2017-07-16, 18:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du använder närliggande katet för avgöra avståndet till Polaris på plattjord. Om du använder det kända avståndet 3,6 biljarder km till Polaris enligt globjorden vad kommer du fram till då?

Jag kommer fram till att jorden är en sfär.

Men skit i den sfäriska jorden, vi vet hur det funkar där och trådens ämne är trots allt den platta jorden.
Hur funkar det med polaris på den platta jorden? Vinklarna till den på olika breddgrader är omöjliga.
Citera
2017-07-16, 18:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james12
madtop svar finns på YouTube om du verkligen vill vet.

Det tvivlar jag starkt på.
Men förklara gärna.
Citera
2017-07-16, 18:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
lol den var bra. Njä det har väl mer med jordens böjning att göra, om jorden inte har någon böjning, kurvatur, vad är den då? Och det kan vi se med egna ögon. Genom enkla experiment. Många har till exempel skickat upp ballonger nästan 4 mil upp, tre gånger så högt som passagerarflygplanen.

Det är väl självklart att jorden har en "böjning" och det finns massor med bevis för detta.

Du lidet bara av konfirmeringsbias som gör att du blundar för bevis och i stället enbart tar till dig det du vill se.
Citera
2017-07-16, 18:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
de gjorde jag för ut, men upprepa igen samma sak om och om,
Jag tror inte ens du begriper frågan.

.
Citat:
Kolla Eric Dubay on you tube han visa 200 bevis i en video eller söka själv på varje frågan som kommer upp

Samtliga 200 så kallade "bevis" är debunkade. Det är för övrigt inte ens bevis utan en salig blandning av lösa påståenden, faktafel och rena lögner.
Senast redigerad av madtop 2017-07-16 kl. 18:39.
Citera
2017-07-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det finns massor av videos som visar hur solen med oförändrad storlek skyms av horisonten.
jag här sökt så mycket till andra människor att jag blev sliten tröt på de, du som vill vet, inte jag, så för dig de bli roligt att hitta, inte för mig längre de beror på loft fuktighet som funka som en lins och bero på vädret ... gör själv sök
Citera
2017-07-16, 18:51
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
de gjorde jag för ut, men upprepa igen samma sak om och om, De bli tråkigt för mig, eftersom jag inte tveka och såg flera video själv. Nöja din nyfikenhet på egen tid. jag ärligt talat, bli så tröt på det här. Kolla Eric Dubay on you tube han visa 200 bevis i en video eller söka själv på varje frågan som kommer upp
Trött på att bli serverad vetenskapliga motbevis mot platt jord?

Eric Dubay är ett pucko. Jag har sett på alla 200 punkter och endast en punkt är sann fast inte på det vis han själv tycker. Många av punkterna är dessutom duplikat. Det är enkelt att debunka punkt för punkt. Dubay tycker säkert att allt i bibeln är sant trots att det finns 4200 religioner i världen.
Citera
2017-07-16, 19:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
jag här varit i din situation också och snackat samma sak, vad tror du 5 miljoner människor alla var korkade? vi all trodde precis som du... ha lite tålamod om du vill hitta sanning den är där . nöja din nyfikenhet istället att plåga mig, jag gick den väg också ... De bli jobbigt som små barn: varför? men varför? men hur? för mig gick flera dagar att samla information som fattades i min huven till jag förstått äntligen. Jag kan bara bekräfta med min heder och samvete att det är inge skoj eller bluff, men tveksamhet punkter du mas hitta själv om du vill, då du fatta bättre. Det är mycket detaljer som ska tas reda på innan man byta opinion. Ta de lugnt de kommer men inte på 5 min. de är ganska stort grej med stort betydelse.

Självklart har du inte varit i min situation, du är alldeles för korkad och obildad. Att som du samla information på youtube i "flera dagar" ter sig tämligen patetiskt jämfört med många år av heltidsstudier. Du har ju inte ens förmågan att kritiskt granska och ifrågasätta det du blir indoktrinerad med.

Men skit i det, nu tycker jag du ska förklara hur det funkar på den platta jorden.
Varför är Polstjärnan synlig 60 grader över horisonten på 60 breddgraden respektive 30 grader vid N30 och 90 grader vid N90?
Citera
2017-07-16, 19:02
Moderator
Sun Rulers avatar
Talade med min styvfar idag om denna konspirationsteori. Han har varit stridspilot under många år för att sedan flyga kommersiellt för SAS.

