2017-09-12, 23:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det räcker med att känna till tyngdkraften. Men nu ledsnar jag på dig!
Nej det räcker inte. Det du skriver i ord och tycker är så djävla logiskt är inte ett skit logiskt om du ser på hur en människa ser ut med sina armar, händer och huvud och sätter dessa i relation till röret som leder upp till luckan och luckan i sig. Det är därför det skulle kunna klarna för dig om du gjorde en skiss.
Citera
2017-09-12, 23:59
Medlem
"Jens byggede ubåden med Peter Madsen: Derfor kan hans forklaring være sand "

"Lugen er meget massiv og tung, men der er hængt to store modvægte i den, så man kan åbne den indefra. Hvis man ikke ved, hvor man lige skal trække i lugen, så kan man ved et uheld trække den ned over sig selv, når den er slået op,« siger han."

https://www.bt.dk/danmark/jens-byggede-ubaaden-med-peter-madsen-derfor-kan-hans-forklaring-vaere-sand
Citera
2017-09-13, 00:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Att du inte förstår hur, varför och vad en ledad konstruktion kan ge för fördelar, gör inte en sådan konstruktion sämre.

Kolla på bakluckan på vilken modern bil som helst, om du nu förstår hur en sådan lösning fungerar, så får du ett svar på vilka fördelar en sådan lösning kan ge.

Att du sedan fortfarande inte fått bort alla anala bilder ur din skalle visar bara ännu en gång vad för person du är!

Nu visade det sig dock att det inte var en ledad konstruktion, utan en baserad på lod. Också en variant, men som inte ger samma fördelar som en ledad dito kan göra.
Det finns inte en bilbagagelucka i hela bilhistorien som har haft några motvikter överhuvudtaget.

Eftersom du misslyckades med att svara på det jag frågade så upprepar jag:

Kan du länka till någon liknande lucka som har ledade motvikter? Det går bra med vilken djävla lucka som helst på ubåt, stridsvagn, jordkällare eller vad fan du vill.
Citera
2017-09-13, 00:01
Medlem
Merwinnas avatar
Och här är originalartikeln med Falkenberg. Där står det mer utförligt, och det står att det är två motvikter. (Vet inte varför jag inte kan kopiera från BT, alla andra verkar kunna det.)

https://www.bt.dk/danmark/jens-byggede-ubaaden-med-peter-madsen-derfor-kan-hans-forklaring-vaere-sand
Citera
2017-09-13, 00:04
Medlem
Citat:
Och här är originalartikeln med Falkenberg. Där står det mer utförligt, och det står att det är två motvikter. (Vet inte varför jag inte kan kopiera från BT, alla andra verkar kunna det.)

Ja det henger to tykke jernplater bak røret som motvikt.
Citera
2017-09-13, 00:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Två plåtar som bildar en motvikt då, allt annat är ologiskt. Jag är faktiskt beredd att slå vad om saken, är du?

Tillägg för alla svagsinta: Jämför med denna motvikt till en vanlig hiss: http://3.bp.blogspot.com/-BUBZKTkX648/T4W8SFNCfhI/AAAAAAAABp0/BBnZ47Tx2Zg/s400/counterweight+1.JPG

Den består av ett helt gäng plåtar som tillsammans bildar en motvikt. Hissen har en och endast en motvikt och motvikten består av flertalet plåtar.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-09-13 kl. 00:14.
Citera
2017-09-13, 00:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
http://www.expressen.se/kvallsposten/stodet-till-madsen-efter-forklaringen/

Falkenberg var med och byggde ubåten tillsammans med Madsen och är väl bekant med farkostens konstruktion. Den aktuella järnluckan känner han väl till.
– Luckan är massiv och mycket tung och det finns motvikter som gör att man ska kunna öppna den inifrån. Men om man inte exakt vet hur man ska dra i luckan kan det mycket väl inträffa en olycka. Då kan man få den över sig, säger han till tidningen.
– Det är ingen osannolik förklaring, säger Falkenberg vidare.
Blir medvetslös
Han säger att man mycket väl kan bli slagen medvetslös av den aktuella luckan.
– Jag skulle faktiskt vilja säga att man har stor tur om man inte blir slagen medvetslös om man får luckan i huvudet.

