2017-09-07, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har jag förstått, men det ger ju i alla fall en fingervisning om man vet var den var INNAN den dök.

OK. Fast jag förstod aldrig varför man väntade så länge vid bärgningen, med att gå in i ubåten. Tänk om K hade legat där, fortfarande levande, i ett utrymme som var avskilt med vattentäta skott! (Förutsätter att myndigheterna inte kunde veta om det fanns sådana utrymmen eller inte.)
Jag förutsätter att myndigheterna redan hade jagat tag i en hel massa information om ubåten innan man började med bärgningen - så man visste om att det inte fanns vattentäta skott. Och när man gick ner kunde man notera att den hade öppen lucka. Om inte ubåten låg med för eller akter signifikant uppåt så lyckas den inte med någon större mängd instängd luft.
Citera
2017-09-07, 00:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Om de hittar hennes huvud

Det är nog väldigt svårt att hitta huvudet som uppenbarligen kan ligga varsomhelst på vilket djup som helst någonstans i Öresund - om det ens fortfarande är i bara en skalldel. Vad säger att han inte sågat eller klyvt det i flera mindre bitar? Det kanske bara är i smådelar.

Skulle gissa att just huvudet aldrig kommer att återfinnas och kanske inte heller längre finns intakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, har det på känn, hans näsa är nog alldeles slingrig inne i cellen.

Aftonbladets rapportering säger att han band ihop hennes händer för att kunna lyfta upp henne i tornet. Har läst det i ett par andra svenska medier också. Danska har jag dock låtit bli, lite per automatik.. Det kan vara så att ett par svenska medier är mindre bra på danska, precis som jag, helt enkelt.
Om han sagt att han drog i händer eller fötter-kan egentligen kvitta.
Det stämmer inte.
Händer och armar satt inte kvar så han kunde inte hala upp henne på det sättet, inte heller kunde han dra upp henne med fötterna först.
DE var nog redan borttagna- då han dumpade de olika kroppsdelarna var för sig. Tror du inte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
En normal man gör inga närmanden i en intervju-situation.
Så att förutsätta att en kvinnlig reporter kan utsättas för flirt, närmande och våldtäkt-när avsikten är att göra ett reportage finns liksom inte hos en vanlig normal man.
Nu har det framkommit så många makabra detaljer om Madsen och hans liv och leverne, så jag har dragit slutsatsen att han inte är normal= dvs han avviker i sitt beteende, mot gängse kulturella och sociala regler som gäller för män i Norden och i Europa. (föralldel finns normala män i andra kulturer, också.)
Kan bara hålla med dig och instämma.
Citera
2017-09-07, 00:35
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Är det ditt absoluta påstående att ubåten inte har gyrokompass?

Citat:
Att framföra farkosten under vattnet likställer han med att köra bil med en papperspåse på huvudet.
http://www.skd.se/2017/09/01/nautilus-var-ingen-ubat-en-dykbat/
Jag hänvisar bara till vad hans medkonstruktör säger. Vill du ifrågasätta honom föreslår jag att du mailar eller kontaktar vederbörande för att klargörande.
Citera
2017-09-07, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Sedan kan man ju undra hur många, om någon, av de som varit med och byggt ubåten och uttalar sig, som faktiskt kan navigera.

Det är också viktigt att skilja på huruvida MAN (någon) kan navigera med ubåten i u-läge, huruvida en viss person kan det, samt om PM valde att göra det eller inte under mordnatten. Uppenbarligen inte.

En annan intressant sak är att det sägs att de har en komplett radar-track av ubåten, och att den inte varit i u-läge. Enligt madsen var de nere på botten i två timmar, och jag skulle ju tro att han varit i u-läge även under fler perioder under natten. Det motsatta hade förvånat mig. Så det är lite lustigt, tycker jag, att de säger att de har en komplett radar-track där ubåten aldrig dyker. Han ska alltså ha gått och lagt sig för att sova, i ett par timmar, rätt upp och ner, med ubåten drivandes omkring mitt ute i Öresund, ett mycket vältrafikerat område. Det har jag mycket svårt att tro på. Men, även det skulle i så fall bekräftas av radar-tracken, att ubåten drev omkring i några timmar.

