2017-08-24, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Brukar de ha nakna dockor med ögonbindel, avkapade ben, iklädd kedja och upphängd? Skulle inte tro det.
Ser inga kapade ben i denna video.
https://youtu.be/Og_hMcYMLHU?t=4m49s

Menar du att dockan skäms så man behöver sätta på den kläder?

Upphängd är väl lysande eftersom den är rejält tung och svårhanterlig.
Citera
2017-08-24, 00:49
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Min rankning av de mest tänkbara motiven just nu:

1. Försök till våldtäkt, vill ligga men kan inte ta ett nej
2. Våldtäkt
3. Lustmord med sexuella inslag
4. Jobbig journalist
Är ungefär på samma linje. Tror dock inte att det handlade om att kvitta sig med henne på grund att hon var journalist. Om han upplevde att hon skulle skriva dumma grejer om honom så borde han tänkt ut ett annat sätt att ta henne av daga efter att han satt henne i land. Där ute på ubåten tror jag att han var mer driven av lust på något sätt - antingen att han ville realisera en fantasi han gått och närt ett tag, eller att han fick ett infall där och då. Men även om han fick ett infall så tror jag att han hade en skissartad plan för hur han skulle komma undan redan innan han initierade överfallet.
Citera
2017-08-24, 00:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Fast varför skulle någon stycka kroppen om det är en olycka, vid en olycka är det ju betydligt mer fördelaktigt att erkänna olyckan och ta sig tillbaka till kajen. Som mest så blir man dömd för vållande till annans död.
Styckar du kroppen så tror ju nästan alla att du mördade personen ifråga och sen så har vi sänkningen av ubåten.
Tydligen så har den danska polisen misstänkt mord från början och troligtvis för att Kim var borta samt att ubåten var sänkt och att Madsen skulle ha lämnat av henne någonstans verkade inte rimligt.

Med det vi vet nu så pekar det helt och hållet på antingen ett planerat mord eller dråp efter en konflikt ute till sjöss. Jag tror dråp med tanke på den usla planeringen och han gjorde vad han kunde efter förutsättningarna.

Tror inte heller att det bara var en olycka.
Men man kanske måste sätta sig in i PMs personlighet och livsval för att se att även en dödsolycka skulle resultera i förödande konsekvenser för hans framtida verksamhet. Han kanske skulle få "yrkesförbud" framöver pga bristande säkerhet och inkomsterna sinar. Utan sina "uppfinningar" byggen, raketer etc är han en nobody. En föredetting utan någon slutförd utbildning som inte fick fortsätta. Då framstår det kanske som väldigt viktigt att försöka dölja olyckan.

Men han har ju betett sig extremt oskickligt eftersom han tidigare påstått saker som lätt kunde kontrolleras - att hon inte steg av, att u-båten förliste av olyckshändelse och att hon var oskadad.
Övervakningskameror, bärgning och funnet blod slår ju hål på hans story. Så varför var han en sådan idiot-kalkylerande klant när han ville rädda sig från att bli anklagad för hennes olycka?

Kanske för att han faktiskt har ännu mer att dölja ...
Citera
2017-08-24, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Men du måste ju titta på att saker han gjort med dockan har han också gjort med KW. Dessutom brukar folk inte ha nakna dockor, iklädda kedja & ögonbindel, upphängd & med kapade ben.
Gör dig en tjänst och besök Google. Välj att bara visa bilder och sök efter "Crash Test Dummies".

Kom tillbaka efter att du tittat på de 100 första bilderna (ignorera de som inte är dockor utan t ex bandet), och berätta för oss hur många av bilderna som visade nakna dockor. Därefter kan du väl börja förklara lite vad du menar med "brukar".
Citera
2017-08-24, 00:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"Ni misstänker alltså att Peter Madsen har haft ett motiv och medvetet har mördat Kim Wall?

– Ja.

Vilket tänkbart motiv polisen misstänker ligger bakom att man tror att Peter Madsen mördat Kim Wall vill polischefen inte kommentera."

Ja du får tolka det som du vill. Jag tolkar det som att polisen har ett motiv man arbetar med.

Du får tolka det hur du vill, men det framgår klart och tydligt av texten att polisen MISSTÄNKER att det rör sig om mord, och att det därmed kan finnas ett motiv. Polisen uttalar sig inte ens om något TÄNKBART motiv.
De kan säkert TÄNKA sig flera olika motiv, precis som vi här på forumet har gjort. Men de har inte på något sätt sagt att de har något motiv eller några misstankar om något specifikt sådant. Du läser in något som inte finns.

