2017-08-17, 18:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En polisinspektör JM säger, citat;

Han fortæller, at ubåden sejlede ud torsdag aften omkring klokken 19, hvorefter den sejlede rundt i farvandet omkring Middelgrund og på et tidspunkt dykker ned.

http://ekstrabladet.dk/112/se-tv-om-ubaads-mysteriet-her-er-sidste-nyt-fra-politiet/6781979

Vassego!

EDIT;

Däremed bör frågan om dyk eller inte dyk på grund av för grund vatten vara avgjord. Det finns även ett vittnes mål som går ut på att vittnet talade med PM när han mötte dem på havet, PM säger att han inte ska dyka just där de befinner sig på grund av förhållanden(djup eller trafik, minns ej), men på en på en annan plats.
Aha, något nytt i alla fall. Då antar jag att det är PM som själv uppgivit det där om dykningen i förhör, jag vet inte var polisen skulle fått uppgiften ifrån annars.

Vidare säger polisen de inte känner till den kompletta färdvägen. Jäkla skit, då finns det väl inte radar som täcker hela området antar jag, sådana data borde väl varit färdiganalyserade vid det här laget om det fanns.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tänk om lanternorna var just vikten han använde för att sänka kroppen - och kabeln till lanternorna användes för att knyta runt kroppen.

Borde det vara på väg ut eller hem som det andra fartyget upptäckte ubåten?
Lanternan i singular om vi ska hålla oss till vad de använt tidigare. Den lär inte väga mer än ett par kg och dessutom inte ha så hög densitet att den blir något användbart sänke.
Citera
2017-08-17, 19:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Insurrad i 5-6 meter ankarkätting så stannar en kropp på botten för evigt.
En intressant teori...

Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Hur vet du att kätting saknas? Det är inte officiellt information.
Som kanske var mitt i prick...
Citera
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Citat:
Ja, vad dumt av mig. Polisen brukar ju alltid göra ett toppjobb i utredningar.

Nu är ju detta Svensk Polis, men att lyckas binda Neijrus(eller vad fan han heter) till mordet på Lisa Holm är ju Mycket väl godkänt. Bara ETT exempel.. Tycker inte att man skall döma en polisutredning som man inte vet ett smack om!

Hittills finns inte mycket att klaga på, men att dra ut en massa privatspanare på sjön har nog slagit Polisen och av olika anledningar har di avstått..
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
PM är ute till havs i kvällningen, att segla utan lanternor när det är mörkt var sannolikt inte hans plan, dock så sket det sig av någon anledning och han blev tvungen är vara kvar på havet i mörkret trots avsaknad av lanternor.

Det är den enklaste förklaringen och sannolikt den rätta.
Det var ju enligt brodern vanligt att han var ute nattetid, dök och sov på bottnen. Vi kan nog räkna med att han varit ute mycket i mörkret och kört utan lanternor - jag tror inte att vi kan dra slutsatsen att KW:s dödsfall var ett misstag beroende på detta.

Jag tippar att Madsens grandiosa självbild har gjort att han känt att reglerna till havs inte gäller honom. Så länge andra fartyg har lanternor så kan Madsen se dem och hålla sig undan - då behöver han inte själv se ut som en julgran.

När han varit ute på sin ubåt i natten, iklädd kamouflagekläder, har han känt sig speciell och viktig. Det är där nere på djupet på nätterna som idén har fötts att kidnappa, våldta och mörda en kvinna. Ubåten är den perfekta tortyrkammaren - i en plåtburk på havets botten kan han göra som han vill med sitt offer. Offret kan inte ens övermanna honom eftersom han är den ende som kan få upp ubåten till ytan och köra hem. Han har haft den ultimata kontrollen över sitt offer.
Citera
2017-08-17, 19:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men detta är ju bara PM som påstår att de har dykt och inte polisen. Men om de har dykt så kan ju PM ha velat ligga med KW i u-läge men när KW har vägrat så har det fått tragiska följder. Ungefär som vissa tycker det är roligt att ligga i flygplan. Och ubåten kan ju då ha sett ut som fan invändigt om KW har blivit ihjälslagen med någon form av påk.

En rätt sannolik teori, detta att han velat sexa med henne i undervattensläge, givet hans känslomässiga
förhållande till ubåten som objekt. En slags fetish.

En fantasi som han kanske inte kunnat leva ut med sin fru (har han verkligen en fru?)
Citera
2017-08-17, 19:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Jag är medveten om principen för att stiga med en ubåt och refererade bara till vad som sades i tråden.
Det lät som att du avsåg att förmedla fakta när du skrev "Problemett är att båten inte kan stiga från djup större än 65-80 meter enligt facebookgruppen". Om du inte hade trott på deras uppgift så hade du inte skrivit att det var något problem utan något i stil med "Enligt Facebookgruppen kan ubåten inte stiga från djup större än 65-80 m men bla bla bla bla...".
Citera
2017-08-17, 19:08
Medlem
Dammigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag som själv är ingenjör, uppfinnarjocke och intresserad av både militärteknik och rymden förstår inte alls frågan. Man bygger sånt här för det är djävligt häftigt. Jag hade gärna varit med i deras gäng och byggt om det hade varit närmre där jag bor. Ett gäng som bygger raketer, ubåtar och zeppelinare hade varit riktigt idealiskt (zeppelinarna är mitt förslag, inget som danskarna sysslat med hittills).

