2017-08-24, 01:03
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Eftersom deras förmodade enda kontaktyta är artikeln, så borde det handla om vad KW tänkte publicera. Om det var en bild av PM som inte var så gynnsam för honom, rentav skadlig, kan man ju mejsla ut ett motiv.

Den fråga som kommer som blixten är, varför är KW inte medveten om att hon kanske håller på att sänka hela hans image, eller avslöja något tungt, när hon kliver ombord? Eller är hon det? Och vet att han har ett häftigt temperament; det blir en stor gåta för mig, om det handlar om ofördelaktigheter i den kommande artikeln.

Hur många möten/samtal har dom haft innan? Hur nära publicering är KW? Frågorna är många fler, såklart.

Är det så tragiskt, att två aktiva, framåt personer från mycket olika världar, kliver på båten, utam att vara medvetna om den kraftiga spänningen som ligger i luften. Eller, är en av dom klar över den, och planerar mord?????

Nja, inte beredd att köpa det än, men kan definitivt finnas med, i detta mer än vidöppna fall.

Det finns något inlägg tidigt i tråden om att KWs ex skulle ha varit von Bengtson, men jag vet inte om det är en trådsanning........
Citera
2017-08-24, 01:03
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Begreppet mord innebär att det finns motiv, ett sådant motiv kan vara superbanalt så som att han fick ett infall och ville våldta henne (motivet till mordet är då att dölja våldtäkten).

Alternativet skulle vara vållande till annans död - typ att han råkade falla på henne med sina stålhätteskor när han klättrade ner från tornet. Eller dråp - att han inte menade att döda utan bara slå henne lite i huvudet med ett järnrör och hon dog av misstag. Eller kanske rent av en olycka som han påstår.

Polisen tror, likt de flesta här, att det rör sig om ett mord och då finns det någon form av motiv. Men motivet behöver alltså inte vara särskilt avancerat, som att han han i själva verket är hemlig CIA-agent som fått i uppdrag att mörda KW eftersom man hade hemliga uppgifter som tydde på att hon var Nordkoreansk spion. Det enklaste är sannolikt det rätta - han våldtog henne och ville inte åka fast.

Ja jag förstår att man måste ja motiv för mord. Nu tror jag att man hade motivet redan för länge sedan pga hur snabbt det gick i början för dom att misstänka mord.

Men det kanske är foliehatt på det, vet inte.

Tror inte polisen hade uttalat sig om motiv alls om man inte hade något specifikt i åtanke.
Citera
2017-08-24, 01:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Snälla - undvik gärna att fortsätta sprida sanningen att Nautilus inte kan navigera under vattnet. Vore meningslöst att installera en gyrokompass i ubåten om den ändå trots kompassen inte skulle kunna navigera.

Jo den kan navigera under vattnet. Men den är blind, varför man måste köra den någonstans där den inte riskerar att krocka med djupgående fartyg. Och man måste skatta avdrift och körd sträcka.

Nautilus kan inte använda en vanlig digital GPS-navigator vid dykning - men det betyder alltså inte att det inte går navigera. Hur skulle vi hittat Amerika om navigering bara var möjligt med GPS?

Visst kan man navigera i Nautilus, men Amerika hittades inte med en ubåt, man hade inga gyrokompasser, och en sak man inte kan i Nautilus i uläge, är att navigera efter stjärnorna.... Så det var en rätt illa vald jämförelse
Citera
2017-08-24, 01:05
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Min rankning av de mest tänkbara motiven just nu:

1. Försök till våldtäkt, vill ligga men kan inte ta ett nej
2. Våldtäkt
3. Lustmord med sexuella inslag
4. Jobbig journalist

Instämmer helt! Men punkt 3 och 4 kan du nog stryka(?)

En bokstavsdiagnosperson som Madsen trodde naturligtvis att han hade "rätt" till sex med en kvinna som följt med honom i den ultimata kukförlängaren (en ubåt smäller såklart högre än en Ferrari). Hon var inte med på noterna, han dödade henne av misstag. Simple as that, case closed...
Citera
2017-08-24, 01:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Faktum är att jag skulle kunna förstå det, om det var en del av de romantiska drömmar som han förmodligen hade, där Kaptenen är inte bara sjöbefäl utan präst, doktor och närmast Gud Fader i allting. Ombord på sitt skepp. Jag kan se honom för mig hiva ut Kims kropp inlindad i segelduk och med en tyngd vid fötterna, efter att han läst ritualen för sjöbegravningar ur postillan. Som Kapten Baines i Onedin-linjen. MEN när det blev så här ovärdigt - för mer ovärdigt kunde det ju inte bli - så kan inte handlandet ha haft med den drömmen att göra.

Ja Onedin-linjen formade ialla fall mycket min bild av gamla tiders skepp och frakt. Grät när Annie dog i serien och var mycket ledsen när Kapten Baines gick bort i verkliga livet. Serien gick säkert i Danmark också - såg den själv dubbad i Tyskland. Kanske påverkade den skeppsintresserade pojken PM också?
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-24 kl. 01:11.
Citera
2017-08-24, 01:06
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag tror fortfarande dom har minst ett specifikt motiv man arbetar efter. Oavsett hur du tolkar det.

