2017-08-13, 16:00
Medlem
MegaLomanis avatar
Den förmodat sista bilden visar hur båda står i tornet på farkosten. Jag kan inte av bilden se att Kim har något som liknar flytväst. Hon har sin orangea ärmar. PM har något slags camofärgad overall. Det kan ju vara någon typ a seglaroverall, som går att blåsa upp eller flyta i.

Antagligen har Kim varit med PM under däck och låtit sig imponeras av hans skapelse, men det finns i alla fall ingen bild som visar att de lämnat tornet under färden.

Min gissning är att de stått i tornet när PM demonstrerat hur man kan manövrera fartyget i sidled och vertikalled. Dykning kanske inte hann bli aktuell ens.

Jag tänker mig att han demonstrerade hur man kan sänka ner farkosten så att bara tornet sticker upp. Vattnet forsar omkring dem. Kanske slår vattnet in över tornet. Kim är inte beredd på det utan åker över bord.

Vad händer då? Hon åker utefter skrovet och sugs in i den oskyddade propellern, som sitter längst ut i aktern. Det enda som finns framför den är ett trimroder, eller vad det nu heter, som man kan styra i vertikalled med.

Det blir nog styckning, om man får säga så. I alla fall omedelbart dödande skador och sannolikt inte så mycket av drunknad kropp att bärga.

Det är ju helt fruktansvärt genant, om inte annat, för den berömde uppfinnaren. Han har åsidosatt säkerheten och med sin oskickligt framförda skorv orsakat hennes död.

Han kajkar omkring och vet inte vad han skall göra. Rent tekniskt ljuger han ju inte om han säger att hon stigit av, ju?

Han försöker förtränga vad som hänt. Kan hända har han nu berättat detta, men polisen vill nog helst hitta några bevis eller åtminstone delar av en kropp, som kan styrka hans berättelse, innan man köper den.

Han har ju förut ljugit och slingrat sig, sänkt ubåten och trixat så man vill vara säker på att det har gått till på detta sätt och inte på något annat mer uppsåtligt och mordiskt vis.

Det ryktades ju om att man hittat något i vattnet förut. Det kanske inte är helt snabbt gjort att identifiera vem t ex kroppsdelar kommer ifrån.
Citera
2017-08-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Möjligt att det är en trådsanning, men jag har för mig att jag läste det någon annanstans igår.

Det har han kanske.
Men polisen har inte hittat denne någon, än.

Jag tror dock mer på min första teori.
Madsen har ju sagt att han velat ha något sådant här drama.
Och hans avslappnade sätt med slängpuss, tyder på att han är lugn inombords.

Det är GM själv som påstått att det var trubbel med ubåten. Alltså inte trovärdigt alls. GM har nu ändrat sin berättelse och utredarna säger att GM sänkt ubåten med flit.
Citera
2017-08-13, 16:04
Medlem
midvintermorkers avatar
De flesta grova våldsbrott inträffar i nära relationer. Det är ett faktum. Den som har haft längst tid på sig att planera ett mord är otvivelaktigt hennes partner. Om polisen ska följa protokollet ska de arbeta förutsättningslöst vilket innebär att man inte endast ska rikta sina strålkastare mot PM utan även mot hennes pojkvän. Varför har man inte beslagtagit pojkvännens dator etc.? Vore inte det en bra idé? Tittar man på statistiken är det väldigt osannolikt att PM har haft ihjäl KW.
Citera
Medlem
Vad är den sammanlagda chansen att KW är vid liv?

• konstprojekt
• Missförstånd av någon anledning.
• Hon ville försvinna
• Hon ligger i koma på något sjukhus

Totalt, kan det vara 25% chans att hon är vid liv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
https://www.hd.se/2017-08-13/polisen-forsoker-reda-ut-identiteten-pa-nedsovd-kvinna-pa-sjukhuset
kan det vara Kim?
Det faller tyvärr då det inte finns en chans att polisen i Helsingborg skulle vara omedvetna om ubåtsdramat.
Citera
2017-08-13, 16:05
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Han kan ha låst ut henne ovanpå ubåten och sen gått i u-läge, det skulle passa ett kryp som han.

Kanske visar sig bara vara en olycka. Hon har stått i tornet, han har gått i u-läge utan att hålla koll på vart passageraren är. Sedan har han fått panik...
Citera
2017-08-13, 16:06
Medlem
Enligt min mening finns det ändå ganska mycket osäkra fakta som snurrar runt nu. En del av dem verkar bero på att svenska journalister inte är något vidare bra på danska ...

