2017-07-31, 00:17
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Oavsett så kan jag inte tro att allting hänger på ett enda förhör, som i så fall skulle vara i varje mening i kontrast med de övriga. Därför tror jag att relevant videodokumentation faktiskt finns men som Dan Josefsson/SVT har valt att utelämna.

Men vi kan se att sådant videomaterial inte finns, och det är något jag har tagit upp flera gånger i tråden. Du kan återigen med fördel läsa igenom tråden.
Citera
2017-07-31, 00:21
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Vad syftar 'ja' på? Motivera ditt svar.

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Jag fattar faktiskt inte hur det kan vara så svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
RS bekräftar reporterns fråga "Har barnen erkänt?" med ett "Ja"

Citat:
Men din pajas, jag PM:ade dig först efter din inbjudan. Jag har senare försökt få dig att förstå varför jag i tråden undviker polemik med just dig. Jag är ointresserad av dina eventuella sympatier.

Jag inbjöd dig till att skicka ett PM om ett helt annat ämne, försök inte blanda bort korten. Jag är inte intresserad av ditt gnällande om varför du inte klarar av att svara på inläggen som riktas till dig. Jag är intresserad av enbart en sak: svar. Att du inte levererar några ska ses som att du helt enkelt inte kan leverera några. Men ändå fortsätter du diskutera...
Citera
2017-07-31, 00:26
Medlem
Citat:
Jag har fått för mig att endast Rolf Sandberg, styvmamman och de mordmisstänkta bröderna närvarade vid 'det bästa förhöret', men jag kan absolut förväxla här. De misstänkta med anhöriga hänvisar väl idag till bristande minne medan SVT å sin sida insinuerar att Rolf Sandberg har förfalskat sina tjänsteanteckningar, om jag förstår läget rätt.

Att dokumenterade apparater kan ha en hämmande effekt på berättarviljan har jag inga svårigheter att tro -- även en 7-åring kan ana vad det innebär att uttalanden dokumenteras och bevaras för all framtid, tror jag.

Oavsett så kan jag inte tro att allting hänger på ett enda förhör, som i så fall skulle vara i varje mening i kontrast med de övriga. Därför tror jag att relevant videodokumentation faktiskt finns men som Dan Josefsson/SVT har valt att utelämna.

"Fått för mig", "kan absolut förväxla", "hänvisar väl", "om jag förstår läget rätt", "kan ha", "har jag inga svårigheter att tro", "kan ana", "tror jag", "kan jag inte tro", "i så fall" och "tror jag".

Bländande inlägg.

Klargörande, verkligen.

Påminner om att Rolf hade alla chanser att rentvå sig med fakta i Expressen. Men han valde att ljuga om alibit och "dagboken".
Citera
2017-07-31, 00:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad syftar 'ja' på? Motivera ditt svar.

Att det skulle vara någon skillnad på att erkänna eller berätta att man har dödat någon är väl ändå en märklig pseudodiskussion. Naturligtvis har det exakt samma innebörd i det här fallet. Om du menar att det inte är samma sak så får du gärna förklara vad skillnaden skulle vara.
Citera
2017-07-31, 00:39
Medlem
Citat:
Men vi kan se att sådant videomaterial inte finns, och det är något jag har tagit upp flera gånger i tråden. Du kan återigen med fördel läsa igenom tråden.

Pluralis majestatis i ett ogundat påstående. Det är sånt jag hade velat bespara tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
"Fått för mig", "kan absolut förväxla", "hänvisar väl", "om jag förstår läget rätt", "kan ha", "har jag inga svårigheter att tro", "kan ana", "tror jag", "kan jag inte tro", "i så fall" och "tror jag".

Bländande inlägg. [//]

Jag svarade på en vänligt formulerad fråga med försiktiga formuleringar då jag ej har något säkert svar.
Citera
2017-07-31, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att det skulle vara någon skillnad på att erkänna eller berätta att man har dödat någon är väl ändå en märklig pseudodiskussion. Naturligtvis har det exakt samma innebörd i det här fallet. Om du menar att det inte är samma sak så får du gärna förklara vad skillnaden skulle vara.

