Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
https://www.bt.dk/krimi/peter-madsen-er-klar-til-at-fortaelle-alt
Här säger en känd dansk advokat (nej inte Madsens egen!) det som jag sagt hela tiden, att det var galet att ha lyckta dörrar på förra häktesförhandlingen, för det gjorde bara att en massa spekulationer spreds. När både Madsen och åklagaren redan var överens om att Kim var död, varför måste då folket få gå och tro i en vecka att hon kanske levde?
(Läste det här i morse, men de har lagt det bakom en betalspärr sedan dess.)
Advokater ska säga att de inte vill ha stängda dörrar, det ingår i deras arbete. Såvitt jag lyckats läsa mig till säger även advokaterna också att stängda dörrar används där utredningen (efterforskning) kan skadas.
Som jag förklarat tidigare handlar mycket om att inte påverka vittnesutsagor, i alla fall inte förrän utredningen är tillräckligt långt gången.
Jag anser att detta i huvudsak är en vettig lösning. Försvarsadvokaten finns där för att tillvarata sin klients intressen och för att det ska finnas insyn från "båda håll" i processen.
Sedan ska man givetvis hela tiden vara vaksam på och ha en debatt om detta med stängda dörrar, det är sunt i en demokrati/ett modernt samhälle.
Det viktigaste är att domen blir rättvis/rättvisande och att utredningen är saklig och korrekt. För att den rättssäkerheten ska kunna upprätthållas är det vettigt att en misstänkt/häktad inte ska kunna påverka vittnen t.ex. och att utredarna hinner säkra bevisning.
Jag tycker att det var rätt beslut att ha stängda dörrar vid förra häktningsförhandlingen. Det hade inte blivit mindre spekulationer av att ha en pladdrande PM i offentlighetens ljus samtidigt som man har en rad spår som inte är fullt utredda, pågående efterforskningar m.m.
Ibland får jag uppfattningen att en del människor lider av något slags överdrivet misstroende mot rättssystemet i kombination med subjektiv dragning till att alltid få veta saker även om det i princip då bara blir "skvaller". Ja, det blir fel ibland i rätten och varje fel är djupt beklagligt.
Samtidigt måste vi vara medvetna om att det absolut mesta, i volym, blir rätt och det är något vi ska vara stolta över i våra nordiska länder. Sedan kan man alltid diskutera strafflängder, handläggningstid etc. - finns alltid saker att förbättra.
För att svara på din fråga varför folket i en vecka skulle få gå och tro att KW levde: Enkelt. Normalt funtande människor uttalar sig inte kategoriskt att någon är död/levande förrän detta är konstaterat eller i alla fall ställt bortom rimligt tvivel.
Det är väl bättre att komma med fakta och sanningar, än att basera sig på gissningar och utsagor från misstänkta, om man ska publicera information offentligt....?