2017-08-20, 19:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Kan han ha dragit till med att hon tagit livet av sig? Det är ju kränkande och skulle förklara varför de sökte en död kropp.
Men då skulle det ju iofs inte vara vållande.
Citera
2017-08-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom stora bokstäverna var inte menade till dig - sorry
Men till viss del förtjänar jag dem. Jag är så van vid att alla in/utgående kablar har EMI-filter för att inte fel saker skall ta sig in/ut. Och i det fallet är det väl främst att stoppa utgående störningar eller skvaller.
Citera
2017-08-20, 19:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Då får du minsann citera, för det du skriver om att oceanografen säger att det inte verkar som att polisen har klart för sig var de borde leta hittar jag inte. Snarare står det att polisen HAR uppgifter om strömförhållandena. Något annat finner jag inte i den artikeln du länkade till. Det står också klart och tydligt hur strömmarna var; förra fredagen var de växlande som du säger, sedan var de varit kraftigt sydgående.

Det oceanografen menar med förrädiska strömmar är att de inte alltid är likadana och inte följer ett visst mönster, och att det finns djuphål som en kropp kan befinna sig i, och det i kombination med hur botten är gör det svårt att finna en kropp.

Jag är helt säker på att det stod "jag är inte säker på att danska polisen har detta klart för sig". Men artikeln är ändrad och förkortad. Någon som har tryckt på gissar jag... (Kanske står i pappersversionen?)
Citera
2017-08-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Jag förstod det som att du skrev om en svensk ubåt. Här är de svenska operativa ubåtarna.
Gotlands-klass (1992–1997)
HMS Gotland (Gtd)
HMS Halland (Hnd)
HMS Uppland (Upd)
Södermanlands-klass (2003–2004)
HMS Södermanland (Söd) – tidigare Västergötlands-klass
HMS Östergötland (Ögd) – tidigare Västergötlands-klass

Vet du vilken av dessa det var?

Det vi diskuterar är om Kims iphone skulle kunna haft täckning när hon befann sig i tornet med mobilen i fickan eller hållande i handen nere i tornet.
Svaret skulle jag säga är ganska tveklöst ja.

Ibland får man som ingenjör lämna böcker, beräkningar och teori för att iakta hur verkligheten uppför sig.
Vad klassen är vet jag inte, den är ok att köra i hela östersjön.
Citera
2017-08-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Det var i ett nyhetsinslag nyligen.
Kan du inte gräva fram länk?

Jag kan bara hitta texter att utrustningen är förstörd. Men det innebär inte att den är sönderslagen, utan täcks ju även in av strömsatt elektronik som sänks i havsvatten.

Hittar de en mekaniskt sönderlagen utrustning i ubåten så kan det ensamt räcka för att fälla PM eftersom det ju är så uppenbart omöjligt att skylla på olycka. "Oj - jag ramlade 13 gånger med en hammare i handen och alla gånger råkade jag ta emot mig så hammaren slog in i navigatorn. Och jag råkade på något sätt ha sådan otur att ett par av träffarna råkade ta specifikt på minneskort och fastlödda flash-kretsar."

Det jag hoppas är att Köpenhamnspolisen lyfter på telefonen och ringer några av designbyråerna i Köpenhamn och ber om hjälp. Måste finnas ett par tiotal seniora R&D-ingenjörer inom en mils radie som från skadat kretskort kan löda loss minneskretsarna och läsa ut informationen. Och klara av att identifiera vanliga sätt att partitionera upp minnet för t ex bootloader, OS-kärna, konfiguration, datavolym och systeminstallation. Och därefter identifiera de vanligaste filsystemen i flash-baserade embedded-produkter, så att man kan mounta filsystemet och läsa ut de datafiler som finns.

Samt förstås att polisen helst borde ha provat att kontakta tillverkaren för att t ex få veta om det räcker att flytta över kretsarna till en annan navigator av samma modell utan att det skadar den information man vill åt.
Citera
2017-08-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det måste ju förr eller senare bli en rättegång, vare sig kroppen hittats eller inte. Så det stämmer inte att uppgifterna måste vara bekräftade innan polisen eller rättsväsendet får gå ut med dem.

