2017-09-27, 17:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Det kan säkert stämma, men jag menar om du tänker de olika distanserna mellan 0 km och oändligheten. Vad kommer hända mellan dem? Hur förändras jordens platta form till att (som du säger) inte synas alls. Någonstans börjar den gradvis försvinna/förändras, men på vilket sätt visuellt börjar den försvinna/förändras?
"kan säker stämma"? Hur skulle man kunna se jorden från oändlig höjd?

Den gradvisa förändringen skulle ske med den ursprungliga formen, som blir mindre och mindre. Om jorden vore platt och cirkulär, och man avlägsnar sig "snett uppåt", då skulle jorden se ut som en ellips som blir mindre och mindre. Det finns ingen anledning att tro att den skulle förvrängas till en sfär.
Citera
2017-09-27, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Den gradvisa förändringen skulle ske med den ursprungliga formen, som blir mindre och mindre. Om jorden vore platt och cirkulär, och man avlägsnar sig "snett uppåt", då skulle jorden se ut som en ellips som blir mindre och mindre. Det finns ingen anledning att tro att den skulle förvrängas till en sfär.

Men i det här tankeexperimentet där vi har ett oändligt stort platt jord, vad kommer hända visuellt? Vad kommer vi se? Hur blir ett oändligt stort platt jord (ett 360 graders streck i horisonten) "mindre och mindre"?
Senast redigerad av elsydeon 2017-09-27 kl. 17:50.
Citera
2017-09-27, 18:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men i det här tankeexperimentet där vi har ett oändligt stort platt jord, vad kommer hända visuellt? Vad kommer vi se? Hur blir ett oändligt stort platt jord (ett 360 graders streck i horisonten) "mindre och mindre"?
Ah, jorden är oändligt stor, det hade jag missat. Tittar man rak ned så ser man bara yta, oavsett hur högt upp man är. Tittar man mot horisonten så lär man se en horisont i form av en linje. Jag förstår inte när den skulle förvrängas till ett klot.

Vad menar du med "mindre och mindre"?
Är den oändligt stor lör den inte bli mindre.
Citera
2017-09-27, 18:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Vi pratade om satelliter så igen presentera dina experiment och bevis för dom satelliter du påstår finns där uppe
Ett av många exempel:
I somras på Algarvekusten i Portugal.
Parabolantenn som var riktad 45 grader uppåt och söderut över havet.

När kabeln mellan TV och parabol var inkopplad var det bild på TV'n.
Utan kabel var det inte bild på TV'n
Om höjdvinkeln minskades från 45 grader försvann bilden.

Närmsta land söderut är Casablanca i Afrika, cirka 60 mil bort.
Och eftersom höjdvinkeln är 45 grader på antennen kan vi med enkel geometri räkna ut att antennen är riktad mot en punkt som är 60 mil över Casablanca

Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Paraboler är ointressanta och det är ingen som förnekar paraboler.
Paraboler är riktantenner , de är riktade i en specifik riktning.
Och i mitt fall ovan var antennen riktad snett uppåt.

Ovan bevisar, väldigt enkelt och tydligt, att Satellit-tv inte är ett markbaserat system.
Senast redigerad av madtop 2017-09-27 kl. 18:15.
Citera
2017-09-27, 18:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag tror du missförstår vad jag försöker säga.

Om du har ett rum som är 100 kvadratmeter, och du har en observerare som är 10cm från golvet, så kommer golvet rakt neråt förstås vara 10 cm från den, men observeraren kommer kunna se 100 meter framåt, eller hur? 100 meter är mycket mer än 10 cm.

Så på en oändlig platt jord så borde det som är långt borta vara "mycket längre bort", vilket gör att de blir osynligt små, vilket avrundar plattan när man går tillräckligt högt.

Nej jag missförstår dig inte.
Du hävdade att den delen av jorden som inte var synlig var "mycket längre bort".

Jag visade att skillnaden mellan det som synligt och det som enligt dig var osynligt var 0,0001% längre bort.

Citat:
Om du har ett rum som är 100 kvadratmeter, och du har en observerare som är 10cm från golvet, så kommer golvet rakt neråt förstås vara 10 cm från den, men observeraren kommer kunna se 100 meter framåt, eller hur?
Ja om du har ett väldigt avlångt rum som är 100*1 meter.
Vad det nu har med platt jord att göra...

Citat:
Så på en oändlig platt jord så borde det som är långt borta vara "mycket längre bort", vilket gör att de blir osynligt små, vilket avrundar plattan när man går tillräckligt högt.

Nej inte alls. Är du en miljon kilometer ifrån en yta som är oändligt stor så är skillnaden i avstånd av det du ser (en sfär/cirkel som har en radie av 20000 km) och det du inte ser helt försumbar.

Faktum är om du skulle titta ner på en cirkel som är två miljon kilometer i diameter skulle skillnad mellan origo och ytterkant endast vara 1,4 ggr. Och det är verkligen inte "mycket längre bort".
Citera
2017-09-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ah, jorden är oändligt stor, det hade jag missat. Tittar man rak ned så ser man bara yta, oavsett hur högt upp man är. Tittar man mot horisonten så lär man se en horisont i form av en linje. Jag förstår inte när den skulle förvrängas till ett klot.

