2017-07-23, 20:38
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, folk kommer som sagt förstås att fortsätta ha sin egen uppfattning om huruvida Kaj Linna begick brottet eller inte. Men kontentan av vårt resonemang är att det visst är korrekt att säga att domstolen nu slagit fast att Linna är oskyldig till det, i och med den friande domen.

Lite konstigt resonerat av dig. Hovrätten har väl inte slagit fast att Kaj Linna skulle vara oskyldig till brottet? Hovrätten har sagt att bevisningen alltså indiciekedjan inte gör det ställt utom rimligt tvivel att Kaj Linna är skyldig till mord och grovt rån.
Citera
2017-07-23, 20:41
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Jag tycker Stefan Lisinski ska ha en del av skadeståndet

Det är väl inte omöjligt att han kommer få det också? Vänsterjournalisten har ju jobbat på bra under åren för att Kaj Linna ska verka så oskyldig till möjligt. Andra som eventuellt också står på Kaj Linnas avlöningslista är Anton Berg och Martin Johnson.
Citera
2017-07-23, 20:43
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan det finnas fler fall där Lundquist har varit vänlig mot sitt "huvudvittne", i utbyte mot ett initierat vittnesmål om vem gärningsmannen är?

Finns det något sådant fall till att börja med? Dina konspirationsteorier vet inga gränser.
Citera
2017-07-23, 21:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Lite konstigt resonerat av dig. Hovrätten har väl inte slagit fast att Kaj Linna skulle vara oskyldig till brottet? Hovrätten har sagt att bevisningen alltså indiciekedjan inte gör det ställt utom rimligt tvivel att Kaj Linna är skyldig till mord och grovt rån.

Jag hänvisar dig till denna tråd för diskussioner om de juridiska principerna: (FB) Kan man bli frikänd i Sverige och vad innebär det när ett åtal ogillas i en dom?

I korthet: rättsväsendet slår i och med den friande domen fast att Kaj Linna inte längre skall betraktas som skyldig. Därmed skall han i likhet med alla andra betraktas som oskyldig till brottet.

Skyldig och oskyldig är binära tillstånd. Eftersom Linna nu inte längre är skyldig är han således oskyldig i den enda betydelse som är meningsfull att tala om, nämligen hur han betraktas av rättsväsendet.

Att detta inte innebär att man med säkerhet vet att han är oskyldig och att det inte är bevisat att han är det är självklart, men det tillståndet delar han med alla oss andra som dig och mig som heller inte är bevisat oskyldiga till Kalamarksmordet.
Citera
2017-07-24, 22:12
Medlem
EbonLundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag hänvisar dig till denna tråd för diskussioner om de juridiska principerna: (FB) Kan man bli frikänd i Sverige och vad innebär det när ett åtal ogillas i en dom?

I korthet: rättsväsendet slår i och med den friande domen fast att Kaj Linna inte längre skall betraktas som skyldig. Därmed skall han i likhet med alla andra betraktas som oskyldig till brottet.

Skyldig och oskyldig är binära tillstånd. Eftersom Linna nu inte längre är skyldig är han således oskyldig i den enda betydelse som är meningsfull att tala om, nämligen hur han betraktas av rättsväsendet.

Att detta inte innebär att man med säkerhet vet att han är oskyldig och att det inte är bevisat att han är det är självklart, men det tillståndet delar han med alla oss andra som dig och mig som heller inte är bevisat oskyldiga till Kalamarksmordet.

Glasklart! Bra inlägg.
Tack för den intressanta länken.
Citera
2017-07-27, 13:03
Medlem
Diavlos avatar
[quote=Sommarsemestern|61285985]Du kan inte vara speciellt påläst.

I Långared så mördades två äldre människor. Ett av morden begicks av två polacker. Dessa polacker var varken drogmissbrukare eller psykiskt sjuka.

Vad säger du om det? Betyder det att polackerna som dömdes sannolikt var oskyldiga då

Tror säkert att du skulle känna dig trygg i polackernas sällskap då, de flesta våldsbrottslingar på denna nivå skulle få en diagnos, som rättsväsendet lämnar där hän, du ställer hela tiden dig själv med din åsikt om skyldighetsfrågan i första rummet och svarar med egna ord i andras munnar...
Säkert har du någon del i detta eller bara inte själv frisk..
Citera
2017-07-28, 23:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Det kanske bör påpekas här att bevisningen i fallet, och åklagarnas sk. "indiciekedja" mot Kaj Linna, är två helt olika saker:

Bevisningen
Den bevisning som finns i det här fallet är den vita bilen som sågs vid Kalahattens parkering, fotspåren i storlek 48 från bilen fram till brödernas hus, och fingeravtrycket på lådan som pengarna stals ur. Umeåpolisen pekade i den nya förundersökningen på två män som faktiskt hade observerats i Kalamark under mordkvällen. Den ene hade tidigare mordhotat flera personer, och belades en vecka efter Kalamarksmordet med elektronisk fotboja för ett annat brott. Vittnen hade observerat just de här männens vita bil på Kalahattens parkering, och båda männen hade omkring 48 i skostorlek. Vid den senaste rättegången tvingades åklagaren Jens Göransson på direkt fråga från försvaret medge att man trots de här omständigheterna hade valt att inte jämföra en av de här männens fingeravtryck mot fingeravtrycken på lådan.

