2003-08-08, 14:24
Medlem
kezoos avatar
Jag skapade denna FAQ för att besvara alla dom vanligaste frågorna om Toppisar, så slipper vi ca hälften av alla trådar som kommer in med exakt samma fråga. Detta blir efter ett tag rätt drygt och folk ber dom att söka efter deras fråga istället. Men nu när vi har denna faq så hänvisa dem till denna istället....

1 Vart hittar jag dessa?
2 Hur känner jag igen dem?
3 Hur många ska man äta?
4 Skall man torka dem?
5 Är dom giftiga?

1 Var hittar man dem?

Toppisarna brukar oftast växa på gödslade gräsmarker, så som hagar och golfbanor. Om du ska leta på en Golfbana kolla runt på sidorna där gräset är lite högre, dom växer inte rakt på greenen. I hagarna är det bara och springa runt och leta, dom växer lite överallt. Det finns även gödselskivlingar, dom växer antingen rakt på eller brevid "bajs". Dom tillhör samma släckte som toppisarna, men dom innehåller lite mindre psilocybe än deras släckting.

2 Hur känner man igen dem?

Du har säkert sett dem i hela ditt liv utan att veta vad det är, förutom att det är svamp... :) Färgen kan skilja sig rätt mycket, vissa är lite mer beigea medans andra är bruna. Men här är ett par bilder:

3 Hur många skall man äta?

Det kan variera p.g.a att vissa är mer potenta än andra, och storleken kan skilja sig rätt mycket. Men på ett ungefär:

Lätt tripp: 10-30
Mellan tripp: 30-50
Tung tripp: 50+

Man ska konsumera alla sina svampar inom en timme för bästa effekt, så jag kan ju rekomendera att man först tar 20st, väntar i 15-20 minuter sen tar man ytteligare 10st varje 10e minut till man tycker att det räcker. På så sätt så har du inom en timme fått i dig runt 50-60st...

4 Ska man torka dem?

Tja, om man vill så kan man det, det skadar inte trippen. Det är bara och lägga ut svampen på en tidning i ett mörkt rum i ett par dagar så fixar det sig.

5 Är dom giftiga?

Dom innehåller inget gift. Men om man är psykiskt instabil kan man trigga fram en psykos, men detta beror inte på psilocybinet utan människan som tar det.

EDIT (av varelse):

Länkar
Identifikationsguide

Förväxlingsrisk med andra svampar?

/EDIT
Citera
2003-08-17, 01:55
Medlem
Re: FAQ: Toppslätsskivling (Psilocybe Semilanceata)

Jag ska ge mig ut på svampjakt snart.

När är det säsong, borde väl börja nu eller? (mellansverige)

Kan även tillägga att tratten är ca 1-2cm i diameter och dom är ca 4-10cm höga, stämmer det?

Hur vanliga är dom egentligen?

Finns det fler sidor med bilder så man kan kolla riktigt noga på dom innan man ger sig ut på jakt.
Citera
2003-08-17, 02:19
Medlem
Nu har det regnat och haft sig så nu bör de väl ploppa upp snart

Btw. nån i sthlms-området som vill ut och leta? Pm:a mig. Förvänta er ingen expert dock, bara lite letsällskap. Fyra ögon ser bättre än två så att säga
Citera
2003-08-17, 18:19
Medlem
Franss avatar
Re: FAQ: Toppslätsskivling (Psilocybe Semilanceata)

Citat:
Ursprungligen postat av kekkoz
Jag ska ge mig ut på svampjakt snart.

När är det säsong, borde väl börja nu eller? (mellansverige)

Kan även tillägga att tratten är ca 1-2cm i diameter och dom är ca 4-10cm höga, stämmer det?

Hur vanliga är dom egentligen?

Finns det fler sidor med bilder så man kan kolla riktigt noga på dom innan man ger sig ut på jakt.
JAg har vatt ute i Skåne och Halland men med inget resultat alls.
BTW ingen från lund som vill ut och plocka senare?
Citera
2003-08-21, 02:05
Medlem
freddags avatar
En newbie fråga..

Kan man spara svamparna till vintern ifall man plockar de nu?
Citera
2003-08-24, 22:13
Awaiting Email Confirmation
aaah, jag hittade väll MASSOR MED TOPPISAR på min gård idag... ska ta å plocka några säckar imorgon.
Citera
2003-08-25, 01:52
Medlem
Freddag: Det är bara att torka dem. Vad jag vet förloras inte så mycket i kraft av det. Se till att torka väl, på tidningspapper eller så, för om det är fuktigt i din burk så har du fått andra svampar inom ett par veckor =). Det står i många svampböcker om vad som gäller när man torkar svamp...
Att frysa in dem ska också gå också bra, någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2003-08-27, 14:47
Medlem
Det kommer en identifieringsguide inom kort..som jag satt ihop och en kompis förhoppningsvis kodar idag.

Lägger upp länken här när den är klar.

Må bäst..
//stonErollEr
Citera
2003-08-27, 23:17
Awaiting Email Confirmation
Shejk Linuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezoo
Lätt tripp: 15-40
Mellan tripp: 40-70
Tung tripp: 70+
Vad motsvarar det i gram?
Citera
2003-08-29, 07:37
Medlem
http://www.magiskamolekyler.org/htdo...y.php/view/50/

Här har ni en bra guide som jag pillat ihop för er svamp-intresserade.

Må bäst...
Citera
2003-08-29, 17:47
Medlem
varelses avatar
trevlig och lärorik. Tack.
Posta den under "Läsvärda sidor".

/Chris
Citera
2003-11-13, 23:40
Medlem
fan vilken bra tråd.. har aldrig testat svamp.. men nu blir man ju lockad när d e så lätt å fixa.. men en fråga bara, hur mycke kostar d om man e lat och vill köpa ?

// jau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in