2017-08-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Med tanke på hur han agerade under konflikten med ubåtsföreningen, så lär han kunna hitta på vad som helst (lite överdrivet) för att så att säga vinna. Om KW inte hittas, så har han goda chanser att slippa undan ett längre starff. Det tror jag.
Släppt i brist på bevis. Men... beroende på vad de hittar så kan det bli ett indiciemål.
Citera
2017-08-17, 17:30
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du tror inte han har gjort det uppsåtligen, men tror ändå han kan dömas för dråp? Trots att dråp är uppsåtligt dödande? Har du fortfarande inte förstått skillnaden mellan vållande, dråp och mord?

Det blir någon form av metadiskussion...

Jag tror inte han har dödat henne avsiktligen dvs vare sig mord eller dråp. Men jag tror inte mord kommer komma på tapeten, men möjligen dråp.

Så jag tar det en gång till så vi kan släppa detta... Jag tror inte på mord dom, eller dråp men inser att han kan bli fälld för dråp men det är också vad max. Men ALLT jag skriver är rena spekulationer.
Men har svårt att se att detta var planerat, avsiktligt. Har svårt att tro att det var något vredesutbrott som då kanske skulle bli mord/dråp. Men mord vs dråp så kan jag tänka med dråp...

Jag har redan dragit i stora drag vad som jag kan tänka mig har hänt så här långt...
Citera
2017-08-17, 17:31
Avstängd
dacks avatar
[quote=Sgt.Bland|61526964]Ubåten gjorde bara 3-4 knop så det går säkert lätt att räkna ut hur långt den kan ha rört sig. Eftersom att ubåten inte kan framföras på ett säkert och lagligt sätt i mörker så skulle denna turen enbart vara ca 19-21 vilket KW också har uppgivit för bekanta innan hon gav sig iväg. Under den tiden rör sig ubåten bara i vattnen runt Middelgrundsfortet. Eftersom att ubåten sen fortsätter sin resa söderut kan han teoretisk ha hunnit en bit ut i Östersjön och tillbaka till bukten under natten båten skall ju klara 6 knop lägg där till sydvästlig ström på 1-2 knop men motströms tillbaka.
Citera
2017-08-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Han borde självklart kontrolleras ordentligt så man kan utesluta alternativ. Vad gjorde han torsdag och fredag och var var han? Hur ser hans alibi ut? Hoppas inte danska polisen slarvat med det.
Naturligtvis är de noggranna med sånt. Folk tycks tro att polisen är sopprötter.
Citera
2017-08-17, 17:34
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Släppt i brist på bevis. Men... beroende på vad de hittar så kan det bli ett indiciemål.
Är Madsen släppt?
Citera
2017-08-17, 17:36
Medlem
Jag tycker det är dåligt man inte begärt mer hjälp av allmänheten. Typ som skallgång fast på vatten. Finns många fritidsfiskare med bra elektronisk utrustning idag som hade ställt upp och hjälpt till.
Citera
2017-08-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Naturligtvis är de noggranna med sånt. Folk tycks tro att polisen är sopprötter.

Ja, vad dumt av mig. Polisen brukar ju alltid göra ett toppjobb i utredningar.
Citera
2017-08-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Är Madsen släppt?
Nej. Bara funderade hur det kan bli.
Citera
2017-08-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Om madsen har dumpat kroppen med tyngder, vad händer då? Flytter den till slut upp, dras den av strömmar eller blir inget kvar att hitta?

Är det bra surrat och relativt tungt, kommer inte "paketet" upp till ytan. Gaser bildas inuti lik, de sipprar ut men kan bli kvar temporärt i bukhålan och kanske under huden, osäker. Exakt vikt som behövs lär inte gå att säga, det är nog individuellt, men en 10-20 kg skulle jag vara rätt säker på, håller kvarlevorna under ytan, det skulle motsvara ungefär lika många liter likgas som blir kvar i kroppen.

Paketet, kan nog färdas med strömmar, men färden bromsas upp av tyngden ( ganska självklart) och kan säkert fastna i någon på botten också, det är nog gott om gammalt skräp på botten i Öresund.
Senast redigerad av Whyback 2017-08-17 kl. 17:46.
Citera
2017-08-17, 17:39
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså? Jag trodde att polisen alltid sätter en så GRAV brottsrubricering som möjligt, för att få till stånd så lång häktningstid som möjligt och så mycket resurser som möjligt till sitt förfogande?
Man sätter en rubricering som gör att man säkert kan få den misstänkte inom lås och bom tillräckligt länge. Inte så länge som möjligt.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag har en fundering som någon kanske kan besvara.

Raket-Madsens livsverk och stora projekt är hans bemannade rymdfartsprojekt. Jag frågar mig varför han också har lagt tid och energi på något så komplicerat som en ubåt? Finns det någon poäng med det? Är han helt enkelt en starkt driven men ofokuserad person?

Personligen tycker jag att det ligger en del i Håkan Lans fundering på VARFÖR man egentligen bygger en avancerad undervattensfarkost. Särskilt när huvudprojektet är något helt annat.
Jag som själv är ingenjör, uppfinnarjocke och intresserad av både militärteknik och rymden förstår inte alls frågan. Man bygger sånt här för det är djävligt häftigt. Jag hade gärna varit med i deras gäng och byggt om det hade varit närmre där jag bor. Ett gäng som bygger raketer, ubåtar och zeppelinare hade varit riktigt idealiskt (zeppelinarna är mitt förslag, inget som danskarna sysslat med hittills).

Nu har ju PM använt ubåten som servicefartyg vid raketuppskjutningar till havs men det är snarare för att det är kul, annars hade en vanlig båt varit betydligt mer praktisk för ändamålet.

Som jag sagt flera gånger så är Håkan Lantzs funderingar bara inskränkta, fantasilösa och efterblivna. Jag ger hans tankar kring detta noll poäng av tio möjliga.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-17 kl. 17:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Ja, vad dumt av mig. Polisen brukar ju alltid göra ett toppjobb i utredningar.
Det finns rötägg och klantskallar överallt. Men att tro att en hel kår är idioter gör mig sur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in