Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
http://www.expressen.se/kvallsposten/stodet-till-madsen-efter-forklaringen/
Falkenberg var med och byggde ubåten tillsammans med Madsen och är väl bekant med farkostens konstruktion. Den aktuella järnluckan känner han väl till.
– Luckan är massiv och mycket tung och det finns
motvikter som gör att man ska kunna öppna den inifrån. Men om man inte exakt vet hur man ska dra i luckan kan det mycket väl inträffa en olycka. Då kan man få den över sig, säger han till tidningen.
– Det är ingen osannolik förklaring, säger Falkenberg vidare.
Blir medvetslös
Han säger att man mycket väl kan bli slagen medvetslös av den aktuella luckan.
– Jag skulle faktiskt vilja säga att man har stor tur om man inte blir slagen medvetslös om man får luckan i huvudet.
OM man ska tro den mannen så är det alltså lätt hänt att få luckan i huvudet och då har man tur om man inte blir medvetslös.
Då återstår frågan hur många som fått luckan i huvudet och blivit medvetslösa under de nio år båten funnits. Inledningsvis fanns visst inga motvikter heller, så då måste ju risken dessutom ha varit mycket större!?!?
Nej, de uttalandena sätter jag ingen större tilltro till. Om luckans motvikter hänger som lod, betyder det att det krävs en stor kraft inledningsvis när luckan skall börja stängas. Då måste man lyfta motvikternas fulla tyngd rakt upp helt utan något bidrag från luckans egenvikt, plus den vikt själva luckan innebär av att stå över 90 grader. Man har heller ingen hävarmshjälp och en ofördelaktig vinkel när man står ner i röret och måste dra luckan åt sidan med all den kraft som behövs för att hissa upp motvikterna.
Ubåten har funnits i nio år, så länge det inte finns någon som helst info om att någon annan ens har skadat sig av luckan, köper jag inte att det är något lätt hänt!