2017-08-17, 16:47
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Att Niels Christian Konrad Nielsen helt avskrivits i denna fb-tråd är lite märkligt tycker jag...
Jo, han är inte misstänkt. Han har kanske vattentätt alibi och är antagligen redan hörd m.m.
Citera
2017-08-17, 16:49
Medlem
Citat:
Att Niels Christian Konrad Nielsen helt avskrivits i denna fb-tråd är lite märkligt tycker jag...

Det har varit uppe flera gånger...varför förstår jag inte? Jag tror inte han har något med detta att göra, han bara anmälde ubåten o att hon inte kommit hem. Tycker även det är självklart att de kollat upp honom o hans alibi. Många har skrivit att kanske Kim hann skicka ett sms...tror nog man får lita på polisen, när det gäller detta.
Citera
2017-08-17, 16:50
Medlem
Hon har säkert blivit sänkt i vattnet och baserat på djup, avstånd, strömmar, landsgränser, synlighet etc tror jag hon flyter upp i Faxe-bukten eller söder om Skanör-Falsterbo. Mark my words..
Citera
2017-08-17, 16:54
Medlem
Jag har en fundering som någon kanske kan besvara.

Raket-Madsens livsverk och stora projekt är hans bemannade rymdfartsprojekt. Jag frågar mig varför han också har lagt tid och energi på något så komplicerat som en ubåt? Finns det någon poäng med det? Är han helt enkelt en starkt driven men ofokuserad person?

Personligen tycker jag att det ligger en del i Håkan Lans fundering på VARFÖR man egentligen bygger en avancerad undervattensfarkost. Särskilt när huvudprojektet är något helt annat.
Citera
2017-08-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue

Raket-Madsens livsverk och stora projekt är hans bemannade rymdfartsprojekt. Jag frågar mig varför han också har lagt tid och energi på något så komplicerat som en ubåt? Finns det någon poäng med det? Är han helt enkelt en starkt driven men ofokuserad person?

Personligen tycker jag att det ligger en del i Håkan Lans fundering på VARFÖR man egentligen bygger en avancerad undervattensfarkost. Särskilt när huvudprojektet är något helt annat.
Han hade ju många medarrbetare i projekten som gillade utmaningar de också. Ofokuserad på projekten tror jag inte. Då hade han inte klarat det. Mer hängiven o brann för intresset.
Citera
2017-08-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue

En bra fråga. Visst verkar det som att rymdprojektet är viktigt för honom, men detta med ubåtar är uppenbarligen något som ligger honom väldigt varmt om hjärtat. Han hade blivit fascinerad redan som barn när han såg filmen das Boot.

Han verkar öht nästan besatt av ubåtar och krigsromantik. Ubåten är svartmålad, han använder kamouflagekläder och så vidare. Han verkar dessutom älska att åka omkring i farkosten ensam utan lanternor mitt i farleden och skall ha tillbringat nattsömnen på havets botten flera gånger enligt brodern.
Citera
2017-08-17, 17:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Kan det varit ytterligare en person med på u-båten när den lämnade hamnen?
Nej, men frågan har kommit upp minst en gång tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
För att tänka lite utanför boxen....är det helt klarlagt att PM och KW faktiskt var ensamma på båten...?

Och en teori om vad som skett finns också. Läses med glimten i ögat:

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Så ett möjligt (låt vara ett jäkligt spionroman-aktigt sådant) scenario är att mariningenjören Peter Madsen blivit kontaktad av Colombianska maffian runt 2008 då han blir uppmärksammad i media i samband med att han sjösätter Nautilus. Colombianerna behöver någon som designar en återanvändbar ubåt med möjlighet att frakta upp till tre ton last. Madsen tackar ja mot att colombianerna hjälper honom med finansiering av hans raketdrömmar.

Då den ursprungliga båten inte klarar de specifikationer som colombianerna har på undervattensdrift påbörjar Madsen arbetet med att ändra bl.a. batteri-konfiguration för att möjliggöra längre undervattnsdrift. Nautilus fungerar nu som en prototyp och testplattform. Två syster-ubåtar börjar nu byggas vid Colombias kust - alla enligt exakt samma specifikationer som Nautilus.

Kim Wall får ett tips från en anonym källa som menar att Madsen i själva verket agerar konstruktör åt colombianska maffian. Peter Madsen upplever att någon snokar, men vet inte VEM det är som står för snokeriet. Madsen meddelar colombianerna som beslutar sig för att lägga ut några fällor, och upptäcker att det är Kim Wall som är den snokande journalisten. Utan att avslöja något för Madsen beslutar sig colombianerna för att tysta Wall.

Ubåten lämnar kajen med Kim Wall i tornet. Vad varken Madsen eller Wall vet är att en colombiansk maffioso finns med på ubåten. Under färden uppenbarar sig sedan maffioson och tvingar Madsen att köra till en plats med lite båttrafik. I tre timmar torteras sedan Kim Wall ombord på ubåten för att hon skall avslöja sina lösenord till sin mailkonversation och övriga digitala media. När all information är säkrad avrättas hon med ett skott i hjärtat och sänks sedan i havet inlindad i en 30kg tung kätting.