Om jorden är platt och oändligt stor så kommer man att se en yta och inget annat, oavsett hur högt man befinner sig. Hur "horisonten" ser ut har jag ingen uppfattning om, men jag kan inte inse att jorden skulle se ut som ett klot.
Egentligen tycker jag frågan är tämligen ointressant. Jorden är varken platt eller oändlig, vi vet att den är ett klot.
Citera
2017-09-27, 19:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Om jorden är platt och oändligt stor så kommer man att se en yta och inget annat, oavsett hur högt man befinner sig. Hur "horisonten" ser ut har jag ingen uppfattning om, men jag kan inte inse att jorden skulle se ut som ett klot.
Egentligen tycker jag frågan är tämligen ointressant. Jorden är varken platt eller oändlig, vi vet att den är ett klot.
Jag håller med, detta var ju bara ett tanke-experiment.
Citera
2017-09-27, 20:04
Medlem
Citat:

Med "mindre och mindre" menar jag helt enkelt det, att om du har ett cirkel som är 10 cm, om den blir 5 cm, så har den blivit mindre.

Så om vi har ett streck som är 360 grader runt oss på ögonhöjd, på grund av våran syn som gör att saker på avstånd blir mindre, så borde horisonten börja minska i storlek, och det enda sättet en 360 graders horisont kan minska i storlek är att den faller ner från vår ögonhöjd. Det gör att den platta jorden skulle börja se ut som en cirkel/sfär.

Den platta jorden är ju egentligen redan en cirkel från början, eftersom horisonten är ett streck 360 grader runt dig, men när vi är längre bort kan vi se det som en cirkel framför oss, och det skapar en illusion att det är ett klot, eftersom när man flyttar sig på den platta jorden på den distansen, så ser man mer av ytan, vilket ser ut ungefär som rotation på ett klot. Personligen tycker jag att bilderna av jorden av NASA och andra ser dock ganska platta ut: https://www.youtube.com/watch?v=DMdhQsHbWTs
Senast redigerad av elsydeon 2017-09-27 kl. 20:12.
Citera
2017-09-27, 20:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Med "mindre och mindre" menar jag helt enkelt det, att om du har ett cirkel som är 10 cm, om den blir 5 cm, så har den blivit mindre.
Det är ju självklart, men så blir det ju inte om jorden är oändligt stor.

Citat:
Så om vi har ett streck som är 360 grader runt oss på ögonhöjd, på grund av våran syn som gör att saker på avstånd blir mindre, så borde horisonten börja minska i storlek, och det enda sättet en 360 graders horisont kan minska i storlek är att den faller ner från vår ögonhöjd. Det gör att den platta jorden skulle börja se ut som en cirkel/sfär.
Nej, det är sakerna vid horisonten som ser mindre ut, själva horisontlinjen blir inte mindre den är 360 grader hela tiden.

Citat:
Den platta jorden är egentligen redan en cirkel från början, eftersom horisonten är ett streck 360 grader runt dig, men när vi är längre bort kan vi se det som en cirkel framför oss, och det skapar en illusion att det är ett klot, eftersom när man flyttar sig på den platta jorden på den distansen, så ser man mer av ytan, vilket ser ut ungefär som rotation på ett klot. Personligen tycker jag att bilderna av jorden av NASA och andra ser dock ganska platta ut: https://www.youtube.com/watch?v=DMdhQsHbWTs
Jag förstår fortfarande inte när (eller varför) illusionen av att klot inträffar.
Att bilderna av jorden ser platt ut är inte så konstigt, en sfär kan se ut som en cirkel-yta, om ljussättningen, är jämn och utan skuggor. Däremot är det är svårt att få en cirkel-yta att se ut som en sfär.
Citera
2017-09-27, 20:20
Medlem
madtops avatar
Citat:

Per definition kan inte något som är oändligt bli mindre.

Citat:
och det enda sättet en 360 graders horisont kan minska i storlek är att den faller ner från vår ögonhöjd.

Helt obegripligt.
Hur kan en 360 graders horisont minska i storlek? Blir den typ 350 grader? Eller menar du att dess diameter blir mindre?

Och vad tusan betyder "faller ner från vår ögonhöjd"? Betyder det att du lyfter blicken uppåt?
Tro mig, om du fortsätter att titta på horisonten kommer den inte att falla från din ögonhöjd.

Citat:
Den platta jorden är egentligen redan en cirkel från början, eftersom horisonten är ett streck 360 grader runt dig, men när vi är längre bort kan vi se det som en cirkel framför oss, och det skapar en illusion att det är ett klot...

Fast vi har ju typ 100 bevis för att den inte är en cirkel...
Så att du tror att sfären är en cirkel som du tycker ser ut som ett klot känns ganska ointressant.
Senast redigerad av madtop 2017-09-27 kl. 20:26.
Citera
2017-09-27, 20:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Den platta jorden är ju egentligen redan en cirkel från början, eftersom horisonten är ett streck 360 grader runt dig, men när vi är längre bort kan vi se det som en cirkel framför oss, och det skapar en illusion att det är ett klot, eftersom när man flyttar sig på den platta jorden på den distansen, så ser man mer av ytan, vilket ser ut ungefär som rotation på ett klot. Personligen tycker jag att bilderna av jorden av NASA och andra ser dock ganska platta ut: https://www.youtube.com/watch?v=DMdhQsHbWTs
Ja är den 10 cm så blir den 5 cm om vi betraktar den från dubbla avståndet men är obejektet oänsligt stort så är det oändligt oavsett hur långt upp vi kommer. För att horisonten skall börja falla ner från ögonhöjd så måste jorden ha en begränsad storlek. Är den oändligt stor så kommer den vara i ögonhöjd om vi så åker 200 ljusår ut i rymden. Jorden ser rund ut för att den är rund. Inte pga. någon påhittad förvrängning.
Citera
2017-09-27, 20:30
Medlem
Redan under antiken visste man att jorden var rund. Vad tror ni är de första man ser när en båt kommer från horisonten?

Svar:masten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in