2017-09-01, 14:29
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, lilla vän, att ifrågasätta och debattera någons åsikter är inte att rikta in sig på denne som person. Riktar in sig på person gör man när man ifrågasätter en debattörs personlighetsdrag, karaktär, avsikter eller bakgrund. Detta kallas ad hominem-argument. Eftersom det här med debatt tydligen är lite nytt för dig så vill jag tipsa om att du kan läsa mer om det här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Jag skriver inga "hyllningsepos". Vill du hävda det får du vara så god att citera ett exempel.

Vilken historiebok som används i ryska skolor har du läst? Ge mig titel och författarnamn, så kan vi debattera innehållet i ifrågvarande bok sedan.

Eftersom du uttrycker dig så tvärsäkert om det ryska skolsystemet så undrar jag också om du någonsin varit i en rysk skola? Senast jag var i en var för ett par timmar sedan (eftersom det är skolstart idag). Berätta gärna om de erfarenheter som fått dig att dra slutsatsen att ryska skolor liknar nordkoreanska, så kan vi jämföra våra iakttagelser. Ja, och så undrar jag förstås också om du någon gång varit i en nordkoreansk skola? Det har inte jag, så jag kan tyvärr bara uttala mig om de ryska.

Om du hade ifrågasatt mina åsikter hade du ju försökt göra det istället för att bara svammla om min person som du gör hela tiden.

Jämförelsen med det nordkoreanska skolsystemt är lite raljerande men totalt relevant.

Alla fullvuxna ryssar som jag träffast, och de är många, kan vittna om den perversa historieundervisning som förekom i deras skolor. Exemplet med Finska vinterkrigiet är ju sant.
Alla ryssar fick lära sig att det var ett försvarskrig. Totalt perverst, precis som i Nordkorea.
Ingenstans fick de heller veta sanningen om Molotov-Ribbentorp-pakten.
Inget om de illdåd som begicks av Röda Armen..osv osv.

Under en kort period efter Sovjets fall fanns tecken på objektivitet, men de har under senare år helt grusats. Så självklart påminner det ryska utbildningsväsendet om det Nordkoreanska i sin perversa propaganda. Alla har ju sin sida av historien men det ryssland sysslar med är ju nåt helt annat.
Senast redigerad av Draken55 2017-09-01 kl. 14:36.
Citera
2017-09-01, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Alla fullvuxna ryssar som jag träffast, och de är många, kan vittna om den perversa historieundervisning som förekom i deras skolor.
Du vet att Sovjetunionen inte finns längre, va?

Jag menar, du skrev tidigare att Ryssland HAR ett skolsystem som bara är en massa propaganda, och nu dillar du om hur det var för länge sedan då dina fullvuxna kompisar gick i skolan. Du kanske skulle vara lite tydligare med vilket lands skolsystem du egentligen syftar på?
Citera
2017-09-01, 14:51
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Du vet att Sovjetunionen inte finns längre, va?

Jag menar, du skrev tidigare att Ryssland HAR ett skolsystem som bara är en massa propaganda, och nu dillar du om hur det var för länge sedan då dina fullvuxna kompisar gick i skolan. Du kanske skulle vara lite tydligare med vilket lands skolsystem du egentligen syftar på?

Dillar?
Mina kunskaper överstiger nog dina med en faktor på 100 känns det som.
Varför kan man inte prata om både Ryssland och Sovjet?, vad är problemet?

Här kan du lära dig lite om du kan? om ett av världens mest subjektiva ( propagandistiska) undervisningssystem.
Lycka till.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/8166020.stm

http://www.economist.com/node/10102921

https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1995/09/18/righting-russian-history-some-lies-will-not-die/c1e066b4-43cf-4677-8d8f-6aadad592d7f/?utm_term=.f7afa62caadd

http://www.bbc.com/news/world-europe-27308526
Senast redigerad av Draken55 2017-09-01 kl. 14:55.
Citera
2017-09-01, 15:12
Medlem
Citat:
Dillar?
Mina kunskaper överstiger nog dina med en faktor på 100 känns det som.
Varför kan man inte prata om både Ryssland och Sovjet?, vad är problemet?
Kanske för att det ena finns och det andra inte?

Återigen, ge mig namn och titel på den ryska historiebok, som används i ryska skolor idag, som du själv har läst och funnit vara "propagandistisk". Jag lovar att jag skall kila iväg till närmaste bokhandel och köpa ett exemplar, sedan kan vi diskutera det som står i boken. Okej?
Citera
2017-09-01, 15:17
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Kanske för att det ena finns och det andra inte?

Återigen, ge mig namn och titel på den ryska historiebok, som används i ryska skolor idag, som du själv har läst och funnit vara "propagandistisk". Jag lovar att jag skall kila iväg till närmaste bokhandel och köpa ett exemplar, sedan kan vi diskutera det som står i boken. Okej?

