2017-07-23, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Riktigt bra snooker nu Hong Kong Masters 2017.
Neil Robertson VS Ronnie O'Sullivan
2-2 just nu.

Gratis-stream: http://www.cbsa.org.cn/gjnews/2017/0720/150984.html . Kinaspråk, men vafan.
Verkligen ett starkt startfält. Jag är lite förvånad över att det blev en final mellan Neil och Ronnie. Neil kändes inte alls bra i Riga Masters eller i World Cup, och Ronnie är inte direkt spelaren man tänker sig ska prestera mitt i semestern. Såg iofs highlights från semin mellan Trump och O'Sullivan och det kändes som att båda gjorde många enkla missar. Kan tänka mig att ingen spelare är i direkt toppform just nu.

En fantastisk arena förövrigt, tror det stod någonstans att det är ~3000 åskådare/match. https://twitter.com/WorldSnooker1/status/888298735171768321
Citera
2017-07-23, 17:01
Medlem
Robertson besegrade O'Sullivan med 6-3. Bra för honom att han vinner en titel i det sällskapet, lite självförtroende tror jag att han kan behöva.
Citera
2017-07-26, 22:15
Medlem
Joe Perry är nästa spelare att bli bestraffad pga. betting på snooker. Från år 2009 till 2013 har han spelat på snookermatcher för knappa 3000 pund, dock aldrig matcher där han själv deltagit. Om inget mer i detta fall eller annat regelbrott kommer fram innan VM 2018 är över kommer Perry helt slippa avstängning. Däremot måste han böta ett litet belopp.

Det finns ingenting som tyder på att han försökt påverka utgången av matcher eller liknande, men reglerna är väldigt tydliga med att spelare inte får spela på resultat i turneringar som anordnas av WPBSA.

Lite märkligt är det att så många spelare bryter mot denna regel, Bingham var ju på tapeten för något liknande för ett tag sedan. Det borde inte vara så svårt att undvika.

http://www.worldsnooker.com/wpbsa-statement-joe-perry/

http://www.wpbsa.com/wp-content/uploads/2017/07/Decision-of-the-WPBSA-Disciplinary-Committee-Joe-Perry-1-002.pdf
Citera
2017-08-01, 18:16
Medlem
Nu är det bara ~2 veckor kvar tills China Championship drar igång, vilket är den första stora rankingturneringen för säsongen. Efter det kommer turneringarna dugga tätt. Dock kommer det redan under denna vecka kvalas till ett antal turneringar som avgörs senare under hösten.

Under den gångna helgen avgjordes två snookerevent som kanske inte fått så stor uppmärksamhet. I World Games vann Kyren Wilson Guld, Ali Carter Silver och Soheil Vahedi knep bronset. Inte förvånande med tanke på startfältet.
Resultat:https://en.wikipedia.org/wiki/Snooker_at_the_2017_World_Games_%E2%80%93_mixed_si ngles

Samtidigt spelades en slags landskamp i Kina mellan Storbritannien och Kina där bland annat Ronnie och Ding deltog. Matcherna visades enbart på kinesisk TV. Storbritannien vann med totalt 26-9, förvånansvärt stora siffror med tanke på hur lagen såg ut.
Resultat: https://en.wikipedia.org/wiki/CVB_Snooker_Challenge
Citera
2017-08-17, 17:46
Medlem
TilleyHats avatar
China Championship är inne på de sista 32 spelarna. Noterbart hittills är att Neil Robertson och Stuart Bingham bägge förlorade i första omgången mot Li Hang (ranking 58) och Yan Bingtao (56). Annars inga märkliga resultat vid en hastig blick på resultatlistan. Kan man kanske ana att ex-världsmästaren Ken Doherty får en bra säsong? Han pressade Shaun Murphy men föll till slut med 5-4.
Citera
2017-08-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
China Championship är inne på de sista 32 spelarna. Noterbart hittills är att Neil Robertson och Stuart Bingham bägge förlorade i första omgången mot Li Hang (ranking 58) och Yan Bingtao (56). Annars inga märkliga resultat vid en hastig blick på resultatlistan. Kan man kanske ana att ex-världsmästaren Ken Doherty får en bra säsong? Han pressade Shaun Murphy men föll till slut med 5-4.
Neil är märkligt ojämn. Inte roligt att se alls. Att Bingtao vinner mot toppspelare är nog något vi får vänja oss vid, snart är han i toppen själv.

Doherty har gjort en riktigt bra säsongsinledning. Semifinal i Riga och dessutom har han kvalat in till alla andra turneringar som har haft kval. Han har bla. vunnit med 4-2 mot Ali Carter och med 4-3 mot Barry Hawkins i kvalmatcher. Starka resultat.
Citera
2017-08-17, 18:34
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Neil är märkligt ojämn. Inte roligt att se alls.

Har han fått sitt datorspelande under kontroll? Såg en intervju med honom före VM där han sa att han ofta blev sittande vid datorn tills det började bli ljust ute och att det påverkade hans snookerträning. Nån som sett nåt nyare där han pratar om det?
Citera
2017-08-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Har han fått sitt datorspelande under kontroll? Såg en intervju med honom före VM där han sa att han ofta blev sittande vid datorn tills det började bli ljust ute och att det påverkade hans snookerträning. Nån som sett nåt nyare där han pratar om det?
Som jag förstod det hade han redan slutat spela datospel innan VM, det var väl en av orsakerna till att han ville prata om det.