Nu har ju PM använt ubåten som servicefartyg vid raketuppskjutningar till havs men det är snarare för att det är kul, annars hade en vanlig båt varit betydligt mer praktisk för ändamålet.

Som jag sagt flera gånger så är Håkan Lantzs funderingar bara inskränkta, fantasilösa och efterblivna. Jag ger hans tankar kring detta noll poäng av tio möjliga.

Jag håller med fullständigt (jag är också ingenjör) Det behöver inte alltid vara vinstintresse utan "jävligt häftiga" och utmanande projekt räcker långt.
Lyckas man få tillräcklig ekonomisk stöttning så finns det inga begränsningar för varken hobby eller yrkesingenjörer. Har man inte hela statsbudgeten i bakfickan så får man rätta sig efter kassakistans innehåll och anpassa projekten efter det.
Stor kassakista= Stora projekt.
Liten kassakista = Mindre projekt.

Håller däremot inte med att Håkan Lantz är fantasilös och inskränk. Däremot anser jag att han är en enastående uppfinnare och innovatör som inte verkar vara så jättesmart i övrigt.
Citera
2017-08-17, 19:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det är svårt att beräkna en säker nedstigningsplats bättre att den hamnar i havet än på land bland hus och människor sedan finns det ju flygplan i luften att ta hänsyn till.
detta handlar om 10,000 km upp i himlen gränsen till atmosfären.
Rocket madsen var villig att sätta sig i kapseln om risken för krasch kunde begränsas till 30% upp går väll alltid men det svåra är att kunna bromsa in den på väg neråt.
100 km höjd är målet för Copenhagen Suborbitals raketer i framtiden, inte 10 000 km.
Citera
2017-08-17, 19:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Jag håller med fullständigt (jag är också ingenjör) Det behöver inte alltid vara vinstintresse utan "jävligt häftiga" och utmanande projekt räcker långt.
Lyckas man få tillräcklig ekonomisk stöttning så finns det inga begränsningar för varken hobby eller yrkesingenjörer. Har man inte hela statsbudgeten i bakfickan så får man rätta sig efter kassakistans innehåll och anpassa projekten efter det.
Stor kassakista= Stora projekt.
Liten kassakista = Mindre projekt.

Håller däremot inte med att Håkan Lantz är fantasilös och inskränk. Däremot anser jag att han är en enastående uppfinnare och innovatör som inte verkar vara så jättesmart i övrigt.
Jag gillar också Lantz och jag menade inte att han är fantasilös eller inskränkt annars, det kan man inte vara när man är uppfinnare. Jag menar bara att han var det när han uttalade sig i det här fallet och det vidhåller jag.
Citera
2017-08-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finsk-fylla
Nu är ju detta Svensk Polis, men att lyckas binda Neijrus(eller vad fan han heter) till mordet på Lisa Holm är ju Mycket väl godkänt. Bara ETT exempel.. Tycker inte att man skall döma en polisutredning som man inte vet ett smack om!

Hittills finns inte mycket att klaga på, men att dra ut en massa privatspanare på sjön har nog slagit Polisen och av olika anledningar har di avstått..

Ja, så klart flesta brott utreds och gärningsmannen blir åtalad. Vad pratar jag om!
Citera
2017-08-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag har en fundering som någon kanske kan besvara.

Raket-Madsens livsverk och stora projekt är hans bemannade rymdfartsprojekt. Jag frågar mig varför han också har lagt tid och energi på något så komplicerat som en ubåt? Finns det någon poäng med det? Är han helt enkelt en starkt driven men ofokuserad person?

Personligen tycker jag att det ligger en del i Håkan Lans fundering på VARFÖR man egentligen bygger en avancerad undervattensfarkost. Särskilt när huvudprojektet är något helt annat.

Det finns ju ofta inga riktiga poäng med sånt som vi människor gör. Eller så är det så som nyss påpekades här att folk gör saker bara för att det är kul. En del lägger flera årslöner på att renovera gamla bilar trots att dom kan köpa en ny för mindre pengar, och en del samlar på trädgårdtomtar och andra spelar fiol o.s.v. Men i det här fallet så är det ju i.o.f.s. ganska dyra projekt så tanken kanske även har varit att det skulle ingå i nån slags företagande på sikt och generera inkomst.

Om det visar sej att den försvunne har dräpts av denne rakettrixare så vore det även intressant att få veta om densamme tidigare har varit våldbenägen ofta. Kanske var han en sån som sparkade ned andra elever på skolgården som ung, har han suttit bakom galler för misshandel tidigare i vuxen ålder etc? Eller så har det bara helt plötsligt blivit psykbryt och karln löper amok i ubåten trots tidigare icke-våldsagerande.
Citera
2017-08-17, 19:26
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det är ju hur mycket båttrafik som helst i ormrådet, plus att helikoptrar regelbundet flyger över området.
Hade hon varit vid liv på en av öarna hade de hittat henne redan.
Såvida hon inte medvetet håller sig undan.
Det räcker med en bruten eller stukad fot för att man ska kravla i skydd av någon buske. Och inte ses så lätt

Men en kompis som har gått survivalkurser säger att man kan överleva på måsägg.
Citat:
Den förra ubåten sänkte han under nästan ritualliknande omständigheter. Sen grät han över den.
Mycket intressant.

Har han haft några konstiga religiösa upplevelser eller visat extrema religiösa tendenser?

Har han offrat henne till havsgudarna?
Citat:
The ancient Greeks had a large number of sea deities.

https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_sea_gods
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in