2017-09-13, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ojojoj, du kan så lite om ämnet att du inte ens inser hur otroligt okunnig du framstår av det du skriver.

Men det vore väldigt intressant tycker jag, om du som är så kunnig i hela världens "civila lagstiftningar", kunde berätta vilka av dessa som inte begränsar möjligheten att förhandla bort ansvar för brott.
Det vore ju ett riktigt eldorado för brottslingar. Jag tror inte att du fattar själv vad det är du har skrivit. Sedan vore det ju lite intressant om du förklarade hur det kommer sig att det är de "civila lagstiftningarna" världen över, som reglerar möjiigheten att förhandla bort ansvar för brott, och inte de brottsrättsliga lagstiftningarna.

Om du nu är så kunnig på detta område, varför tror du då att polis och åklagare är inblandade i ett civilrättsligt mål?

Är du överhuvudtaget inbegripen med vad som omfattas av en sjöfartsolycka? Det tror jag nämligen inte en sekund på att du är.

Men vi kan väl säga så här, du får en 50/50 chans att gissa rätt i ett fall. Är den olycka PM beskriver, att betrakta som en sjöfartsolycka?
Civil lagstiftning blir inte automatiskt enbart civilrättslig lagstiftning med begränsning i tvister. Kriminallagstiftningen är också civil om du inte avser t ex militärlagstiftning och militära domstolar.

Jag är extremt tydlig med att man i princip inte kan friskriva sig från brottslighet men du lyckas läsa det hela 180 grader tvärt om. Och den friskrivning man kan lyckas med är oftast begränsad till gradskillnad - det finns t ex möjlighet att påverka var gränsen skall gå för vårdslöshet eller misshandel genom att påvisa överenskommelse. Just där är det bra att ha ett påskrivet papper från ubåtspassagerare att de är införstådda med att säkerheten inte är densamma som på ett kryssningsfartyg. Dock ger avtalet högst marginellt juridiskt skydd om någon t ex fastnar i en oskyddad remskiva eller ubåten krockar på grund av brott mot lagstiftning.

Jag är dessutom alldeles extremt tydlig med att det är tvister och dyligt där du - oftast - kan skydda dig med avtalspapper. Däremot finns t ex arbetslagstiftningar mm som listar specifika rättigheter en dum kund inte skall kunna förhandla bort. Men det är här den riktigt stora vitsen kommer med ett påskrivet avtal som tydligt begränsar ansvar.

Går inte eller att missförstå det jag skriver angående när något är polisärende med åklagare eller när någon väljer att själv stämma någon. Eller rättare sagt - det går att missförstå om någon har en explicit önskan att missförstå. Men hur står det till i huvudet om man har en sådan explicit önskan?
Citera
2017-09-13, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En person som har varit tvungen av praktiska skäl att utföra en transportstyckning av en redan död person vid ett tillfälle i sitt liv, börjar ju inte plötsligt slakta folk utan anledning till höger och vänster. Så NEJ han är inte farlig. Men hans farkoster är det...
Du är lite galen va? Han var inte tvungen att stycka henne. Han kunde kontakta räddningstjänst istället.
Citera
2017-09-13, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag skulle vilja påstå att det är helt omöjligt att spräcka skallen så att hjärnsubstans rinner ut av den luckan. Inte ens teoretiskt möjligt i min bok iaf. Möjligtvis att man kanske får en liten bula och säger aj.
Vi har inte hört någonting om hjärnsubstans ännu. PM nöjde sig väl med att prata om kraniebrott och blod.
Citera
2017-09-13, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Kan vara så, men nummer två gick väl till botten mest för att; får inte jag henne, ska inte heller någon annan ha henne?
Kanske fattat fel?
Jag tänkte nu inte på hur han avslutade den ubåten utan hans önskan att hela tiden börja på nya projekt.