Då ubåtsbygget i Colombia ännu inte är slutfört kan colombianerna inte göra sig av med Madsen. Han beordras att köra in till land och släppa av colombianen. Innan han sätts i land framför han ett hot mot Peter Madsens fru och övriga familj.

Madsen står nu inför ett dilemma - erkänna allt om hans samarbete med colombianska maffian och få sin familj mördad, ta på sig mordet och få livstids fängelse eller försöka få det se ut som att Kim Wall blivit avsläppt. Madsen inser att HAN kommer bli dömd för mord då det är massor av blod inne i ubåten. Han ställer nu in morgondagens resa för att få en chans att i lugn och ro städa bort alla spår. När kustbevakningen upptäcker honom i Kågebukten fattar han beslutet att sänka ubåten för att på så sätt tvätta bort blodet. Resten vet ni.

Ungefär så kan det ha gått till.
Citera
2017-08-17, 17:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Om det finns en någorlunda välförd loggbok borde man kunna räkna ut vilken maxradie fartyget kan ha haft under olycksresan om man mäter upp återstående volym dieselolja som fanns i den vid bärgningen. Om man tänker sig att den var fulltankad vid avsegling. Det är ju en viss fördel med att vara fulltankad, fartyget går mycket stadigare i vattnet då

Att mäta volymen av återstående bränsle blir ju bara en uppskattning, men det ger ju ett maxtak på hur lång sträcka den kan ha klarat av under olycksresan.
Ubåten gjorde bara 3-4 knop så det går säkert lätt att räkna ut hur långt den kan ha rört sig. Eftersom att ubåten inte kan framföras på ett säkert och lagligt sätt i mörker så skulle denna turen enbart vara ca 19-21 vilket KW också har uppgivit för bekanta innan hon gav sig iväg. Under den tiden rör sig ubåten bara i vattnen runt Middelgrundsfortet. Eftersom att ubåten sen fortsätter sin resa söderut istället för att gå tillbaka till hamn så kan ju vemsomhelst räkna ut att det har skett något skumt redan nu. Ubåten irrar sen omkring resten av resan söder om öresundsbron.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag blir ju lite fundersam på när den sjönk, och troligen blev det kraftig elektrisk kortslutning med en hel del klorgasutveckling ifrån batterierna. Sänkningen kan ju ha berott på en tidigare grundstötning, att skrovet var skadat.
Polisen har ju redan gått ut med att PM sänkte båten med flit och lät dessutom luckan vara öppen också. Så tills annat framkommer så får man nog anta att så har skett.
Citera
2017-08-17, 17:18
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Han observeras ju vid Midelgrund som ligger Nord om Köpenhamn. Sen har han ju kört söderut bevisligen eftersom han hittas i Köge bugt. Och jag tror inte att han körde genom Köpenhamn -vilket är möjligt.

Det betyder att han passerar Saltholm och därefter Peberholm i sin strävan söderut.

Nej det går inte att segla genom Köpenhamn. Sen många år tillbaka (20 eller mer) så är det inte möjligt att passera förbi Själlandsbron i Sluselöpets södra utfart. Möjligtvis med en kajak eller liknande.
Citera
2017-08-17, 17:19
Medlem
80231s avatar
Citat:
Kan det varit ytterligare en person med på u-båten när den lämnade hamnen?
Ja, och nej. I tornet när de seglar ut från Köpenhamn (och senare när de fotades från ett kryssningsfartyg av en tysk) så syns endast Kim och Madsen (det finns många bilder tagna av privatpersoner som bevisar detta), men vem, eller vilka, som finns inuti ubåten vet bara PM och kanske någon annan. Öppet för konspirationsteorier med andra ord. Därmed inte sagt att det inte fanns någon utöver paret ombord.
Senast redigerad av 80231 2017-08-17 kl. 17:22.
Citera
2017-08-17, 17:26
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vad som hänt ute på ubåten vet bara Madsen och han kommer se till att ljuga ihop en historia som gör att han framstår så bra som möjligt och får så kort straff som möjligt. För att man ska kunna rubricera det hela som mord behöver det finnas något som pekar mot att det varit överlagt, exempelvis Google-sökningar på hur man får en kropp att sjunka etc. Polisen/åklagaren kan misstänka att det rör sig om mord, men så länge man inte har någon bevisning som pekar på det så får man nöja sig med vållande till annans död eller liknande.
Med tanke på hur han agerade under konflikten med ubåtsföreningen, så lär han kunna hitta på vad som helst (lite överdrivet) för att så att säga vinna. Om KW inte hittas, så har han goda chanser att slippa undan ett längre straff. Det tror jag.
Senast redigerad av 80231 2017-08-17 kl. 17:33. Anledning: stavning
Citera
2017-08-17, 17:29
Medlem
Citat:

Han borde självklart kontrolleras ordentligt så man kan utesluta alternativ. Vad gjorde han torsdag och fredag och var var han? Hur ser hans alibi ut? Hoppas inte danska polisen slarvat med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in