2017-08-04, 11:09
Medlem
apankanneringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Svettningar på natten bör uppkomma i början, hur länge har du stått på det?
Sexuella biverkningar kommer att hålla sig i ett tag, Damnist, slutar efter du tar preparatet. Alternativ kan du byta till Fluoxetin som har mindre sexuella biverkningar.

Började i november 2016, så lite mer än ett halvår. Hade inte problem med det i början, utan de sista månaderna.
Citera
2017-08-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apankanneringen
Började i november 2016, så lite mer än ett halvår. Hade inte problem med det i början, utan de sista månaderna.

Nattsvettningar är mer vanliga vid SNRI som Venlafaxin eller Cymbalta. Ta det upp med din läkare!
Citera
2017-08-04, 15:36
Medlem
Tog första dosen imorse, 25mg

Kände mig till en början ganska bra, brydde mig inte på något sätt, inte nedstämd och ångest. Kan ha varit placebo, svårt att säga. Men nu är det som vanligt med ångest och nedstämdhet.

Biverkningar: Diarré, 0 hungerkänsla, kuken ställer sig inte men kom ändå, utan orgasm.
Citera
2017-08-04, 16:18
Medlem
Hejsan! Är en van cannabisrökare som rökt dagligen i perioder men slutade för cirka 5 veckor sen för att ta tag i en svår livssituation.

Började käka sertralin för 6 dagar sedan och har ätit 25mg/dag vilket jag ska fortsätta med i 10 dagar till innan ökning till 50. Har inte haft den minsta insättningsbiverkning.

När jag läser lite på nätet står det om hur cannabisoljan täcker neuronerna på något sätt så att dom inte svarar på ssri'n på samma sätt, trots att det fylls på med mer serotonin i gapet mellan neuronerna. Min plan är alltså inte att börja röka igen men har ett tillställning där jag tänkte röka en gång nu och undrar om ett cannabistillfälle kan försämra effekten markant på sertralinet?

Om man nu ser bort från risk för ångest osv osv utan mer på den neurologiska biten. Det handlar alltså om en cannabiskväll, men samtidigt är jag som sagt i insättningsfasen för sertralinet också, vilket jag dock inte känt biverkning från.

Någon kunnig som kan uttala sig? Är risk för disruption stor? Några erfarenheter från ssri'knapare? Alltså när det gäller cannabis vid ett tillfälle och inte kontinuerligt
Citera
2017-08-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Tog första dosen imorse, 25mg

Kände mig till en början ganska bra, brydde mig inte på något sätt, inte nedstämd och ångest. Kan ha varit placebo, svårt att säga. Men nu är det som vanligt med ångest och nedstämdhet.

Biverkningar: Diarré, 0 hungerkänsla, kuken ställer sig inte men kom ändå, utan orgasm.

Jag fick Initialt Alprazolam mot ångest utöver Sertralin, men måste hämta det dagligen på VC, de är ju restriktiva pga risken för tillvänjning. Det tar minst två veckor för S att "kicka in" sa min doktor, så man får inte ha för bråttom. Till en början kan man bli sämre. Kanske kan du få benso(alprazolam initialt mot ångest?) Jag fick höga värden när jag ångestscreenades på doktorns test, så de har mätverktyg för sånt. Man ska inte behöva gå runt med ångest, men Sertralinet ska ju stabilisera det hela så småningom, så man inte behöver käka lugnande tabletter jämt utan är mer jämn i humöret.
Senast redigerad av Florman 2017-08-06 kl. 15:55.
Citera
2017-08-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegrandee
Det beror helt på hur du reagerar på läkemedlet. Har tagit sertralin 200mg som startdos i 1 vecka och har svårare att få utlösning men hungern är rejäl för jag tar mirtzapin också.

Har följande kombo: Sertralin, Mirtzapin och Alprazolam. Åtminstone de två förstnämnda triggar båda två hungerkänslor...eller i bästa fall motsatsen, men har man otur så....kan man öka 15-20 kg på en månad sa min doktor, men det är om man ger efter för hungerkänslorna. Det är såklart bra att äta efter "kostschema" för att undvika viktuppgång, för ger man efter kan det av förståeliga skäl gå fort...
Mirtzapinet kan man byta ut om det är för sömnen, men Sertralinet kan ju också vara det som triggar hungern. Svårt att veta när man käkar båda.
Citera
2017-08-06, 16:01
Medlem
Kommer orgasmen tillbaks senare, eller är det såhär under hela medicinkuren, efteråt också?? Tycker det är riktigt obehagligt, rädd som fan!
Citera
2017-08-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har följande kombo: Sertralin, Mirtzapin och Alprazolam. Åtminstone de två förstnämnda triggar båda två hungerkänslor...eller i bästa fall motsatsen, men har man otur så....kan man öka 15-20 kg på en månad sa min doktor, men det är om man ger efter för hungerkänslorna. Det är såklart bra att äta efter "kostschema" för att undvika viktuppgång, för ger man efter kan det av förståeliga skäl gå fort...
Mirtzapinet kan man byta ut om det är för sömnen, men Sertralinet kan ju också vara det som triggar hungern. Svårt att veta när man käkar båda.

Sertralin brukar inte öka aptiten, Mirtazapin gör det i ganska stor skala dock.
Citera
2017-08-07, 04:10
Medlem
Citat:
Kommer orgasmen tillbaks senare, eller är det såhär under hela medicinkuren, efteråt också?? Tycker det är riktigt obehagligt, rädd som fan!

Jag är i precis samma sits som dig. Har letat runt och har sett att i vissa fall att orgasmen aldrig kommer tillbaks, men för många så gör den det. Det finns ingen direkt botemedel om den gårt bort. Om det är en risk värt att ta får du bestämma själv.
Citera
2017-08-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insomniac333
Jag är i precis samma sits som dig. Har letat runt och har sett att i vissa fall att orgasmen aldrig kommer tillbaks, men för många så gör den det. Det finns ingen direkt botemedel om den gårt bort. Om det är en risk värt att ta får du bestämma själv.

Verkar mest gälla kvinnor när jag söker omkring, hittar inget om män. Får ju utlösning, men ingen orgasm. Så jäkla lustig känsla.

Läkemedlet blockerar väl som jag förstått olika nervkopplingar, borde väl naturligt komma tillbaks då om man slutar?

Edit: är sertralin krka jag använder, om det spelar någon roll.
Citera
2017-08-07, 11:57
Medlem
Citat:
Verkar mest gälla kvinnor när jag söker omkring, hittar inget om män. Får ju utlösning, men ingen orgasm. Så jäkla lustig känsla.

Läkemedlet blockerar väl som jag förstått olika nervkopplingar, borde väl naturligt komma tillbaks då om man slutar?

Edit: är sertralin krka jag använder, om det spelar någon roll.

Serotonin bidrar till att dopamin sänks, som är då inblandat i orgasm. Man kan lösa problemet genom att administrera Voxra eller switch till Fluoxetin som har mindre biverkningar.
Citera
2017-08-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Serotonin bidrar till att dopamin sänks, som är då inblandat i orgasm. Man kan lösa problemet genom att administrera Voxra eller switch till Fluoxetin som har mindre biverkningar.

Hur mycket skiljer sig Fluoxetin mot Sertralin då? Läkaren tyckte sertralin passade bra för min socialfobi, ångest, nedstämdhet.

Men denna orgasm del och nedsatt sexlust gillar jag inte. En del i varför jag ville medicinera mot socialfobi var ju för att enklare kunna träffa tjejer utan att få en panikattack...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in