2017-08-14, 18:47
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Så är det!
Man ser i områden som Högsbo och Kålltorp att priserna mattas av och uppgångskurvan planar ut när ettorna gått över 2 mkr. Jag säger inte att det inte finns mer uppsida men man ser ett visst "motstånd" efter 2 mkr på 1 r.o.k. Gamlestaden börjar även masa sig dit.

Snabbast i stafetten springer dock Biskopsgården, Bergsjön och Angered! Bara senaste åren har utvecklingen (procentuellt sett) gått i ljusets hastighet. Vem kunde tro det för bara 3-4 år sedan? Man märker tydligt "ringar på vattnet"-effekten, innerstaden och andra attraktiva områden är för dyra helt enkelt, så Svennebanan får kompromissa och köpa i parabolghettot.

Ursäkta min okunskap men var finner man stadsdelsstatistik? Är särskilt intresserad av Majorna och Johanneberg!

I övrigt trodde jag att HOX-indexet rensar för den typen av dynamiska variationer?
Senast redigerad av Joosa 2017-08-14 kl. 18:59.
2017-08-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Ursäkta min okunskap men var finner man stadsdelsstatistik? Är särskilt intresserad av Majorna och Johanneberg!

https://www.maklarstatistik.se

På Hemnet och Booli kan man se slutpriser.
2017-08-14, 19:11
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
https://www.maklarstatistik.se

På Hemnet och Booli kan man se slutpriser.

Och hur är det då med HOX? (Om priserna nu avstannat i innerstaden men ökar i ytterområdena)
2017-08-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
/../priserna nu avstannat i innerstaden men ökar i ytterområdena

Vem har sagt att priserna står stilla i innerstaden?
Hur HOX påverkas av Angered vet jag inte.
2017-08-14, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De enda som är förvånade är bubbelbabblarna, vi andra har sagt att det finns god potential uppåt.

Jag har tillsammans med min sambo idag ut i snitt 50 000 netto i månaden..

Trots detta väljer jag att fundera ett par gånger extra när jag kollar efter objekt då jag verkligen är behov av ett större boende.. Ett vanligt hus idag kostar minst 3 miljoner i orten jag bor på, ett objekt som kommer behöva renoveras småningom då de flesta husen är äldre för just det priset..

Jag skulle lätt med dagens boendekostnader kunna gå all in med både köp och renovering , ny bil mm.. Det nya trenden idag!, jag får ju iaf tillbaka pengarna om jag blir tvungen att flytta?

Men där skiljer det sig mellan oss bubbelbabblare och torskar..

Det är för mig vansinnigt att köpa ett hus för det priset. vill tillägga att jag tjänar mer än snittet i landet och vill påstå att jag i så fall utsätter mig och min familj för en risk..

Priserna kommer att fortsätta öka fram tills boendekostnaderna börjar stiga. Detta kommer vara nålen som får bubblan att spricka!

Någonstans finns det väl en gräns för vad man har råd med...
2017-08-14, 20:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan

Trots detta väljer jag att fundera ett par gånger extra när jag kollar efter objekt då jag verkligen är behov av ett större boende.. Ett vanligt hus idag kostar minst 3 miljoner i orten jag bor på, ett objekt som kommer behöva renoveras småningom då de flesta husen är äldre för just det priset..

Ja det är klokt att tänka igenom stora investeringar, sådant bör man inte impulsköpa.

Citat:
Jag skulle lätt med dagens boendekostnader kunna gå all in med både köp och renovering , ny bil mm.. Det nya trenden idag!, jag får ju iaf tillbaka pengarna om jag blir tvungen att flytta?

Renovering behöver inte alls vara fel men bilden att alla maxbelånar sig för konsumtion av en massa annat än bostaden låter mest som en skröna som ni bubbelbabblare målar upp.

Citat:
Det är för mig vansinnigt att köpa ett hus för det priset. vill tillägga att jag tjänar mer än snittet i landet och vill påstå att jag i så fall utsätter mig och min familj för en risk..

Priserna kommer att fortsätta öka fram tills boendekostnaderna börjar stiga. Detta kommer vara nålen som får bubblan att spricka!

Ni söker hela tiden efter nålen i höstacken, den verkar svår att finna men fortsätt att leta du. Nedgångar kommer förstås ibland men nästan alla som försöker tajma in dem står konstant utanför den stigande marknaden och kommer aldrig in. Bättre att tänka mer långsiktigt och inte bry sig så mycket om månadsstatistik och bli hypernervös över någon procent upp eller ned. Man köper det boende man har råd med och tänker långsiktigt eftersom man bor långsiktigt.

Under sommaren har många av er varit totalt hispiga och skrikit om krasch igen då kurvan pekade en aning nedåt i sommarstiltjen. Nu i augusti ser det annorlunda ut och då vill ni väl inte kännas vid vad ni skrev: http://valueguard.se/
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-08-14 kl. 20:08.
2017-08-14, 20:15
Avslutad
Citat:

Är personligen i samma situation. Jag och min fru är normalt betalda med normala jobb i offentlig sektor. Vi har inte råd trots ganska stor kontantinsats att köpa villa på rimligt avstånd till stan, med mindre att vi maxbelånar oss. Och då blir det renoveringsobjekt som kommer kosta än mer.

