2017-09-05, 08:20
Medlem
Att han gjorde bort sig och det blev en snabbt nedåtgående spiral är väl det mest sannolika, jo.
Men jag tänkte mer utgående från hypotesen att det var mer än så, och att han kanske överfallit Emilie Meng också. Att han plötsligt fått en lust att döda och begå brott (jfr gans uttalande i en intervju där han säger sig vilja avsluta sitt liv som brottsling i stor skala). Det är inte sannolikt, men kanske inte heller omöjligt?
Citera
2017-09-05, 08:28
Medlem
Tycker alltså fortfarande det är intressant att han är hemma från den region där Meng försvann och att hans bror/bröder bor bara 10-15 km från den skog där en vit paketbil setts yra omkring den natt Meng försvann. Det är bekanta trakter för honom. Och Mengs kropp hittades sedan bekvämt på vägen till Köpenhamn.
Citera
2017-09-05, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det var ett bland flera säkerhetssystem, som Nautilus saknar. Det behövs inte ett luft-regenereringssystem i Nautilus, men ett sådant skulle kunna göra nytta OM ubåten inte kan gå till ytläge och OM den har nödbojar, förstår du nu? PM bygge är minimalistiskt i säkerhetshänseende för fartygstypen, kan vi vara överens om det?
Nautilus klarar redan mycket längre tid under vatten utan dessa system än de flesta hobbybyggen klarar med sådant system. Det är den biten du behöver inse i sammanhanget.
Citera
2017-09-05, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Innan förundersökningen är utförd kan PM omhäktas ett flertal gånger upp till kanske 9 månader innan åklagaren väcker åtal och i Sverige blir då förundersökningen tillgänglig för offentligheten.
Innan fallet prövas i tingsrätten el motsvarande första instans i Danmark är vi kanske i sen vår 2018.

Detta om det följer det som uppges vara normalt för ett så här grovt brott som åklagaren just nu menar att det handlar om.

Hur det sedan de facto blir vet väl ingen så här tidigt i undersökningen. Under förundersökningen råder sekretess och yppandeförbud för att garantera rättssäkerheten. Därav följer att häktningsförhandlingar förs bakom lyckta dörrar. Inget märkligt alls mao.

Nu pratar du svensk rätt. Danmark har inte alls i närheten så långa häktningstider som Sverige, DK har gjort om sitt "system" två gånger under 2000-talet och tillmötesgått kritiken. Sverige däremot inte. Max sex månader brukar vara vad som gäller i DK i komplexa fall, landet arbetar så mycket effektivare än i Sverige som låser in sina häktade år med fulla restriktioner.
Citera
2017-09-05, 08:37
Medlem
vitapumpss avatar
Hittade i dag det senaste klippet ang. det otäcka ubåtsdramat. I dag kl.14.00 hålls omhäktningsförhandlingar. Åklagaren kommer att skärpa åtalet till mord och brott mot griftefriden. Det verkar som om man har stärkt bevisningen mot Peter Madsen.

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/omh%c3%a4ktning-madsen-beg%c3%a4rs-h%c3%a4ktad-f%c3%b6r-mord/vi-AArk8j5?ocid=HPDHP17

Har väldigt svårt för udda individer som hyser sympatier för den här otroligt gåtfulle mannen. Hoppas han såsmåningom blir dömd och inspärrad för tid och evighet.
Senast redigerad av vitapumps 2017-09-05 kl. 08:45.
Citera
2017-09-05, 08:48
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo det är klart, men det är det som vittnena säger i rätten som gäller, ifall det krockar med deras tidigare utsagor.
Ja men det är helt ok att under rättegången fråga och hänvisa till vad man sa till polisen inledningsvis men det var iofs i Sverige jag vittnade.

Fick själv frågor som vittne i en rättegång och första gången advokaten försökte pressa mig när jag svarade några meter fel mot vad jag sagt till polisen ett år tidigare så valde jag på efterföljande frågor att hänvisa till vad jag sagt till polisen strax efter händelsen. Det är ju självklart att man minns bättre strax efter en händelse än ett år senare.

OT men det var efter samtal med den taxichaufför som var nära vittne till Palmemordet som fick mig att tänka så. Han tröttnade till slut efter alla utfrågningar hos polisen och sa till slut bara, det jag sa då på mordnatten är det som är närmast sanning av det jag såg.
Citera
2017-09-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Tycker alltså fortfarande det är intressant att han är hemma från den region där Meng försvann och att hans bror/bröder bor bara 10-15 km från den skog där en vit paketbil setts yra omkring den natt Meng försvann. Det är bekanta trakter för honom. Och Mengs kropp hittades sedan bekvämt på vägen till Köpenhamn.

Har P M körkort och bil? Verkar ju som han cyklar jämt o ständigt. Har bara sett honom på video när han åker kommunalt Pendeltåg/tunnelbana .
Citera
2017-09-05, 08:54
Medlem
I ett blogginlägg talar han åtminstone om hur han kör. Och på videor kan man se en vit paketbil parkerad vid ubåten. Vet ju inte om den är hans, men en sådan efterlystes i samband med att Meng försvann.
Citera
2017-09-05, 08:55
Medlem
Citat:
I ett blogginlägg talar han åtminstone om hur han kör. Och på videor kan man se en vit paketbil parkerad vid ubåten. Vet ju inte om den är hans, men en sådan efterlystes i samband med att Meng försvann.

ok..jag har bara läst om cykeln.
Citera
2017-09-05, 09:02
Medlem
Citat:
Nå, kanske vi snart får veta att det faktiskt bara var en olycka. Känns lite oetiskt att spekulera kring x och y när det gäller en verklig, levande människa. Han är ju inte dömd för någonting ännu. Och visar det sig att det hela mot förmodan var något slag av fruktansvärd olycka så säger jag bara: FÖRLÅT!

Tror inte för ett ögonblick på att han styckar Kims kropp i bitar efter en olycka...o HAN ska väl inte leka doktor ? tänk om hon bara var medvetslös o han styckar henne. Usck..mår illa..
Citera
2017-09-05, 09:13
Medlem
Här blogginlägg där Madsen nämner att han kör bil. F.ö postat ca 16 timmar före Mengs försvinnande (kanske han associerade till bilen om han skulle köra till sina hemtrakter senare samma dag?) https://ing.dk/blog/frirum-havs-185455
Citera
2017-09-05, 09:53
Medlem
Citat:
Nå, kanske vi snart får veta att det faktiskt bara var en olycka. Känns lite oetiskt att spekulera kring x och y när det gäller en verklig, levande människa. Han är ju inte dömd för någonting ännu. Och visar det sig att det hela mot förmodan var något slag av fruktansvärd olycka så säger jag bara: FÖRLÅT!

Du menar att det var en olycka att han styckade och försökte sänka kroppen och sedan ljög? Det är ju knappast frågan om en självstyckande kropp...?

Hade kunnat tycka lite synd om honom ifall han av oaktsamhet vållat en dödsolycka helt utan uppsåt. I ögonblicket där en person väljer att stycka olycksoffret så upphör all min empati för den personen. Det är en oåterkalleligt ond gärning såväl mot offret som mot anhöriga.

Jag hade varit mer återhållsam i spekulationerna om det inte varit så att vad som än hänt har utspelats på några kvadratmeter inne i ett stålrör. Utrymmet för alternativa händelseförlopp där PM inte gjort sig skyldig till grova brott är därmed obefintligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in