2017-09-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du menar så. Ja, det kanske funkar på civila nämndemän/jurymedlemmar (vet inte riktigt hur de har det ordnat i Byretten), men knappast på professionella jurister.

Den här frågan är inte direkt till dig, men kom på att jag inte har en aning; sitter det avdankade politiska företrädare även i danska rätter?
Citera
2017-09-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hade du otur när du tänkte nu? Det första citatet är en översättning (och då blir det de här felöversättningarna), och det andra är ett gammalt fast uttryck. Att "segla för om masten" betyder att man arbetar som vanlig sjöman, alltså inte som befäl. Fast du kanske trodde att motordrivna fartyg har master också?

Vad fan yrar du om? Man seglar med motorfartyg på ren svenska, begrips? Man kan också vilket inte implicerar att fartyget har ben! Och ja, de flesta motorfartyg råkar ha master. Dock inga segel. Vad nu det har med saken att göra.
Citera
2017-09-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om jag skulle gissa så har både rören och fogsvansen naturliga och lagliga förklaringar att finnas i båten. Nu har jag inte sett hur ubåten ser ut invändigt, mer än på bilder, men där kan ju finnas nåt av trä i den, typ hyllor. Och rören kanske har använts till att reparera nåt tidigare och sen bara legat och skräpat. Men eftersom att PM nekar till styckningen så får vi ju ingen bra förklaring på det och det verkar förmodligen mer misstänkt än det är.

En rimlig förklaring till att det kan finnas än det ena, än det andra ombord, är nog att båten är snabbt ihopslängd av amatörer och är i behov av konstanta förbättringar.
Citera
2017-09-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Jag kan omöjligt argumentera emot det. Det är dock oerhört enkelt för polisen att undersöka huruvida luckan har en motvikt. Bara att ta en titt.
Oavsett så är väl scenariot med luckan teoretiskt möjlig?
Teoretiskt möjligt - ja, definitivt.

Sannolikt? Jag är klart tveksam.

Luckan bör inte stänga sig av sig själv. Går den igen så är det för att den inte öppnats förbi sitt jämnviktsläge. Och med en rimligt placerad motvikt så kommer jämnviktsläget före 90° - särskilt som luckan är utformad som en ostkupa varvid luckan redan utan motvikt når jämnviktsläget före den är öppnad till 90°.

Så det är alltså högts otroligt att luckan gått igen utan mänsklig påverkan. Har PM hjälpt luckan på traven är det mordförsök. Har KW dragit igen luckan är det klumpigt.

Men luckan borde ha tyngdpunkt så att det krävs viss kraft att dra i luckan innan den börjar stänga sig. Och när den väl börjar stänga sig är det inte detsamma som att någon behöver dö. Känns som att nackskada borde vara troligare än krossat huvud. Men givetvis finns alltid möjlighet till allt - handtaget på ratten är spetsigt. Men medan kraften är hög på grund av stor massa är inte farten så väldigt hög. Utan mothåll känns det som det behövs en väldans otur för att få dödlig skada.

Är det sedan så att KW faktiskt dragit i luckan när hon klättrade ut, så är luckans totala massa högre än KW:s vikt - vilket innebär att den inte börjar röra sig toksnabbt av att hon drar i den. Så om det inte gungade för mycket borde hon fått någon indikation på att luckan rörde sig och haft en chans att på något sätt reagera på situationen. En person som är osäker borde inte lägga all vikt på en hand utan ha betydande vikt på benen - och alltså då kunna snabbt sluta dra i luckan. Fast hon kanske var van att klättra och komfortabel att ta en stor del av kroppsvikten med en hand.

Om obducenten fått lite tid med huvud och hals skulle vi vetat så väldigt mycket mer. Samtidigt som polisen då även kunnat undersöka strypning och säkert ett bunt andra möjliga dödsorsaker.

En sak som stör mig rejält är att PM säger att han behöver ta i med all sin kraft för att öppna luckan. Ett mycket konstigt uttalande för en lucka med motvikt. Har man möjlighet att sätta dit fjäder eller motvikt finns ingen praktisk anledning att ha en lucka som är så svår att öppna. Så detta påstående känns som att det döljer en lögn. Den i min tycke troligaste anledningen att ljuga om hur tung luckan är att öppna är om man redan ljugit om att KW fått luckan i huvudet, och PM alltså ser behov av att förstärka lögnen.

Men som sagt - polisen kan verifiera om luckan har motvikt nu. Samt om den har haft motvikt. Samt hur mycket kraft som behövs att öppna den. Uttalat av en person som dessutom angett att KW bara var en liten piga som var lätt att dra upp, utan att för den skull nämna någon vinsch.

Det är en hel massa saker här som inte ger 1+1=2. Så många pusselbitar som inte passar ihop.
Citera
2017-09-12, 22:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
En helt naturlig kommentar från försvaret då PM nekar till styckningen. Sen har ju försvaret önskat ha öppen förhandling så inte det heller skall tas som inteckning för att PM krånglar och talar för mycket, försvarsadvokaten ser endast till sin klients intresse och skall jobba utifrån hans version vilket hon också gör.

Det hade väl varit i allra högsta grad mer förnuftigt att inte uttala sig alls om hurvida bål-fyndet hade med PM att göra eller inte.
Nu hittades en bål som ingen i utredningen uttryckligen påstod var KW från början - man avvaktade DNA-tester. Advokaten uttalade sig i oträngt mål när hon uppgav att bålen inte hörde till fallet - det rådde väl förundersökningssekretess då också.

