2017-09-07, 10:36
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Men nu får ni väl skärpa er vad gäller läskunnighet:

Förordning (1992:824) om fingeravtryck m.m.

Departement
Justitiedepartementet L4
Utfärdad
1992-06-04
Ändring införd
t.o.m. SFS 2014:1144
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2016-03-01
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om fingeravtryck och fotografi m.m. som tas med stöd av rättegångsbalken, lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare eller lagen (1991:572) om särskild utlänningskontroll. Förordning (2006:1191).
Ändringar/Förarbeten (3)
Ändrad: SFS 1996:1390, 1999:583, 2006:1191
2 § Fingeravtryck och fotografi skall, med stöd av föreskrifterna i 28 kap. 14 § rättegångsbalken, tas av den som har
1. häktats som misstänkt för brott,
2. anhållits som misstänkt för brott, om den anhållne är okänd och undandrar sig att uppge namn, hemvist eller födelsetid eller lämnar uppgifter om dessa förhållanden som kan antas vara osanna,
3. anhållits som misstänkt för brott, om fingeravtryck eller fotografi kan behövas för att utreda om den anhållne har begått brottet eller något annat brott eller annars för att få till stånd erforderlig utredning eller om den anhållne anses farlig för den allmänna säkerheten eller laglydnaden.
Om det behövs för att utreda brott på vilket fängelse kan följa, får fingeravtryck och fotografi tas också av den som misstänks för brottet utan att vara anhållen eller häktad för detta samt av den som inte är misstänkt för brottet.

Ok, dåså
Fel av mig.

Då vet vi det, men jag kan tänka mig att i vissa fall där grund för misstanke inte finns man väljer att inte ta fingeravtryck. Kan inte se det som ett misstag heller från polisen.
Citera
2017-09-07, 10:53
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack för svaret. Jag förstår bättre hur du tänker nu, och i det mesta tänker vi nog rätt lika.

Jag tror att det är rätt många som tänker som du här, men jag ser det nog på ett annat sätt. Kan inte riktigt förklara hur jag menar, men även en ny snubbe som fälls för brottet kan ju faktiskt vara oskyldig. Särskilt när man nu har sett hur pass illa det kan fungera, med poliser och åklagare som fifflar och trixar för att få en fällande dom mot den man har bestämt sig för. Nu har jag i och för sig ytterst lite tvivel om Linnas oskuld, men det lilla tvivlet (på Linna alltså) kommer jag nog att ha kvar även om någon annan skulle dömas nu. Det här är liksom två olika saker för mig.

Håller med. Som jag uppfattar det så kan gärningsmannen lika gärna vara någon som vi inte alls känner till. Det här med att bestämma sig för en viss grupp, och sedan utesluta de andra, det var nog mest en manöver av åklagaren för att kunna sätta dit honom.

Jag kan förstå att man gjorde provkörningar för att visa att det var svårt att hinna, men samtidigt tycker jag att det känns fel på något sätt. Man skall fan inte behöva bevisa att man är oskyldig.

Det där med mobilen tar jag mycket lätt på. Jag läste förhören med Linna och kände precis igen den där situationen med dålig täckning och problem med laddare och batteri. Man glömmer lätt att tekniken har utvecklats sedan 2004. Den enkla förklaringen är säkert att Linna slog på telefonen när han kom till Skellefteå, såg att "Nils" hade sökt honom, och försökte då ringa upp "Nils" för att höra vad det gällde. Möjligen är det väl minst lika besvärande för "Nils" att han då inte svarade på någon av sina två mobiler när Linna försökte nå honom. Men "Nils" kanske också bara hade dålig täckning just då, eller urladdat batteri.

Allt annat än att GM finns inom Nils bekantskapskrets är väldigt osannolikt
Nils visste om tillvägagångssättet samt kunde beskriva saker som han omöjligt kunde veta om utan att ha fått höra planen från någon.
Så polisen har verkligen grävt på rätt ställe men man borde ha synat Nils och hans far mera, det är ju uppenbart att Nils inte talat sanning i vissa partier.

Tex "avvärjningsresa". Den hade jag utgått ifrån att Nils ljög och med alla medel försökt bevisa hans lögn i ett tidigt skede
Då hade utredningen kunnat hamna i ett bättre utgångsläge redan från början.

Jag menar..
Om man vill hindra någon att begå ett brott så åker man ju inte dit med personen för att säga
- Här, på detta ställe min gode vän Kaj, vill jag inte att du begår ett rån snälla du.

Det köper jag inte, nä nä.
Citera
2017-09-07, 11:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Allt annat än att GM finns inom Nils bekantskapskrets är väldigt osannolikt
Det kan jag hålla med om. Det jag vänder mig mot är bara åklagarnas märkliga resonemang om att gärningsmannen nödvändigtvis måste vara någon av de här sex personerna som förekommer i utredningen.

Citat:
Nils visste om tillvägagångssättet samt kunde beskriva saker som han omöjligt kunde veta om utan att ha fått höra planen från någon.
Ja, det är väl det ena alternativet. Det andra alternativet är att det var "Nils" som planerade det här, och att han sedan instruerade någon annan om hur det skulle genomföras.

