2017-08-31, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är lätt att hävda vad som helst, men det hjälper inte åklagaren i en mordrättegång, snarare tvärtom, så är det till fördel för den åtalade.

Om det inte finns någon som helst teknisk bevisning ens för att Wall har mördats, så måste en misstänkt mördare fällas på indicier. Och det, skulle jag vilja påstå, är aldrig lätt, och aldrig säkert. Det blir då en i mycket stor utsträckning bedömningsfråga för domstolen. Det "bästa" som kan hända, ur åklagarens perspektiv, i ett sådant fall är att den åtalade kommer med den ena lögnen efter den andra som kan motbevisas tekniskt, eller som är så pass absurd att det utan rimligt tvivel är en lögn. PM har kommit med ett par sådana. Ett exempel är att han nekar till att ha styckat Wall. Det skulle innebär att han har sänkt kroppen i havet, vilket han själv har berättat innan kroppen hittades, och att kroppen sedan har fiskats upp av någon annan, tredje part, som har styckat kroppen, och sedan slängt tillbaka den i sjön, och detta bara inom loppet av några dagar. En alternativ förklaring skulle kunna vara att PM nekar för att någon annan ombord styckat kroppen, men PM lär ju ha fått frågor om i vilket skick kroppen var när han begravde den till sjöss. Ett annat exempel är en tekniskt motbevisad lögn, nämligen den att ubåten sjönk till följd av en olycka. Så att PM ljuger om påhittade olyckor är alltså bevisat... ....

Om inga andra bevis finns eller dyker upp, får vi hoppas att domstolen finner PM's beskrivning allt för osannolik, och att det faktum att han ljugit i vissa fall, gör att domstolen finner honom icke trovärdig och att det står utom allt rimligt tvivel att han mördat KW. Men allra mest hoppas vi så klart att polisen finner ovedersägliga bevis för hur KW dog.

En klart beskrivning av läget. Jag är rätt övertygad om att PM kommer att erkänna styckningen en bit in i det kommande rättegången, och hävda att han hamnade i fullständig panik, och "inte visste vad han gjorde", när KW förolyckades. Sannolikt säger han att båten var hans liv, och den kanske riskerade att tas ifrån honom pga olyckan. Etc.

Att han ljugit var för att hela hans liv skulle vara i spillror. Han skulle säga att han djupt ångrar hela händelseförloppet, styckning och sänkning. Sedan blir det åklagaren som får hitta en annan förklaring, kan bli svårt, beroende på hur mycket tekniskt polisen har från båten.

Edit: det händer att första instansen hamnar i en dom, och nästa ogillar den och gör andra bedömningar. Detta mål går nog vidare, om den första instansen dömer dråp/mord.
Senast redigerad av Whyback 2017-08-31 kl. 23:56.
Citera
2017-09-01, 00:01
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Jeg gjør oppmerksom på at det kun er en teori. Forsto du ikke det?

Det är ett spännande fall men ingen deckare med upplösningen på sista sidan.
Jag tycker det är klädsamt om man anger att det rör sig om en teori först, allrahelst när texten börjar med ett tvärsäkert påstående. I det här fallet var inlägget kort fast så är det ju inte alltid.
Ursäkta att jag var petig
Citera
2017-09-01, 00:34
Medlem
Browndawgs avatar
Polisen vet nu precis hur ubåten åkt runt. Dom har det klart för sig efter hjälp från myndigheter.

Källa: http://www.aftonbladet.se/a/LKk39

"På grund av detta har Peter Madsens färd tillsammans med Kim Wall till övervägande del skett ovan vattenytan. Därför har danska och svenska myndigheter nu gemensamt lyckats kartlägga den exakta rutten när Peter Madsen misstänks ha mördat Kim Wall.
Färden har, enligt polisen, gått i södra Öresund samt i de norra och västliga delarna av Kögebukten."

Har ni någon aning om hur dom kan veta exakt rutt för ubåten?
Citera
2017-09-01, 01:07
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Har ni någon aning om hur dom kan veta exakt rutt för ubåten?
Radar, blir intressant att se när de släpper det. Undrar om han var i hamn i Köge...
Citera
2017-09-01, 01:16
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Radar, blir intressant att se när de släpper det. Undrar om han var i hamn i Köge...

Om det är uppgifter från försvaret så tror jag att dessa blir hemliga i FUP.

Men vi får se.

Intressant också att man gått ut och sagt att PM vägrar fortsatt häktning.

När ska han omhäktas? Har glömt datumen
Citera
2017-09-01, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det stod *märkvärdiga* ditt klappträ, du är inte ens förmögen att läsa innantill. Sköt ditt nu istället.
Sluta nu, please! Jag har ingen bevisbörda, men det har du. Det är du som påstår knasiga saker, inte jag. Så jag föreslår att du försöker tänka en tanke klart innan du smetar ditt obildade skitprat över forumet.

