2017-08-14, 04:28
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Hittade en intressant kommentar som går stick i stäv med det andra säger om ubåten.

Det gäller denna video.

"Félix Bachiller month ago
How fast can it go surfaced and underwater? And how long do batteries last at ahead flank?

Kasper Feld month ago
About six knots surfaced and three and a half knots submerged. We have something like seven hours of battery life at full speed.

Félix Bachiller month ago
Ok, thank you! I love this videos!"

Det här är ju något helt annat än en halvtimme. Stämmer detta verkligen? Killen verkar ju veta vad han pratar om. Kolla resten av kommentarerna, det finns lite information om ubåten där.

Troligen sker framdrivningen alltid elektriskt oavsett u eller ytläge.
Dvs. dieselmotorn driver en generator som laddar batterierna som i sin tur driver elmotorn.

I u-läge kan inte dieselmotorn användas och då räcker kraften från batterierna i ca 30 minuter.
I ytläge räcker bränslet till dieselmotorn i ca sju timmar vid full fart.
Citera
2017-08-14, 04:31
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Olsson
Den här sexbrottsteorin säger nog mer om de som för fram den än om män i allmänhet.
Sexbrottsteorin bygger inte på föreställningar om män i allmänhet, utan baserar sig på rapportering om hur Madsen är som person. Hans aggressioner, grandiosa självbild, tidigare utsagor om att han skulle kunna överlista polisen och mycket annat, pekar på att han är psykopat, eller iallafall har psykopatiska drag. Om så är fallet, vilket jag tar för väldigt troligt, så är det intressant att djupdyka i psykopaters andra egenskaper - exempelvis att de saknar empati, vilket yttrar sig i att de är extremt överrepresenterade när det gäller våld och sexuella övergrepp. Fängelserna fullständigt kryllar av psykopater som samtliga uppvisar samma hemska personligheter, men en stor grupp psykopater lever ibland oss och har lyckats leva ett helt liv utan att sticka en kniv i, eller våldta någon.
Att Madsen tidigare är ostraffad betyder inte att han inte haft lust att våldta, bara att tillfället aldrig tidigare yppat sig. I detta fallet dök plötsligt möjligheten upp - ensam på en ubåt långt ute till havs utan vittnen. Madsen hade givetvis inte räknat med att det skulle bli massor av blod i ubåten och heller inte att polisen skulle bli underrättad och börja söka efter KW så otroligt snabbt - allt gick fel för Madsen. I hans huvud var riskerna små - idén om en våldtäkt, ett strypmord och dumpning av kroppen ute i djupet hade nog malt i huvudet på honom en bra stund innan han skred till verket. Dagen efter skulle KW bara vara helt borta och Madsen skulle säga att han satt i land henne som avtalat vid hamnen på kvällen. Ubåtsbyggaren Madsen skulle givetvis aldrig bli misstänkt för något - mängder av människor har åkt i hans båt utan att försvinna och hur troligt skulle det vara att en känd ubåtsbyggare mördar en journalist som skulle skriva en artikel om honom? Ett sådant påstående, om någon alls skulle föra fram det efter hennes försvinnande, skulle anses otroligt konspiratoriskt och bisarrt. Planen i hans huvud var i det närmaste riskfri, men allt gick som sagt åt helsike för honom. Sänkningen av ubåten kom strax efter att han fått kontakt med helikoptern och förstått att polisen letade efter honom och KW - då var loppet kört och han skulle aldrig få möjlighet att ta sig till hamn för att sanera bort KW:s blod. Det enda som återstod för att röja brottet, var att sänka båten. Precis på det här sättet beter sig en psykopat - allt stämmer!

Den föreställning du refererar till, att män i allmänhet kan överfalla och våldta kvinnor efter att ha tagit del av en sorts manskultur, är djupt olycklig. Tittar man till forskning så är det inte män i allmänhet som våldtar, utan just personer med psykopati eller psykopatiska drag (APS). Att journalistkåren, feminismen och andra lekmän låst sig så vid föreställningen om att beteendet är socialt betingat snarare än ärftligt, gör att man missar de faktiska orsakerna och därmed lägger krokben för möjligheterna att identifiera män i riskzonen och arbeta med dessa i förebyggande syfte.
Citera
2017-08-14, 04:57
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Dvs. dieselmotorn driver en generator som laddar batterierna som i sin tur driver elmotorn.

