2017-08-24, 00:36
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Har ingen aning. Första gången jag läser om något motiv. Får känslan av att dom visst har träffats förr. Annars vet jag inte vad för motiv dom kan ha hittat.

Det är därför jag gärna vill kika i deras telefoner! Man får komma ihåg att det finns många andra kommunikationssätt än SMS. I otaliga appar finns meddelandefunktioner som inte är spårbara.

Tror inte för en sekund att telefonen låg i båten eller är tappad i havet, han gjorde sig av med den.
Citera
2017-08-24, 00:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Att i rätten låtsas att PM begravde KW till sjöss för det var "en naturlig begravning till havs av någon som avlidit på hans båt" är faktiskt rena dumheter.
Alla och envar förstår att det inte är så det gått till, men vad ska han säga i det läget som skulle låta bättre, utan att berätta den morbida sanningen som skulle sätta honom i fängelse för resten av sitt liv?

Det är en idiotisk förklaring, men jag kan inte komma på någon bättre anledning för att förklara blodet i båten och att kamerorna i hamnen inte sett honom när han påstår att han skulle satt av henne.

Okej, hon dog i en olycka - helt naturligt att säga eftersom det ger minimalt straff.. och sen.. var är kroppen? Han kan kanske säga att hon inte dog riktigt i olyckan utan blev allvarligt skadad. Han hjälpte henne upp på däck för att hon skulle få frisk luft och då svimmade hon och föll i. I desperation letade han hela natten efter henne och fick till slut åka i hamn där han sänkte ubåten eftersom han insåg att det skulle se ut som han var skyldig till något i och med blodet i ubåten. Eller att hon blev allvarligt skadad i båten, klättrade upp och valde självmant att hoppa i för att simma till land och ta sig till sjukhus så snabbt som möjligt.
Citera
2017-08-24, 00:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Du som verkar ha lite koll, hade det varit normalt av PM att genomföra en sjöbegravning ifall KW hade dött i en olycka i ubåten? Som jag ser det borde det vara rimligare att lämna kroppen på plats i ubåten och låta myndigheterna ta tillbaka kroppen till land.

Nej! Det är absolut inte normalt att göra en sjöbegravning någon timme efter en dödsolycka, inte någonstans. Så nära land är det helt uteslutet, oavsett.

Men i vilket fall som helst, så måste myndigheterna informeras, it's the law. Så även där begick han ett brott.
Citera
2017-08-24, 00:40
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Du som verkar ha lite koll, hade det varit normalt av PM att genomföra en sjöbegravning ifall KW hade dött i en olycka i ubåten? Som jag ser det borde det vara rimligare att lämna kroppen på plats i ubåten och låta myndigheterna ta tillbaka kroppen till land.
Fullständigt orimligt och totalt onormalt.
Citera
2017-08-24, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han har..ju em stor.mängd gånger farit ut med flera personer ombord
Vad hade hänt med dom om han råkat bli medvetslös!? Massa dödade?

Oaktatsam är bara Förnamnet.
Största tiden vid ytan - så inget resultat annat än att någon fått stå och vifta i tornet och vänta på hjälp.

Under de 10-20 minuter som man kanske varit på botten? Beror på passagerarna. Jag skulle ju varit nyfiken som tusan på dyktankskontrollerna långt innan det blev dags att dyka så jag skulle nog gjort ett rimligt försök att blåsa tankarna och hoppas att det inte kräver för stora skills att få ubåten att gå någorlunda rakt upp. Jag är rätt säker på att PM skulle vara en bra guide att berätta om de olika reglagen - alla youtubeklipp indikerar att han älskar att svara på den typen av frågor.

Men det är väl bara ubåtsgruppens folk som vet exakt hur komplicerat det är att på ett rimligt säkert sätt få upp ubåten. Men man måste allra minst veta hur man hanterar ventilerna i toppen av dyktankarna samt hur man hanterar tryckluften.
Citera
2017-08-24, 00:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Själva raseriutbrottet är väl inget motiv i sig, men om han blivit förbannad över något som KW sagt, gjort eller hotat med, så kunde han få ett raseriutbrott och i affekt bestämma sig för att kvitta sig med henne. I så fall är ju motivet att han vill bli av med en jobbig journalist.
Min rankning av de mest tänkbara motiven just nu:

1. Försök till våldtäkt, vill ligga men kan inte ta ett nej
2. Våldtäkt
3. Lustmord med sexuella inslag
4. Jobbig journalist
Citera
2017-08-24, 00:43
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Hur kan det då komma sig att torson har dykt upp efter 2 veckor?

