2017-09-07, 00:13
Medlem
Intressant tanke om att trosorna var avtagna för att inte stoppa eventuella spermier från att komma ut. Det kan man ha i åtanke. De får väl DNA-topsa underkläderna. Samt hennes torso. Om det fanns sperma där borde någon rest finnas kvar kan man tycka.
Citera
2017-09-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Ca 7:45 in i videon ser man att ubåten lutar ganska kraftigt när den går ner. Finns andra videos när den lutar kraftigt när den går upp. Lite dåligt konstruerad nästan. Den borde gå rakare upp och ner kan man tycka.

https://www.youtube.com/watch?v=zm_TRbZMzs8

Men som sagt, rimligtvis borde han vänta innan den är plan innan han går upp till toppen? Han skyllde väl på att han halkade? Fanns det påståenden om att ubåten krängde också?
Ubåten hanterar främre och bakre ballasttank manuellt - den som kontrollerar ubåten tittar på en mätklocka för att se djupet och på en annan mätklocka för att se trim. En del ubåtar har i stället dels datorstyrda ventiler (bättre utom när styrprogrammet får hicka) respektive rätt rejäla datorstyrda pumpar som kan pumpa vatten framåt/bakåt så ubåten själv reglerar trim.

Att hantera tankarna manuellt är inte någon stor katastrof. Lite som bil med/utan anti-spin eller launch-control. Hade PM hållit sig i styr och valt en väg utan fängelse så skulle Nautilus säkert också fått motsvarande funktion vid lämpligt tillfälle - borde ha legat i pipeline för iterativa förbättringar.
Citera
2017-09-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Anser att dessa två scenarier är mest trovärdiga:

1. KW får luckan i huvudet och dör i en olycka. PM blir fullständigt chockad, förstår att detta kommer att hamna i tidningarna och han kommer för resten av sitt liv gå omkring med misstankar om att han tagit livet av KW, kanske t.o.m. blir dömd i domstol för det. Han vill inte ha denna uppmärksamhet i media eller fängelsestraff för vållande till annans död. Han får panik och styckar henne, tar av henne kläder för att förhindra att de flyter, tynger ner delarna med vikter och slänger allt överbord och hittar sedan på en historia om att han släppt av henne.

2. Något oplanerat bråk uppstår (sexuell invit, känslig information eller liknande) och PM råkar ta livet av henne, alternativt uppsåtligt tar livet av henne, styckar henne och slänger allt överbord.

1) Fast har det skett har Madsen gjort något historiskt unikt - styckat ett olycksoffer. Hur många kända fall finns det där någon dött av en självförvållad olycka, och personen som var närmast reagerar med att stycka kroppen, dumpade den, ljuga vilt för polisen om vad som hänt. Inga vad jag vet?
Det går nog bort.

2) Ja, eller förmodligen 3)

3) Inget bråk har uppstått. Han ville mörda någon, spelade inte så stor roll varför eller vem.
Citera
2017-09-07, 00:18
Medlem
Solglittrets avatar
* PM verkade lite märklig när han rätt oberörd uppgav att han inte kände till hennes efternamn och att han satt av henne iland.
* PM verkade mycket märklig när han erkände att han ljugit och att hon istället dött ombord av en olycka - och att han själv förrättat en havsbegraving.
* PM framstod som enormt märklig när det visade sig att han själv sänkt u-båten och att han kastat bort sin telefon i havet.
* PM framstod som inte bara märklig utan riktigt störd när del KWs styckade kropp återfanns - naken, perforerad med sänken.
* PM framstår som djupt störd med ett sjukt psyke när han nekar till styckningen och samtidigt uppger en orimlig förklaring till att han tagit av henne strumpbyxor och trosor.

PM är inte en psykiskt frisk person. Troligen inte psykiskt sjuk i juridisk mening men absolut inte helt sund. Det ligger många hundar begravda detta fall, tror jag.
Citera
2017-09-07, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Den ställde han redan igår.
Madsen säger att han tog av dom innan.
Förmodligen har någon blandat ihop frågan med att så skulle skett.

http://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE9844772/genlaes-liveblog-peter-madsen-skal-mentalundersoeges/

Tack för citat. Var det nylon strumpbyxor? Ett par sådana kan knappast dra med sig ett par trosor, om det inte var ett par shape up (tror jag det heter) för de sitter åt ordentligt upptill, om jag inte är fel ute.
Citera
2017-09-07, 00:20
Medlem
Om de hittar hennes huvud kanske de via skadorna som PM påstår att hon fått kan utreda sanningshalten i hans påståenden om hur luckan fallit? Det var väl en stor omvridbar ratt inne i luckan, märkena borde bli specifika, kanske på flera ställen som går att kontrollera?

Vidare kan man alltid spekulera i att om det nu går att fastställa att luckan verkligen träffade hennes huvud, så kan man alltid argumentera för att PM gjorde det avsiktligt och inte oavsiktligt. Men om det går att fastställa via huvudskador att hon verkligen fick luckan i huvudet lutar jag mer åt en olycka.

