SSF:
The Pianist (2002) | 🌑🌑🌑🌑🌑 |
Den sanna historien om pianisten Wladyslaw Szpilman och hans upplevelser i Warsawa 1939 när Nazi-Tyskland invaderade Polen och upprättade ett ghetto för judarna som Szpilman och hans familj tvingades flytta in i. Filmatiserad av Roman Polanski som noggrant följer den bok Szpilman skrev kort efter kriget, men Polanski lägger även in några av sina egna upplevelser från hans barndom i Krakows ghetto där han som nioåring såg sina föräldrar bli bortförda.
En film som drabbar mig lika hårt varje gång jag ser den. En tung och ärlig skildring i hur judarna i Warsawa först tvingades bo 500.000 personer i en alldeles för liten yta där svält snart radade upp kroppar längs gatorna innan nazisterna tågade iväg dem för den slutgiltiga lösningen. Adrien Brody spelar huvudrollen (yngsta Oscars-vinnaren någonsin) och det är ifrån han och hans familjs perspektiv historien berättas. Jag gillar verkligen deras familjedynamik - det gnabbas och bjuds på roliga stunder (som när fadern oavsiktligt förstör familjebordet) och det gör att orättvisorna de drabbas av slår mycket hårdare. Sympati väcks verkligen, speciellt för fadern (Frank Finlay) som hela tiden försöker se det ljusa i varje situation trots att det obönhörligen barkar åt helvete.
Men det här är primärt en mans överlevnadshistoria, och när Szpilman plötsligt finner sig ensam växlar filmen upp en nivå till. Hans desperata jakt på mat, gömställena och jobben han tar för att kanske kanske överleva en dag till är otroligt spännande - mycket på grund av att vi aldrig lämnar hans perspektiv. Det är bara mästerligt regisserat av Polanski och agerat av Brody, jag skulle kunna se han smyga runt i en lägenhet i timmar för det är bara så nervigt. De få men oerhört realistiska stridscenerna får magen att knyta sig och, förstås, musiken är vemodigt stark och känslosam. Jag upplever aldrig pianostyckena som sega utan musiken är hypnotiserande vacker när den kombineras med Warsawas ruiner.
Det blir inte mycket bättre än så här. En makalös filmupplevelse som berättar en gripande historia och är ett viktigt vittnesmål om ett av mänsklighetens största brott.