Vad menar du, det är väl ungefär så lång tid det brukar ta att kravla iland utan hjälp av armar och ben?
Citera
2017-08-24, 00:44
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Polisen har inte sagt att de har något motiv.

De säger att de hela tiden arbetat under misstanken att det rör sig om mord, och att det därmed finns ett motiv.

Men att polisen skulle veta, känna till eller ha misstankar om ett specifikt motiv, har de aldrig påstått.

"Ni misstänker alltså att Peter Madsen har haft ett motiv och medvetet har mördat Kim Wall?

– Ja.

Vilket tänkbart motiv polisen misstänker ligger bakom att man tror att Peter Madsen mördat Kim Wall vill polischefen inte kommentera."

Ja du får tolka det som du vill. Jag tolkar det som att polisen har ett motiv man arbetar med.
Citera
2017-08-24, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det kvittar vad han döms till. Alla normalt begåvade begriper att detta är ett planerat mord. Mycket som stämmer överens med dockan han hade hängt upp.
Jag håller inte med. Skulle nog vilja påstå att alla normalt begåvade inser att detta är ett enormt dåligt sätt att begå ett planerat mord. Det förutsätter i så fall mer eller mindre att målet var att bli gripen.
Citera
2017-08-24, 00:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Håller med dig om att inga av dessa invändningar kommer hålla i domstol.
Men att PM&advokat skulle driva den tesen i domstol är lite svårt att förstå nyttan av.

Regeln om havsbegravningar gäller ju för båtar som har långt till land där det är omöjligt att inom rimlig tid eller till rimliga kostnader göra en kursändring och segla till hamn. När man inte heller samtidigt har kyl-förvaringsutrymmen för kroppen.

Alla de stora amerikanska och norska kända kryssningsfartygen som tar flera tusen - ibland urgamla skröpliga passagerare - har kylutrymme för att förvara kroppar som man diskret lastar ur i nästa hamn. De flesta av dessa passagerare vill nämligen bli begravda i någon utsedd familjegrav eller liknande.

Begravning till havs är en nödlösning när inga andra möjliga alternativ finns. Inget man gör i sundet mellan Sverige och Danmark när man har land man nästan kan simma till åt bägge håll!
Att i rätten låtsas att PM begravde KW till sjöss för det var "en naturlig begravning till havs av någon som avlidit på hans båt" är faktiskt rena dumheter.

Faktum är att jag skulle kunna förstå det, om det var en del av de romantiska drömmar som han förmodligen hade, där Kaptenen är inte bara sjöbefäl utan präst, doktor och närmast Gud Fader i allting. Ombord på sitt skepp. Jag kan se honom för mig hiva ut Kims kropp inlindad i segelduk och med en tyngd vid fötterna, efter att han läst ritualen för sjöbegravningar ur postillan. Som Kapten Baines i Onedin-linjen. MEN när det blev så här ovärdigt - för mer ovärdigt kunde det ju inte bli - så kan inte handlandet ha haft med den drömmen att göra.
Citera
2017-08-24, 00:46
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
En sak jag undrar över är varför en dumpning av kropp samt sänkning av ubåten är bättre än att dränka den i bensin och tända på? En eldsvåda hade väl varit enklare att förklara samt den hade väl röjt bevisen ännu bättre?
Var tänkte du att detta skulle kunna ske? Han kan knappast elda innuti U-båten utan att den förstörs och han dör av rökförgiftning själv. Det är inte heller diskret att gå iland med en U-båt och börja elda. Elda på däck är också ganska spektakulärt.
Citera
2017-08-24, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Han är nog bara sjuk.

Såg dokumentären om deras raket och han framstår som paranoid och fullständigt galen mellan varven. Empatistörningar så det sprutar om det. Definitivt en diagnos tyvärr.
Ja för om nu det var en olyckshändelse eller ett mord så hade det ju okey att hiva ut henne i mörkret och låta naturen spola bort hans spår, men att köra med kätting järnskrot och ta av lemmarna...
Ja man undrar varför, man skall iallafall inte låta sina tjejer åka ubåt ensamma.

Edit: kom just att tänka på den där filmen "Monty Python and the Holy Grail" Han den där riddaren som vakta i skogen och blev av men både armar och ben... Usch
Senast redigerad av beaver_se 2017-08-24 kl. 00:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in