I detta fall skulle jag säga att man inte hade någon som hade faktisk nytta av att kunna navigera i aktuella vatten - eftersom man inte har koll på var andra fartyg finns. Hjälper inte att ha en aning om var man är på väg om passerande fartyg slår in i ubåtstornet. Bristen är avsaknad av tillräckligt vattendjup och/eller utrustning för att pinga efter fartyg runt omkring ubåten. Kamerorna göre sig icke besvär i mörkt vatten att se andra fartyg på tillräckligt avstånd.
Citera
2017-09-07, 00:36
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Jag svarade på ett inlägg. Märk väl.
Avsikten med rören kan tolkas på olika sätt.
Det behöver inte tjafsas vidare om det. Alla har vi olika åsikter.
Jag frågade eftersom jag sett du tog upp det tidigare.
Undrade därför av intresse var du hämtat infon från då du har mycket kanaler från Danmark där du befinner dig.
Citera
2017-09-07, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Exactly my point. Man bör alltså hitta en hel del spår från styckningen. Men vi har inte hört om ett enda sådant spår. Under häktningsförhandlingen undvek man snarast att tala om styckningen. Antingen har polisen inga spår alls vad gäller den biten, eller så har man större delen av sitt case där och vill inget avslöja om det. Dock har jag förstått att den misstänkte löpamde får ta del av all information som framkommer under utredningens gång, i Danmark. Så det polisen hittat, har Madsen fått veta. Detta skulle också vara en anledning till att det inte är så vanligt med isolering vid häktning i Danmark, till skillnad från Sverige.
Den stora striden kommer först vid rättegång - i tisdags behövde åklagaren bara föra fram tillräckligt med fakta och tveksamheter för att köpa sig fyra veckor ytterligare häktning. Ingen anledning att ta strid om saker och förlänga häktningsförhandlingen - och samtidigt avslöja delar av framtida taktik.
Citera
2017-09-07, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo, men AIS gör bara någonting när ubåten är på ytan som ett ytfartyg. När ingen antenn längre sticker upp så kan inte AIS sända in någonting. Och Merwinna bekymrade sig om att utan AIS kunde man inte följa var ubåten tog vägen under vattnet - och att det sedan blev extra svårt eftersom den var svart.

Utan att ge mig in på exakt vad som finns var så skulle teoretiskt sett Nautilus rutt kunna kartläggas genom:

AIS (kräver sändare på fartyget)
Radar
Mobilmastdata (för fall att mobil / mobiler kopplat upp sig)
Hydrofoner
Magnetslingor
Kameror

Skulle Nautilus ha "försvunnit" (t.ex. dykt) en tid från exempelvis radar kan man utifrån nästkommande radarobservation räkna ut det möjliga område Nautilus kan ha färdats i/till under tiden i undervattensläge o.s.v.

Jag tror att polisen har ganska bra koll på rutten utifrån den data de fått från andra myndigheter/organisationer.
Citera
2017-09-07, 00:42
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, där säger han inget om hel kropp alls. Det var före torson dök upp och visade sig vara styckat på alla övriga delar som han berättar en ny historia där han framhåller t.ex. fötter samt luckskadan på huvudet. Dom delar som är saknade. Så hans utsaga går därför vare sig verifiera eller falsificeras utifrån just dom kroppsdelarna. Det vet han.

Men torson som för Madsen oväntat dök upp kan fortfarande berätta mycket. Troligen mer än han anar.

Hans Grandiositet blir hans fall. Nu har han fyra hela veckor att slipa på sin historia så att i nästa variant där kommer han bevisa att han är helt utom skuld förutom den heroiska insatsen att se till att hon fick en värdig sjöbegravning.

Varje ny historia säger i sig också något, han kommer att snärja in sig i sitt eget nät av lögner.

Han har ingen aning om hur åklagaren leder utredningen än mindre vad dom exakt vet eller vilka resultat dom väntar på.

Under tiden får han vackert sitta och rita/berätta på sin nästa variant.

Ja, det är såpass galet att det tyvärr framkallar skämtlynnet trots tragiken.
Läste NYTimes förut där folk kommenterade Madsens utsagor ganska raljant.
Citera
2017-09-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Förstår inte detta tjat om strumpbyxor ni håller på med. PM har styckat henne, allt detta med strumpbyxor som åker av är helt irrelevant.
Nej, inte alls irrelevant. Det är åklagarens uppgift att bevisa att PM ljuger. Vilket innebär att åklagaren behöver bry sig om detaljer i berättelserna som inte är rimliga. Styckningen ger inte mycket straff - åklagaren vill plocka PM för bra mycket mer än styckning. Alltså är debatten om strumpbyxorna och trosorna högst relevant.
Citera
2017-09-07, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag frågade eftersom jag sett du tog upp det tidigare.
Undrade därför av intresse var du hämtat infon från då du har mycket kanaler från Danmark där du befinner dig.
jag har diskuterat med en dansk-- så jag blir fullmatad av information och skvaller och rena spekulationer. Som här i tråden.
Madsen har blivit en riktig kändis-minsann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in