Citat:
Tex "avvärjningsresa". Den hade jag utgått ifrån att Nils ljög och med alla medel försökt bevisa hans lögn i ett tidigt skede
Då hade utredningen kunnat hamna i ett bättre utgångsläge redan från början.
Att Nils ljög om "avvärjningsresan" lyckades försvaret bevisa redan i hovrätten 2005. Linna hade väl själv kontaktat en ingenjör på KTH som kunde visa att det inte kunde stämma. Dessvärre förstod inte rättens ordförande resonemanget, så man kan väl säga att Linna dömdes helt i onödan. Podcasten "Spår" tog upp det här i ett avsnitt, och jag tror att det är advokaten Thomas Olsson man hör förklara det här med mastuppkopplingarna för domaren (Persson?). Det här tas upp som en försumlighet från statens sida i skadeståndsansökan till JK:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-09-07 kl. 12:04.
Citera
2017-09-07, 12:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ok, dåså
Fel av mig.

Då vet vi det, men jag kan tänka mig att i vissa fall där grund för misstanke inte finns man väljer att inte ta fingeravtryck. Kan inte se det som ett misstag heller från polisen.
Jag tror inte heller att det är ett misstag. Polis och åklagare är ju övertygade om att någon av de här sex är gärningsmannen, och det är antagligen just därför man väljer att inte kolla upp samtligas fingeravtryck. Risken att man då skulle lyckas binda någon av dem till brottet måste ju upplevas som överhängande.
– Ja, det är många som kommer att darra, åklagare och hela utredningsapparaten. Det uppstår ju en uppsjö med frågetecken över hur rättsapparaten har skött sig, säger Alhem.
http://www.kuriren.nu/nyheter/mycket...m-9077601.aspx
Senast redigerad av Draifos 2017-09-07 kl. 13:06.
Citera
2017-09-07, 16:13
Medlem
Quarrels avatar
Samir Sabri blev oskyldigt dömd för mord på sin mamma och friades nyligen efter resning. Enligt Expressen motiverade JK avslag på skadeståndsansökan med:
Citat:
"Med hänsyn till att en fordran avseende ersättning (...) preskriberas löpande i samma takt som skadan uppkommit och att ersättningsanspråket framställdes här först den 31 mars 2017, har preskription inträtt beträffande Samir Sabris anspråk", skriver JK.
SS var frihetsberövad 1986-1988, och hela skadan är tydligen preskriberad.

Betyder det att KL bara kan få skadestånd för de senaste tio åren han var frihetsberövad, och inget skadestånd alls för den skada som uppstod i samband med domen?

Enligt Aftonbladet kvarstår dock möjlighet för SS att få ersättning.
Citat:
JK:s beslut går inte att överklaga. Enligt Karl Emil Ekdahl ska han tillsammans med Samir Sabri nu överväga om frågan om ersättning ska drivas som ett tvistemål eller om de ska ansöka om så kallad ex gratia-ersättning. Det senare är något som regeringen kan besluta om.
Finns den möjligheten kvar för KL?
Citera
2017-09-07, 18:15
Medlem
habets avatar
Citat:
Ok, dåså
Fel av mig.

Då vet vi det,
Nä, då vet du det. Vi andra visste det sedan vi läste det.

Citat:
men jag kan tänka mig att i vissa fall där grund för misstanke inte finns man väljer att inte ta fingeravtryck.,
Jaha, det kan du. Kan du ge något exempel på något sådant fall?

Citat:
Kan inte se det som ett misstag heller från polisen.
Vad grundar du den synen på?
Citera
2017-09-07, 20:34
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Jag som är mycket snällare än 'habet' är också nyfiken på hur du tänker där.

3 svar på 3 frågor
* Ingen av oss visste reglerna förrän Habet hittade dom och nu vet vi ALLA
*Uppenbarligen valde man det i detta fall, de gjorde den bedömningen helt enkelt.
* Om en person inte har kunnat befinna sig på BP vid tidpunkten för brottet vad är då vitsen med fingeravtryck?

Får de en träff på avtrycket så har dom ingen nytta av avtrycket eftersom de ändå inte kan veta när avtrycket gjordes.

Om de funnit Kajs avtryck på lådan så är inte heller det bevis nog, han kan ju ha rört i lådan när det sålde kassaskåpet.
En annan sak om han nekat att han varit där.

Jag vet inte , men ibland måste ni tänka igenom saker själv också.
Citera
2017-09-07, 21:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
3 svar på 3 frågor
* Ingen av oss visste reglerna förrän Habet hittade dom och nu vet vi ALLA
*Uppenbarligen valde man det i detta fall, de gjorde den bedömningen helt enkelt.
* Om en person inte har kunnat befinna sig på BP vid tidpunkten för brottet vad är då vitsen med fingeravtryck?

Får de en träff på avtrycket så har dom ingen nytta av avtrycket eftersom de ändå inte kan veta när avtrycket gjordes.

