2017-09-05, 12:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Även om det var lyckta dörrar under förhandlingen, så hade de kunnat gå ut med vad som hände därinne efter att familjen fått veta. Dessutom sa polisen veckan efter att "vi tror vi letar efter en död människa". TROR? Å andra sidan kanske man inte skall ta Madsens ord för sanning i det där läget.

Nä, svårt det där.

Ja, det var helt tokigt. De kunde ju ha fått mer hjälp av allmänheten att leta efter kroppen också, om folk hade vetat med större säkerhet att det var en kropp i vattnet man skulle leta efter. Och inte efter en kvinna som kanske blivit våldtagen och misshandlad i hamnkvarteren ensam på natten, och irrade runt i Köpenhamns omnejd med minnesförlust.
Citera
2017-09-05, 12:33
Medlem
PhDSalanders avatar
Senaste update :
Madsen erkänner sig skyldig till brott mot griftefriden

https://www.bt.dk/krimi/forsvarer-peter-madsen-erkender-sig-skyldig-i-usoemmelig-omgang-med-lig

Citat:
Når Peter Madsen bliver stillet for en dommer i Københavns Byret tirsdag klokken 14, vil han endnu engang blive præsenteret for de alvorlige sigtelser mod ham. Hidtil har han nægtet sig skyldig i sigtelserne om manddrab, uagtsomt manddrab og usømmelig omgang med lig, men under retsmødet tirsdag vil han erkende sig skyldig i bestemmelsen om usømmelig omgang med lig ved at have begravet den svenske journalist Kim Wall til søs.
Det oplyser Peter Madsens forsvarer til BT.

Læs også:
Peter Madsen vil fortælle alt: Sådan forløber dagens retsmøde »Han erkender at have overtrådt bestemmelsen om usømmelig omgang med lig ved at begrave hende til søs,« siger forsvarsadvokat Betina Hald Engmark til BT.
Hun understreger, at man ikke er enige i politiets udlægning af sigtelsen for usømmelig omgang med lig. Politiet har tidligere oplyst, at de retsmedicinske undersøgelser viser, at lemmerne på den fundne kvindetorso, der tilhørte Kim Wall, er fjernet som følge af bevidst afskæring.
Men hvad med den del, der handler om at liget var parteret?
»Jeg kan kun sige, at han erkender at have overtrådt bestemmelsen om usømmelig omgang med lig ved at begrave hende til søs,« siger Betina Hald Engmark.

Helt galet. Han erkänner brott mot griftefriden , men inte styckning
Senast redigerad av PhDSalander 2017-09-05 kl. 12:38.
Citera
2017-09-05, 12:37
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Senaste update :
Madsen erkänner sig skyldig till bortt mot griftefriden

https://www.bt.dk/krimi/forsvarer-peter-madsen-erkender-sig-skyldig-i-usoemmelig-omgang-med-lig
Det var ju bra det.
Jag hade nog fan inte erkänt det heller så länge kroppen var försvunnen av ren självbevarelsedrift.
Jag tror det är lättare att erkänna att man orsakat en människas död?
Citera
2017-09-05, 12:37
Medlem
Citat:
Senaste update :
Madsen erkänner sig skyldig till brott mot griftefriden

Når Peter Madsen bliver stillet for en dommer i Københavns Byret tirsdag klokken 14, vil han endnu engang blive præsenteret for de alvorlige sigtelser mod ham. Hidtil har han nægtet sig skyldig i sigtelserne om manddrab, uagtsomt manddrab og usømmelig omgang med lig, men under retsmødet tirsdag vil han erkende sig skyldig i bestemmelsen om usømmelig omgang med lig ved at have begravet den svenske journalist Kim Wall til søs.
Det oplyser Peter Madsens forsvarer til BT.