Tycker åtminstone PM:s förklaring om luckan faktiskt låter trovärdig (behöver dock inte vara sant), till skillnad från hans påstående om att han inte styckat henne.
Citera
2017-09-07, 00:23
Medlem
Citat:
Hur många kända fall finns det där någon dött av en självförvållad olycka, och personen som var närmast reagerar med att stycka kroppen, dumpade den, ljuga vilt för polisen om vad som hänt. Inga vad jag vet?

Tyckte GW Persson sa att i 19 fall av 20 så rör det sig om styckmord, i 1 fall av 20 inte om styckmord.
Citera
2017-09-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
AIS är för alla fartyg i ytläge som vill visa sin position, inklusive ubåtar.

Här har du ett bevis för mitt påstående, HMS Uppland.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:327000/zoom:14

Tänd lanternan innan du uttalar dig.

AIS gör nytta om den är aktiverad när ubåten når ytan, det går att se var den befinner sig.
Jo, men AIS gör bara någonting när ubåten är på ytan som ett ytfartyg. När ingen antenn längre sticker upp så kan inte AIS sända in någonting. Och Merwinna bekymrade sig om att utan AIS kunde man inte följa var ubåten tog vägen under vattnet - och att det sedan blev extra svårt eftersom den var svart.
Citera
2017-09-07, 00:24
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag är också, eller var, skeptisk till att han planerat det i förväg, men mer och mer saker börjar sammanfalla som tyder på att något var planerat. Har han räknat med att kroppen aldrig hittas och att inte ens bli misstänkt behöver han inte tänka så mycket på att sudda bort alla spår vare sig på kropp eller i ubåt.

Att hon skulle ha omkommit av att ha fått luckan i huvudet tror jag inte en sekund på, av flera anledningar, inte minst för att man har armarna över huvudet när man klättrar upp genom det där röret. Armarna tar första smällen.

Kramperna är typiskt en sådan sak som en lögnare lägger till just för att få lögnen att låta mer trovärdig, detaljer gör lögnen med verklig och lättare att tro på. Vi vet inte hur hon dog, det kan också vara så att han mördade henne och att hon fick kramper efter att han mördat henne, så han tog den detaljen och la till sin lögn. I vilket fall, det är absolut inget anledning till att tillmäta det han säger en högre trovärdighet.
Han har inte ens noll trovärdighet. Den ligger på minus. Ingenting han säger bör tas som något annat än 100% ren lögn. Jag vill se honom totalt förnedras i rätten. Uppfinnare my ass.
Citera
2017-09-07, 00:25
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Tack för citat. Var det nylon strumpbyxor? Ett par sådana kan knappast dra med sig ett par trosor, om det inte var ett par shape up (tror jag det heter) för de sitter åt ordentligt upptill, om jag inte är fel ute.

Men om han tog av dom själv har han väl antagligen grabbat tag i linningen och då fått med sig trosorna också. Många trosor sitter rätt löst upptill och då har de inte resår som t ex strumpbyxor har.
Citera
2017-09-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Är det någon som tror att den misstänkte är oskyldig till mord?
I en rubrik i Expressen skrev man (av misstag?): "Den misstänkte mördaren Kim Wall...", som om man utgick från att han var mördare.
Ja, det är svårt att tänka sig att nån annan skulle dödat henne eller att begått självmord.

Motivbild
Det för mig oförklarliga i det hela är inte om han är skyldig eller inte; utan varför i helvete han hittade på detta. Det borde ha funnits 1000 andra alternativ i en knivig situation där nere.
Han är ju knappast som en kille i gäng i Rosengård som alltid har pistol och som tror att det enda? sättet att lösa konflikter är att skjuta ihjäl den som skapar problem.
Vad i helvete försiggick i hans hjärna. Motivbilden är helt oklar m.a.o. Jösses vad långt man är från devisen Follow the money ex v
Eller från konflikter om knark. Uppgörelser inom hemmet. Hedersmord. Våldtäkt och mord (kanske inte uteslutet).

Man har kommit ihop sig om något, säger GW. DET räcker inte. Helt offullständigt.

Nån som har nån vettig hypotes?
Och att komma med iden att GM skulle vara galen eller tillfälligt sinnesrubbad, godkänns inte. Den räddningsplanken bör stanna i dåliga deckare.

Han har länge fantiserat om det perfekta mordet utfört i en miljö han behärskar till 100%. Nu har han en grandios självbild så han förstod inte att han just inte hade koll till 100%. Svaret finns i hans dator då han funderat på detta länge så finns där anteckningar av olika slag.
Citera
2017-09-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du får ta det med dom som uttalat detta om ubåten. En kamera är vad som finns.

http://www.skd.se/2017/09/01/nautilus-var-ingen-ubat-en-dykbat/

Jag är osäker på betydelsen av nylon strap, och det kan vara lite olika betydelse. Jag har editerat mitt tidigare inlägg.
Är det ditt absoluta påstående att ubåten inte har gyrokompass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in