OM man ska tro den mannen så är det alltså lätt hänt att få luckan i huvudet och då har man tur om man inte blir medvetslös.
Då återstår frågan hur många som fått luckan i huvudet och blivit medvetslösa under de nio år båten funnits. Inledningsvis fanns visst inga motvikter heller, så då måste ju risken dessutom ha varit mycket större!?!?

Nej, de uttalandena sätter jag ingen större tilltro till. Om luckans motvikter hänger som lod, betyder det att det krävs en stor kraft inledningsvis när luckan skall börja stängas. Då måste man lyfta motvikternas fulla tyngd rakt upp helt utan något bidrag från luckans egenvikt, plus den vikt själva luckan innebär av att stå över 90 grader. Man har heller ingen hävarmshjälp och en ofördelaktig vinkel när man står ner i röret och måste dra luckan åt sidan med all den kraft som behövs för att hissa upp motvikterna.

Ubåten har funnits i nio år, så länge det inte finns någon som helst info om att någon annan ens har skadat sig av luckan, köper jag inte att det är något lätt hänt!
Citera
2017-09-13, 00:09
Medlem
Citat:
Fast den tyske ubåtskaptenen trodde att det var möjligt, och han har som sagt arbetat tillsammans med Peter Madsen på Nautilus, plus att hans egna luckor (på hans egen ubåt) ser likadana ut har han berättat.

Jag tror att du VILL att M ska dömas bara för att du varit avundsjuk på honom. Annars hatar man väl inte en vilt främmande människa som du verkar göra. Inte ens om personen skulle visa sig vara skyldig.
Den tyske ingenjören har haft ubåt i mer än 30 år o ALDRIG haft någon incident med någon lucka!!
läser du allt han skriver eller översätter du rätt?
Citera
2017-09-13, 00:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns inte en bilbagagelucka i hela bilhistorien som har haft några motvikter överhuvudtaget.

Eftersom du misslyckades med att svara på det jag frågade så upprepar jag:

Kan du länka till någon liknande lucka som har ledade motvikter? Det går bra med vilken djävla lucka som helst på ubåt, stridsvagn, jordkällare eller vad fan du vill.

Du fattar verkligen ingenting, men det hade jag ju ärligt talat inte väntat mig heller. Kolla på en baklucka med ledade gångjärn vid tillfälle, och fundera över viktfördelning och geometri, så kanske det klarnar.
Citera
2017-09-13, 00:14
Medlem
Den eneste muligheten for at hun har fått luken i hodet er at:

1. Madsen har smelt luken i hodet på W med stor kraft

2. At motviktene har falt av

3. At ubåten har kjørt inn i noe mens luken stod oppe
Citera
2017-09-13, 00:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du fattar verkligen ingenting, men det hade jag ju ärligt talat inte väntat mig heller. Kolla på en baklucka med ledade gångjärn vid tillfälle, och fundera över viktfördelning och geometri, så kanske det klarnar.
1. Nämn en (1 st) bilmodell som har motvikter till bagageluckan.

2. Kan du länka till någon liknande lucka som har ledade motvikter? Det går bra med vilken djävla lucka som helst på ubåt, stridsvagn, jordkällare eller vad fan du vill.

Nästa djävla tramssvar rapporteras så har du inget seriöst svar så ge hellre fan i att svara. Helst ser jag fram emot ett seriöst svar dock.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-09-13 kl. 00:19.
Citera
2017-09-13, 00:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Den tyske ingenjören har haft ubåt i mer än 30 år o ALDRIG haft någon incident med någon lucka!!
läser du allt han skriver eller översätter du rätt?

Nej, men tysken har ju också MER KOLL på precis ALLT! Tysk grundlighet och disciplin! Han berättade ju att han alltid går upp först och ner sist, och att de har en regel på hans ubåt att man ropar innan man börjar kliva ner på stegen: "är någon på väg upp?" och likadant när man är på väg att gå upp så ropar man till dom där uppe: "kan en man komma upp?" så att inte någon ska börja klättra ner och hamna i huvudet på den som ska upp. Medan M tar allt som det kommer. Det var ju det som var den stora skillnaden mellan honom och M, och orsaken till att de inte kom överens.

Jag översätter rätt, men just ovanstående är ur minnet så jag minns inte de exakta fraserna som de ropar till varandra t.ex..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in