Citat:
Vad tror du då? Antingen finns det en levande, intelligent skapare med medvetande; som troende människor hävdar. Eller så är alltet en produkt av självprodocerande tillstånd, fenomen och processer så som materialisterna hävdar. Det finns inget annat alternativ eller har du några?
Ett självproducerande tillstånd är slump? Varför det?
Som jag ser det är det inte slump, även om det inte är relevant då det inte är jag som ska definiera Gud, vilket är trådämnet. Som det verkar för mig är allting i ett tillstånd av ökande komplexitet så länge energi tillförs (ex solen). Om vi spårar saker längre bak i tiden verkar saker bli enklare och mindre komplicerade. Färre grundämnen ex. Att då plötsligt ponera att längst bak i kedjan (tiden, händelser) så som vi kan observera den, finns ett oändligt komplicerat och mäktigt väsen helt utan att kunna observera något sådant eller handlingar man direkt kan ansluta till det känns snällt sagt förhastat.
För övrigt:
Falsk dikotomi[redigera | redigera wikitext]
Falsk dikotomi är ett argumentationsfel där personen förutsätter att det bara finns två alternativ, men där det egentligen skulle kunna vara så att båda dessa ”teorier” är falska eller att dessa inte behöver utesluta varandra.
En förklaring av falsk dikotomi är att i falsk dikotomi kan det bara existera två teorier, förkastas den ena teorin måste den andra teorin vara riktig. Ett vanligt exempel är skapelseläran och evolutionsläran (Kreationism och Darwinism).[källa behövs] Antingen skapelseläran eller evolutionen måste vara sann – inga andra möjligheter finns. Bevis mot Kreationismen blir bevis för evolutionen eller tvärtom.[1][2] Detta skulle enligt begreppet "falsk dikotomi" betyda att om evolutionen falsifieras måste kreationismen accepteras. Även "Du är antingen min vän eller min fiende" är ett exempel som har använts.[3][4]