2017-09-05, 12:45
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var en, för oss okänd, formulering i Brott mot griftefriden som han inte erkände. Den formuleringen tror jag inte de gått ut med. Men nu erkänner han själva begravningen. Han är galen. Spritt språngande galen.

Citat:
»Jeg kan kun sige, at han erkender at have overtrådt bestemmelsen om usømmelig omgang med lig ved at begrave hende til søs,« siger Betina Hald Engmark.

Så sjukt att klockorna stannar. Han försöker säkert förklara detta då, att någon annan styckat henne eller vad??

Nu är det verkligen DRAMA

Citat:
»Min klient går ind for fuld åbenhed. Hvis anklagemyndigheden begærer lukkede døre, så vil vi protestere imod det. Min klient har intet at skjule. Han vil gerne forklare sig for åbne døre og vil gerne have at offentligheden hører hele hans forklaring,« siger Betina Hald Engmark.
Sådan kommer det ikke til at gå, hvis det står til anklagemyndigheden. Specialanklager Jakob Buch-Jepsen fra Københavns Politi vil kræve, at forklaringen skal gives for lukkede døre af hensyn til den videre efterforskning.

https://www.bt.dk/krimi/forsvarer-peter-madsen-erkender-sig-skyldig-i-usoemmelig-omgang-med-lig
Senast redigerad av PhDSalander 2017-09-05 kl. 12:48.
Citera
2017-09-05, 12:47
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Han erkände det inte då. Han erkände det inte när torson hittats. Är inte säker på vad du menar? Han erkänner ju inte heller att han orsakat hennes död. "Det var en olycka".
Jag menar att själva styckningen är svår att erkänna. Det är lite svårt att avgöra om han erkänner styckningen delvis eller inte alls.
Men juridiskt spelar det ingen roll när han erkänt själva brottet mot griftefriden.
Jag tror han kommer erkänna vållande också inom någon månad.
Citera
2017-09-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag menar att själva styckningen är svår att erkänna. Det är lite svårt att avgöra om han erkänner styckningen delvis eller inte alls.
Men juridiskt spelar det ingen roll när han erkänt själva brottet mot griftefriden.
Jag tror han kommer erkänna vållande också inom någon månad.

Inte alls svårt att avgöra. Han förnekar styckningen fullständigt. Det har han gjort från den dagen torson hittades.
Erkännande eller ej. Ju längre tiden går desto svårare blir det att erkänna. Det handlar om att behålla ansiktet. Vad det nu kan vara värt i det här ärendet. Det är åklagaren som skall ha bevisningen, och det vet han ju.
Citera
2017-09-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nautilus klarar redan mycket längre tid under vatten utan dessa system än de flesta hobbybyggen klarar med sådant system. Det är den biten du behöver inse i sammanhanget.

60 timmar (teoretiskt...) med en man ombord.

Nu är detta en detalj i hela säkerhetstänket, och jag lägger ner denna "duell"...
Citera
2017-09-05, 12:54
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nej, han erkänner inte att han orsakat hennes död, eller att ha styckat, det är ju detta som är galet!
Läs hela artikeln och se detta:
Jodå jag läste hela och menade att det skulle vara lättare att erkänna att man dödat någon än att man styckat.
Han erkände ju brottet mot griftefriden senast också då han sa att han kastat henne i sjön, men ville på något sätt inte få det till en brottslig handling.
Skulle vara intressant att få en inblick i hans skalle om han tror på det själv, eller om han spelar galen alternativt greppar efter halmstrån.
Senast redigerad av Tomato 2017-09-05 kl. 12:58.
Citera
2017-09-05, 12:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så länge man inte hittar en kropp utgår man från att hon lever naturligtvis. När det gått en vecka böjade man övergå till att anse att hon troligen förolyckats. När torson hittats och DNA visade att den tillhörde Kim Wall då bekräftades dödsfallet. Samt att hon var styckad i flera delar.

Det Madsen sagt var att en olycka skett på ubåten och att han "begravde" henne i havet. Bortsett från första lögnen att han släppt av henne på land.

Det är väl synnerligen viktigt att lyckta dörrar bibehålls för att vittnens trovärdighet skall kunna bibehållas utan att påverkas av massmedias spekulationer i detta känsliga läge.

Min erfarenhet är att vid utnjyttjande av sekretess och yppandeförbud uppnår man en robustare förundersökning än utan. Till gagn för rättssäkerheten.

