2017-08-15, 08:18
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Ja, visst är det någonting som är helt sjukt.. Att man inte har respekt för pengar då man gör sin livs största affär kommer jag aldrig förstå.

Jag förstår fortfarande inte hur folk har råd att maxbelåna sig.

Taket för de flesta måste ju vara slaget?

Jag får inte ihop det
Med får man ut 40 000 i månaden så kan man klara kreditkostnaden för 32M med en ränta på 1,5%.

Det ger er 10k över till andra kostnader.

Det blir givetvis tightare än vad de flesta skulle anse lämpligt. Men det skulle troligen fungera och ger en fingervisning om vart taket går. Jag tror också det blir svårt att få en bank att köpa upplägget.
2017-08-15, 08:52
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Skulle kunna vara en så där 90% som inte gör det, om man tittar på fig 4.
http://fi.se/contentassets/2a4665e04627420880e4af1c771a11fe/bolan_2017ny3.pdf

Fig 2 är lite intressant. Den visar bostadspriser i relation till disponibel inkomst. Vi ser ut att ligga på ca 1979 års nivå nu.
Och då kan man fråga sig om vi kommer fortsätta öka relationen. Eller om den stannar i häradet. I så fall skulle prisökningarna falla ned på motsv reallöneökningsnivå. Dvs 2-3% per år. Eller kanske 0% per år om vi kör mer vänsterpolitik.

1979 hade du hög inflation som drev på bopriserna varje år, och höga ränteavdrag på det. Inte undra på att relationen låg på över 100 då, när det var närmast garanterat att det skulle vara rejält dyrare nästa år att köpa bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Här är ett exempel på en som byggt villa, från ett annat forum:

För oss blev kostnaderna så här, med procentandel av totalen inom parentes:
* Tomt, anslutningar, försäkringar, bygglov, pantbrev, besiktninagr etc etc ca 3 miljoner (36%)
* Schakt, markarbete och platta, inklusive 80 000 för sprängning ca 800 000 (9%)
* Byggsats för huset och bergvärmesystem ca 2 250 000 (26%)
* Entreprenaderna (målning, snickare, plattsättare, VVS, el) ca 1,9 miljoner (22%)
* Tilläggsbeställningar (FTX-system, tillval kök, el, VVS, fiber, tapeter, badkar, bastu, beslyning, trappor, golv etc etc) ca 500 000 (6%)

Totalt ca 8,6 Mkr.

https://www.byggahus.se/forum/threads/loesvirekshus-faerdigt-utfall-och-erfarenheter.297100/?utm_source=Byggahus+Officiella+Nyhetsbrev&utm_cam paign=5439fc4e0b-EMAIL_CAMPAIGN_2017_06_09&utm_medium=email&utm_ter m=0_72ce5c138b-5439fc4e0b-70573367

Om vi nu tänker oss att det är en bubbla som råder och dessa 8.6 MSEK skall minska med x%, där x kan vara 40 eller något annat.
Vad är det ovan som ska falla i pris, så att man kommer ned på normala icke-bubbelnivå?

Markpriset har ju en enorm hävstång i sig, om bopriserna faller så faller även markpriserna - men betydligt mer än bopriserna. I alla led i arbetet så har det lagts på "brist på byggnadsarbetare/låg ränta/hausse på bomarknaden"-tillägg, vid sjunkande priser försvinner detta tillägg. Så visst kan kostnaden för att bygga en ny bostad sjunka...
2017-08-15, 09:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
1979 hade du hög inflation som drev på bopriserna varje år, och höga ränteavdrag på det. Inte undra på att relationen låg på över 100 då, när det var närmast garanterat att det skulle vara rejält dyrare nästa år att köpa bostad.

Det där stycket handlade om bostadspriser i relation till disponibel inkomst och då är ökningstakten inte relevant, det handlade om det faktiska läget vid de tidpunkterna.

Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Markpriset har ju en enorm hävstång i sig, om bopriserna faller så faller även markpriserna - men betydligt mer än bopriserna. I alla led i arbetet så har det lagts på "brist på byggnadsarbetare/låg ränta/hausse på bomarknaden"-tillägg, vid sjunkande priser försvinner detta tillägg. Så visst kan kostnaden för att bygga en ny bostad sjunka...

Jaså hur kom du fram till det fetade, har du någon som helst grund för det påståendet? Hävstång och betydligt mer än bopriserna, låter mest som svammel.
2017-08-15, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Lite väl dyr, dock kanske Munkholmen är ett område man kan betala lite extra för att bo i.
Väldigt få ettor i Sigtuna, rimligare pris kring 55-60 tusen per kvadrat vilket verkar
vara vad marknaden är redo att betala. 1,2 Mkr tror jag är ett pris där det finns köpare.

tillägg

Sovloftet är en 6-7 kvadrat som inte är inräknat i de 19 kvadraten och när man också har en uteplats borde nog priset upp lite från de 1.2Mkr. Justering av mitt tidigare marknadspris till 1.4 Mkr

Skulle verkligen inte tro att Munkholmen, Sigtuna, är ett område som en förstagångsköpare eller någon tomte är beredd att betala lite extra för, för att klämma in sig på 25 kvadrat. Det är inte precis ett hus för familjen med 2 bilar utan någonting som köparen skulle skämmas för att berätta för grannarna vad det är som han hade köpt för nära 2 miljoner. Du är den första som låter som en mäklare avseende det här objektet. Det påminner om Alpha som tyckte att köpet av 10 kvadrat garage på Stora Essingen var en bra ide som bostad.

Detta är ännu ett exempel på vansinnigheter som pekar på att prisläget på bostäder i stockholmstrakten är just uppblåsta bortom all rim och reson. Bubbeltecken.

Lägger till: sovloft ger ju inget tillägg till bostadsytan lika lite som en uteplats gör det vintertid. Det blir ju inte så att man "går omkring" i lägenheten genom att klättra upp till loftet.
Senast redigerad av Mertillen 2017-08-15 kl. 09:30.
2017-08-15, 09:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Skulle verkligen inte tro att Munkholmen, Sigtuna, är ett område som en förstagångsköpare eller någon tomte är beredd att betala lite extra för, för att klämma in sig på 25 kvadrat.

Jag känner inte till området men om du har rätt borde den inte gå att sälja för det priset, och vi får väl se om det är så eller inte. Själv förstår jag inte varför enskilda objekt är av ett sådant intresse, om du inte är intresserad så köper du inte, om andra heller inte är intresserade får de justera priset eller behålla.
2017-08-15, 09:45
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Skulle verkligen inte tro att Munkholmen, Sigtuna, är ett område som en förstagångsköpare eller någon tomte är beredd att betala lite extra för, för att klämma in sig på 25 kvadrat. Det är inte precis ett hus för familjen med 2 bilar utan någonting som köparen skulle skämmas för att berätta för grannarna vad det är som han hade köpt för nära 2 miljoner. Du är den första som låter som en mäklare avseende det här objektet. Det påminner om Alpha som tyckte att köpet av 10 kvadrat garage på Stora Essingen var en bra ide som bostad.

Detta är ännu ett exempel på vansinnigheter som pekar på att prisläget på bostäder i stockholmstrakten är just uppblåsta bortom all rim och reson. Bubbeltecken.

Lägger till: sovloft ger ju inget tillägg till bostadsytan lika lite som en uteplats gör det vintertid. Det blir ju inte så att man "går omkring" i lägenheten genom att klättra upp till loftet.

Kom ihåg att Stockholm inte representerar hela Sverige, många som bor i Stockholm har en betydligt bättre ekonomi än de som bor i övriga Sverige. Allt från höga löner, arv, företagande till värdepapper.
Att priserna i Stockholm är skyhöga är inget problem då det alltid kommer finnas en överklass som mer än gärna betalar.

