2017-07-01, 14:57
Medlem
Jaggermeisters avatar
Ni som sätter i skinkan, sätter ni i Gluteus Medius muskeln? När man spänner hela röven, så uppstår det en bula vid sidan på skinkan lite högre upp, är det där ni sätter?
Bild: http://i1295.photobucket.com/albums/b638/Jgs50/PicsArt_1351788735890-1_zps6e841bbe-1_zps533ea603.jpg
Citera
2017-07-01, 15:18
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Ni som sätter i skinkan, sätter ni i Gluteus Medius muskeln? När man spänner hela röven, så uppstår det en bula vid sidan på skinkan lite högre upp, är det där ni sätter?
Bild: http://i1295.photobucket.com/albums/b638/Jgs50/PicsArt_1351788735890-1_zps6e841bbe-1_zps533ea603.jpg

Jag personligen brukar inte sätta där, men det går alldeles utmärkt att göra det!
Citera
2017-07-02, 19:49
Medlem
Citat:

http://www.spotinjections.com/index3.htm
Sådär sätter ja mina injects iaf. Där i kring.
Vissa omgångar sticker ja mig illa o blir gul/blåmärke liksom så ja får flytta aningen ut eller in lite med nålen. Men grund positionen ser ut sådär för mig alltid i glute iaf.
Citera
2017-07-03, 07:46
Medlem
Om ni kör blå nål i låret, kör ni in hela nålen då?

Samma fråga angående röven och grön nål.

Om inte, känner man när man är inne i en muskel?
Citera
2017-07-03, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juandeag

hela nålen, om man är erfaren så känner man när man går igenom muskeln

jag gjorde inte det i början men nu vet jag exakt när nålen går igenom, aspirera ingår alltid dock, det är en väldigt simpel sak för att försäkra sig om att man är rätt
Citera
2017-07-03, 09:37
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandeag

Det finns olika längd på nålarna. Jag kör 25 mm i låret och 30 mm i skinkan, hela vägen in, blå nål. Detta eftersom jag knappt har något fett alls på låret, men någon cm på skinkan.

Ja, du känner när du lämnar fettet och kommer in i muskeln. Men kom ihåg att du ska göra injiceringen djupt inne i muskeln, inte ytligt.
Citera
2017-07-03, 12:56
Medlem
Jaggermeisters avatar
Jag provade o sätta i glute idag, har bara stuckit i låret tidigare, och där känner man verkligen när man kommer in i muskeln, det knastrar lite o det ilar liksom.. Men idag när jag körde på glute så kändes det nada, alltså ingenting. Och det ilade ingenting... Kom jag inte in i muskeln då eller?... Jag körde in hela nålen, blå 25mm i Gluteus Medius.
Citera
2017-07-03, 18:03
Medlem
Exodus78s avatar
Citat:
Jag provade o sätta i glute idag, har bara stuckit i låret tidigare, och där känner man verkligen när man kommer in i muskeln, det knastrar lite o det ilar liksom.. Men idag när jag körde på glute så kändes det nada, alltså ingenting. Och det ilade ingenting... Kom jag inte in i muskeln då eller?... Jag körde in hela nålen, blå 25mm i Gluteus Medius.

Du kom in i muskeln. Varje stick är olika - vissa känns inte och blöder inte. Vissa gör ont men blöder inget, vissa blöder en del och gör ont.

Jag har gjort stick i glute där det sprutat en fin stråle blod efteråt =)

Oroa dig inte med andra ord.

Mvh Exo.
Citera
2017-07-03, 20:02
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exodus78
Du kom in i muskeln. Varje stick är olika - vissa känns inte och blöder inte. Vissa gör ont men blöder inget, vissa blöder en del och gör ont.

Jag har gjort stick i glute där det sprutat en fin stråle blod efteråt =)

Oroa dig inte med andra ord.

Mvh Exo.
Alright. Om det är något jag kan så är det varför du fick en stråle blod iallafall! Skadade en liten artär Är USKA, så lite kan man
Citera
2017-07-03, 21:14
Medlem
Exodus78s avatar
Citat:
Alright. Om det är något jag kan så är det varför du fick en stråle blod iallafall! Skadade en liten artär Är USKA, så lite kan man

Japp, den lilla artären orsakade en stråle som skvätte ner mitt badrumsskåp med en lång rand =)
Men det lustiga är att sticket var totalt smärtfritt.

Mvh Exo
Citera
2017-07-03, 22:33
Medlem
Vad är skillnaden på PIP och att träffa i en ven eller artär?

Skulle man omedelbart veta att man träffat en ven? Hur?

Skulle man omedelbart veta att man träffat en artär? Hur?

Tog mitt första stick i låret, det kom blod i någon minut, rann ner längst benet liksom. Kommer jag dö nu? :P

Det gjorde inte ont men det "ilade" lite i låret och gör det fortfarande efter några timmar. Får se hur det känns imorgon.

Har jag troligen träffat en ven/artär?
Citera
2017-07-03, 22:55
Medlem
Loafees avatar
Artärer sitter oftast djupare än vener; den förra har högt tryck och är skyldig till att blod sprutar ut ur kroppen; den senare har lågt tryck och pyser istället ut långsamt. Ingendera är direkt farligt att punktera med en tunn nål, men har man sinnet i behåll och inte är helt knölpantad så aspirerar man innan injektion. Det är inte kul att injicera en IM-substans direkt in i blodomloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in