Har aldrig påstått att jag har namn på en bok eller att jag själv läst den.

Läs länkarna så kan du väl lära dig nåt,
prata med ryssar, vanligt folk, om du klarar av det
annars lev kvar i din fantasivärld.

Sovjet, Ryssland, numera exakt samma historieförfalskningar och patetiska propaganda , totalt infantilt avsedd för att lura de korkade ointresserade massorna.
Citera
2017-09-01, 16:01
Medlem
Citat:
Har aldrig påstått att jag har namn på en bok eller att jag själv läst den.
Fantastiskt. Här har vi en kille som vet vad det står i böcker han inte har läst.

Citat:
prata med ryssar, vanligt folk, om du klarar av det
annars lev kvar i din fantasivärld.
Men snälla du. Jag skrev ju att jag var i en livs levande rysk skola för bara några timmar sedan. Jag pratar naturligtvis med ryssar varje dag, hur skulle jag annars kunna leva här? Faktum är att när jag loggar ut härifrån om ett par minuter, så skall jag gå och prata med en elev som kom hem från skolan för ett par timmar sedan.

Men sitt du med dina BBC-artiklar och tro att du lär dig något genom att läsa dem. Lycka till.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-09-01 kl. 16:03.
Citera
2017-09-01, 17:09
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Fantastiskt. Här har vi en kille som vet vad det står i böcker han inte har läst.

Men snälla du. Jag skrev ju att jag var i en livs levande rysk skola för bara några timmar sedan. Jag pratar naturligtvis med ryssar varje dag, hur skulle jag annars kunna leva här? Faktum är att när jag loggar ut härifrån om ett par minuter, så skall jag gå och prata med en elev som kom hem från skolan för ett par timmar sedan.

Men sitt du med dina BBC-artiklar och tro att du lär dig något genom att läsa dem. Lycka till.

Självklart vet jag vad som läres ut om historia i Ryssland, det vet jag genom kontakt med mängder av ryssar, säg är det inte fantastiskt?

Jag har aldrig påstått att jag själv läst undervisningsböckerna, det du sysslar med är att bygga upp halmdockor, du konstruerar en åsikt och saker jag inte gjort och sen anklagar du mig för det.
Du har därmed förlorat debatten.

Om du nu var i en rysk skola, borde det vara varje sund objektiv demokratisk människas skyldighet att kanske ställa en fråga om varför de lär ut de tossigheter de gör. Men anständighet verkar inte vara din starka sida.
Citera
2017-09-01, 17:17
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det att Ryssland anklagar Finland för skotten i Mainila är ju dock inget nytt under solen. Det har väl "alltid" varit den Ryska versionen?

Den ryska linjen kan jämföras med att man idag i Tyskland skulle lära ut att det var Polen som startade VW2....

Forumets putinofiler verkar gilla sån historieskrivning....
Citera
2017-09-01, 17:36
Medlem
Citat:
Självklart vet jag vad som läres ut om historia i Ryssland, det vet jag genom kontakt med mängder av ryssar, säg är det inte fantastiskt?
"Fantastiskt". Berätta då. Ange vilket/vilka år personern(na) ifråga gick i skola och vad de fick lära sig.

Citat:
Om du nu var i en rysk skola, borde det vara varje sund objektiv demokratisk människas skyldighet att kanske ställa en fråga om varför de lär ut de tossigheter de gör.
Frågan kan möjligen bli aktuell den dagen det dyker upp någon "tossighet". Och jag lovar dig, jag läser självklart nästan varenda rad i de läroböcker som är relevanta i vårt fall.
Citera
2017-09-01, 17:40
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
"Fantastiskt". Berätta då. Ange vilket/vilka år personern(na) ifråga gick i skola och vad de fick lära sig.

Frågan kan möjligen bli aktuell den dagen det dyker upp någon "tossighet". Och jag lovar dig, jag läser självklart nästan varenda rad i de läroböcker som är relevanta i vårt fall.

År?

prova mellan 1945- 2017.

Vad som lärdes ut?, det har jag ju redan sagt ett flertal ggr, är du trög eller?

Har du tänkt och ljuga mer här på forum genom att påstå att de ryska läroböckerna innehåller sanningen om kriget mellan Ryssland och Finland, sanningen om Molotov-Ribbentorp-pakten, sanningen om hur ryska trupper betedde sig i Tyskland och Polen, varsågod, gräv ner dig i det totala träsket om du vill.
Senast redigerad av Draken55 2017-09-01 kl. 17:44.
Citera
2017-09-01, 18:06
Medlem
Citat:
År?

prova mellan 1945- 2017.
Pajas.
Citera
2017-09-01, 22:02
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Pajas.
Pajas?????

Det är ju sant, ända sen 2a världskriget avslutades har ju ryssar matats med en grov propagandistisk bild av skeendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in