Citat:
Ursprungligen postat av
Juandeag
Vad är skillnaden på PIP och att träffa i en ven eller artär?
Skulle man omedelbart veta att man träffat en ven? Hur?
Skulle man omedelbart veta att man träffat en artär? Hur?
Tog mitt första stick i låret, det kom blod i någon minut, rann ner längst benet liksom. Kommer jag dö nu? :P
Det gjorde inte ont men det "ilade" lite i låret och gör det fortfarande efter några timmar. Får se hur det känns imorgon.
Har jag troligen träffat en ven/artär?
1 : När du aspirerar, dvs drar tillbaka kolven på pumpen när du är inne i muskeln, och det kommer blod. Då är du INNE i en ven.
2 : Om du går igenom en artär så kommer det komma en stråle blod, som kan vara lite halvt svårt och stoppa, beroende på hur stor artären är. Dock där man injicerar IM så finns det icke stora artärer. Det är därför man inte kör IM på insidan av låret.
3 : Om det kommer en droppe blod när du drar ut sprutan, så betyder det bara att du har skadat en ven. Ytterst lite blod kommer alltid, det beror på att du skadar kapillärer som finns på hudskiktet. Men om det kommer lite mer blod, mörk-rött blod, så är det en ven som är skadad. Ingen fara öht.
Ja, du skadade en ven då det rann lite blod. Inte farligt för fem öre.
4 : Den där ilande känslan får jag också, dock bara i låret. Tror nog att det beror på hur täta muskelfibrerna är där och det finns många små nerver i låret. Men den ilande känslan brukar oftast vara ett tecken på att du är inne i muskeln