Det vore konstigt om man inte ARBETADE efter flera olika TÄNKBARA motiv. Men det är inte samma sak som att man HAR något motiv.
Citera
2017-08-24, 01:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Instämmer helt! Men punkt 3 och 4 kan du nog stryka(?)

En bokstavsdiagnosperson som Madsen trodde naturligtvis att han hade "rätt" till sex med en kvinna som följt med honom i den ultimata kukförlängaren (en ubåt smäller såklart högre än en Ferrari). Hon var inte med på noterna, han dödade henne av misstag. Simple as that, case closed...

Tvärtom, givet det skedda kan man nog sätta nr 3 som nr 1, utan tillägget "sexuella inslag", även om det kan ha förekommit.
Citera
2017-08-24, 01:08
Medlem
Citat:
Ja jag förstår att man måste ja motiv för mord. Nu tror jag att man hade motivet redan för länge sedan pga hur snabbt det gick i början för dom att misstänka mord.

Tror inte polisen hade uttalat sig om motiv alls om man inte hade något specifikt i åtanke.
Exakt! Jag tror pojkvännen fick flera meddelanden om vad som höll på att ske långt innan. Han har dessutom inte uttalat sig i media kanske för att polisen bett honom vara tyst?
Citera
2017-08-24, 01:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Alla och envar förstår att det inte är så det gått till, men vad ska han säga i det läget som skulle låta bättre, utan att berätta den morbida sanningen som skulle sätta honom i fängelse för resten av sitt liv?

Det är en idiotisk förklaring, men jag kan inte komma på någon bättre anledning för att förklara blodet i båten och att kamerorna i hamnen inte sett honom när han påstår att han skulle satt av henne.

Okej, hon dog i en olycka - helt naturligt att säga eftersom det ger minimalt straff.. och sen.. var är kroppen? Han kan kanske säga att hon inte dog riktigt i olyckan utan blev allvarligt skadad. Han hjälpte henne upp på däck för att hon skulle få frisk luft och då svimmade hon och föll i. I desperation letade han hela natten efter henne och fick till slut åka i hamn där han sänkte ubåten eftersom han insåg att det skulle se ut som han var skyldig till något i och med blodet i ubåten. Eller att hon blev allvarligt skadad i båten, klättrade upp och valde självmant att hoppa i för att simma till land och ta sig till sjukhus så snabbt som möjligt.

Jo du kan ha rätt.
Tycker dock det är lite svagt av en "uppfinnare" och framstående byggare/konstruktör av farkoster som ska resa i mycket farliga miljöer att inte kunna förutse att hans lögner skulle avslöjas. Rätt naivt av någon som ska kunna förutse och och göra riskkalkyler.
Citera
2017-08-24, 01:12
Medlem
MrFolds avatar
Jag måste säga att logikkretsarna protesterar mot idén att han väljer sin trånga lilla Ubåt av alla ställen för att genomföra ett planerat sexualmord med efterföljande, offensiv styckning. Då skulle han alltså redan från början ha bestämt sig för att fejka ett haveri och sänka sin älskade ubåt för att utplåna alla spår. Dessutom under en färd han är medveten om att ett flertal personer känner till att han vidtar solo tillsammans med det blivande offret.

Nä jag tror mer på en situation som spårat ur totalt. Den kvinnointresserade Madsen har blivit tänd på den attraktiva KW och med de problem han enligt uppgift verkar ha med mänsklig kommunikation har han totalt övertolkat den öppna och positiva attityd hon säkert visat honom för att få en bra intervju. Exakt vad som sen utspelat sig är svårt att göra rimliga spekulationer kring, men det har slutat med hennes död. När han fått ner pulsen drar en bisarr tankekedja igång som resulterar i beslutet att stycka kroppen för att få upp den ur ubåten och sänka den i havet. Det är naturligtvis en helt orealistisk plan, men hans omdöme och logiska tänkande är nedsatt och han intalar sig själv att han kan komma undan genom att sänka båten och sen dra en lögnhistoria om att han satt henne i land.
Citera
2017-08-24, 01:13
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det vore konstigt om man inte ARBETADE efter flera olika TÄNKBARA motiv. Men det är inte samma sak som att man HAR något motiv.

Som sagt. Tolka det som du vill. Tror dom har och har haft motivet klart länge. Finns mycket som talar för det om du följt med från start.
Citera
2017-08-24, 01:14
Medlem
trngws avatar
Citat:

Jag instämmer i att polisen agerade snabbt, väldigt snabbt. Men det kan finnas gott om anledningar till det. Faktum är att de inte högg honom direkt, utan det var först när de insåg att Kim var borta som de högg honom.

Viktigt också att det är just precis som så att polisen inte bara uttalat sig om något motiv, de säger rakt ut i klartext att de inte uttalar sig om det. Så din kommentar om a polisen inte hade uttalat sig om motiv alls är ju ett argument för att de inte har något, eftersom de inte uttalat sig. Det är pressen som frågar, och får till svar att polisen inte uttalar sig om något motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in