2017-08-16, 19:18
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Du menar att jag ska läsa igenom över 600 sidor för att du hävdar att hon stöder regeringen i Nordkorea?
Hon har varit i Nordkorea och publicerar bilder från resan. Hon är ironisk på bilden med boken.

Tvivlar att hon stödjer Nordkorea, hon har däremot varit stationerad i asien och rapporterat om det. Det är inte detsamma som att faktiskt stödja regimen.
Citera
2017-08-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu har misstanken höjts till den högre graden mot PM.

Vi diskuterade i tråden för längesedan varför han bara är häktad på lägre graden.

Nu har man höjt misstankegraden, och då ska det alltså ha tillkommit bevis på att han är skyldig.

Förlåt om det reda är avhandlat
Det ÄR avhandlat. Det berodde på en liten teknikalitet. En felskrivning. De har rättat till det nu.
Citera
2017-08-16, 19:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om KW skulle ha åkt någonstans så är det säkert inte Thailand. Allt pekar mot NK i så fall. Hon har bott där tidigare, kan koreanska och gillar den förda politiken. I NK skulle hon helt kunna försvinna om hon vill.

Men OM hon har försvunnit frivilligt, så är det GRYMT att sätta Madsen i en sådan förtvivlad situation! Helt empatilöst!
Citera
2017-08-16, 19:21
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det ÄR avhandlat. Det berodde på en liten teknikalitet. En felskrivning. De har rättat till det nu.

Okej förlåt. Dom sa på tv4 nyheterna nyss att misstankegraden höjts.. men dom kanske också har fel.
Citera
2017-08-16, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Den verkar ligga på 1.80-2m kölen inräknad. Så ungefär som en segelbåt 38-40 fot.

Dina inlägg och din "fakta" ger jag inte mycket för. Vaddå verkar? Har du källa eller gissar du bara?
Citera
2017-08-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Okej förlåt. Dom sa på tv4 nyheterna nyss att misstankegraden höjts.. men dom kanske också har fel.
Nej, dom har inte fel, men att den höjdes beror på att den av misstag hade satts för låg första gången.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Häkta nån för mord borde väl kräva nått mer än att hon inte uppdaterat sin facebook på några timmar?
Jag försöker inte säga att han är oskyldig jag tycker bara att allt är så extremt konstigt.
Polis och åklagare vet mer än vi, du och jag. De har grunder för att häkta honom. Med det sagt, han är inte dömd men skall vara föremål för ytterligare förhör och fynd skall synas. Många har släppts fria när bevisläget försvagat och/eller helt friat den häktade. Så Madsen KAN släppas fri. Men pga kolussionsfara, flykt eller annat så håller man honom i förvar. Det kan vara så att polisen redan har en utsaga av Madsen som gör honom skyldig. Det vet vi inte. Och då ska man bara sy ihop säcken. Med eller utan Kims fysiska kropp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Oj! Det är första riktigt intressanta uppgiften som kommit fram sen det visade sig att PM inte släppt av KW i hamnen...

Det ger även lite luft till teorin som kom tidigare att han sänkte ubåten i ett försök att förstöra navigationsloggen - de säger att den faktiskt har skadats av saltvattnet...
Elektronik skadas av saltvatten. Det är standard. Sedan kan man skydda elektronik på olika sätt för tuffare miljöer. Viss elektronik kan mycket väl vara skyddad. Men vi pratar om ett hobbyprojekt, så de vill inte betala för mil-specad utrustning utan använder vad som är rimligt billigt.

Innebär t ex att skärmarna troligen inte går att rädda. Och har elektroniken varit strömsatt så kan man rent av bränna lite elektronik.

Men det spelar ingen större roll just för att rädda information. Minneskretsar tappar inte informationen även om navigatorn de är inlödda i förstörs av saltvattnet. Och används minneskort så är minneskorten helt vattentäta och går att tvätta i tvättmaskin etc.

Innebär alltså att om minneskretsarna har någon form av filsystem så går de läsa av med hjälp av annan elektronik i labbet som räddar informationen. Alternativt så skaffar man en likadan navigator och flyttar över minneskretsarna till den hela navigatorn.