Han har han flugit med stridsflygplan på 14000 meters höjd över havet och själv sett jordens krökning. Vidare så är storcirkelnavigering något som han som pilot utbildats i.

Hans åsikter om de som tror på en platt jord var tämligen osmickrande för att uttrycka det milt.

Men jag förmodar att han är en "del av konspirationen" och ljuger för mig som han ser som sin egen son för annars kommer elaka "NASA".
Citera
2017-07-16, 19:06
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
jag här varit i din situation också och snackat samma sak, vad tror du 5 miljoner människor alla var korkade? vi all trodde precis som du... ha lite tålamod om du vill hitta sanning den är där . nöja din nyfikenhet istället att plåga mig, jag gick den väg också ... De bli jobbigt som små barn: varför? men varför? men hur? för mig gick flera dagar att samla information som fattades i min huven till jag förstått äntligen. Jag kan bara bekräfta med min heder och samvete att det är inge skoj eller bluff, men tveksamhet punkter du mas hitta själv om du vill, då du fatta bättre. Det är mycket detaljer som ska tas reda på innan man byta opinion. Ta de lugnt de kommer men inte på 5 min. de är ganska stort grej med stort betydelse.
Nästan 63 miljoner röstade på Trump så ja, det finns idioter så det räcker och blir över. Ditt argument att 5 miljoner tror samma är ett argumentationsfel, "en miljard flugor kan inte ha fel, skit är gott". Argumentum ad populum.

Tyvärr har alltför många människor blivit tillsagda att tro vissa saker som platt jord. Det skadar vår vetenskap svårt. Går vi tillbaka till medeltiden där inkvisitionen bestämde vad som var sant så är vi illa ute.

Du har en tro som avviker från gängse vetenskap så du får räkna med att bli ifrågasatt och kan inte räkna med att bli lämnad ifred. Bevisbördan ligger på den som påstår något avvikande.
Citera
2017-07-16, 19:08
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
jag här sökt så mycket till andra människor att jag blev sliten tröt på de, du som vill vet, inte jag, så för dig de bli roligt att hitta, inte för mig längre de beror på loft fuktighet som funka som en lins och bero på vädret ... gör själv sök
Nej det beror inte på luftfuktighet. Det ser lika ut när solen går ned, oavsett vädret.
Citera
2017-07-16, 19:15
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ha ha ha jag håller med han är inget 100% höjdare men ingen av os är, de finns ca 5,130,000 om flat earth bara på Engelska
religion det är ingenting att tro på för min del precis som tid är människors påhitt. Filtrera bort professionella Gud älskare och använd religion som en kloka utan tvekan de serva livet

Mitt råd skulle bli, sluta att tro överhuvud taget. Tro är nödvändig bara för lögn och placebo effekt. plåga inte mig men internet istället,YouTube... jag kan bara bekräfta att det är inget bluff och tar tid ta reda på alla tveksamheter som du här. för mig de tog flera dagar om du skulle fatta på 10 min, hur tror du jag skulle tänka om mig själv? Vi alla gick samma väg de tar tid for stora saker som här stort betydelse.
Jag är nyfiken på varför min styvar (stridspilot och kommersiell pilot) ljuger för mig, han är utbildad i att navigera en rund jord och sett jordens krökning med egna ögon.

Vem är det som tvingar honom att ljuga för mig?
Citera
2017-07-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej det beror inte på luftfuktighet. Det ser lika ut när solen går ned, oavsett vädret.

Varför du säger det till mig? Ingen av oss vet alt men 5,130,000 videos skapat av oss alla visa hel bild av sanning.

http://dizzib.github.io/earth/curve-calc/index.html?d0=20&h0=6&unit=imperial ta en kikare och gå på promenad i frisk luft skalle funka bättre på sån sätt för mig i all fall.

Du mycket snabbare hitta svar själv än att skriva till mig vänta på, jag söka åt dig och de eventuellt var inte de som du skulle ta reda på ...

sök själv de ta tid kanske flera veckor tills du fatta? Det är för stort grej för att utreda på en forum. När jag letade efter tveksamhet jag hade 100 tals frågor. poesis som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in