2011-04-06, 21:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Det ger dig liv efter döden?
Nej.
Jag behöver inget liv efter döden, jag bryr mig inte om livet när jag är död. Jag fanns inte, jag fanns, jag finns inte igen, jag bryr mig inte. Jag har varit död innan jag föddes, no big deal. Tyvärr har din rädsla för det okända har fått dig att klamra dig fast vid en bok som kräver lydnad och underkastelse.
Du är ofri, fångad i en berättelse, fast i en dröm om hur du vill att det ska vara.

OM det finns ett liv efter döden så får vi det bägge två, oavsett vad vi trott på i detta livet.
Citera
2011-04-06, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej.
Jag behöver inget liv efter döden, jag bryr mig inte om livet när jag är död. Jag fanns inte, jag fanns, jag finns inte igen, jag bryr mig inte. Jag har varit död innan jag föddes, no big deal. Tyvärr har din rädsla för det okända har fått dig att klamra dig fast vid en bok som kräver lydnad och underkastelse.
Du är ofri, fångad i en berättelse, fast i en dröm om hur du vill att det ska vara.

OM det finns ett liv efter döden så får vi det bägge två, oavsett vad vi trott på i detta livet.

Alltid lätt att vara kaxig när man inte står omedelbart inför allvaret.
Citera
2011-04-06, 21:31
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Alltid lätt att vara kaxig när man inte står omedelbart inför allvaret.

Man kan ju alltid vända på det...

Det är lätt att vara en kaxig troende och stå där och vifta med bibeln.

Men tänk om det är just den attityden som gör att ni kristna ratas av "Gud"? Kanske visar det sig att Gud älskar och värnar alla de som är ödmjuka inför det ofattbara? Meningen med livet här på jorden kanske inte är att hela tiden påstå att vi vet hur Gud vill ha det? Gud föraktar antagligen den förmätna attityd som sk "troende" intar och ser med värme på oss som bejakar livet istället för tomma fraser!

Det vore väl ett bakslag som heter duga - att på den yttersta dagen står alla egenkära "religiösa" där och ser oss ödmjuka själar när vi släpps in till himmelens fröjder.
Citera
2011-04-06, 22:00
Medlem
Shepard25s avatar
Jag tycker denna diskussion ibland blir aningen meningslös då man argumenterar på olika villkor.
Hur jag skall som ateist kunna acceptera ett argument som utgår från att det finns något/någon som kan trotsa de fysiska lagar jag tror på?
Hur skall en troende kunna acceptera mina argument som grundar sig i fysikens lagar då den tror på något/någon som kan trotsa dessa?

Tron på en högre makt ger mig inte någon förklaring till dagens värld, i synnerhet inte när det idag finns folk som tror på olika religioner och dessutom håller sin egen som den sanna. Den vetenskap som jag tror på behöver nödvändigtvis inte vara sann, det har bevisats förr att allmänt erkänd vetenskap varit felaktig. Däremot ger vetenskapen mig en förklaring och ett sätt att förstå vår jord och vårt universum även om jag vet att atomer nödvändigtvis inte behöver vara runda kulor utan endast är ett sätt för oss att betrakta dem och förstå dem.
Citera
2011-04-06, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Det finns massor av trådar där man skall bevisa att Gud/Gudar finns.

Jag anser dock att det är fel metod att finna "sanningen" så länge man inte kan bevisa gud inte finns skall man låta folk tro på vad de tycker är kul, rimligt och passar dem. (Ja även om man skulle finna ett vattentätt bevis på att Gud inte finns kan man låta folk få tro på va de vill så länge de inte skadar andra.)

Så upp till bevis FBare!
Bevisa att Gud/Gudar inte finns!

Obsevera: Denna tråd är inte till att bevisa att Gud finns! <- Den här meningsuppbyggnaden är helt åt helvete.

Till er som är troende, gör gärna ett försök till ett logisk resonemang som utesluter existensen av Gud. Blir det inte bra så går ni ju bara stärkta ut ur diskussionen!

För att lösa den här gåtan måste vi definiera vad/vem/# Gud är.
Citera
2011-04-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Man kan ju alltid vända på det...

Det är lätt att vara en kaxig troende och stå där och vifta med bibeln.

Men tänk om det är just den attityden som gör att ni kristna ratas av "Gud"? Kanske visar det sig att Gud älskar och värnar alla de som är ödmjuka inför det ofattbara? Meningen med livet här på jorden kanske inte är att hela tiden påstå att vi vet hur Gud vill ha det? Gud föraktar antagligen den förmätna attityd som sk "troende" intar och ser med värme på oss som bejakar livet istället för tomma fraser!

Det vore väl ett bakslag som heter duga - att på den yttersta dagen står alla egenkära "religiösa" där och ser oss ödmjuka själar när vi släpps in till himmelens fröjder.

Vi får göra våra mogna val och vänta och se ved det lett till.
Citera
2011-04-06, 22:14
Medlem
sterils avatar
Han borde ju ha visat sig på 2011 år... Han är bara ett sätt att hålla reda på tiden.
Citera
2011-04-06, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av steril
Han borde ju ha visat sig på 2011 år... Han är bara ett sätt att hålla reda på tiden.
+1
Citera
2011-04-06, 22:22
Medlem
Citat:

Var du glad att Han inte visat sig, då hade du inte levt.

2 Moseboken 33:20
"Du är inte i stånd att se mitt ansikte, eftersom ingen människa kan se mig och ändå leva"
Citera
2011-04-06, 22:26
Medlem
sterils avatar
vem har skrivit det där?
knappast någon gud,, om 2000 år är Astrid Lindgren gud..
Religion är bara ett sätt att förtrycka andra människor.
Citera
2011-04-06, 22:28
Medlem

-------------------------
Senast redigerad av Smedjan 2011-04-06 kl. 22:31.
Citera
2011-04-06, 22:30
Medlem
Citat:
vem har skrivit det där?
knappast någon gud,, om 2000 år är Astrid Lindgren gud..
Religion är bara ett sätt att förtrycka andra människor.

Kapitalet är bäst på att förtrycka människor.

Och vem ska klara oss ur växthuseffekten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in