2017-01-12, 10:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Betalar föreningen fortfarande räntor om föreningen saknar lån?

Nej det skrev jag inte och nu var det ingen specifik förening jag skrev om.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du kan gå och leasa en bil och hävda att du inte betalar för någon värdeminskning också.

Men är det verkligen sant?

Frågan är om highbanker tycker en någon som har bolån betalar räntor då. Man gör ju bara en överföring som slutligen hamnar hos långivaren.
2017-01-12, 11:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Frågan är om highbanker tycker en någon som har bolån betalar räntor då. Man gör ju bara en överföring som slutligen hamnar hos långivaren.

Måste vara skönt åtminstone i sinnet att vara highbanker... Man slipper ju se alla räntor om man hyr sin bostad tydligen.

Lika bra att leasa bilen också på en gång och köpa allt på avbetalning "räntefritt".

Som håkan hellström sjunger... "Ja jag har lurat mig själv för många gånger nu..."

Förstår man inte att man indirekt betalar räntor och kapitalkostnader i en hyresrätt så är det lyxfällan nästa. Det mest komiska är att i det programmet så handlar det mest om just hyresgäster. En slump?
Senast redigerad av kurt-sune 2017-01-12 kl. 11:55.
2017-01-12, 12:04
Medlem
Citat:
Måste vara skönt åtminstone i sinnet att vara highbanker... Man slipper ju se alla räntor om man hyr sin bostad tydligen.

Lika bra att leasa bilen också på en gång och köpa allt på avbetalning "räntefritt".

Som håkan hellström sjunger... "Ja jag har lurat mig själv för många gånger nu..."

Förstår man inte att man indirekt betalar räntor och kapitalkostnader i en hyresrätt så är det lyxfällan nästa. Det mest komiska är att i det programmet så handlar det mest om just hyresgäster. En slump?

Men din jävla idiot, jag lurar inte mig själv, jag hävdar bara lika binärt som ni brukar kring andra saker att per definition så betalar JAG inga räntor.

Men du väljer att göra ett nummer av det, förmodligen för att du saknar mental kapacitet att förstå vad jag menar.

Om vi ändå är inne på saken, du äger inte din bostad. Du äger en del av föreningen och har nyttjanderätt till bostaden.
2017-01-12, 12:07
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Du kan gå och leasa en bil och hävda att du inte betalar för någon värdeminskning också.

Men är det verkligen sant?

Självfallet är det så. Ingen skulle acceptera att betala både leasingkostnaden och sedan betala ytterligare för värdeminskningen. Betalar man leasingavgiften behöver man inte betala för värdeminskningen. Att säga att man, rent konkret, betalar för värdeminskningen är inte korrekt. De pengar man har betalat kan visst användas för att betala värdeminskningen, men eftersom de har bytt ägare är det inte längre man själv som betalar.

När det gäller bostäder är det en del som spekulerar i ett prisfall och därför, trots att de har kapital, väljer att bo i hyresrätt. De accepterar en högre kostnad för att få en större förutsägbarhet. Om bostäderna inom 3 år faller med, säg 30%, så blir den marginella ökningen av hyran vid högre räntor (som för övrigt inte behövs för att det ska ske ett prisfall), jämfört med den lägre köpesumman på t.ex. en villa i någon av Stockholms mer välmående förorter, en mycket bra affär.
2017-01-12, 12:08
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll är du fått betala ändå?

Du ser inte värdeminskningen heller när du betalar din leasingbil varje månad, men betala får du göra ändå. Så vad har du vunnit på att du "inte betalat"?

Antingen äger man själv eller så hyr/leasar man. Att ha lånen och äga själv är billigare i de flesta fall.

Du kan inte bo i en leasingbil ( för att använda din standardutväg )
2017-01-12, 12:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men din jävla idiot, jag lurar inte mig själv, jag hävdar bara lika binärt som ni brukar kring andra saker att per definition så betalar JAG inga räntor.
Nej hyresvärden betalar dessa åt dig och för detta får du kompensera hyresvärden. Hur kan du få det till att du inte betalar? Det är obegripligt...

Citat:
Men du väljer att göra ett nummer av det, förmodligen för att du saknar mental kapacitet att förstå vad jag menar.
Nej det gör jag inte eftersom du inte kommer undan räntekostnaderna oavsett hur gärna du än vill det.

Citat:
Om vi ändå är inne på saken, du äger inte din bostad. Du äger en del av föreningen och har nyttjanderätt till bostaden.

Nästan rätt. Jag äger en ospecificerad del av min bostad eftersom jag äger en del av föreningen som i sin tur äger huset ifråga.
2017-01-12, 12:14
Medlem
Citat:
Nej hyresvärden betalar dessa åt dig och för detta får du kompensera hyresvärden. Hur kan du få det till att du inte betalar? Det är obegripligt...

Nej det gör jag inte eftersom du inte kommer undan räntekostnaderna oavsett hur gärna du än vill det.

Och om hyresvärden saknar lån? Var är räntekostnaderna?
2017-01-12, 12:15
Medlem
Citat:
Hur kan du få det till att du inte betalar? Det är obegripligt...

Du begriper inte för att du inte är läskunnig, jag säger ju att jag BETALAR, men inte betalar jag personligen någon ränta.
2017-01-12, 12:16
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Din jämförelse är så dum i huvudet att det gör ont, jag säger att jag betalar hyresvärdens kostnader, men JAG personligen har NOLL JÄVLA KRONOR PÅ RADEN RÄNTEUTGIFTER I DEKLARATIONEN.

Alltså betalar jag ingen ränta.
Du betalar hyresvärdens räntor men det syns mycket riktigt inte i din deklaration.
2017-01-12, 12:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du kan inte bo i en leasingbil ( för att använda din standardutväg )

Leasingbilen är bara ett exempel för att förtydliga ditt tokiga tänk. Om du får en fast månadskostnad på en ny bil så är det i någon mening likt att betala en hyra i en hyresrätt.

Det är bekvämt och man behöver inte tänka på räntor, värdeminskning, servicekostnader osv..

Men när du väl räknar samman allt du betalat när du lämnat tillbaka bilen kommer du upptäcka att det förmodligen varit billigare att äga samma bil själv istället.

I annat fall hade inte bilhandlaren erbjudit den tjänsten..
Senast redigerad av kurt-sune 2017-01-12 kl. 12:19.
2017-01-12, 12:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och om hyresvärden saknar lån? Var är räntekostnaderna?

Det är irrelevant. Kapitalkostnader iform av eget kapital kostar också indirekt. Det får du naturligtvis betala för också.

Hyresvärdar har nämligen rätt att få skälig avkastning på sin investering. Iof inte så hög för hyresrätter men någon förlustaffär är det inte.
2017-01-12, 12:21
Medlem
74209821290s avatar
Men sluta aspa er nu om räntor på hyresrätter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in