En till som kommit till insikt här...
Citat:
Ja, jag tror då dock inte att hon skulle platsa i F!, hon verkar ju ha varit alltför klok för ett sådant moraliskt självmord, om man nu uttrycker det milt, -- Alltså Kim Wall var ju inskriven vid Columbia University i USA, och hon nog haft nära kontakt med sina studiekamrater där, Men nästan alla på USAs Universitet kommer ju ifrån medelklass- eller överklass-bakgrund eftersom terminsavgifterna är så väldigt höga, Hon kan nog ha fått svårt att hävda sin svenska skolbakgrund med feminism, värdegrund mm, eftersom ingen annan där på det Universitetet har samma bakgrund, skulle jag tro...
Jag skulle tro att hennes vänstersympatier formats efter USAs mönster med lättköpta politiska poäng enligt SJWs sätt att tänka, snabba rubriker, Om hon nu hade sådana sympatier, det vet vi ju inte.
USAs Universitets vänsterfolk är ju inte så värst vänster enligt svenska mått mätt, dels tycker de inte det är fel att tjäna pengar, köpa aktier, spekulera, ha mexikanska hembiträden osv, Tex om en AlltÅtAlla/AFA-aktivist ifrån Sverige skulle åka till Columbia University och samspråka med studenterna där , så skulle de nog tycka att hen var rena slöddret.
Tex någon Baader-Meinhof-liga eller liknande skulle nog aldrig få något fäste i USA
Jag menar att hon skulle få svårt att hävda en extrem vänsterhållning på sitt Universitet där.
Eftersom de allra flesta bor inackorderade eller på studenthem så blir det ju lite svårt att inte bli mobbad om man har alltför extrema åsikter. Och åsiktskritik är amerikanerna inte rädda att ge, den kan vara "mördande" vass.
Rena socialreportage verkar hon ju inte ha sysslat med heller, som det ser ut, men det kan ju bero på att "marknaden" för sådana är rätt så mättad just nu... Eller att det är svårt att finna nya uppslag, eller att det redan finns en hel drös med journalister och mediafolk som är pigga på att kapitalisera på all Världens elände på samma gång. Mediafolk vill ju snabbt kunna pinka in sina revir så fort de kan
Artikeln om Idi Amin, Uganda, är ju mycket bra, men man kan ju ifrågasätta vinklingen att Idi Amins skräckvälde skulle vara en produkt av Europas kolonisering av Afrika, den är rent ut sagt korkad och dum:
https://harpers.org/blog/2016/12/ghost-stories/
Men det är väl typiskt att alltid försöka hitta enkla förklaringar till att en diktatur bildas, och ju enklare desto bättre går den att sälja in...
Å andra sidan så är den vinklingen inte så utvecklad, jag tycker att hon borde utlämnat den helt, men det är en vinkling som återkommit gällande Idi Amin i nästan de flesta publikationer som skrivits om Idi Amin.
Artikeln är mycket välskriven och platsar väl i de större tidningarna tycker jag själv, det här stycket är bra tycker jag:
Citat:
The prison was hidden inside a lush hillside, overgrown by banana trees and papayas. Loose wires, without lamps, hung between exposed iron bars, so Nakamanya used a torch to illuminate the cells. Each had once held several hundred opponents of the regime: rich, poor, foreign, Ugandan, real and imagined, rounded up across the country by secret police. Every night, a truck came by to collect dead bodies from the cells and dump in a nearby private lake. “We estimate over 200,000 people were killed here,” said Nakamanya, matter-of-factly. “No one we know of ever escaped.”
Med tanke på hur mycket hon rest och verkar ha nosat runt på olika spår, så kan man ju tro att hon hoppats på en tjänst som en korrespondent på någon av de större tidningarna i USA eller UK.
Hur pass språkkunnig var hon ?
-- Det är mycket viktigt att vara duktig på språk ifall man nu vill ha ett korre-jobb