Nej. säkert inte, men polisen går nog bara ut med uppgifter under tiden FUP byggs upp, om dom bedömer att dom kan få in mer info. Dom får såklart, men gör det inte ofta. Det behöver "edit" INTE nödvändigtvis bli en rättegång, åklagaren kan bedöma att underlaget är för svagt, och avstå åtal. Läs på lite, innan du kommer åter med liknande ignoranta kommentarer.
Senast redigerad av Whyback 2017-08-20 kl. 20:10.
Citera
2017-08-20, 19:59
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Har ubåten en dyktank fram och en bak så är det skvalp i sidled som kan ge problem.
Har ubåten långa dyktankar babord och styrbord så blir det skvalp i längdled som kan ge problem.
Inget av fallen innebär att tankarna behöver peppras med bafflar - 1 eller 2 torde räcka.

Regelverket föreskriver hur många skvalpskott som krävs. Vid 50 liters volym krävs generellt 1 skvalpskott.
Dessutom försvinner sjögången när man kommit ner en liten bit under ytan.
Citera
2017-08-20, 20:04
Medlem
Citat:
Kan du inte gräva fram länk?

Jag kan bara hitta texter att utrustningen är förstörd. Men det innebär inte att den är sönderslagen, utan täcks ju även in av strömsatt elektronik som sänks i havsvatten.

Hittar de en mekaniskt sönderlagen utrustning i ubåten så kan det ensamt räcka för att fälla PM eftersom det ju är så uppenbart omöjligt att skylla på olycka. "Oj - jag ramlade 13 gånger med en hammare i handen och alla gånger råkade jag ta emot mig så hammaren slog in i navigatorn. Och jag råkade på något sätt ha sådan otur att ett par av träffarna råkade ta specifikt på minneskort och fastlödda flash-kretsar."

Det jag hoppas är att Köpenhamnspolisen lyfter på telefonen och ringer några av designbyråerna i Köpenhamn och ber om hjälp. Måste finnas ett par tiotal seniora R&D-ingenjörer inom en mils radie som från skadat kretskort kan löda loss minneskretsarna och läsa ut informationen. Och klara av att identifiera vanliga sätt att partitionera upp minnet för t ex bootloader, OS-kärna, konfiguration, datavolym och systeminstallation. Och därefter identifiera de vanligaste filsystemen i flash-baserade embedded-produkter, så att man kan mounta filsystemet och läsa ut de datafiler som finns.

Samt förstås att polisen helst borde ha provat att kontakta tillverkaren för att t ex få veta om det räcker att flytta över kretsarna till en annan navigator av samma modell utan att det skadar den information man vill åt.

På vilket sätt kan sönderslagen utrustning "enbart" räcka för att fälla PM, och för vad, isf.? Förklara gärna hur du tänkte där.
Citera
2017-08-20, 20:04
Medlem
#herrArmbandsur vi vill gärna ha länk till inslaget som säger att PM slagit sönder ubåtens GPS/navigator.

#cellplast ja i stora drag så som du skrev måste de tekniska utredarna agera i denna situation, känns som att dom gav upp ganska snabbt.
Citera
2017-08-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Regelverket föreskriver hur många skvalpskott som krävs. Vid 50 liters volym krävs generellt 1 skvalpskott.
Dessutom försvinner sjögången när man kommit ner en liten bit under ytan.
Finns det verkligen något regelverk för hobby-ubåt?

Men resultatet av skvalp följer ju inte bara av tankens volym, utan även placering och fysisk längd. En person som går fram/tillbaka längst bak i ubåten gör ju liten påverkan jämfört med en person av samma vikt som går mellan för och akter. Så just tankvolym känns som trubbigt verktyg för regelverk. Däremot påverkar ju volymen hur mycket kraft själva tank-väggen måste hantera.
Citera
2017-08-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
På vilket sätt kan sönderslagen utrustning "enbart" räcka för att fälla PM, och för vad, isf.? Förklara gärna hur du tänkte där.
Utan kropp, feta blodspår mm är det jobbigt att försöka fälla PM för mord.
Men med nog med indicier mm så kan man gå iland med att fälla för vållande eller liknande.

