Citat:
Ursprungligen postat av
tasksaft
Jag kan omöjligt argumentera emot det. Det är dock oerhört enkelt för polisen att undersöka huruvida luckan har en motvikt. Bara att ta en titt.

Oavsett så är väl scenariot med luckan teoretiskt möjlig?
Teoretiskt möjligt - ja, definitivt.
Sannolikt? Jag är klart tveksam.
Luckan bör inte stänga sig av sig själv. Går den igen så är det för att den inte öppnats förbi sitt jämnviktsläge. Och med en rimligt placerad motvikt så kommer jämnviktsläget före 90° - särskilt som luckan är utformad som en ostkupa varvid luckan redan utan motvikt når jämnviktsläget före den är öppnad till 90°.
Så det är alltså högts otroligt att luckan gått igen utan mänsklig påverkan. Har PM hjälpt luckan på traven är det mordförsök. Har KW dragit igen luckan är det klumpigt.
Men luckan borde ha tyngdpunkt så att det krävs viss kraft att dra i luckan innan den börjar stänga sig. Och när den väl börjar stänga sig är det inte detsamma som att någon behöver dö. Känns som att nackskada borde vara troligare än krossat huvud. Men givetvis finns alltid möjlighet till allt - handtaget på ratten är spetsigt. Men medan kraften är hög på grund av stor massa är inte farten så väldigt hög. Utan mothåll känns det som det behövs en väldans otur för att få dödlig skada.
Är det sedan så att KW faktiskt dragit i luckan när hon klättrade ut, så är luckans totala massa högre än KW:s vikt - vilket innebär att den inte börjar röra sig toksnabbt av att hon drar i den. Så om det inte gungade för mycket borde hon fått någon indikation på att luckan rörde sig och haft en chans att på något sätt reagera på situationen. En person som är osäker borde inte lägga all vikt på en hand utan ha betydande vikt på benen - och alltså då kunna snabbt sluta dra i luckan. Fast hon kanske var van att klättra och komfortabel att ta en stor del av kroppsvikten med en hand.
Om obducenten fått lite tid med huvud och hals skulle vi vetat så väldigt mycket mer. Samtidigt som polisen då även kunnat undersöka strypning och säkert ett bunt andra möjliga dödsorsaker.
En sak som stör mig rejält är att PM säger att han behöver ta i med all sin kraft för att öppna luckan. Ett mycket konstigt uttalande för en lucka med motvikt. Har man möjlighet att sätta dit fjäder eller motvikt finns ingen praktisk anledning att ha en lucka som är så svår att öppna. Så detta påstående känns som att det döljer en lögn. Den i min tycke troligaste anledningen att ljuga om hur tung luckan är att öppna är om man redan ljugit om att KW fått luckan i huvudet, och PM alltså ser behov av att förstärka lögnen.
Men som sagt - polisen kan verifiera om luckan har motvikt nu. Samt om den har haft motvikt. Samt hur mycket kraft som behövs att öppna den. Uttalat av en person som dessutom angett att KW bara var en liten piga som var lätt att dra upp, utan att för den skull nämna någon vinsch.
Det är en hel massa saker här som inte ger 1+1=2. Så många pusselbitar som inte passar ihop.