2017-09-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dina bilder av jordens, månens och solens absoluta storlekar säger inte ett smack om hur mån- eller solförmörkelser fungerar eller inte fungerar om du inte sätter in dom i en skalenlig modell med rätt avstånd. Att solen är gigantisk i förhållande till jorden spelar ingen roll om du inte tar hänsyn till hur gigantiskt mycket längre bort den är.
Helt riktigt. Det är därför globmodellen är felaktig, månen ger en 70 miles bred skugga på jordytan. En liten prick. Men när månen är bakom jorden är vinkeln magiskt förstorad och skuggan är åtminstone 2160 miles bred.
Citera
2017-09-03, 21:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Helt riktigt. Det är därför globmodellen är felaktig, månen ger en 70 miles bred skugga på jordytan. En liten prick. Men när månen är bakom jorden är vinkeln magiskt förstorad och skuggan är åtminstone 2160 miles bred.
Att jordens skugga är bredare än månens är väl självklart då jorden är mycket större än månen.
Är också nyfiken på hur ni plattisar anser att det fungerar istället? Sol- och månförmörkelse är ett faktum och jag har inte sett någon av er ge en trovärdig förklaring på hur det fungerar på plattjorden.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-03 kl. 21:52.
Citera
2017-09-03, 21:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför? Du har inte använt korrekt skala i din bild, i nedan länk ser du korrekt skala enligt globmodellen.

Varför ditt påstående är felaktigt?
Det är felaktigt att påstå att ett 4ggr större objekt alltid lämnar en 4ggr så stor skugga.
ConnyKlassons skiss visar med all tydlighet att så inte är fallet.

Vad du i stället ska göra är att räkna ut hur stor skuggan blir. Och om du gör det så kommer du fram till att skuggan är 3ggr så stor som månen. Skuggan är 4500 kilometer och inte som du felaktigt påstår "280 miles".
Citera
2017-09-03, 21:56
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det är inte ens samma vinkel.
Den ena vinkeln är solens tangent mot månen den andra vinkeln är solens mot jorden.

Enligt den här uträkningen är jordens skugga 4500 km.
https://erikras.com/2011/12/16/how-big-is-the-earths-shadow-on-the-moon/
Vad är det för fel på uträkningen?
Citera
2017-09-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad är det du inte förstår?
Skuggan från jorden är 3 ggr så stor som månen, självklart kan jorden skugga månen.
Inte om skuggan av månen på jordytan är 70 miles bred. Omöjligt.
Citera
2017-09-03, 22:12
Medlem
Citat:
Det är inte ens samma vinkel.
Den ena vinkeln är solens tangent mot månen den andra vinkeln är solens mot jorden.

Enligt den här uträkningen är jordens skugga 4500 km.
https://erikras.com/2011/12/16/how-big-is-the-earths-shadow-on-the-moon/
Vad är det för fel på uträkningen?
Det är en uträkning, inte en observation. 70 miles bred skugga är en observation.
Citera
2017-09-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att jordens skugga är bredare än månens är väl självklart då jorden är mycket större än månen.
Är också nyfiken på hur ni plattisar anser att det fungerar istället? Sol- och månförmörkelse är ett faktum och jag har inte sett någon av er ge en trovärdig förklaring på hur det fungerar på plattjorden.
Korrekt. Jordens skugga i globmedellen skulle bli 280 miles bred, dock inte nog att täcka hela månen.

Jag redogjorde förut för flera olika alternativ, däremot så vet inte jag hur det fungerar.
Citera
2017-09-03, 22:17
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Inte om skuggan av månen på jordytan är 70 miles bred. Omöjligt.

Inte det minsta omöjligt vilket du kan undersöka själv med klossarna.

Du har fortfarande inte svarat på frågan: vad händer om du placerar den lilla klossen bakom den stora klossen? Storleken på klossarna eller ljuskällan spelar ingen större roll så länge som de någorlunda liknar förhållandena vi har mellan solen, jorden och månen. Dvs ingen strålkastare fem centimeter från klossarna, en vanlig ficklampa från nån meters avstånd duger bra.
Citera
2017-09-03, 22:19
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Korrekt. Jordens skugga i globmedellen skulle bli 280 miles bred, dock inte nog att täcka hela månen.

Jag redogjorde förut för flera olika alternativ, däremot så vet inte jag hur det fungerar.

Helt fel, kolla skissen nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Då får du nog använda en annan formel.... Förklara varför "jordskuggan" på nedanstående bild inte är 4 ggr störe än månskuggan, trots att jorden är 4 ggr större än månen.

http://imgur.com/a/YkSIw

I den här (icke skalenliga) modellen blir jordskuggan 10 ggr större.

Du kan själv undersöka detta med klossarna och ficklampan.
Citera
2017-09-03, 22:25
Medlem
Citat:
Varför ditt påstående är felaktigt?
Det är felaktigt att påstå att ett 4ggr större objekt alltid lämnar en 4ggr så stor skugga.
ConnyKlassons skiss visar med all tydlighet att så inte är fallet.

Vad du i stället ska göra är att räkna ut hur stor skuggan blir. Och om du gör det så kommer du fram till att skuggan är 3ggr så stor som månen. Skuggan är 4500 kilometer och inte som du felaktigt påstår "280 miles".
Helt riktigt. Skuggan som månen gör på jordytan talar tydligt om för oss skuggan inte blir lika stor som objektet som orsakar skuggan. Därför stämmer inte den heliocentriska modellen då skuggan jorden gör på månen inte följer samma mönster. Vid det tillfället är vinkeln från ljuset mindre vilket inte är möjligt.
Citera
2017-09-03, 22:30
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Helt riktigt. Skuggan som månen gör på jordytan talar tydligt om för oss skuggan inte blir lika stor som objektet som orsakar skuggan. Därför stämmer inte den heliocentriska modellen då skuggan jorden gör på månen inte följer samma mönster. Vid det tillfället är vinkeln från ljuset mindre vilket inte är möjligt.

Snack, det beror helt på ljuskällan vilket du enkelt kan se genom att genomföra experimentet med klossarna och ficklampan.

Vad får du för resultat när du placerar den lilla klossen bakom den stora?
Citera
2017-09-03, 22:30
Medlem
Citat:
För det första har du inte bevisat ett skit, du har bara felaktigt påstått att "jordens skugga är 280 miles".

För det andra har jag precis räknat ut hur stor skuggan är och därmed visat att ditt påstående är felaktigt. Jordens skugga vid månen är 4500 km, den är inte 280 miles. Ditt påstående är felaktigt och ditt så kallade "bevis" är motbevisat.

När vi nu rätt ut det så kanske du kan svara på mina frågor.
Vad är sol- och månförmörkelse enligt dig?
Du delade en länk med en uträkning, jag delade en med en observation. Jag kan visa dej en uträkning som säger att jag är miljardär, men när sedan mitt bankkonto observeras stämmer inte det. Matte är ett språk inte en observation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in