Börja med att klicka på länken i inlägget du svarade på. Bland annat Anders Forsman skiljer på begreppen, och jag tycker att han förklarar skillnaden väl i SVT:s serie.
Citera
2017-07-31, 00:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Börja med att klicka på länken i inlägget du svarade på. Bland annat Anders Forsman skiljer på begreppen, och jag tycker att han förklarar skillnaden väl i SVT:s serie.
Anders Forsman tar i sitt konstiga uttalande inte alls ställning i den aktuella frågan, dvs. frågan om huruvida pojkarna skall ha erkänt/berättat för polisen att de hade dödat Kevin:
Anders Forsman: 'Det är inget erkännande i den bemärkelse som man får från en vuxen gärningsman utan det är en liten kille som berättar om detaljer, hur det var när det var, nere vid sjön.'
Jag tolkar det som att Anders Forsman vill insinuera att pojkarna kan ha erkänt ett mord, trots att han vet att de egentligen bara har svamlat om att peta på krabbor med en pinne osv. Anders Forsman vill tydligen inte gå hela vägen med Rolf Sandberg här.
Senast redigerad av Draifos 2017-07-31 kl. 01:05.
Citera
2017-07-31, 01:16
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Pluralis majestatis i ett ogundat påstående. Det är sånt jag hade velat bespara tråden.

Ok, då tar vi det igen. Bara så att du inte i framtiden kan hävda att du inte har någon aning om vad vi pratar om.

Polisen har hävdat att barnen visste om saker som bara mördaren kunde veta. Flera deltagare i tråden har även hävdat att det kan finnas inkriminerande material i förhören som inte har släppts som på något sätt skulle visa att barnen visst var skyldiga. Vi vet inte vad denna hypotetiska info som barnen skulle ha berättat om är för något. Men vi vet utifrån det sista förhöret som spelades in, vilket även var det sista förhöret med C (om man nu väljer att tro på att det icke-dokumenterade förhöret med R verkligen har ägt rum) flera saker det omöjligen kan handla om.

Det rör inget om fyndplatsen eftersom de inte kunde peka ut den, utan polisen var tvungna att berätta var den låg.

Det rör inget om det så kallade mordvapnet, för dels saknas all form av teknisk bevisning på det för att det skulle vara mordvapnet när sådan definitivt borde finnas om polisens berättelse hade stämt, dels så var det polisen själva som ledde in barnen på det så kallade mordvapnet själva.

Det rör inget om den så kallade mordplatsen (bryggan) för det finns ingenting som tyder på att bryggan skulle vara mordplatsen.

Det rör ingenting om mordmetoden, för polisen var tvungna att berätta för barnen hur Kevin dog och vilka skador han hade.

Det rör ingenting om det övriga tillvägagångssättet med transport från bryggan till fyndplatsen etc. för det finns ingenting i den tekniska bevisningen som tyder på att så ska ha skett, tvärtom talar bevisningen för att barnen omöjligen kan ha burit Kevin den nämnda sträckan.

Det rör ingenting om övriga attribut hos Kevin som kläder och liknande, för det kunde alla på orten se, och barnen både kände Kevin och hade träffat honom tidigare under dagen.

Det rör ingenting om upprinnelsen till mordet (det så kallade bråket på bryggan) för det finns ingenting som tyder på att så ska ha skett.

Och när vi då har täckt in mordplats, mordvapen, fyndplats, mordmetod, tillvägagångssätt, skador, attribut och upprinnelse så finns det faktiskt inte så mycket kvar som de skulle ha kunnat berätta.

Var nu god och skriv ut det här inlägget och klistra fast det i pannan, så jag slipper upprepa det i framtiden.
Citera
2017-07-31, 01:20
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Anders Forsman tar i sitt konstiga uttalande inte alls ställning i den aktuella frågan, dvs. frågan om huruvida pojkarna skall ha erkänt/berättat för polisen att de hade dödat Kevin:
Anders Forsman: 'Det är inget erkännande i den bemärkelse som man får från en vuxen gärningsman utan det är en liten kille som berättar om detaljer, hur det var när det var, nere vid sjön.'
Jag tolkar det som att Anders Forsman vill insinuera att pojkarna kan ha erkänt ett mord, trots att han vet att de egentligen bara har svamlat om att peta på krabbor med en pinne osv. Anders Forsman vill tydligen inte gå hela vägen med Rolf Sandberg här.