Skulle det mot förmodan finnas en hårddisk i ubåten och elektroniken gått sönder i hårddisken, så öppnar man bara hårddisken och läser av informationen direkt från ytan med extern utrustning.

Så i slutändan - hur svårt/lätt det är för hobbygrupp att reparera är svårt att säga när vi inte riktigt vet vad som finns i ubåten. Men polisen kommer hur som helst att få tag på information. Däremot så finns viss information i t ex navigator som kan ligga i NVRAM - dvs batteribackat RAM. Och den informationen kan gå förlorad om det kommer in vatten för batteriet klarar inte av att hålla minnet strömsatt när allt är dränkt i saltvatten. Själva GPS-modulen i en navigator har just NVRAM där den lagrar senast avläst position och en bunt information (almanacka) om satelliterna. Men jag tror inte polisen gråter att tappa just en informationen eftersom det inte är vad navigatorn säger båten är när den dränks som är det intressanta utan var båten var under natten.
Citera
2017-08-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Hon har även varit på Kuba
https://www.instagram.com/p/BNSBw_3A...ken-by=kimw4ll
Hon gillar att resa. Är väl dessutom så att det är lättare att sälja artiklar med exotiskt innehåll än om hon skall dra till NY och göra reportage och försöka sälja till NY Times - varför skulle de inte använda en lokalreporter för ett lokalreportage...

I detta fall verkar hon fokusera mycket på Asien - men hon kunde nog likagärna någonstans på vägen satsat på Sydamerika eller Afrika.
Citera
2017-08-16, 19:27
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Tusentalet människor seglar med fritidsbåtar över Atlanten varje år UTAN nalle, och "livsfarliga" fel uppstår på några av båtarna men dessa "dumma" människor brukar ändå komma fram, inte beroende på tur utan genom skicklighet. Landkrabbor med nalle skall vara lite försiktiga med att uttala sig om hur man beter sig på havet.
Jag har ingen åsikt om han är skyldig eller ej, vill bara lägga fram en möjlig teori om hur det kan tänkas ha gått till.
Vi kan väl ändå hålla en trevlig ton, och inte beskylla varandra för att vara dumma.

Fel kan alltid uppstå i eller på en båt. Mobiltelefoner finns inte alltid bland båtfolk till sjöss .
Där finns det oftast betydligt bättre apperatur med bättre täckning överallt . Mobiler har ju inte täckning överallt , speciellt inte ute på havet.

Men nog kan jag tycka att en ubåtskapten (om vi kan kalla honom detta) borde ha såväl mobil som lanternor på ubåten, och åtminstone ngt dom går att spåra om olyckan är framme.

Att ge sej ut i mörker utan lanternor i dessutom en farled ,får mej att undra vad i h-vete karln har haft för sej ? Så in i h-vete viktig kan ju resan inte varit så att han inte bara riskerar sitt liv, utan även andras som är ute och far.
Citera
2017-08-16, 19:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Men kära du - när jag pratade om eftersändning av post pratade jag inte om att hon skulle dragit till Thailand. Jag nämnde att hon hade C/O för att hon rest mycket och har bott i en bunt olika länder. Och då är det smidigt att ha en fast adress för post.

Givetvis har hon inte rest till Thailand och sitter där tyst som en mus och låtsas som ingenting. Det är en promille av en promille som är sådant WT att de skulle komma på att göra en sådan sak. Tänk på att hon ju skulle hem till pojkvännen efter båtturen. Givetvis lurar hon ju inte pojkvännen och drar till Thailand utan att berätta.

OK, då missförstod jag dig, förlåt. Tyckte också att det lät för dumt för att komma från dig! Men nu när du säger detta fetade ovan, så... vem vet? Det har hänt att kvinnor har flytt från misshandlande män, genom att fejka sin egen död. För de vet att det är enda sättet att komma undan. Vet mannen att hon lever så kommer han att förfölja henne till världens ände och aldrig ge tappt...
Citera
2017-08-16, 19:28
Medlem
Riomios avatar
Till alla oss som kan se det, i morgon kl 20.50 kommer danska TV2 att sända ett specialprogram som handlar om "Den danska U-båten och den svenska kvinnan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in