Man ska samtidigt inte dra för stora slutsatser om formen den här tiden på året. Det är många spelare som inte direkt är toppade i augusti och därför kan blanda och ge. Neil vann ju trots allt Hong Kong Masters för en månad sedan, så helt under isen kan han inte vara.
Citera
2017-08-18, 15:54
Medlem
TilleyHats avatar
Alan McManus tog en riktigt fin skalp i Kina när han besegrade Ding Junhui med 5-0. Sin vana trogen är Ding väldigt ojämn när han spelar i Kina. Nu möter McManus Fergal O'Brien i tredje omgången. Vattnas det i munnen på er nu?

Mark Williams spöade landsmannen Ryan Day med samma siffror och betalade igen för gammal ost. Det var väl Day som norpade åt sig Williams plats på topp-16 inför VM i våras?

Tom Ford vann mot Higgins och är också vidare. En annan storfräsare (och inte vem som helst) som är utslagen är Mark Selby som föll mot Zhou Yuelong.

Ronnie O'Sullivan är i alla fall klar för tredje efter seger mot David Gilbert.

Flera storspelare är redan borta så jag funderar lite på om vi kan få en vinnare som inte vunnit på ett bra tag, typ Mark Williams, Stephen Maguire eller Graeme Dott eller är fältet nu vidöppet för Ali Carter?
Senast redigerad av TilleyHat 2017-08-18 kl. 15:58.
Citera
2017-08-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Flera storspelare är redan borta så jag funderar lite på om vi kan få en vinnare som inte vunnit på ett bra tag, typ Mark Williams, Stephen Maguire eller Graeme Dott eller är fältet nu vidöppet för Ali Carter?
Ja, det börjar bli en typisk Ali Carter-turnering. Han passar på ibland när andra misslyckas.

Verkligen många skrällar idag. Trump förlorade precis mot Dott och Fu förlorade mot Brecel. Brecel fick sin revansch efter totalgenomklappningen i VM mot just Fu.

Angående Trump så är det värt att notera att han har opererat ögonen ganska nyligt. Tydligen har han tidigare spelat med linser men haft problem med att ögonen vattnas, särskilt under sena kvällsmatcher. Ganska modigt av en snookerspelare att operera ögonen kan jag tycka. Även om operationen ska ha varit lyckad lär det ta ett tag innan han anpassat sig helt
Citera
2017-08-20, 19:49
Medlem
Semifinalklart i Guangzhou:

Shaun Murphy v Ali Carter
Murphy har sett riktigt bra ut, både idag mot unge Yuelong och igår mot Maguire som han besegrade med 5-0. Shaun får gälla som favorit till titeln. Carter har jag inte sett något av, men han har åtminstone bara mött motståndare som inte riktigt är på den högsta nivån.

Luca Brecel v Li Hang
Brecel imponerade väldigt mycket i sin 5-4-seger över O'Sullivan. Ronnie spelade bra (om än inte perfekt) fram till 4-1 innan Brecel vände och vann fyra raka frame. Det var verkligen ingen total genomklappning från Ronnie, utan Brecel höjde sitt spel till en nivå som absolut är finalvärdig om han skulle vinna semifinalen.

Li Hang hade aldrig tidigare varit i kvartsfinal i en rankingturnering men är nu alltså klar för semifinal. Jag har inte sett honom spela mycket alls i den här turneringen, men han har i alla fall besegrat Neil Robertson, Michael White, Matthew Stevens och Mark Williams på vägen.
___

Verkligen två helt olika semifinaler. I den första är det två rutinerade rävar som möts, och i den andra är det två relativt unga spelare som gör upp om finalplatsen.
Citera
2017-08-20, 19:58
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Semifinalklart i Guangzhou:

Shaun Murphy v Ali Carter
Murphy har sett riktigt bra ut, både idag mot unge Yuelong och igår mot Maguire som han besegrade med 5-0. Shaun får gälla som favorit till titeln. Carter har jag inte sett något av, men han har åtminstone bara mött motståndare som inte riktigt är på den högsta nivån.

Luca Brecel v Li Hang
Brecel imponerade väldigt mycket i sin 5-4-seger över O'Sullivan. Ronnie spelade bra (om än inte perfekt) fram till 4-1 innan Brecel vände och vann fyra raka frame. Det var verkligen ingen total genomklappning från Ronnie, utan Brecel höjde sitt spel till en nivå som absolut är finalvärdig om han skulle vinna semifinalen.

Li Hang hade aldrig tidigare varit i kvartsfinal i en rankingturnering men är nu alltså klar för semifinal. Jag har inte sett honom spela mycket alls i den här turneringen, men han har i alla fall besegrat Neil Robertson, Michael White, Matthew Stevens och Mark Williams på vägen.
___

Verkligen två helt olika semifinaler. I den första är det två rutinerade rävar som möts, och i den andra är det två relativt unga spelare som gör upp om finalplatsen.

Hmmm, ska jag våga mig på en gissning på final: Det blir Carter mot Brecel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in