Det är en ödets ironi att vi gått i våra föräldrars fotspår, utbildat oss och skaffat liknande jobb som de, men inte har råd att köpa samma hus som jag växte upp i. Alltså samma hus med nu trettio års slitage. Enda sättet är att maxbelåna sig, ta enorma risker.

Fundera på hur många som köper hus som inte utnyttjar hela lånelöftet.
2017-08-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Skulle kunna vara en så där 90% som inte gör det, om man tittar på fig 4.
http://fi.se/contentassets/2a4665e04627420880e4af1c771a11fe/bolan_2017ny3.pdf

Fig 2 är lite intressant. Den visar bostadspriser i relation till disponibel inkomst. Vi ser ut att ligga på ca 1979 års nivå nu.
Och då kan man fråga sig om vi kommer fortsätta öka relationen. Eller om den stannar i häradet. I så fall skulle prisökningarna falla ned på motsv reallöneökningsnivå. Dvs 2-3% per år. Eller kanske 0% per år om vi kör mer vänsterpolitik.
2017-08-14, 22:48
Medlem
Citat:
Det är för mig vansinnigt att köpa ett hus för det priset. vill tillägga att jag tjänar mer än snittet i landet och vill påstå att jag i så fall utsätter mig och min familj för en risk.
Visst finns det en risk i att äga något.

Hur länge ska ni bo där?
30 år?
Spelar det någon roll hur priserna fladdrar under tiden?

Eller är det risken för prisfall och exekutiv auktion som är problemet?
Köp nyproduktion i utkanten där marken är relativt billig då. Arbetet och råvarorna kommer knappast bli billigare. Fallhöjden är då markpriset. och är inte markanvisningen så hög är inte fallhöjden så hög.

Eller är det en oro över att byggfirma tjänar någon krona? Bli byggherre själv då. Då är det du som tar vinsten.

Citat:
Under senare år har dock boendeutgifterna fallit (som andel av disponibel inkomst).

Citat:
För villaägare ligger boendeutgifterna på ca 14 av disponibel inkomst. (Det lär vara ett genomsnitt).
2017-08-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Är personligen i samma situation. Jag och min fru är normalt betalda med normala jobb i offentlig sektor. Vi har inte råd trots ganska stor kontantinsats att köpa villa på rimligt avstånd till stan, med mindre att vi maxbelånar oss. Och då blir det renoveringsobjekt som kommer kosta än mer.

Det är en ödets ironi att vi gått i våra föräldrars fotspår, utbildat oss och skaffat liknande jobb som de, men inte har råd att köpa samma hus som jag växte upp i. Alltså samma hus med nu trettio års slitage. Enda sättet är att maxbelåna sig, ta enorma risker.

Ja, visst är det någonting som är helt sjukt.. Att man inte har respekt för pengar då man gör sin livs största affär kommer jag aldrig förstå.

Jag förstår fortfarande inte hur folk har råd att maxbelåna sig.

Taket för de flesta måste ju vara slaget?

Jag får inte ihop det
2017-08-14, 23:56
Medlem
Här är ett exempel på en som byggt villa, från ett annat forum:

För oss blev kostnaderna så här, med procentandel av totalen inom parentes:
* Tomt, anslutningar, försäkringar, bygglov, pantbrev, besiktninagr etc etc ca 3 miljoner (36%)
* Schakt, markarbete och platta, inklusive 80 000 för sprängning ca 800 000 (9%)
* Byggsats för huset och bergvärmesystem ca 2 250 000 (26%)
* Entreprenaderna (målning, snickare, plattsättare, VVS, el) ca 1,9 miljoner (22%)
* Tilläggsbeställningar (FTX-system, tillval kök, el, VVS, fiber, tapeter, badkar, bastu, beslyning, trappor, golv etc etc) ca 500 000 (6%)

Totalt ca 8,6 Mkr.

https://www.byggahus.se/forum/threads/loesvirekshus-faerdigt-utfall-och-erfarenheter.297100/?utm_source=Byggahus+Officiella+Nyhetsbrev&utm_cam paign=5439fc4e0b-EMAIL_CAMPAIGN_2017_06_09&utm_medium=email&utm_ter m=0_72ce5c138b-5439fc4e0b-70573367

Om vi nu tänker oss att det är en bubbla som råder och dessa 8.6 MSEK skall minska med x%, där x kan vara 40 eller något annat.
Vad är det ovan som ska falla i pris, så att man kommer ned på normala icke-bubbelnivå?
2017-08-14, 23:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, visst är det någonting som är helt sjukt.. Att man inte har respekt för pengar då man gör sin livs största affär kommer jag aldrig förstå.

Jag förstår fortfarande inte hur folk har råd att maxbelåna sig.

Taket för de flesta måste ju vara slaget?

Jag får inte ihop det

Du kanske inte får ihop det eftersom du inte tar in fakta:

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Skulle kunna vara en så där 90% som inte gör det, om man tittar på fig 4.
http://fi.se/contentassets/2a4665e04627420880e4af1c771a11fe/bolan_2017ny3.pdf

Fig 2 är lite intressant. Den visar bostadspriser i relation till disponibel inkomst. Vi ser ut att ligga på ca 1979 års nivå nu.
Och då kan man fråga sig om vi kommer fortsätta öka relationen. Eller om den stannar i häradet. I så fall skulle prisökningarna falla ned på motsv reallöneökningsnivå. Dvs 2-3% per år. Eller kanske 0% per år om vi kör mer vänsterpolitik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in