Jag har framför allt läst på bt.dk och b.dk (Berlingske). Dessa fakta tycks gälla:

- KW gick ombord på Refshaleøen, och det är ganska naturligt att bli ilandsatt på samma ställe. Hade hon bil? Hur kom hon annars dit inför avresan?
- Skulle KW verkligen bli hämtad av pojkvännen som vissa påstått? Jag har inte sett något om detta i medierna.
- Madsen påstås ha ändrat sitt uttalande om att ha satt iland KW, men har han verkligen det? På bt.dk står det att han har ändrat sitt uttalande, ja, men att just detta är en spekulation: "Peter Madsen har givet forskellige forklaringer til politiet. Det kan for eksempel dreje sig om, hvorvidt han satte hende i land torsdag aften eller ej."
- Madsen äger inte u-båten, utan den tillhör en förening som tilldömts ägarskapet i domstolen. De var tydligen inte direkt överens, och det verkar i linje med Madsens karaktär att efter en sista triumfresa - till på köpet dokumenterad av en journalist - helt enkelt sänka u-båten för att jäklas.
- SMS-meddelandet som betraktades som misstänkt ut (som ställde in en resa till Bornholm) var skickat helt enligt gällande rutiner i föreningen.
- Madsen kan ha sett triumferande ut vid räddningen av ovanstående anledning - han tyckte att han verkligen lyckats näpsa föreningen inför hela världens ögon, plopp, bara.
- Detta med lyckta dörrar under häktningsförhandlingen är visserligen ovanligt i Danmark, men formuleringen om att det kan vara kränkande uppgifter för offret/offrets familj verkar vara rätt standardiserad ("Her tager retten hensyn til, at de oplysninger, der kommer frem under retsmødet, kan være stærkt krænkende for offeret at skulle dele med offentligheden" - http://www.anklagemyndigheden.dk/Sider/tilhoererne-i-retten.aspx).

Polisen måste verkligen ha något mer att gå på eftersom åtminstone jag själv tycker att det mesta kan förklaras utan någon form av vållande till ett dödsfall. Vi har ju faktiskt ett ord som "slump" eftersom två ovanliga händelser kan inträffa nästan samtidigt utan att ha ett skvatt med varandra att göra ...
Citera
2017-08-13, 16:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken

1 Hur vet du det?

2 Vad bygger du det påståendet på?

3 Varför skulle det vara det? Du vet inte ens dödsorsaken och tillvägagångssättet. Eller du sitter inne med mer fakta än t.o.m danska polisen?

4 Du är medveten om att du snackar rätt mycket skit?

1. Jag behöver inte veta det. Hävdar det som försvarare. Du som är både polis, åklagare och domare får bevis motsatsen.

2. Rent objektivts sett är det betydligt vanligare dödsorsak, Vi vet inte ens om hon är död.

3. Just nu ser det hopplöst ut för de som vill döma till mord eftersom kropp saknas.

4. Det är du som snackar skit och du har många kollegor i den branschen.
Citera
2017-08-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Det faller tyvärr då det inte finns en chans att polisen i Helsingborg skulle vara omedvetna om ubåtsdramat.
Dom har ju lagt locket på av anledning vi inte känner till. den anledningen kan vara skäl nog för att ge rökridå till media.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
De flesta grova våldsbrott inträffar i nära relationer. Det är ett faktum. Den som har haft längst tid att planera ett mord är otvivelaktigt hennes partner. Om polisen ska följa protokollet ska de arbeta förutsättningslöst vilket innebär att man inte endast ska rikta sina strålkastare mot PM utan även mot hennes pojkvän. Varför har man inte beslagtagit pojkvännens dator etc.? Det kanske vore bra att göra det nu och inte om 2 veckor.

Hur vet du att polisen inte kollat upp pojkvännen? De har med största sannolikhet kollat upp var han befann sig. Inte troligt att han är inblandad alls. Varför skulle i så fall MGM sänka sin ubåt med flit och ändra sin berättelse?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Lättaste sättet att få ut henne på är att lura ut henne, och på nått sätt har han blivit av med henne från båten.

Men hur stor är då risken att hon smsar via sin mobil? Finns det täckning i Öresund?
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Jag tror också på dumpning till havs, men finns möjlighet att dumpa något från ubåten i undervattensläge? För är den ovan vatten syns den ju på radar och då blir sökområdet mindre. För en lyckad dumpning behöver han vara under vatten en tid och ha teknisk möjlighet (sluss?) för att dumpa medan båten är under vatten.

Nä, någon i tråden sa att det inte går. Det går på större ubåtar som har slussar däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in