2017-09-03, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag tror nästan alla västerlänningar hoppas få ett värdigt avslut som innebär att man för sin förväntade begravning/kremering/... utan att någon fritidsslaktare rycker in och styckar.

Därför jag i en tidigare post skrev att beslutet att stycka är det sämsta - eller näst sämsta - beslut som PM fattat i sitt liv. Det enda beslut som är sämre än styckningen är om han fattade beslutet att mörda.

Styckningen är ju en form av bevis att han mördat eftersom det inte finns anledning att göra så annars, dumpning av kroppen är ytterligare ett bevis eftersom det inte finns anledning att göra så annars, samma sak med lögner och sänkning av ubåten, sammantaget kommer händelserna vara bevis för mord.
Citera
2017-09-03, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Styckningen är ju en form av bevis att han mördat eftersom det inte finns anledning att göra så annars, dumpning av kroppen är ytterligare ett bevis eftersom det inte finns anledning att göra så annars, samma sak med lögner och sänkning av ubåten, sammantaget kommer händelserna vara bevis för mord.

Ja det er rett, indisiekjeden blir så sterk ar alt annet enn drap blir utelukket.
Citera
2017-09-03, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En så rutinerad journalist tror jag inte gör det. Ställer sådana frågor. Hon hade mest säkert gjort en ordentlig research innan hon bad att få göra en intervju och nämner medveten att det kanske skall publiceras i en tidning hon vet att "ärkefiende Bengtsson gjort", en mycket ansedd tidning.

Jag tror hon var intresserad av hans person och gjorde det mesta av intervjun under verkstadsbesöket. Förmodligen insåg han inte hur hon jobbade. Att intervjun därmed var i huvudsak var avklarad.

Jag tror att det var OK för henne att göra en tur i ubåten i tornet, bara av nyfikenhet. Ubåtsläge fanns nog inte på kartan. Däremot att kika hur det såg ut därnere.

Madsen hatar att förlora (kränkt i kubik) av att förlora även raketracet mot Bengtsson var nog fylld till brädden av hat/hämnd. Trodde prestigeförlusten skulle mildras av en bra artikel i tidningen, varpå han sänkte Nautilus i ubåtsläge. Helt oförväntat. När hon inspekterade ubåtens inre rum under däck.

Sista stycket är definitivt ren spekulation. Men det oväntade gjorde att det inträffade en olycka. Det tror jag faktiskt.

Han borde tillkallat hjälp Omedelbart.

Han hade ju psykotiska drag, t ex att han sa att ubåten Nautilus hade en förbannelse. Så det i kombination med att han ej längre ägde ubåten och att han fantiserade om att det fanns en attraktion mellan honom och Kim kanske gjorde att han försökte våldföra sig på henne och mördade henne. Antagligen var mördandet en del av fantasin om förbannelsen.

Tror han ströp henne till döds. Hur dog Emelie Meng?

Om han gjorde det mot Kim så var det inte första gången han dödat, tror jag. I och med hans psykotiska drag. Psykotisk sociopat.
Senast redigerad av greyhoundbus 2017-09-03 kl. 05:29.
Citera
2017-09-03, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Mja, mjo, vet inte om man ska anta att detta är den kausala ordningen. För några dagar sedan så var det ju på tapeten att han berättade om "sjöbegravningen" efter en "olycka" redan på fredagen och blev därför häktad. Det är med sjöbegravning låter "typiskt" för honom och det uppgav han ju tidigt. Tänk också på att dagarna före att bålen dök upp så var polisen glasklar över att de sökte efter en död kropp, inte en levande Wall. Så klara med det att de gick ut i media. Edit: däremot, om man får tro media, har han fortfarande inte erkänt styckning. Så han verkar inte ändra sin story varje gång någon trycker fram bevis i näsan på honom.
Han kunde ju följa media från början och där se att det inte höll det han sa. Så tror det påverkade att han "erkände" hur det "egentligen" låg till. Och hand advokat berättade säkert om inte annat. Annars hade han givetvis hållit fast vid den första berättelsen.
Citera
2017-09-03, 05:40
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han är känd för att ibland få vredesutbrott, men aldrig fysiskt skadat någon person. Nu tror du att han däremot blir så arg att han stryper henne.