Alla behöver inte bo i Stockholm, om du inte vill köpa en 1a för 2.5-3m så finns det hur många städer som helst där du kan få en etta för runt miljonen.
2017-08-15, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Kom ihåg att Stockholm inte representerar hela Sverige, många som bor i Stockholm har en betydligt bättre ekonomi än de som bor i övriga Sverige. Allt från höga löner, arv, företagande till värdepapper.
Att priserna i Stockholm är skyhöga är inget problem då det alltid kommer finnas en överklass som mer än gärna betalar.

Alla behöver inte bo i Stockholm, om du inte vill köpa en 1a för 2.5-3m så finns det hur många städer som helst där du kan få en etta för runt miljonen.

Jag svarar på det här därför att det är så urbota dumt tänkt. Det är någon sorts idiotisk stockholms-arrogans över det hela förenad med idioti. Eller är landsorten med sina bönder, gruvarbetare, skogsarbetare, maskinister och andra några fattiglappar? Det blir så djäkla dumt alltihop så att jag tror att jag gnisslar tänder.

Men så jaså det ska jag komma ihåg? Tror inte det, du. Det flödar dock mer av krediter här och det finns fler idioter i Stockholm än vad det gör i andra delar av landet. Jag bor ju här så jag har ju en hel del kontakt med både inflyttade som de inavlade. Dessutom, ju yngre desto dummare och mer lättlurade.

Alla dessa helgjutna idioter som fått för sig att stockholmare är som medborgare i Luxemburg jämfört med kongoleser. Men köp det här, du. För all del. Köp och skäms.
2017-08-15, 10:17
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Jag svarar på det här därför att det är så urbota dumt tänkt. Det är någon sorts idiotisk stockholms-arrogans över det hela förenad med idioti. Eller är landsorten med sina bönder, gruvarbetare, skogsarbetare, maskinister och andra några fattiglappar? Det blir så djäkla dumt alltihop så att jag tror att jag gnisslar tänder.

Men så jaså det ska jag komma ihåg? Tror inte det, du. Det flödar dock mer av krediter här och det finns fler idioter i Stockholm än vad det gör i andra delar av landet. Jag bor ju här så jag har ju en hel del kontakt med både inflyttade som de inavlade. Dessutom, ju yngre desto dummare och mer lättlurade.

Alla dessa helgjutna idioter som fått för sig att stockholmare är som medborgare i Luxemburg jämfört med kongoleser. Men köp det här, du. För all del. Köp och skäms.

Vad är din definition av att krediter flödar? Det har ju gång på gång länkats till siffror som visar att få i Stockholm är maxbelånade samt att disponibel inkomst i förhållande till belåning inte är så farlig.

Du stirrar dig blind på priset i kr och bortser från belåningsgrad, disponibel inkomst, inflation osv.
2017-08-15, 13:23
Medlem
berra77s avatar
Citat:

Jag tror nog priset är satt baserat på vilka alternativ som finns i Sigtuna. Detta är den billigaste små-lägenheten i Sigtuna som är till salu för tillfället. Förutom denna 1:a finns det 3 st 2or till salu.
2 av dessa är nyproduktion.
De två nyproducerade 2orna som är till salu har ett betydligt lägre kvm-pris, dock är ju inte dessa byggda ännu.

Om man nu skall bo i Sigtuna i en liten lägenhet finns inte många alternativ.
2017-08-15, 13:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Vad är din definition av att krediter flödar? Det har ju gång på gång länkats till siffror som visar att få i Stockholm är maxbelånade samt att disponibel inkomst i förhållande till belåning inte är så farlig.

Du stirrar dig blind på priset i kr och bortser från belåningsgrad, disponibel inkomst, inflation osv.
Snarare visar siffrorna att Sthlmare har betydligt högre lån kontra inkomst än övriga landet.
2017-08-15, 14:03
Medlem
Det lutar åt att vi har en bostadsbubbla i Sverige.

https://rikatillsammans.se/har-vi-en-bostadsbubbla-i-sverige/
2017-08-15, 14:12
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Det lutar åt att vi har en bostadsbubbla i Sverige.

https://rikatillsammans.se/har-vi-en-bostadsbubbla-i-sverige/

En drygt två år gammal artikel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in