Jag får känslan av att Anders Forsman menade att barnen i delar skulle ha berättat sådant som enbart mördaren skulle ha känt till och därigenom givit dem en fragmenterad historia som de på slutet kunde pussla ihop. Tyvärr så verkar han helt ha glömt bort att det var han själv tillsammans med sina kollegor som från första början matade barnen med infon och vad de skulle säga. De konstruerade själva en historia och blev nöjda när barnen lydigt lärt sig att upprepa åtminstone delar av den, fast då något osammanhängande.
Citera
2017-07-31, 06:25
Medlem
habets avatar
Citat:
Magro, vet du om polisen på något sätt har kunnat styrka sitt påstående, dvs. att barnen skall ha berättat att de dödade Kevin?

Polisen skall alltså ha missat att videofilma just det här sista förhöret, men det måste väl ändå finnas en ljudinspelning eller ett förhörsprotokoll? Vem skötte förhöret?

"Vid det sista förhöret berättade pojkarna var för sig att de börjat bråka vid fotbollsplanen och sedan sprang mot stranden. Femåringen minns inte hur Kevin hamnade på rygg. När de försäkrat sig om att han var död, släpade bröderna Kevin hängande mellan sig mot en sten, där de stannade för att vila."
http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf (s.46)
Varifrån kan Nina Hjelmgren ha fått den här uppgiften?

Ja, trots Magros digra postande av Hjelmgrens "dokumentation" (till Magro: citationstecknen för att jag inte ser det som en dokumentation utan en ren fiktiv hjälteberättelse) i tråden, tror jag inte vi har sett just den där delen. Frågeställningen är verkligen motiverad, just sådana skrivningar helt utan underlag visar att endera var Hjelmgren delaktig i lögnerna alternativt litade hon blint på RS och bara det diskvalificerar henne som författare. Det visar om inte annat att polisstyrelsen (?) gjorde rätt som stoppade eländet.
Tyvärr lär du inte få något svar av Magro i varje fall, användaren är förmodligen för tillfället inte intresse av att svara på den frågan!
Citera
2017-07-31, 06:37
Medlem
habets avatar
Citat:

Citat:

Nu försöker du spela samma hjälteroll som RS. Till absolut ingen nytta, det hade absolut varit tråden mer till gagn om du besparat oss dina Hjelmgrencitat.

Inte det minsta Pluralis majestatis för oss med normal fattningsförmåga så förstår vi att det inte finns något sådant videomaterial.

Nu lägger jag er debatten med dig då det tydligen inte är möjligt att få dig att svara på direkta frågor.
Citera
2017-07-31, 22:41
Medlem
Beatriceaurores avatar
Nu tittar jag igen på det första förhöret med femåringen. Han har lyfts upp i Evas knä efter att han först oroligt kasat omkring i sin egen stol.
"Jag vet inte" svarar han, blinkar och grimaserar okontrollerat. Harrysson pressar honom,
"Berätta vad du såg när dom mördade Kevin.Hur gjorde dom?" Robin tänker så det knakar, kan inte sitta still, "Men du berättade ju för mig i bilen!" säger Eva uppfordrande.
"Med en görvass kniv" säger nu Robin och ser lite glad och lättad ut, nu hade han kommit på något. (Eva, som inte vet att detta är en omöjlighet, ingen kniv har varit inblandad i dådet, lägger chockad handen för ansiktet.)
I nästa sekvens förhörs Christian. Han säger, även han besvärat kringhasande, att Robin berättat för honom att han sett Kevin dödats med kniv.
Eva berättar i en senare intervju att hon trodde att mördaren skulle komma efter pojkarna, som ju "varit vittnen":
"Man kände ju att man inte kunde skydda dom. Jag bara klapp ihop hemma på köksgolvet." Senare på kvällen åkte hon in till psyket.

Redan här kan en normalt funtad åskådare inser att de här barnen fabulerar. Särskilt femårige Robin signalerar att han febrilt försöker komma ur denna lögnhistoria. Han uppvisar inte rädsla, oro, skräck eller sorg inför ett förfärligt mördande av sin lille vän som han skulle ha "sett", däremot starkt obehag inför att klara sig ur denna påhittade rövarhistoria.
Har inga barnpsykologer studerat detta första förhör? Hur fick de sina legitimationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in