I u-läge kan inte dieselmotorn användas och då räcker kraften från batterierna i ca 30 minuter.
Det här får du nog utveckla. Någonting stämmer inte eftersom att det finns klara uträkningar på att batterierna faktiskt klarar att driva elmotorn i sju timmar.
Citera
2017-08-14, 05:07
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:

Jo denna ubåt kan/kunde gå i u-läge med dieselmotorerna, antingen med snorkel på någon meters djup men även djupare med hjälp av syret som finns inne i ubåten, hur lång tid den klarade gå utan att döda besättningen och strypa sig själv på den "egna" luften vet jag inte men någon/några timmar var det åtm..

Som jag skrev redan i början när ubåten fortfarande var försvunnen; detta är helt klart sommarens kriminalfall!
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-08-14 kl. 05:10.
Citera
2017-08-14, 05:08
Medlem
Stivalis avatar
Jag tycker att det lutar åt att Madsen uppvisat riktigt dåligt sjömanskap. En olycka har skett där hon förolyckats. Många som är väldigt skickliga på något, särskilt då inom äventyrliga & farliga branscher, kan vara slarviga & oförsiktiga. De kan sina grejer så därför brukar det gå bra. Sedan händer något & olyckan är framme.

Någon skrev i tråden att ubåten såg skadad ut på något ställe. Att han kört utan lanternor i den trafikerade farleden & att ubåten vid något tillfälle varit 30m framför ett stort fartyg. Kan det vara så enkelt att de haft närkontakt med ett större fartyg? Räcker ju att bara snudda vid för att det ska skaka till rejält. Hon föll kanske & slog i huvudet. Madsen får en irrationell idé om att sänka hela skiten.
Citera
2017-08-14, 05:09
Medlem
Citat:

Det här har redan diskuterats och avhandlats. Det finns dubbla dieselmotorer, varav en är för primärdrivning via en växellåda. Den andra dieselmotorn driver generatorns som dels kan användas för direkt försörjning av elmotorn också kopplad till växdellådan.

Om jag minns rätt finns en 1500-liters tank för diesel. Jag kan under inga omständigheter tänka mig att den drar mer än 15 liter i timmen vilket ger minst 100 timmars drift.
Citera
2017-08-14, 05:15
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Godmorgon. Jag håller inte med. Har du någon källa på att dom bara räcker 30 minuter eller tar du det från luften bara?

Jag läste nämligen att dom räcker upp till 10 timmar.
Citera
2017-08-14, 05:21
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Ubåten kan dyka i upp till 10 timmar i sträck. Fattar inte varifrån endel får dessa 30 minuter från.

"Den nye udgave af Nautilus bliver også udstyret med et opgraderet elsystem, der gør den i stand til at sejle neddykket med elmotor i op til ti timer. Ubåden får 24 VDC batterier på samlet set 1,5 ton, der kan rumme 50 kwh. Dertil kommer 12 VDC batterier til navigation, radiorum, styring mv."

Källa
https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030
Citera
2017-08-14, 05:26
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja naturligtvis, hon kanske ville göra en Önnevallare med samma inriktning fast med en ubåt istället. Eftersom hon inte är något tekniskt lagd eller geografiskt bevandrad så begrep hon inte att detta inte är ett fartyg att ta sig till MedelHavet/Syrien med och sen till Sverige. Så PM och KW hittat på att stjäla ubåten tillsammans, i första hand för att gå till tex Tyskland och hämta flyktingar. PM förväntar sig en rejäl slant för uppdraget, KW svamlar dock bara om pengarna, som hon inte har. Att ta in flyktingar i en trång och skum ubåt med en stirrig Kapten Klänning är väl också recept på panik kan man ju tänka sig ?

Javisst - men 7 kW är fan inte mycket för en så stor ubåt, den motverkar knappt ens strömmen i Öresund, Det är knappt 10 hk. Dvs en lite större utbordare.

