finns inte så värst många sorter i Sverige som är farliga/skadliga, men dem ser alla väldigt annorlunda ut från toppisen.

Kan vara tryggt för nybörjare här att känna till och slippa noja i onödan om dem skulle råkat få i sig något annat..Värsta som kan hända är att man får lite ont i magen då vara magar överlag har svårt för att bryta ner svamparnas kolhydrater.

Vet du om det, har du läst om det? Eller du TROR så?
Jag har sett hur dålig man kan bli om man stoppar i sig fel svamp.
En bekant till mig trodde att han hittade toppisar. Efter 3 dygn sängliggande och spyande fick han åka in på sjukan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in