Inget av detta hade ju skadats av att man berättade precis som det VAR, d.v.s. att M. hade sagt att han begravt K. i havet, men att ingen ännu kunde veta om det var sant.
Citera
2017-09-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jodå jag käste hela och menade att det skulle vara lättare att erkänna att man dödat någon än att man styckat.
Han erkände ju brottet mot griftefriden senast också då han sa att han kastat henne i sjön, men ville på något sätt inte få det till en brottslig handling.
Skulle vara intressant att få en inblick i hans skalle om han tror på det själv, eller om han spelar galen alternativt greppar efter halmstrån.
Nej, han erkände inte Brott mot griftefriden pga dess formulering. Det är först nu, inför häktningsförhandlingarna, som han erkänner. Dock med förbehåll att det gäller endast själva begravningen.
Som du säger, det är nog svårt att erkänna att man styckat en människa. Han inser ju själv hur illa det ser ut.
Citera
2017-09-05, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du VILL inte ens förstå frågan. För att ta ett annat exempel (inget som du var med i, det här var på ett annat forum dessutom): det hemska fallet där en ung, knarkande mamma i Tyskland hade lämnat sin tvååring ensam i lägenheten att dö av törst och svält. Då var det massor av människor som menade att man måste ha empati med mamman också, för att hon var "underprivilegierad", kvinna, missbrukare, gick på soc. o.s.v.. Men vita, medelålders, arbetsamma och nyttiga heterosexuella män, får man aldrig ha minsta empati med. Fantasin tar aldrig slut, när folk ska räkna upp alla barbariska straff som de borde straffas med. Det har blivt en HÄXJAKT mot Madsen nu.
Jag har ju väldigt svårt att ta dig på allvar med tanke på att du gått och kärat ner dig i Madsen. Så diskussionen ang detta avstår jag. Vi är inte ens på samma planet när det gäller det här.
Citera
2017-09-05, 13:03
Medlem
Nu citat ur svenska tidningar:

Peter Madsens erkänner brott mot griftefriden och hans advokat Betina Hald Engmark bekräftar uppgifterna.
– Han erkänner att han begått brott mot griftefriden i samband med att han begravde Kim Walls kropp till sjöss, säger hon till BT.*
Madsen nekar däremot fortfarande till mord.

Har svenska tidningarna tolkat fel? "I samband med....". Innebär det att han erkänner styckningen också? Jag kunde inte läsa den formuleringen i de danska tidningarna.

Nån som begriper något av detta?
Citera
2017-09-05, 13:04
Medlem
Det är ytterst vanligt att mordåtalade förnekar brott, särskilt skambrott, oavsett hur stark/övertygande bevisning som än finns och döms mot sitt nekande.
Citera
2017-09-05, 13:06
Medlem
Citat:
Inte alls svårt att avgöra. Han förnekar styckningen fullständigt. Det har han gjort från den dagen torson hittades.
Erkännande eller ej. Ju längre tiden går desto svårare blir det att erkänna. Det handlar om att behålla ansiktet. Vad det nu kan vara värt i det här ärendet. Det är åklagaren som skall ha bevisningen, och det vet han ju.

Med andra ord är väl artikelns överskrift

Forsvarer: Peter Madsen erkender sig skyldig i usømmelig omgang med lig

100% click-bait i och med han redan erkänt att han begravit henne till sjös? Exakt vad mer han har han erkänt nu som inte redan var känt sedan länge egentligen? När han erkände att begravt henne till sjös för flera veckor sedan erkände han ju usømmelig omgang med lig?

EDIT: Läste var du skrev i ett annat inlägg. Så detta är den första juridiska erkännandet av usømmelig omgang med lig som advokaten säger kommer komma? Så det han sa till polisen var inte ett erkännande eller vadå? Ska man förstå det så?
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-05 kl. 13:12.
Citera
2017-09-05, 13:07
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Nu citat ur svenska tidningar:

Peter Madsens erkänner brott mot griftefriden och hans advokat Betina Hald Engmark bekräftar uppgifterna.
– Han erkänner att han begått brott mot griftefriden i samband med att han begravde Kim Walls kropp till sjöss, säger hon till BT.*
Madsen nekar däremot fortfarande till mord.

Har svenska tidningarna tolkat fel? "I samband med....". Innebär det att han erkänner styckningen också? Jag kunde inte läsa den formuleringen i de danska tidningarna.

Nån som begriper något av detta?

Ja, det är Expressen. Antingen har de medvetet struntat i den subtila formuleringen som Hald säger för att skapa drama, eller så fattar de inte skillnaden. Tror på det senare tyvärr. Kommer endast läsa dansk media nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in