Återkom när du har tänkt klart och insett problemen med din idé och varför ett försvinnande skulle skett annorlunda. Och sluta snacka smörja.
Citera
2017-09-01, 02:06
Medlem
Citat:
Spinner man vidare på den linjen så kan man väl tänka sig att hon var allvarligt hotad på något sätt, hon reste ju inte omkring i helt ofarliga miljöer. Kan ha snubblat över något som vore mindre trevligt för någon/några om hon skulle skriva om det. Planerar att försvinna, med hjälp av Madsen, nödvändigt att hennes dödsfall når ut vitt och brett över hela världen, så den/de som hotar henne nås av budskapet..
Det kanske var Yeti som hotade henne? Det kanske är... det kanske är... det kanske är... det kanske är...
Din uppfattning om vad man "väl kan tänka sig" skiljer sig rätt mycket från min, det kan jag ju säga. Jag kan tänka mig att något som ser ut som ett styckmord, luktar som ett styckmord och låter som ett styckmord, är ett styckmord. Men, till skillnad från dig så rättar jag mig efter evidens i stället för att hitta på sagor som ideligen behöver ad hoc. Vad ska du hitta på för saga härnäst? Din idé är nämligen inte falsifierbar då du lägger på ad hoc efter ad hoc.

Svara inför dig själv på denna fråga: Om min idé är fel, hur kan jag övertyga mig om det?
Någon som inte kan redogöra för under vilka omständigheter ens idé skulle vara felaktig bör man aldrig lita på eller ta på allvar.
Citat:
Har helt enkelt jävligt svårt att tro på att Madsen kallblodigt skulle mördat henne, och att han sedan skulle styckat henne, det är bara för mycket.
...samtidigt som du har noll problem med att bygga ett luftslott utefter vad du finner fascinerande. Varför inte ett satanistscenario? Organstöldsscenario som gick fel? Drug-running medelst ubåt? Du kan ju handplocka vilka detaljer du vill för att stödja vilken idé du vill, och sedan hitta på resten eller helt enkelt inte följa din egen regelbok och se vad som mer behövs för din idé.

Citat:
Och sen har vi ju detta att Madsen faktiskt berättat om sina planer att ställa till med något stort, och det får man väl säga att detta blivit. Han räknar kallt med att inte bli fälld då övriga kroppsdelar inte kommer hittas.
Det är kanske detta som irriterar mest med sådana fåntrattar som dig. Framställa något som klart, som om du visste och som något du tror på, helt utan medvetande om att det är din egna fantasi. Visa för i h-vet ödmjukhet inför det du inte kan veta.
Citat:
Ska bli mycket intressant att ta del av vad Madsen har att säga, det blir väl inte lykta dörrar igen hoppas jag?
...men trots att du sa saker med säkerhet i detta inlägg så är du fortfarande nyfiken på vad han har att säga?

Eftersom du också visat att du inte klarar av att svara i sak, utan enkom med ad hominem så kan du nog inte räkna med fler svar såvida det inte är svar i sak.
Citera
2017-09-01, 07:07
Medlem
Den 5 sept, på tisdag, är det omhäktning. Madsen kanske kan snacka sig ur styckningen av kroppen. Men HUR ska han förklara metallkedjan runt torson?
Citera
2017-09-01, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den 5 sept, på tisdag, är det omhäktning. Madsen kanske kan snacka sig ur styckningen av kroppen. Men HUR ska han förklara metallkedjan runt torson?

Ett sänke, kanske?

Han ville inte att torson skulle vara flytande, vid sjöbegravningar vill man nog att kroppen ska ner till botten, och helst stanna där.

Torson lär ha lägst densitet av kroppsdelarna i denna styckning, skulle gissa den är under 1 Kg/dm3.
Citera
2017-09-01, 08:00
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tänker att om det var en olycka, typ att K fastnade med håret i de där roterande maskindelarna. (Vilket jag lutar åt att tro.) Hade det inte varit bättre om M hade fått uttala sig till pressen då på en gång, när han önskade det? Eller kanske inte precis då för de anhörigas skull, men några timmar senare när de hade hunnit få beskedet först. Då hade det inte behövt bli alla de här galna spekulationerna. Visst, han behövde inte tala sanning, och vissa skulle ha spekulerat ändå, men det är ändå så att folks tankar styrs mycket av vad de får höra. Polisen kunde ha fortsatt sökandet efter Kim på bred front ändå.
Citera
2017-09-01, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker att om det var en olycka, typ att K fastnade med håret i de där roterande maskindelarna. (Vilket jag lutar åt att tro.) Hade det inte varit bättre om M hade fått uttala sig till pressen då på en gång, när han önskade det? Eller kanske inte precis då för de anhörigas skull, men några timmar senare när de hade hunnit få beskedet först. Då hade det inte behövt bli alla de här galna spekulationerna. Visst, han behövde inte tala sanning, och vissa skulle ha spekulerat ändå, men det är ändå så att folks tankar styrs mycket av vad de får höra. Polisen kunde ha fortsatt sökandet efter Kim på bred front ändå.

Kanske, men det kunde också satt igång ännu mer spekulationer, om han fick berätta att henne huvud var totalförstört, eller någon annan mindre sannolik men makaber fatal händelse ombord.

Jag tror du kanske ska skilja på intresse i detta ämnesfält på FB, och alla övriga människor. En sådan information hade garanterat engagerat ännu fler, är vad jag tror.

Det ska bli intressant att följa PM's vittnesmål/historia v.s. åklagarens uppbyggda. Har PM tuffat runt ett par timmar på natten, efter att KW är död, och funderat ut en olyckshistoria som håller, alt. att det faktiskt var en olycka?
Citera
2017-09-01, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har hon fastnat i nån maskin och avlidit, lär det då inte vara några problem att påvisa/avisa det. Hår, blod, vävnad osv kommer bevisa/motbevisa om det skulle vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in