[IMG]https://bt.bmcdn.dk/media/cache/resolve/image_80x60/image/104/1049608/18401050-rfqerq3.jpg[/IMG] Læs også:
Peter Madsen vil fortælle alt: Sådan forløber dagens retsmøde »Han erkender at have overtrådt bestemmelsen om usømmelig omgang med lig ved at begrave hende til søs,« siger forsvarsadvokat Betina Hald Engmark til BT.
Hun understreger, at man ikke er enige i politiets udlægning af sigtelsen for usømmelig omgang med lig. Politiet har tidligere oplyst, at de retsmedicinske undersøgelser viser, at lemmerne på den fundne kvindetorso, der tilhørte Kim Wall, er fjernet som følge af bevidst afskæring.
Men hvad med den del, der handler om at liget var parteret?
»Jeg kan kun sige, at han erkender at have overtrådt bestemmelsen om usømmelig omgang med lig ved at begrave hende til søs,« siger Betina Hald Engmark.

Han erkänner inte styckningen. Han erkänner nu rubriceringen "Brott mot griftefriden" genom "begravningen" men inte själva styckningen som bevisligen är gjord av mänsklig hand. Idiot.
Citera
2017-09-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ärligt talat känns det som att bevisen mot Nerijus är svagare än de mot Madsen.
Ja, om man tänker logiskt, har du helt rätt! För mig är också detta klart och utan minsta tvivel att Madsen dödat henne . Men juridik är inte alltid en logisk term. Den djävulen kan komma undan billigt om man inte kan fastsälla dödsorsaken. Och tyvärr verkar att det blir så om polisen inte hittar Kims huvud!
Citera
2017-09-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.bt.dk/krimi/peter-madsen-er-klar-til-at-fortaelle-alt

Här säger en känd dansk advokat (nej inte Madsens egen!) det som jag sagt hela tiden, att det var galet att ha lyckta dörrar på förra häktesförhandlingen, för det gjorde bara att en massa spekulationer spreds. När både Madsen och åklagaren redan var överens om att Kim var död, varför måste då folket få gå och tro i en vecka att hon kanske levde?

(Läste det här i morse, men de har lagt det bakom en betalspärr sedan dess.)

Advokater ska säga att de inte vill ha stängda dörrar, det ingår i deras arbete. Såvitt jag lyckats läsa mig till säger även advokaterna också att stängda dörrar används där utredningen (efterforskning) kan skadas.

Som jag förklarat tidigare handlar mycket om att inte påverka vittnesutsagor, i alla fall inte förrän utredningen är tillräckligt långt gången.

Jag anser att detta i huvudsak är en vettig lösning. Försvarsadvokaten finns där för att tillvarata sin klients intressen och för att det ska finnas insyn från "båda håll" i processen.

Sedan ska man givetvis hela tiden vara vaksam på och ha en debatt om detta med stängda dörrar, det är sunt i en demokrati/ett modernt samhälle.

Det viktigaste är att domen blir rättvis/rättvisande och att utredningen är saklig och korrekt. För att den rättssäkerheten ska kunna upprätthållas är det vettigt att en misstänkt/häktad inte ska kunna påverka vittnen t.ex. och att utredarna hinner säkra bevisning.

Jag tycker att det var rätt beslut att ha stängda dörrar vid förra häktningsförhandlingen. Det hade inte blivit mindre spekulationer av att ha en pladdrande PM i offentlighetens ljus samtidigt som man har en rad spår som inte är fullt utredda, pågående efterforskningar m.m.

Ibland får jag uppfattningen att en del människor lider av något slags överdrivet misstroende mot rättssystemet i kombination med subjektiv dragning till att alltid få veta saker även om det i princip då bara blir "skvaller". Ja, det blir fel ibland i rätten och varje fel är djupt beklagligt.

Samtidigt måste vi vara medvetna om att det absolut mesta, i volym, blir rätt och det är något vi ska vara stolta över i våra nordiska länder. Sedan kan man alltid diskutera strafflängder, handläggningstid etc. - finns alltid saker att förbättra.

