Citat:
Underligt att du lägger sådan möda på att argumentera med mig om VARFÖR finnarna deltog i Operation Barbarossa när jag faktiskt ingenstans i mina inlägg moraliserade över det. Jag bara påpekade det enkla och obestridliga faktat ATT de gjorde det, samt att det nämns så sällan att ganska få egentligen är medvetna om det.
Jag har vid det här laget läst så pass många ensidiga och moraliserande framställningar av Finlands roll i andra världskriget, att jag fann för bäst att gardera mig en smula. Och precis som PlutoJ har jag studerat din inläggshistorik och tror mig ha fått en viss uppfattning om din politiska hemvist och din historiesyn. Detaljer måste av nödtvång alltid utelämnas i debatter, men jag tycker inte det är hederligt att skenbart objektivt notera att Finland slöt upp i operation Barbarossa (medverkade i belägringen av Leningrad, ockuperade ryska Karelen, stoppade ryska civila i läger och så vidare) utan att alls nämna vad landet dessförinnan självt fått utstå från Sovjets håll.
Jag antar att dina ord om att ganska få är medvetna om saken syftar på den rikssvenska publiken, och på den punkten har jag inget att invända. Okunskapen bland svenskar om grannländernas förflutna är stor, det har jag ofta konstaterat med sorg och förtrytelse. Å andra sidan är det nog omöjligt att begära att alla ska känna till varje vändning i historien. Tror du att de som inget vet om Finlands Barbarossa-medverkan är lika obevandrade då det gäller exempelvis Moskvarättegångarna, Kirunasvenskarnas umbäranden, deportationerna av ingermanländare och karelare under 1930-talet eller deportationerna av balter under 1940-talet?
Citat:
Ja, vår vackra värld myllrar av teorier som onekligen vore värda att undersökas närmare. Till exempel utomjordingarnas roll i den sexuella revolutionen, och hur strålning från det sjunkna Atlantis påverkar beslutsfattarna i Rosenbad. Kanske den välrenommerade och alltigenom omutlige Philisnoppie Dårktorn-Pansarmarstjälken Henrik Narrstad kunde åta sig uppdraget att klarlägga sambanden? (Sarkasm).
Ärligt talat bör forskningen ha vettigare saker att syssla med än att försöka bekräfta uppvärmd stalinistisk hetspropaganda som publiceras på en webbplats knuten till ryska försvarsdepartmentet. Det räcker med att erinra sig George Orwells ord: Who controls the past controls the future. Who controls the present controls the past.
Citat:
Det är ju ett obestridligt faktum att alla de tre huvudparterna Tyskland, Sovjet och Stobrittannien/Frankrike/osv ägnade sig åt ett intrikat ställningskrig innan krigets utbrott, där alla försökte syna varandras händer och ingick både öppna och dolda alliianser för att försöka maximera sina chanser inför urladdningen. Jag finner det inte särskilt långsökt att Finlands belägenhet skulle ha utnyttjats som en bricka i det spelet.
Ännu 1939 kände sig Finlands ledning inte speciellt desperat eller övergiven. Man litade på Nationernas Förbund. Man kände avsky och fruktan för Stalins Sovjetunionen, som vid den tidpunkten hade slaktat och förslavat långt fler människor än Hitlers Tyskland, och ville ha så lite som möjligt med landet att skaffa. Men man tröstade sig med att man ändå hade ingått en nonaggressionspakt, som även Moskva alldeles säkert skulle respektera ...
Som du framställer saken skulle Finland ha varit helt oförmöget att driva en egen politik, utan bara agerat lekboll för stormakterna. Bakom dina ord kan man med lite ond vilja skönja den traditionella nedlåtande svenska attityden mot Finland, och dina kannstöperier om att landet "utnyttjades" påminner på ett bisarrt vis om den ökända och numera helt förkastade drivvedsteorin om varför Finland råkade i krig 1941.
Maslovskijs lögner har fått en del spridning på finländska debattforum och i sociala medier. Några analyser från experthåll har jag inte hittat, frånsett de här lapidariska kommentarerna från Markku Mantila, statsrådets kommunikationschef. Han säger till Yle att det handlar om en rysk informationsoperation riktad mot Finland - ett helt normalt grepp då det gäller Ryssland, och inte alls överraskande. Sådan påverkan är "det nya normala", säger Mantila, och jag antar att han bland annat tänker på de senaste årens finsk-ryska barnskyddstvister, och de historier som spritts om dessa.
(FB) Nytt rysk-finskt barnskyddsgräl, bojkotthot, lögnpropaganda ...
Det mest anmärkningsvärda är enligt Mantila att informationsattacken den här gången skedde via ryska försvarsdepartementets egen publikation. Han säger att det är helt lönlöst att sända en rättelse via ryska medier - det är lite som att blåsa i örat på en häst av papp, ler han resignerat.
Mantila menar att den höga bildningen i Finland och vår förträffliga skolundervisning skyddar oss från fake news, och det är ju trösterikt att veta. Jag skulle dock hellre vilja veta varför just Ryssland, ett land med ett enastående rikt kulturliv och ofta alldeles övernaturligt trevliga människor, samtidigt kan utgöra en så tacksam grogrund för den mest orimliga och demagogiska historieförfalskning.
Senast redigerad av Ördög 2017-08-06 kl. 19:25.
Senast redigerad av Ördög 2017-08-06 kl. 19:25.