Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Du skrev att vi vet hur det kan ha gått till. Titta tillbaka på vad du skrivit.
"Appropå frågorna, vet vi att det KAN vara på ett annat sätt?"
Detta är verbatim vad jag skrev. Om du tycker det betyder att jag menar att vi kan det så kan jag bara beklaga din brist på läsförståelse.
Nu kan du gärna svara på min följdfråga som löd:
"Det är ju du, som med finetuning-argumentet menar på att det skulle kunna vara på något annat sätt och sättet det är på nu är perfekt. Om det inte kan vara på något annat sätt, vad finns det för utrymme för "tuning" alls?"
Det jag citerade. Du skrev "Vi har en enda förklaring till alla dessa frågor som jag ställde. Från första utvidgningen av universum till liv och intelligens på jorden."
Och jag frågade om den enda förklaringen du syftar till har en hållbar förklaring med evidens. Du får gärna svara nu.
Citat:
Intressant påstående. Var får du informationen ifrån om att tillståndets natur inte kunde agera på ett annat sätt?
För att slump finns inte, så vitt jag vet. Om du rullar en tärning upprepade gånger så kommer resultatet bli exakt samma om man kan kopiera de exakta förhållandena varje gång. Samma sak är det med universum. Fysiken säger att samma resultat kommer uppnås varje repetition om konstanterna, förhållandena, är likadana. Så, givet alla konstanter så är resultatet oundvikligt.
Citat:
Vad vill du ha sagt?
Att du är en pöl vatten som förundras över att hålet den ligger i är perfekt formad för just den pölen.
Citat:
Nu tar du för givet att jag syftar på den beskrivning av Gud som finns i skrifter. Vad baserar du ditt antagande på? Jag har inte nämnt någon specifik beskrivning om Gud? Vad fick du ''jahweh'' ifrån? tar du för givet att jag resonerar kring en specifik beskrivning av Gud eller en specifik religion?
Undviker du ofta att svara på frågorna genom att nitpicka om irrelevanta saker?
Citat:
Igen, varför antar du att jag resonerar kring en viss beskrivning av Gud? Var har jag nämnt att beskrivningen av Gud är hur religiösa skrifter beskriver ''Jaweh''? Det är intressant att du skriver att saker och ting är för att de är. Det är som att säga jag finns för att jag finns. Detta är inget argument. Liv finns för att liv finns. Detta kan inte vara givande i en diskussion. Vi skulle kunna säga samma sak om allt annat. Cancer finns för att de finns. Solen finns för att den finns.. osv. När det gäller händelser, processer, tillstånd säger man inte det är så för att det råkar vara så. Man ställer frågor, hypoteser, forskar, undersöker för att reda ut orsak och verkan.
Igen undviker du frågorna för att anmärka på att jag använde namnet Jahweh. Småsint och ohederligt.
Och nej, det är inte likvärdigt. Vad jag försöker påpeka är att ditt ego vill få det till att universum är perfekt skapat för att passa dig, när det i själva verket du som är perfekt anpassad till din närmiljö för att du uppstått på grund av att saker är som dom är. Det är inget mirakel. Du ser det bara från fel höll, pölen.
Citat:
Vilka förhållanden pratar du om? Hur har du kommit fram till att förhållandena var gynnsamma? Antar du det? Vad är ditt resonemang angående de rätta förhållandena?
Förhållandena var rätt för att vi skulle kunna uppstå här.
Citat:
Vilka förhållanden?
Det du naivt nog kallar "fine tuning".
Citat:
Hur har du kommit fram till det? Vilka forskningsmetoder har använts för att bestryka det?
För att "naturligt urval", och om du ber mig förklara evolutionsforskning och biologi i två meningar så kan du glömma det. Sån tid har jag inte över för dig.
Citat:
Vad menar du med en rymdpappa? Och vem har uttryckt nåt om nån rymdpappa?
En evig, allsmäktig skapare av allting? Låter som rymdpappa.
Citat:
Hur tillförs energi i ett system? Vilka krafter ligger bakom processen?
Solen. Via värme och strålning. Detta lär man sig i högstadiet. Det finns säkert sidor på nätet om det.
Citat:
Hur kom du fram till det? Vad är dit resonemang?
Genom att det finns gott om förklaringsmodeller för detta. Biologi. Det är så det fungerar.
Citat:
Ditt resonemang kring det?
Ökande komplexitet.
Citat:
Oj, du skriver mycket som är otydligt.
Kan bero på att du inte förstår det. Det är tydligt genom ditt undvikande av frågor.
Citat:
Jag vet inte vad ditt ämnesområde är och vad ditt yrke är. Men inom den akademiska världen måste man vara väldigt tydlig och saklig.
Jag visste inte att jag var inför en disputation. Jag trodde det var du som skulle definiera Gud, och inte jag som skulle demonstrera alla grunder för naturvetenskap eftersom du tror att du hittat svaren i vidskeplighet.
Citat:
Jag argumenterar inte för en viss sak. Du måste förstå att jag diskuterar. Vidare har jag inte nämnt nåt om religion eller ''Jaweh'' Du antar att jag utgår från religiösa urkunder och argumenterar för 'Jaweh'' dvs en beskrivning av Gud utifrån religiösa urkunder. Inget av detta har jag gjort.
Det är vart du vill komma. Du läser ju upp apologetik for dummies från varje kristen flumsida på Internet. Jag har bara sparat oss alla tid genom att fråga om du har belägg för rymdpappan Jahweh. Har du inte det så kan du ju lägga ner direkt.
Citat:
Jag förstår inte allt och det har jag inte sagt heller. Jag har inte ens definierat Gud. Vad är det jag inte förstår enligt dig? Och varför tror du att jag argumenterar?
Du förstår inte högstadiefysik, biologi eller logik. Enligt ovan diskussion. Du argumenterar utifrån ett argument from incredulity där du föreslår att för att du inte förstår hur universum fungerar, så måste det vara intelligent design. Det sedvanliga.