Om de funnit Kajs avtryck på lådan så är inte heller det bevis nog, han kan ju ha rört i lådan när det sålde kassaskåpet.
En annan sak om han nekat att han varit där.

Jag vet inte , men ibland måste ni tänka igenom saker själv också.
Alla sex nekar säkert till att ha fingrat på lådan.

- Hur många av dem nekar till att ens ha varit i huset?

- Hur många av dem har alibi?
Senast redigerad av Draifos 2017-09-07 kl. 21:38.
Citera
2017-09-08, 03:53
Medlem
Citat:
Som medhjälpare vid rånet, men som jag skrev så är det inte den troligaste teorin.

Pitéå Källbo V 》Nät 》Télia Sonéra
80 48 86 》 GSM 900 》KällboGatan.

》》》Magnus Wiklunds' ena , av två Mobil-telefóner av märket 》 (Siemens U 35 GSM) och med Mobil-nummer (073 - 81 09 880) uppkopplades i Pitéå Tisdágen den 13 April År 2004 klockan (20:00:33) till mottágaren av Mobil-telefon-numret (070 - 39 23 503) och samtálet várade éndast (22 sékunder). Obs ! dilemmat som då gällde för detta Mobil-abonnemanget , vár att , Magnus Wiklunds' syster , vid namn Éva Tåqvist , då stód som registrérad innehávare till Mobil-abonnemanget med då gällande Mobil-numret (070 - 39 23 503) och att Magnus Wiklunds' Fader (Érland Lundberg) lät sig då stå i brúk av dottern Éva Tåqvists' Mobil-telefón vid olika tillfällen. Det är nu vidare en fortsatt och mycket viktig utrédnings-fråga att kunna klárgöra och försöka att fastställa tillsammans med andra då föreliggande omständigheter , om det verkligen vár just Magnus Wiklunds' Fader Érland Lundberg , som just då , vid det tillfället Tisdágen den 13 April År 2004 , brúkade sin dotter Éva Tåqvists' Mobil-telefón med Mobil-numret (073 39 23 503). Obs ! det föreligger rédan nu i de tidigare utrédnings-undersökningarna som jag låtit göra , att det kan týda på som jag tidigare låtit påpeka i ett av mina då skrivna inlägg , att det kan ha várit en (Kvinnlig persón) som då , vid just detta nu omtálade tillfället Tisdágen den 13 April År 2004 använde sig ut av Magnus Wiklunds' ena av två Mobil-telefóner med det då aktuella Mobil-numret (073 - 81 09 880).
Obs ! detta inlägget nu här ovan sett , kommer att fortsätta med nästa inlägg.

The JokerMan.
Murder-Investigator of the case of KálaMark.
Senast redigerad av JokerMannen 2017-09-08 kl. 04:12.
Citera
2017-09-08, 06:16
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Alla sex nekar säkert till att ha fingrat på lådan.

- Hur många av dem nekar till att ens ha varit i huset?

- Hur många av dem har alibi?

Erland samt Hjort,s har ej varit där.
Erland hade alibi
Hjort vet jag inte?
Citera
2017-09-08, 08:57
Medlem
habets avatar
Citat:
En otrevlig framtoning har du!
Men jag antar att du är en ung herre som inte formats rätt ännu så jag får ha överseende med det.
Jag framstår hellre som otrevlig än dum.
Fel, tvärtom är jag en övermogen person som inte orkar med snorvalpar som endera är för lat för läsa vad som står (fr.f.a. om det som i detta fall upprepas ett antal gånger) alternativt väljer att inte förstå vad som skrivs. Det finns ju förstås ett 3:e alternativ och det är att man faktiskt inte förstår vad som står och då är man ju förlåten. Är det 3:e alternativet som gäller för dig är jag den förste att be dig om ursäkt.

Citat:
Erland samt Hjort,s har ej varit där.
Erland hade alibi
Hjort vet jag inte?

Det fetade, hur kopplar du det här till det du tidigare skrev om att du inte kan se att polisen gjort något misstag?
Citera
2017-09-08, 13:04
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag framstår hellre som otrevlig än dum.
Fel, tvärtom är jag en övermogen person som inte orkar med snorvalpar som endera är för lat för läsa vad som står (fr.f.a. om det som i detta fall upprepas ett antal gånger) alternativt väljer att inte förstå vad som skrivs. Det finns ju förstås ett 3:e alternativ och det är att man faktiskt inte förstår vad som står och då är man ju förlåten. Är det 3:e alternativet som gäller för dig är jag den förste att be dig om ursäkt.

Det fetade, hur kopplar du det här till det du tidigare skrev om att du inte kan se att polisen gjort något misstag?

Om Hjortarna har alibi så ser jag inte att de gjort nåt misstag, och tidigare har det i utredning framkommit att den enda som saknar alibi är Kaj L?
Annars borde man ju för säkerhetsskull ha kollat Hjortarna också.
Däremot var det prio 2 eftersom de inte kunde knytas till Nils på nåt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in