När bålen nu tvivelsutan faktiskt var just offret hade det väl varit bättre att hålla tyst än att dra uppmärksamheten till att PM faktiskt ljög - igen? Vad vann hon på att å sin klients vägnar försöka avfärda fyndet av KWs bål som något okorrelerat till fallet?

Hade hon varit helt säker på att det inte kunde vara offret är uttalandet rimligt - om hon litar på sin klient. Hade hon minsta dubier vore det bästa att inte uttala sig alls utan avvakta DNA-testet.

Man ska inte uttala sig om något man blir överbevisas om, det försvagar alltid värdet på det man påstår i framtiden. Helt onödigt skulle man ju tycka.
Tycker inte du det?
Citera
2017-09-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
En rimlig förklaring till att det kan finnas än det ena, än det andra ombord, är nog att båten är snabbt ihopslängd av amatörer och är i behov av konstanta förbättringar.
Kanske inte så mycket i behov av konstanta förbättringar - du skall nog se det mer som en livsstil. PM verkar vilja leva sitt liv inkrementellt. PM vill nog alltid ha restpunkter som han kan fundera på olika lösningsmöjligheter på. Är nog även därför Nautilus är 3:e ubåten.
Citera
2017-09-12, 22:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
De internationella sjövägsreglerna är i grunden rätt lika som vanliga regler för andra trafikslag eftersom de uppkommit av ungefär samma orsak - främsta skillnad är att alla trafikslag inte behöver bry sig om internationellt vatten/luftrum. I princip all civil lagstiftning världen över begränsar möjligheten att förhandla bort ansvar för brott. Medan man däremot i många fall kan förhandla bort rätten till skadestånd.

Ojojoj, du kan så lite om ämnet att du inte ens inser hur otroligt okunnig du framstår av det du skriver.

Men det vore väldigt intressant tycker jag, om du som är så kunnig i hela världens "civila lagstiftningar", kunde berätta vilka av dessa som inte begränsar möjligheten att förhandla bort ansvar för brott.
Det vore ju ett riktigt eldorado för brottslingar. Jag tror inte att du fattar själv vad det är du har skrivit. Sedan vore det ju lite intressant om du förklarade hur det kommer sig att det är de "civila lagstiftningarna" världen över, som reglerar möjiigheten att förhandla bort ansvar för brott, och inte de brottsrättsliga lagstiftningarna.

Citat:
Tacka tusan för att jag vet vad civilrättsligt innebär - med eget företag behöver jag ansvarsförsäkring i fall jag direkt eller indirekt orsakar någonting. Skyddar inte mot egna brott, men skyddar mot just civilrättsliga ärenden.

Om du nu är så kunnig på detta område, varför tror du då att polis och åklagare är inblandade i ett civilrättsligt mål?

Citat:
Som du ser, t ex så pekar man på att om det inte är en sjöfartsolycka så är det upp till passageraren att kunna visa på att rederiet orsakat det hela genom fel eller försummelse.

Är du överhuvudtaget inbegripen med vad som omfattas av en sjöfartsolycka? Det tror jag nämligen inte en sekund på att du är.

Men vi kan väl säga så här, du får en 50/50 chans att gissa rätt i ett fall. Är den olycka PM beskriver, att betrakta som en sjöfartsolycka?
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Teoretiskt möjligt - ja, definitivt.

Sannolikt? Jag är klart tveksam.
Jag skulle vilja påstå att det är helt omöjligt att spräcka skallen så att hjärnsubstans rinner ut av den luckan. Inte ens teoretiskt möjligt i min bok iaf. Möjligtvis att man kanske får en liten bula och säger aj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjallis
Syns tydligare vid hans tumme på denna bild (länk nedan) att hon tryckt sin tumnagel där + en massa andra detaljer men som varit uppe mycket redan

https://timedotcom.files.wordpress.com/2017/08/peter-madsen.jpg?quality=85

Jag tycker att det ser ut som att det stora märket på ansiktet som går från pannan ner till halsen har en rund form. Kanske var det han som fick luckan i huvudet.
Citera
2017-09-12, 22:22
Medlem
Citat:
Kanske inte så mycket i behov av konstanta förbättringar - du skall nog se det mer som en livsstil. PM verkar vilja leva sitt liv inkrementellt. PM vill nog alltid ha restpunkter som han kan fundera på olika lösningsmöjligheter på. Är nog även därför Nautilus är 3:e ubåten.

Kan vara så, men nummer två gick väl till botten mest för att; får inte jag henne, ska inte heller någon annan ha henne?
Kanske fattat fel?
Citera
2017-09-12, 22:24
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
Jag tycker att det ser ut som att det stora märket på ansiktet som går från pannan ner till halsen har en rund form. Kanske var det han som fick luckan i huvudet.

Tänker du på hans vänstra sida? Jag har trott på att han fått typ kastrull eller något annat tyngre plant material där.
Citera
2017-09-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
På 04:40 så ser du at Madsen har to kloremerker på halsen bak øret

Det tyder på at det har KW har kjempet i mot.

http://www.tv2.no/v/1225038/

Det ser ut som märken efter naglar o när jag tittar längre ner på halsen så ser det ut som ett ganska stort blåmärke vid hans krage o ett mindre vid sidan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in