Indiciekedjan
Den sk. indiciekedjan var något helt annat. Indiciekedjan verkar ha varit något som åklagarna hittade på för att sätta dit Kaj Linna. Indiciekedjan handlade om sådant som knappast kunde ha någon större betydelse i skuldfrågan, som t.ex. att Linna hade haft ett skavsår, att han hade duschat hos sin exflickvän, att han hade fått sin telefon stulen, och att han skulle ha druckit alkohol på en fest i Älvsbyn kvällen innan mordkvällen. Åklagaren Jens Göransson sade sig liksom den tidigare åklagaren Mikael Lundqvist vara övertygad om att Kaj Linna var mördaren. Kaj Linna som alltså hade en röd bil, 43 i skostorlek, som inte hade setts i Kalamark, och vars fingeravtryck inte överensstämde med fingeravtrycken på lådan.

Åklagarväsendet i Norrland kanske inte fungerar helt optimalt?
Senast redigerad av Draifos 2017-07-29 kl. 00:52.
Citera
2017-07-31, 01:33
Medlem
Finns nya fup att ladda ner någonstans?
Citera
2017-07-31, 01:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonderslagen
Finns nya fup att ladda ner någonstans?
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera
2017-07-31, 20:58
Medlem
Det är dags att starta en ny tråd.

Vem mördade Roger Lindberg i Kalamark år 2004 (Kalamarksmordet)?
Citera
2017-08-01, 11:25
Medlem
Judah Ben-Hur

Att Jan Olssons är Sveriges absolut förnämste och skickligaste Mordutredare , det är ju både du och jag helt och fullt överens om , och Anton Berg har ju under en längre tid deklarerat för allmänheten att , om Jan Olsson inte ser någonting , ja ! då finns där ingenting , och det är du och jag även i detta fallet helt och fullt överens om. Jan Olsson kunde inte under några förutsättningar se att Kaj Johannes Linna/Engström fanns med i bilden angående KálaMarksfallet och då kan vi ju bara konstatera faktumet. Om Jan Olsson hade beordrats till KálaMark redan den 16/4 2004 , hade givet vis mordet varit uppklarat på en vecka , men tyvärr blev det inte så och Kaj Johannes Linna/Engström blev oskyldigt dömd för ett brott han inte hade begått. Vi vet ju sedan långt tid tillbaka att det var två stycken Polacker som begick mordet i KálaMark och det har ju faktiskt Jan Olsson till sammans med sin extremt skickliga kollega Peter Karlsson bevisat klart och tydligt. Jan Olsson berättade ju klart och tydligt att det var en Polack som åkte skidor fram till brödernas gård medans den andre Polacken gick fram till brödernas gård och sedan blev det ju tyvärr så att Polackerna hade en sidokontakt med Magnus Wiklund och Lars och Christian Hjort som bestämde sig för att lägga skulden på Kaj Johannes Linna/Engström. Norrbottens polisen måste ställas under all kritik som överhuvud taget gick på detta. Nu har jag härtill sagt en personlig fråga som jag vill ställa till dig Tack ! Den 12/6 2017 så skedde ett dubbelmord på en 62 årig kvinna och hennes make som var fyllda 70 år på en gård i Mántorp. Nu undrar jag , tror du att det kan vara släktingarna till de två Polackerna som begick mordet i KálaMark ? Jag tror att det bara måste vara Polackiska släktingar som har utfört dubbelmordet i Mántorp och jag tror att du håller med mig fullständigt i detta fallet.
Citera
2017-08-01, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Judah Ben-Hur

Att Jan Olssons är Sveriges absolut förnämste och skickligaste Mordutredare , det är ju både du och jag helt och fullt överens om , och Anton Berg har ju under en längre tid deklarerat för allmänheten att , om Jan Olsson inte ser någonting , ja ! då finns där ingenting , och det är du och jag även i detta fallet helt och fullt överens om. Jan Olsson kunde inte under några förutsättningar se att Kaj Johannes Linna/Engström fanns med i bilden angående KálaMarksfallet och då kan vi ju bara konstatera faktumet. Om Jan Olsson hade beordrats till KálaMark redan den 16/4 2004 , hade givet vis mordet varit uppklarat på en vecka , men tyvärr blev det inte så och Kaj Johannes Linna/Engström blev oskyldigt dömd för ett brott han inte hade begått. Vi vet ju sedan långt tid tillbaka att det var två stycken Polacker som begick mordet i KálaMark och det har ju faktiskt Jan Olsson till sammans med sin extremt skickliga kollega Peter Karlsson bevisat klart och tydligt. Jan Olsson berättade ju klart och tydligt att det var en Polack som åkte skidor fram till brödernas gård medans den andre Polacken gick fram till brödernas gård och sedan blev det ju tyvärr så att Polackerna hade en sidokontakt med Magnus Wiklund och Lars och Christian Hjort som bestämde sig för att lägga skulden på Kaj Johannes Linna/Engström. Norrbottens polisen måste ställas under all kritik som överhuvud taget gick på detta. Nu har jag härtill sagt en personlig fråga som jag vill ställa till dig Tack ! Den 12/6 2017 så skedde ett dubbelmord på en 62 årig kvinna och hennes make som var fyllda 70 år på en gård i Mántorp. Nu undrar jag , tror du att det kan vara släktingarna till de två Polackerna som begick mordet i KálaMark ? Jag tror att det bara måste vara Polackiska släktingar som har utfört dubbelmordet i Mántorp och jag tror att du håller med mig fullständigt i detta fallet.

Jokermannen, vart tog ditt näst senaste inlägg vägen? Med en massa rim om nån stuga mm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in