Massor vi inte vet om signaler från master mm, mm.

Men oberoende av vad polisen sagt, så kan de få det riktigt svettigt att faktiskt bevisa i en domstol att ubåten sänktes med vilja. Även om reglage för dyktankarna är fullt öppna så kan PM lyckas beskriva att ubåten sakta höll på att sjunka på grund av läckande ventiler och att tanken var att försöka cykla tankarna och se om det fick ventilen/ventilerna att stänga fullt. Och att han inte vågade göra det experimentet innan han hade fått tag i en räddningsbåt så han hade någonstans att ta vägen om det gick fel. Troligt eller ej är irrelevant - är det polisens enda "bevis" så kommer domstolen verkligen, verkligen, verkligen att vara tjuriga med att bli övertygade om att PM:s förklaring inte kan stämma.

Och PM kommer att kunna hitta ett par tre egna experter som kommer att nicka och förklara att den varianten är möjlig. Och försvarsadvokaten kommer på en liten papperslapp att ha ett antal kontrollfrågor att ställa till polisens expertvittnen, som de inte har någon chans att värja sig mot. De kommer att bli tvugna att säga "jo, det skulle kunna vara på det sättet". Spelar alltså inte någon roll om det tror det eller ej - de vittnar under ed och försvarsadvokaten kommer inte att vara korkad och formulera sig "hur stor är chansen", så de får möjlighet att svara "långt mindre än 1% chans att det gick till på det viset". Hennes frågor kommer att tvinga dem att svara "det är möjligt". Och hur skall domstolen fälla om polisens expertvittnen fås att säga att "det är möjligt" om ubåtssänkningen är det bästa kortet polisen har?

En sönderslagen navigator däremot går inte förklara bort som otur. Självfallet kan PM ha "råkat" tappa navigatorn från tornet och ner i ubåten. Men är det en normal köpt navigator som tappas, så kommer inte en sådan olycka att förstöra minneskretsar och installerade minneskort - dessa sitter på insidan och är rätt väl skyddade även om du krossar skalet och kanske även lyckas spräcka kretskortet. Glasfiberkretskort är däremot enormt sega så massivt våld förväntas inte vika kretskortet nog för att bryta av fastlödda minneskretsar - det var länge sedan man slutade med pertinax-kort (som ju dessutom tar upp fukt och alltså skall hållas långt borta från utrustning man vill ha i bilar eller båtar).

Och PM har inte tillgång till någon asfaltvält i ubåten så han kan inte "råka" köra över navigatorn och totalmangla den. Så - mekaniska skador som krossar minneskretsar måste alltså vara medvetet gjorda. Hittar domstolen en fet sak som är så graverande, så blir övrig bevisning inte lika kritisk. Som nämnts tidigare har folk dömts tidigare trots avsaknad av kropp - och en mosad navigator ligger bra till att motivera en sådan dom.
Senast redigerad av cellplast 2017-08-20 kl. 20:32.
Citera
2017-08-20, 20:29
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Finns det verkligen något regelverk för hobby-ubåt?

Men resultatet av skvalp följer ju inte bara av tankens volym, utan även placering och fysisk längd. En person som går fram/tillbaka längst bak i ubåten gör ju liten påverkan jämfört med en person av samma vikt som går mellan för och akter. Så just tankvolym känns som trubbigt verktyg för regelverk. Däremot påverkar ju volymen hur mycket kraft själva tank-väggen måste hantera.

Sjölagen och Fartygssäkerhetslagen gäller för ALL sjöfart. Danmark har säkert samma lagar.
Sedan finns en del bestämmelser att följa för båtbyggare, vissa frivilliga.

Vi ska skilja på krav på själva tankarna, och krav på hela fartygets stabilitet.
Givetvis placeras tankar med hänsyn till påverkan på stabilitet när innehållet förändras. T.ex tank för flytande syre vars innehåll förändras mycket.
Ballast och trimtankar sitter långt akter- resp förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in