2017-08-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Är det viktigt att hitta detta "avfallet"? Och varför? Riskerar man inte bara döma ut fina kristna bröder och systrar på vägen?

Så det som står i bibeln är inte viktigt? Är det inte viktigt att veta vad bibeln menar med avfallet?

Finns det andra skriftställen också som inte är viktiga för dig?

Citat:
Mitt lutherska arv i all ära, men jag ser mig som kristen först och främst. I umgänge med andra kristna, oavsett vilket samfund,

Även Jehovas vittnen?
Citera
2017-08-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Även Jehovas vittnen?

Gör dig inte löjligare än du redan är.

Du vet mycket väl att det är Jehovas vittnen som inte umgås med människor utanför gruppen, inte tvärtom.
Citera
2017-08-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Gör dig inte löjligare än du redan är.

Du vet mycket väl att det är Jehovas vittnen som inte umgås med människor utanför gruppen, inte tvärtom.

Jag har en barndomskompis, du vet den som jag berättade om i min personliga berättelse, som är frälst kristen, honom umgås jag med ofta, så jag förstår inte vad du pratar om.

Och jag umgås med många andra som inte är Jehovas vittnen.
Citera
2017-08-06, 10:57
Medlem
Citat:
Så det som står i bibeln är inte viktigt? Är det inte viktigt att veta vad bibeln menar med avfallet?

Finns det andra skriftställen också som inte är viktiga för dig?

Även Jehovas vittnen?

Det kan säkert vara viktigt, men att göra det till ett ärkeuppdrag och i umgänge med övriga kristenheten att hitta dessa till varje pris vet jag inte. Du kanske redan vet vilka dessa avfallna är?

Ja, även Jehovas vittnen. Finns det bara ömsesidighet och respekt för den andres teologisk uppfattning ser jag inga som helst problem.
Senast redigerad av Magmunnen 2017-08-06 kl. 11:34.
Citera
2017-08-06, 11:35
Medlem
Citat:
Jag har en barndomskompis, du vet den som jag berättade om i min personliga berättelse, som är frälst kristen, honom umgås jag med ofta, så jag förstår inte vad du pratar om.

Och jag umgås med många andra som inte är Jehovas vittnen.

Umgås... i betydelsen hänga hos varandra en kväll och typ prata o grilla?
Eller morsa vid uppkomna tillfällen som man springer på varandra och prata några minuter?

Det är väl inget förbud mot det, men umgås är direkt tvärs emot råden och far away vad någon gjorde i de församlingar jag har hört till.
Ingen av de skulle iofs heller ens läsa här, ännu mindre diskutera här heller.
Citera
2017-08-06, 11:55
Medlem
Citat:
Det kan säkert vara viktigt, men att göra det till ett ärkeuppdrag och i umgänge med övriga kristenheten att hitta dessa till varje pris vet jag inte. Du kanske redan vet vilka dessa avfallna är?

"ärkeuppdrag"? Jag är i så fall stolt över att jag ser det som ett ärkeuppdrag att undersöka bibeln. Jag går inte halvhjärtat in i att undersöka bibeln.

Avfallna kristna är sådana som en gång följt bibelns budskap, men som sedan går emot bibelns budskap.

Det skedde ett sådant avfall på dom första kristnas tid, detta avfall ledde till en egen religion, där man t.ex. inte hade emot att döda andra människor i krig och inkvisitioner(Matteus 5:39). Och man hade inget problem att kalla någon för "fader"(Matteus 23:9) och man förbjöd äktenskap för sina präster (1 Tim 4:3).

Citat:
Ja, även Jehovas vittnen. Finns det bara ömsesidighet och respekt för den andres teologisk uppfattning ser jag inga som helst problem.

Ok, bra.
Citera
2017-08-06, 13:09
Medlem
Citat:

Avfallna kristna är sådana som en gång följt bibelns budskap, men som sedan går emot bibelns budskap.

Det skedde ett sådant avfall på dom första kristnas tid, detta avfall ledde till en egen religion, där man t.ex. inte hade emot att döda andra människor i krig och inkvisitioner(Matteus 5:39). Och man hade inget problem att kalla någon för "fader"(Matteus 23:9) och man förbjöd äktenskap för sina präster (1 Tim 4:3).

Ok, bra.
1) Jehovas vittnen har inga som helst problem med att symboliskt döda alla som lämnar församlingen. Man betraktar och behandlar dem som döda, som om de inte finns längre. Även sina egna barn, syskon eller föräldrar. Självmordsfrekvensen bland dem som stöts ut är högre än i samhället i övrigt, vilket används som bevis av vittnena för att de som lämnat församlingen är olyckliga just för att de lämnat. Andra än jv anser snarare att det är vittnenas avståndstagande och skamlösa behandling av sina forna bröder och systrar som driver en del av dem att ta sitt liv.
2) När jv anordnade en "skola för förordnade tjänare " avkrävdes deltagarna ett löfte om att inte gifta sig de närmsta två åren.
Dessutom är det ingen hemlighet att de i sin litteratur åtskilliga gånger "uppmuntrat" dem som är ogifta att försöka förbli så, för att mer helhjärtat kunna ägna sig åt predikoverket. Tidvis har det också setts med ogillande på giftermål då man menat att sådant varit tecken på andlig svaghet. Som regel inträffar detta under de återkommande Harmageddon-hausserna.
Man har i litteraturen samt i dispositionerna till flera föredrag framhävt att kyrkornas celibat för präster orsakat problem med sexuella övergrepp på barn. Jehovas vittnen som organisation har lyckats skaffa sig ett mycket stort problem med övergrepp på barn, vilket diskuteras i en egen tråd: (FB) Granskningarna om pedofilskandalerna inom Jehovas vittnens organisation/MOD
En av orsakerna till att problemet blivit så stort är tvåvittnesregeln som du ttsp nyss framhållit.
Citera
2017-08-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Nåt annat vittne här på forumet påstod motsatsen med hänvisning till att vi inte ska vara slavar under fler herrar än en. Tycker resonemanget haltar om man godkänner kaffe och te. Vet du att det är ok eller antar du det?

Det kan vara olämpligt att gå runt med det under läppen eftersom det ger intryck att det är vanligt snus då. Men varför ska man snusa nikotinfritt öht om det inte är för att avönja ett vanligt beeroende?
Citera
2017-08-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Det kan vara olämpligt att gå runt med det under läppen eftersom det ger intryck att det är vanligt snus då. Men varför ska man snusa nikotinfritt öht om det inte är för att avönja ett vanligt beeroende?

Olämpligt, i vems ögon då?
Citera
2017-08-06, 15:48
Medlem
Citat:
Nu börjar det låta intressant. Är det en officiell hållning från jehovas vittnen att det kan vara olämpligt...eftersom det ger intryck av... vanligt snus?
Citera
2017-08-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Nu börjar det låta intressant. Är det en officiell hållning från jehovas vittnen att det kan vara olämpligt...eftersom det ger intryck av... vanligt snus?

Nä, det vet jag inte. Men ärligt talat, vem snusar nikotinfritt snus bara för att? Syftet med det är ju för att avvänja ett tidigare beroende.
Citera
2017-08-06, 19:27
Medlem
Citat:

Ja suck.
Det är så mycket som kan vara olämpligt i JVs styrda värld.
Frisyr, kläder, smycken, smink, film, musik, nöjen, sport, mat, prylar, arbeten osv.
Jag orkar inte ens tänka ut vad mer som JV lyckas grotta ner sig i att bekymra sig för.
Varför denna hysteri för att lägga sig i allt möjligt som man inte har med att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in