2017-09-05, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
"När man åker upp till ytan används ett lod. Han kom upp, lodet gled ner. Lodet kom med sin fulla tyngd mot Kim Wall. Han hörde bara ett bump.
Share
Cecilia Klintö (TT)

För oss icke ubåtskunniga. Vad är ett lod och hur fungerar det?
Världsrekort i felöversättning av ordet lucka. Tornluckan är svintung - men upphängd med motvikt för att man skall orka öppna den.
Citera
2017-09-05, 15:56
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
"Kvarlevor från Kim Wall ska ha blivit sänkta ner med ett rör enligt åklagaren. Han frågar Madsen om det rör som fanns på kvarlevorna, är samma som Madsen har använt. Madsen svarar att bältet runt liket på bilderna inte är det som han har satt på. Men att rören mycket väl kan komma från Madsens verkstad."

Alltså va? hahaha

Nej, danska "rör" betyder "länk" alltså det som vittnet kallade för kaede - kedja. Så det är frågan om en kedja, bälte med länkar. Inget rör!!
Citera
2017-09-05, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Jag hoppas att ni som har följt häktesförhandlingen via dansk media kan skriva ihop en sammanfattning av det hela när den är slut. Den svenska rapporteringen missar nog en jävla massa har jag förstått när jag läser vissa inlägg här.
Var det där med trosorna och strumpbyxorna trolleri eller finns det belägg nånstans för att han sa så?
Jag tycker fortfarande att det vore intressant att höra vad han påstod sig ha gjort på ubåten hela natten om inte styckat henne och i värsta fall roat sig med kroppen. Ok, hon dog, han sov ett par timmar, begravde henne och sen? Satt han och drack te eller vad? Varför messade han inte sin fru? Eller tog livet av sig, enligt planen?
Citera
2017-09-05, 15:59
Medlem
Madsen sitter i lite besvärlig sits. Surna till:

Peter Madsen bliver flere gange undervejs irriteret. Han spørger flere gange anklageren 'hvorfor spørger du mig om det'.*
Anklageren er meget rolig undervejs. Dommeren har dog en gang under forløbet fortalt, at nu skal det på dette tidspunkt i retsmødet ikke handle om argumentation.*
*
- Ville du handle som en rationel person i denne her situation, spørger Peter Madsen anklageren.*
*
- Det vil jeg ikke svare på, det er dig, der har et forklaringsproblem, svarer anklager Jakob Buch
.*
Citera
2017-09-05, 15:59
Medlem
Det lutar dessvärre allt mer åt att vi aldrig kommer få klarhet i vad som egentligen hände ombord på ubåten den där ödesdigra kvällen/natten.
Citera
2017-09-05, 16:00
Medlem
Det är nog rätt få som klarar av att genomföra detta. Att stycka en människa på en båt, hissa upp kroppsdelarna och sedan sänka dessa i havet. För att lugnt sitta och blåljuga så gott det bara går. Bara släppa på historien eftersom han blir överbevisad.

"Hon slog skallen i luckan och dog tyvärr. Trist. Hon var hel när jag slängde henne överbord. Hennes trosor råkade ramla av, fråga kvinnorna i publiken hur lätt hänt det är."

Var är detta för galning egentligen? Han verkar ju vara rena Hannibal Lector-typen.
Citera
2017-09-05, 16:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Men torson var ju omgiven av verktyg från Madsens ubåt?

Han sa inte att de VAR från hans verkstad, han sa att det var sådana rör som även kunde finnas på hans verkstad. Förmodligen köpta på Biltema...
Citera
2017-09-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det lutar dessvärre allt mer åt att vi aldrig kommer få klarhet i vad som egentligen hände ombord på ubåten den där ödesdigra kvällen/natten.
Ne, tyvärr. Han kommer aldrig erkänna hur det hela gått till. Som jag sa redan i dom första sidorna i tråden. Han kommer erkänna det som gagnar honom och ljuga resten. Hans ego är så gigantiskt så det äcklar, enligt honom har han nog aldrig gjort ett fel i hela livet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Var det där med trosorna och strumpbyxorna trolleri eller finns det belägg nånstans för att han sa så?
Jag tycker fortfarande att det vore intressant att höra vad han påstod sig ha gjort på ubåten hela natten om inte styckat henne och i värsta fall roat sig med kroppen. Ok, hon dog, han sov ett par timmar, begravde henne och sen? Satt han och drack te eller vad? Varför messade han inte sin fru? Eller tog livet av sig, enligt planen?
Står så i Jyllandsposten, se lenke. Jeg begriper ikke at det skulle gjøre det lettere å binde tau om anklene hennes.
http://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE9845129/peter-madsen-ubaadens-luge-var-skyld-i-kim-walls-doed/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han sa inte att de VAR från hans verkstad, han sa att det var sådana rör som även kunde finnas på hans verkstad. Förmodligen köpta på Biltema...
Inte rör. Kedjor.
Citera
2017-09-05, 16:04
Medlem
Tycker att åklagaren var ganska så snäll i sin frågor, men ändå lyckades han få Madsen uppretad. Ska bli kul och se hur Madsen hanterar en rättegång där det är betydligt hårdare klimat.
Citera
2017-09-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Du känner inte att precis allting pekar på att Madsen har styckat kroppen? Hur du ens kan förneka det är sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in