Lite reflektioner kring Kevin fallet från en som bodde i Arvika när det hände:
Det känns till 100% säkert nu att Christian & Robin inte är skyldig till Kevins död, det har känts så ända sedan SVT-dokumentären, men jag har lämnat det öppet ifall dokumentären varit för vinklad, eller att vi har missat någon info som inte var med där. När GW hade läst igenom förundersökningen så kändes det alltmer säkert att de var oskyldiga, men i alla fall jag känner ingen tvekan efter att ha sett presskonferensen med Niclas Wargren.
Själv tyckte jag att han var för mild i sina omdömen om den gamla utredningen, men efter att ha hört diverse juridisk expertis och läst vad en del juriskt kunniga personer skrivit så verkar det som att det han sagt var väldigt skarpt formulerad, på det sättet som man skriver i dessa myndighetskretsar, det handalr väl om att inte bränan sina framtida skepp i karriären kanske..
i övrigt tyckte jag Niclas Wargren verkar ha gjort ett bra jobb under de svårigheter som har funnits.
Kevin kan säkert ha dött av att få en lastpall över sig som den nya teorin säger, just det kan ju ha varit en olycka, men det känns inte riktigt så. Någon måste ha plockat undan pallen efteråt, så antingen har någon avsiktligt tryckt en pall över honom och sedan flyttat denna, eller någon ha varit närvarande när olyckan hände och antingen pressat pallen mot Kevin eller ej brytt sig om att göra något. Alternativt att Kevins morfar, som hittade honom har förträngt att det låg en pall på kroppen och avlägsnat denna innan han försökte rädda Kevin. Detta är ju bara spekulationer från min sida, men det kan inte kännas bra för Kevins anhöriga att utredningen bara läggs ned för att man inte kommer längre.
Den starkast misstänkte måste ju vara den killen som var i 13-års åldern vid tillfället och som kom från mellanöstern. Det är ju som sagt var mycket som pekar på honom. (så som jag minns att jag sett/hört på tv eller läst om)
Han umgicks med honom mycket, inte normalt att en 13-åring och 4-åring gör det.
Han var den siste som vi vet sågs med Kevin, strax före Kevins död.
Han var den person som hittade Kevins försvunna skor dagen efter att Kevin hittades död
Han angav felaktigt alibi, dvs att han var på Biblioteket den dagen Kevin dog (Söndag)
Han våldtog en 3-åring 100 m från platsen Kevin hittades död ca 8 månader.
Att Polisen efter den ”incidenten” 8 månader inte heller då kunde tänka och förstå att man eventuellt hade gjort helt fel i Kevin-fallet är den största skandalen tycker jag, där och då kunde man kanske ha fixat till allt som gick galet.
Den nu misstänkte 13-åringen som ju blev avskriven av polisen pga att de anser man ej kommer längre (gått för lång tid, samt att han ej var straffmyndig och att han nekar vilket gör det svårt för dem att gå vidare), gör ju inte att han är oskyldig, det känns som att man mer eller mindre pekar ut honom, men inte vill säga det rakt ut.
Han kan vara oskyldig, jag som alla andra har ju inte tillgång till det material som finns i fallet, men man borde ha gjort mer om honom i nutid ändå. Mer förhör, mer tester, mer press på honom mm för att vara helt säker här.
Lite saker att reflektera över från tiden det begav sig:
Var själv i Dotteviksområdet ibland eftersom jag hade släkt och vänner där, jag minns att vi tyckte det var hemskt den dagen han drunknade, jag har själv pratat med Kevins Mamma och morbröder någon gång så då kändes det ännu värre.
Sen kom ryktet att det skulle ha varit ett sexövergrepp, att en pedofil kunde ha varit i farten och inte långt därefter att barn kunde ha varit inblandade. Det var en fruktansvärt tryckt stämning i Arvika.
Minns också att det förekom prat i Dotteviks området att det kunde ha varit någon av invandrabarnen som kunde vara skyldig och att man borde ge igen på dessa (kanske hade man redan då på känn att det kunde vara den efterblivne/konstiga 13-åringen kunde vara inblandad).
Dagen efter jag hörde detta ryktet så hade Rolf Sandberg en blixtinkallad pressträff där han starkt betonade att det hade gått rykten om att invandrare skulle vara inblandade men Rolf dementerade detta och sa att det var 100% falskt att så var fallet, det fanns ingen bäring i det ryktet enligt honom.
Säkert är det så att politikers press på Arvikapolisen ställde till det i detta fall.
Minns när fallet var avklarat att man kände, oj vad fort det gick, det var en lättnad att det var över men samtidigt var man sorgsen för att det var så små barn inblandade, men mest kände man sig lättad att det inte var en pedofil, eller större barn, som visste vad de hade gjort, utan snarare att det var små barn i en lek som gick fel.
Jag tror därför att det inte ställdes mer kritiska frågor om vad som hade hänt hur det kunde gått till och varför det inte blev en rättssak eller liknande. Det var jobbigt att det var barn inblandande
Själv minns jag att många tyckte att Rolf hade gjort ett bra jobb, han var skarp, ett geni bla bla bla.. själv delade jag inte den åsikten, tyckte inte om honom alls, han gjorde mycket fel med barnen de hämtade i skolan och förhörde utan föräldrar eller juridiskt ombud på plats. Den olagliga telefonavlyssningen mm.
Att Rolf kan se sig själv i spegeln är för mig helt oförklarligt, han borde skämmas och vill han återfå den mista lilla trovärdighet så skulle han lämna en privat ursäkt till Kevins familj och Weines familj, och sedan en offentlig ursäkt. All kan göra fel här i livet även Rolf, men det vore hedervärt om han hade stake att göra detta.
Rolf bor kvar i Arvika, har själv sett honom ute på stan, dock inte på sista tiden. Jag hoppas att han flyttar härifrån och lämnar vår stad i fred.