Det vore tjänstefel av polisen att inte misstänka mord i ett fall som detta, det måste de utgå ifrån. Och misstänker man mord, ja då letar man så klart också efter ett motiv.
Citera
2017-08-24, 00:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo men spekulationen var ju om sänkning av ubåten skulle spola rent - bara det att innan han är redo att sänka så har en hel del blod redan torkat.
Det är nästan omöjligt att städa bort blodspår med de metoder snuten har idag. Det krävs klorin eller liknande och en mycket noggrann städning för att förstöra spåren totalt. Om blod dessutom ligger på ett "bra" ställe så kan man dna-testa det i sanslöst många år. I HN-fallet i Skåne så hittade man spår i mördarens stuga efter två mord femton år efteråt. Därför så tror jag helt enkelt inte på att PM hade planerat detta mordet för det känns som en helt för stor risk att ta att styckningen skulle lämna spår efter sig nere i ubåten.
Citera
2017-08-24, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Men vi vet ju inte om de gjorde något dyk, och de färdades ju i ytläge (Nautilus kan ju inte navigera under vattnet - kan bara sjunka eller stiga på plats) hela tiden. Och i ytläge kan jag tänka mig att det bara är att stanna propellern - ungefär som på en båt - för att kunna lämna spakarna. Men om något hände i uläge så kan man tänka sig alla möjliga problem. En helt klart tänkbar förklaring till KWs död kan vara att hon fick panik i uläge så PM var tvungen att knocka henne, och hon avled. Men PMs efterföljande agerande mer eller mindre eliminerar en olycka i min bok.
Snälla - undvik gärna att fortsätta sprida sanningen att Nautilus inte kan navigera under vattnet. Vore meningslöst att installera en gyrokompass i ubåten om den ändå trots kompassen inte skulle kunna navigera.

Jo den kan navigera under vattnet. Men den är blind, varför man måste köra den någonstans där den inte riskerar att krocka med djupgående fartyg. Och man måste skatta avdrift och körd sträcka.

Nautilus kan inte använda en vanlig digital GPS-navigator vid dykning - men det betyder alltså inte att det inte går navigera. Hur skulle vi hittat Amerika om navigering bara var möjligt med GPS?
Citera
2017-08-24, 00:57
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"Ni misstänker alltså att Peter Madsen har haft ett motiv och medvetet har mördat Kim Wall?

– Ja.

Vilket tänkbart motiv polisen misstänker ligger bakom att man tror att Peter Madsen mördat Kim Wall vill polischefen inte kommentera."

Ja du får tolka det som du vill. Jag tolkar det som att polisen har ett motiv man arbetar med.
Begreppet mord innebär att det finns motiv, ett sådant motiv kan vara superbanalt så som att han fick ett infall och ville våldta henne (motivet till mordet är då att dölja våldtäkten).

Alternativet skulle vara vållande till annans död - typ att han råkade falla på henne med sina stålhätteskor när han klättrade ner från tornet. Eller dråp - att han inte menade att döda utan bara slå henne lite i huvudet med ett järnrör och hon dog av misstag. Eller kanske rent av en olycka som han påstår.

Polisen tror, likt de flesta här, att det rör sig om ett mord och då finns det någon form av motiv. Men motivet behöver alltså inte vara särskilt avancerat, som att han han i själva verket är hemlig CIA-agent som fått i uppdrag att mörda KW eftersom man hade hemliga uppgifter som tydde på att hon var Nordkoreansk spion. Det enklaste är sannolikt det rätta - han våldtog henne och ville inte åka fast.
Citera
2017-08-24, 00:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Följ kontexten i debattkedjan så förstår du.

Inledande påstående var att olycka aldrig leder till styckning, med implikationen att detta måste vara mord.

GW säger att i princip 20 av 20 styckningar sker efter grovt våld.

Och jag följer upp med att olyckor kan innefatta grovt våld, varför GW:s statistik inte talar emot att olyckor skulle följas av styckning.

Tror faktiskt att den gode LGWP antigen är felciterad eller bluddrade bort sig (kanske lätt kan ske bland alla hmm mm, hmm ).
Han menade kanske att 20 av 20 styckningar föregåtts av grovt brott eller av grovt brottsligt våld?
Inte bara grovt våld som i en våldsam olycka.
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-24 kl. 01:02.
Citera
2017-08-24, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Fattar jag dig rätt, kan man inte köra den här ubåten under vattnet, bara sänka ner och ta upp på plats
Vilket inte är sant. Den är jobbig att t ex hålla balanserad men köra under vatten går visst. Finns även videoklipp att hitta och ett flertal av klippen har funnits i denna tråd.
Citera
2017-08-24, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Faktum är att jag skulle kunna förstå det, om det var en del av de romantiska drömmar som han förmodligen hade, där Kaptenen är inte bara sjöbefäl utan präst, doktor och närmast Gud Fader i allting. Ombord på sitt skepp. Jag kan se honom för mig hiva ut Kims kropp inlindad i segelduk och med en tyngd vid fötterna, efter att han läst ritualen för sjöbegravningar ur postillan. Som Kapten Baines i Onedin-linjen. MEN när det blev så här ovärdigt - för mer ovärdigt kunde det ju inte bli - så kan inte handlandet ha haft med den drömmen att göra.
Ja den serien minns man, men inte just själva sjöbegravningen, var väl några år sedan det gick...
Citera
2017-08-24, 01:02
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du får tolka det hur du vill, men det framgår klart och tydligt av texten att polisen MISSTÄNKER att det rör sig om mord, och att det därmed kan finnas ett motiv. Polisen uttalar sig inte ens om något TÄNKBART motiv.
De kan säkert TÄNKA sig flera olika motiv, precis som vi här på forumet har gjort. Men de har inte på något sätt sagt att de har något motiv eller några misstankar om något specifikt sådant. Du läser in något som inte finns.

Det vore tjänstefel av polisen att inte misstänka mord i ett fall som detta, det måste de utgå ifrån. Och misstänker man mord, ja då letar man så klart också efter ett motiv.

Jag tror fortfarande dom har minst ett specifikt motiv man arbetar efter. Oavsett hur du tolkar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in