Vad stödjer du den utsagan på? Varför? skulle han strypa henne (=motiv)

Ett sexuellt närmande som spårade ur måste väl trots allt anses som mest troligt?

Därifrån till att hon gjorde motstånd och han "råkade" strypa henne är steget inte så långt. Det behöver inte alls gått till som den gängse bilden av strypning. Han kan under bråket lagt sin arm runt hennes hals bakifrån. För att tvinga sig till det han ville eller som ett försök till lugna ner det hela.

Så långt skulle man kunna kalla det en olycka, det var helt enkelt inte meningen. Men Kim var död.

När han sedan skär i henne, sågar eller knäcker ben, sticker hål, fäster kedjor och dumpar henne i havet då förstår man att vi har att göra med en riktigt sjuk människa.

Någon skrev "sänkte i vattnet" vilket får mig att tänka i termer som stilla hav, kropp inlindad i vit svepning, månsken, rosor och krans på vattenytan, någon läser en vers.
I det här fallet gick allt lite annorlunda till..
Citera
2017-09-03, 05:49
Medlem
Nå skal jag berette hva jeg tror har hendt

Madsen og Wall så ut som bestekompiser da de la ut på tur, Wall ikledt en rød bluse og en sommerkjole.

På et tidspunkt måtte Madsen og Wall ned i U-båten.

Madsen klev ned først, og Wall etterpå.

Når Wall skulle ned stod Madsen nede for å ta i mot Wall, når Wall klev ned så såg Madsen rett opp i fittan til Wall i sommerkjole. Han tok i mot henne med en "pussygrab" når hun kom ned og hun fikk full panikk.

Madsen fikk også panikk når Wall fikk panikk, og det ble til basketak, og nå vet vi hvordan det gikk.
Senast redigerad av 3x3 2017-09-03 kl. 06:14.
Citera
2017-09-03, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Torson är ju redan bekräftad som Kim Walls, så det är svartare än ett sotararsle.

Dansken blev kåt och kunde inte tygla sina djuriska instinkter som tog över inne hans revir. Sen när skadan redan var skedd så fanns det ingen annan utväg än att ha ihjäl flickebarnet. Han kunde inte acceptera att det skulle komma ut i media att han antastat en ung reporter.

Ja, antagligen är det något i den stilen, vi har ju sett att han stod närgånget med armarna runt henne i tornet, och hennes ansiktsuttryck ser allvarligt ut, det blev väl någon form av fortsättning på det beteendet, och hon sade väl att hon skulle anmäla honom för något, sexuella trakasserier kanske, sen esklerade det, och det slutade med att han ströp henne.

http://www.gp.se/image/policy:1.4553970:1503302879/sdltc23953e-nh.jpg?$p=586df4c&w=1100&$w=dbc5b5e
Citera
2017-09-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Olyckor sker. Det är farligt att leva. Man kan dö. Ett brott begånget med flit är något helt annat, och påverkar alla som fortfarande är i livet så mycket hårdare och längre. Varför skulle man önska det värsta?

Men nu är vi där igen. Du provar att påstå att alla som inte argumenterar för att det är en olycka, måste göra så för att de är elaka och hoppas på det värsta och mest hemska.

Jag hoppas att Kim Wall lever, att hela historien är ett PR stunt eller något annat konspiratoriskt. Då är det ju inget offer. Problemet med det är bara att sannolikheten för det inte ens är en på miljonen. Sen kan man hoppas på att det är en olycka (att KW dog av olyckan helt oberoende av vad PM gör efter olyckan). Problemet med den hypotesen är att även det är betydligt mindre sannolikt. För det första måste hon alltså ramlat på ett sätt som gjorde att hon avled i ubåten, samtidigt som PM tagit ett extremt sällsynt beslut att stycka och gömma/begrava en kropp som dött i en fallolycka. Jämför detta med att något går snett, PM ballar ur, dödar Kim och inser han måste bli av med kroppen.

Så som bevisläget är i dag av det vi vet här i tråden är sannolikheten enligt mig för att KW dog enbart genom en olycka (att PM alltså inte bidrog till att avsluta Kims liv) några få promille.