Man brukar dock inte tömma blybatterier helt, sk djupurladdning, det skadar dem på sikt, man tömmer vanligen 80 - högst 90 %, därpå bör dem laddas. Det beror också på hur fort man tar ut strömmen,
Bästa sättet att driva brukar vara som vid Teslas konstruktion med typ 48 Volt likström in till växelriktare som kan ge typ 400 Volt ut. Ubåts-elmotorer är dock besvärliga att kyla och man kan bränna lindningarna. Man ska ha provat på vissa större elmotorer att kyla tex med Helium.

Att jämföra Teslas bilar med en sådan här ubåt är dock väldigt ofördelaktigt, En Tesla har inte mycket rullmotstånd, medans båtar alltid har mycket större vattenmotstånd.

Jag tror dock att ubåten kan ha haft stabilitetsproblem i uläge. Alla moderna sådana inkl turistubåtar och andra minisubs brukar ha någon form av gyrokontroll på att den inte ska pendla, rulla lateralt eller horisontellt, vid dykning så kör man elmotorn plus att trimplanen får balansera under dykprocessen. Om han dök på fel sätt kanske den blev ostabil eller grundstötte och hon fick panik, inte vet jag ?

Nä, men tydligen att det skulle vara besvärligt att kyla en elmotor under vatten?

Helium KYLER i sig inte utan är ett medium (gas) som LEDER värmeenergi förträffligt.

Används nu, och har använts i många år, bland annat till delar i förbränningsmotorer (ventiler, stötstänger) och diverse andra applikationer, för att leda bort skadlig värme från någon maskindel till ett kylsystem av något slag.

När du nu vet det så förklara gärna vad som skulle vara så svårt med att kyla en elmotor i vatten som står i direkt kontakt med all världens oceaner.
Typisk lindningstemperatur som en elmotor / transformator klarar ligger på +100 grader...

Det vill säga, förutsättningarna för att kyla en elmotor under vatten är mångfalt mycket lättare än på land. Det är bara en fråga om teknik, dimensionering och material vid konstruktionen.

I övrigt är ditt inlägg så besudlat av faktafel och förvrängningar att man blir trött.

Vid närmare eftertanke är det bästa nog att du INTE svarar, tack.
Citera
2017-08-14, 05:56
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det här får du nog utveckla. Någonting stämmer inte eftersom att det finns klara uträkningar på att batterierna faktiskt klarar att driva elmotorn i sju timmar.

Jag förstår, allrahelst nu när det framkommit att batterierna tillsammans väger 1500 kg.

Det finns uppgifter, tvärt emot tidigare, som säger att båten visst hade snorkel.
Med snorkel och dieselmotorn igång för laddning av batterierna som driver elmotorn är räckvidden så länge bränsletanken räcker.

Om båten är konstruerad för att framdrivas direkt från dieselmotorn -> propeller vet jag inte?

Hjälpmotorer på färjor etc. är nästan alltid elektriska och drivs av dieselgenerator, (ofta dubblerade)
i nödläge används batterier som kan laddas via en egen generator.
Citera
2017-08-14, 06:03
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Jo denna ubåt kan/kunde gå i u-läge med dieselmotorerna, antingen med snorkel på någon meters djup men även djupare med hjälp av syret som finns inne i ubåten, hur lång tid den klarade gå utan att döda besättningen och strypa sig själv på den "egna" luften vet jag inte men någon/några timmar var det åtm..

Som jag skrev redan i början när ubåten fortfarande var försvunnen; detta är helt klart sommarens kriminalfall!

Jag är böjd att hålla med dig!
Ubåt, förlisning, bärgning, danskt knepigt snille, försvunnen ung vacker kvinna, lögner och danska polisen komiska försök att nedstiga i båtens inre.. och än är vi väl bara halvvägs.

MEN jag är verkligen både ledsen och bestört över Kims öde
Citera
2017-08-14, 06:05
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Det här har redan diskuterats och avhandlats. Det finns dubbla dieselmotorer, varav en är för primärdrivning via en växellåda. Den andra dieselmotorn driver generatorns som dels kan användas för direkt försörjning av elmotorn också kopplad till växdellådan.

Om jag minns rätt finns en 1500-liters tank för diesel. Jag kan under inga omständigheter tänka mig att den drar mer än 15 liter i timmen vilket ger minst 100 timmars drift.

Ursäkta, har helt missat det med dubbla dieslar! Tack för svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in