Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Solen genererar en 70 miles bred skugga på jordens yta. Från den vinkeln kan man konstatera att jorden inte kan skugga hela månen. Att jorden ser större ut än solen från månen spelar ingen roll, det är jordens skugga som enligt globmodellen orsakar förmörkelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Månen har en diameter 2160 miles men genererar en skugga på jorden på endast 70 miles. Det betyder att ljuset som kommer in från den heliocentriska solen bildar en vinkel som är för stor för att jorden ska kunna skugga hela månen vid en månförmörkelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Helt riktigt. Det är därför globmodellen är felaktig, månen ger en 70 miles bred skugga på jordytan. En liten prick. Men när månen är bakom jorden är vinkeln magiskt förstorad och skuggan är åtminstone 2160 miles bred.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Korrekt. Jordens skugga i globmedellen skulle bli 280 miles bred, dock inte nog att täcka hela månen.
Jag redogjorde förut för flera olika alternativ, däremot så vet inte jag hur det fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Inte om skuggan av månen på jordytan är 70 miles bred. Omöjligt.
Allt det snacket är helt fel, som också andra har påpekat för dig. Att du inte begriper det är märkligt, men jag ska ändå försöka förklara på ytterligare ett sätt att du har fel.
Både månen och jorden bildar en skugga i rymden där solen inte syns. Från både månen och jorden är området i rymden där solen är helt förmörkad
konformig, eftersom båda himlakropparna är klotformiga. Jag kallar den zonen för
skuggkonen.
Vid total solförmörkelse är månen, sedd från jorden något lite större än solen - annars blir det ingen total solförmörkelse. Jorden befinner sig alltså mycket nära spetsen på månens konformiga totalskugga, skuggkonen. Bara en liten del av jorden upplever total solförmörkelse.
Vid total månförmörkelse är jorden, sedd från månen, ungefär fyra gånger så stor som solen. Skuggkonen från jorden blir därmed fyra gånger längre än månens motsvarande skuggkon. Månen befinner sig alltså mycket långt från spetsen på jordens skuggkon, i själva verket sträcker den sig ungefär fyra månavstånd bort i rymden. Det gör att jordskuggan, med marginal, kan täcka hela månen.
Både avståndet jorden-månen och avståndet jorden-solen varierar något under året. Ibland är månen så långt från jorden att månen totalskugga (konen jag talade om ovan)
inte når fram till jorden. Då ser vi på jorden en så kallad
ringformig solförmörkelse. Något motsvarande vid månförmörkelse är omöjligt.
Ditt, och tydligen YT-dårarnas, resonemang förutsätter att skuggkonerna från månen och jorden är lika långa.
Detta är helt galet.
Det skulle dessutom vara
mycket intressant att höra ditt och yt-stollarnas motsvarande resonemang kopplat till en
ringformig solförmörkelse!