Att KW råkade ut för en mer eller mindre trivial olycka på ubåten (stukade foten, sår i pannan, klämde fingrarna etc) och PM sedan insåg att detta kunde försvåra den vidare utvecklingen av projektet om det blev mer allmänt känt hur farlig ubåten är, och med det motivet tog det impulsiva beslutet att döda Kim är dock betydligt mer sannolikt än hypotesen att hon skulle dött direkt i en olycka. Men om det var så ska ju PM naturligtvis dömas för dråp/mord.

Sen finns det naturligtvis många andra hypoteser med olika grad av sannolikhet (som den uppenbara och mest sannolika; något gick snett/tjafs => PM mördar Kim impulsivt), men min poäng är att det är ytterst låg sannolikhet för att PM inte dödade KW baserat på det vi vet nu. Kan Kim råkat ut för en olycka? Absolut, det är en viss sannolikhet för det (kanske 5-50% beroende på hur du definierar det). Men av de olyckor hon kan råkat ut för är det ytterst få som hon skulle dö av oberoende av PM.

Så kan vi sluta med formuleringar som

"Tror ni det var en olycka eller tror ni PM dödade KW?"

skriv hellre

"Tror ni KW dog av en olyckshändelse eller tror ni PM dödade KW?"

för det ena utesluter ju inte det andra i första meningen.
Citera
2017-09-03, 10:23
Medlem
Följer tråden med spänning och hoppas fortfarande att huvudet skall hittas för att
dödsorsaken skall kunna fastställas.

Något jag funderat på som är OT är, vad har Peter Madsen har uppfunnit?
Han kallas för uppfinnare i flera tidningar som i artikeln från ex. Expressen:

http://www.expressen.se/kvallsposten/leif-gw-madsen-skrattar-rattvisan-rakt-i-ansiktet/

"Den danska uppfinnaren Peter Madsen sitter häktad misstänkt för mordet på den svenska journalisten Kim Wall."

Jag har letat efter patent via nätet men inte hittat några. Vilka patent har han?
Jag hittar en Peter Madsen som har patent inom medicin (området för insulin m.m.)
men inget annat. (http://patents.justia.com/inventor/peter-madsen)
Citera
2017-09-03, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingston.heter.jag

Jag har letat efter patent via nätet men inte hittat några. Vilka patent har han?
Jag hittar en Peter Madsen som har patent inom medicin (området för insulin m.m.)
men inget annat. (http://patents.justia.com/inventor/peter-madsen)

Han har inte uppfunnit någonting! Media använder begeppet bildligt/symboliskt, inte bokstavligt. Eller dom kanske verkligen tror det, vet ej.
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2017-09-03 kl. 10:38.
Citera
2017-09-03, 10:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Han hade ju psykotiska drag, t ex att han sa att ubåten Nautilus hade en förbannelse. Så det i kombination med att han ej längre ägde ubåten och att han fantiserade om att det fanns en attraktion mellan honom och Kim kanske gjorde att han försökte våldföra sig på henne och mördade henne. Antagligen var mördandet en del av fantasin om förbannelsen.

Tror han ströp henne till döds. Hur dog Emelie Meng?

Om han gjorde det mot Kim så var det inte första gången han dödat, tror jag. I och med hans psykotiska drag. Psykotisk sociopat.

Att han pratar om en förbannelse behöver inte innebära att han har "psykotiska drag" . Han kan helt enkelt avsett att han anser att han är otursdrabbad eller liknande.

Jag undrar vidare vad du avser med "psykotiska drag", du uttrycker dig som att det är konstaterat att han har någon psykiatrisk diagnos som innefattar psykos bland symptomen? Fast det låter som att du avser ett karaktärsdrag likt temperamentsfull, pedantisk, slarvig etc?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-09-03 kl. 10:52.
Citera
2017-09-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ja, antagligen är det något i den stilen, vi har ju sett att han stod närgånget med armarna runt henne i tornet, och hennes ansiktsuttryck ser allvarligt ut, det blev väl någon form av fortsättning på det beteendet, och hon sade väl att hon skulle anmäla honom för något, sexuella trakasserier kanske, sen esklerade det, och det slutade med att han ströp henne.

http://www.gp.se/image/policy:1.4553970:1503302879/sdltc23953e-nh.jpg?$p=586df4c&w=1100&$w=dbc5b5e
Var ser du att han håller armarna om henne? Han har vänsterarmen lutad mot tornets kant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in