Han sänkte sin första ubåt UC1 Freya. Ubåt nummer två UC2 Kraka hamnade däremot på museum. Han hade nog börjat på sin tredje ubåt UC3 Nautilus även om han inte råkat ut för ägandetvist av Freya. Och skulle inte ubåtsklubben gett med sig utan försvarat ägandet av Nautilus skulle nog KW varit vid livet medan PM nu varit fullt sysselsatt med att fixa ihop en UC4.
Citera
2017-09-13, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om luckan är förbi jämviktspunkten så ramlar den ju åt andra hållet, utåt. Då får man den inte i huvudet längre. Tänk lite själv! För övrigt var det där inte min teori, jag bara översatte det som den tyske ubåtsägaren skrev. Han som har arbetat tillsammans med M på Nautilus. Men du kanske vet bättre än honom också..?
Men det är ju exakt det skunkjob skriver med:
Citat:
Särskilt om hon inte fick den över jämviktspunkten så är det extra otroligt, snarast fullständigt omöjligt att få den i huvudet.
Citera
2017-09-13, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Det räcker väl att han får nåt slags vredesutbrott och drämmer hennes huvud mot skrovet? En sån skada kan mycket väl stämma överrens med att få luckan i skallen som han påstår.

Jo där har du rätt.

Här är GWs tankar 2017-09-13
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/unik-som-brottsling-har-peter-madsen-aldrig-varit/
Senast redigerad av Remark 2017-09-13 kl. 02:02.
Citera
2017-09-13, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jo där har du rätt.

Här är GWs tankar (innan luckteorin)
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/unik-som-brottsling-har-peter-madsen-aldrig-varit/

Jeg kan tenke meg at Madsen og wall har gått uklar, Madsen klapper til henne og Wall skriker.
Hun klatrer opp mot luken, Madsen tar tak i foten og drar av hennes strømpebukse. Hun faller ned der og Madsen dreper henne.
Citera
2017-09-13, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Den tyske ingenjören har haft ubåt i mer än 30 år o ALDRIG haft någon incident med någon lucka!!
läser du allt han skriver eller översätter du rätt?
Flera här som uppgraderar "möjligt" och "kan hända" till att betyda "troligt" eller "lätt hänt".
Citera
2017-09-13, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Jeg kan tenke meg at Madsen og wall har gått uklar, Madsen klapper til henne og Wall skriker.
Hun klatrer opp mot luken, Madsen tar tak i foten og drar av hennes strømpebukse. Hun faller ned der og Madsen dreper henne.

Ja, han befinner sig just där
Citera
2017-09-13, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du fattar verkligen ingenting, men det hade jag ju ärligt talat inte väntat mig heller. Kolla på en baklucka med ledade gångjärn vid tillfälle, och fundera över viktfördelning och geometri, så kanske det klarnar.
Vad har ledade gångjärn med ledad motvikt att göra?
Citera
2017-09-13, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jo där har du rätt.

Här är GWs tankar 2017-09-13
Det GW säger låter troligt. Att det var oplanerat och icke-sexuellt. Fast å andra sidan log jag lite åt alla inlägg som trodde på styckning i den här tråden innan det blev känt att han styckade henne. Så jag ska nog inte vara så självsäker
Citera
2017-09-13, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Det GW säger låter troligt. Att det var oplanerat och icke-sexuellt. Fast å andra sidan log jag lite åt alla inlägg som trodde på styckning i den här tråden innan det blev känt att han styckade henne. Så jag ska nog inte vara så självsäker

GW ändrar åsikt allt eftersom ny fakta tillkommer och sedan låtsas han som om det var så han alltid trott och tar åt sig äran.

Man behöver inte vara kriminalare för att fatta att det inte var planerat. Madsen skulle aldrig ta en sådan risk och riskera att förlora det han levde för och hade som livsprojekt. Den där jäkla ubåten verkade vara hans allt. Dagen efter händelsen hade han en ubåtstur inbokad med vänner där de skulle åka till Bornholm, så det är inte troligt att det var planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in