För att svara på din fråga varför folket i en vecka skulle få gå och tro att KW levde: Enkelt. Normalt funtande människor uttalar sig inte kategoriskt att någon är död/levande förrän detta är konstaterat eller i alla fall ställt bortom rimligt tvivel.

Det är väl bättre att komma med fakta och sanningar, än att basera sig på gissningar och utsagor från misstänkta, om man ska publicera information offentligt....?
Citera
2017-09-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det var ju bra det.
Jag hade nog fan inte erkänt det heller så länge kroppen var försvunnen av ren självbevarelsedrift.
Han erkände det inte då. Han erkände det inte när torson hittats. Är inte säker på vad du menar? Han erkänner ju inte heller att han orsakat hennes död. "Det var en olycka".
Citera
2017-09-05, 12:40
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Han erkänner inte styckningen. Han erkänner nu rubriceringen "Brott mot griftefriden" genom "begravningen" men inte själva styckningen som bevisligen är gjord av mänsklig hand. Idiot.

Nä, jag vet! Det är galet! De är inte överens om innebörden av brott mot griftefriden. Han erkänner det i och med att han " begravt henne till sjöss"
[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]
Citera
2017-09-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.bt.dk/krimi/peter-madsen-er-klar-til-at-fortaelle-alt

Här säger en känd dansk advokat (nej inte Madsens egen!) det som jag sagt hela tiden, att det var galet att ha lyckta dörrar på förra häktesförhandlingen, för det gjorde bara att en massa spekulationer spreds. När både Madsen och åklagaren redan var överens om att Kim var död, varför måste då folket få gå och tro i en vecka att hon kanske levde?

(Läste det här i morse, men de har lagt det bakom en betalspärr sedan dess.)

Så länge man inte hittar en kropp utgår man från att hon lever naturligtvis. När det gått en vecka böjade man övergå till att anse att hon troligen förolyckats. När torson hittats och DNA visade att den tillhörde Kim Wall då bekräftades dödsfallet. Samt att hon var styckad i flera delar.

Det Madsen sagt var att en olycka skett på ubåten och att han "begravde" henne i havet. Bortsett från första lögnen att han släppt av henne på land.

Det är väl synnerligen viktigt att lyckta dörrar bibehålls för att vittnens trovärdighet skall kunna bibehållas utan att påverkas av massmedias spekulationer i detta känsliga läge.

Min erfarenhet är att vid utnjyttjande av sekretess och yppandeförbud uppnår man en robustare förundersökning än utan. Till gagn för rättssäkerheten.
Senast redigerad av Remark 2017-09-05 kl. 12:44.
Citera
2017-09-05, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Vad har Transportstyrelsens regler med saken att göra? Tror du dom gäller globalt? I Danmark gäller 24 meter och Nautilus är klassad som experimentellt frititidsfartyg och det krävs varken behörighet eller VHF-radio för att framföra henne... Ta en en kallsup Öresundsvatten innan du går och lägger dig...

Du är en jätteskojig pojke, men, således är inte farkosten kontrollerad på något som helst vis, med allt vad det innebär säkerhetsmässigt, och det var det som var poängen från början. Bevisbördan att den är säker ligger således på den som hävdar att den är det. Därmed var en saken fastställd.
Citera
2017-09-05, 12:42
Medlem
Citat:
Nä, jag vet! Det är galet! De är inte överens om innebörden av brott mot griftefriden. Han erkänner det i och med att han " begravt henne till sjöss"
[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]
Det var en, för oss okänd, formulering i Brott mot griftefriden som han inte erkände. Den formuleringen tror jag inte de gått ut med. Men nu erkänner han själva begravningen. Han är galen. Spritt språngande galen.
Citera
2017-09-05, 12:43
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det var ju bra det.

Nej, han erkänner inte att han orsakat hennes död, eller att ha styckat, det är ju detta som är galet!
Läs hela artikeln och se detta:

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in