2018-03-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Jag är inte säker på att det är sossarnas fel att idioten Sandberg ”ville vinna” - eller att SÅC är förstörd av Norell-sekten.

Vet man ens om det kommit ett enda samtal från något departement eller litar alla bara på den dokumenterat ohederliga Sandberg?

Varför blev förresten Sandberg polisanmäld av Wargren? Och hur gick det med anmälan?

Vad menar du att han "ville vinna"?
Om du tror att hans egen vinnarskalle och envishet ville vinna skulle han väl göra allt för att hitta mördaren. Nu satte han dit två oskyldiga.

Ja han ville nog "vinna" men det var ju någon som satte målet åt honom för annars borde han satsat på att vinna på rätt sätt. Eller?
Citera
2018-03-29, 12:23
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Vad menar du att han "ville vinna"?
Om du tror att hans egen vinnarskalle och envishet ville vinna skulle han väl göra allt för att hitta mördaren. Nu satte han dit två oskyldiga.

Ja han ville nog "vinna" men det var ju någon som satte målet åt honom för annars borde han satsat på att vinna på rätt sätt. Eller?

Se dokumentärserien så förstår du.
Citera
2018-03-29, 12:29
Medlem
Citat:
Se dokumentärserien så förstår du.

Jag har gjort det men förstår inte vad du menar.
Citera
2018-03-29, 12:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför blev förresten Sandberg polisanmäld av Wargren? Och hur gick det med anmälan?
En tanke som slog mig när jag lyssnade på presskonferensen var att staten (genom Wargren) tycktes vilja lägga ansvaret för sin rättsskandal på enskilda tjänstemän, t.ex. Rolf Sandberg. T.ex. antydde Wargren att pojkarna inte formellt/officiellt hade utpekats som skyldiga till mord av någon myndighet.

Möjligen kan Wargrens polisanmälan vara ett led i ett försök att försvåra för Robin och Christian att få skadestånd från staten. Dvs. att staten vid en ev. begäran om skadestånd kommer att hänvisa bröderna till den begränsade möjligheten att få ekonomisk kompensation från en bruten sjukpensionär. Jag kanske är lite konspiratorisk nu, men någon annan tänkbar förklaring till den där konstiga polisanmälan mot Sandberg kan jag faktiskt inte se.
Senast redigerad av Draifos 2018-03-29 kl. 13:04.
Citera
2018-03-29, 12:43
Medlem
Ok så nu sitter vi här med en 4åring som brutalt mördats, mest troligt torterats, till döds.
Han har iaf fått lida och känt smärta och fruktan in i det sista. Oklart om han kunde förstå att döden väntade de sista sekundrarna.
Vi har en stor grupp närstående som aldrig fått upprättelse och utsatts för enormt psykiskt lidande.

Vi har två pojkar som torterats psykiskt i nitton år och indoktrinerades i ett av de mest sjuka fallen det här jordklotet skådat. Det blir så sjukt just pga. att det skett mot det egna folket svenskar på bekostnad av något som inte ens är ekonomiskt lönsamt. Det är dock möjligt att det varit ekonomiskt lönsamt för individer.
Vi har även närstående till bröderna som plågats.

Vi har en korrupt regim 1998 som valde den här vägen. Vi vet inte exakt hur så granskning kring det efterfrågas. Sandberg borde låsas in, bältas och tvångsmatas så han precis överlever. Han borde inte få komma till vanlig anstalt fören han berättat allt. Sen återstår massa andra förhör med andra förrädare.

Vi har en korrupt regim idag som främst ägnat sig åt att försöka modifiera den tidigare vägen till en form av sexvägskorsning (metafor). Den är vilseledande och pragmatisk i deras ögon.
Åklagare och polis vet vem som gjort detta men vägrar vidta nödvändiga åtgärder.
De lämnar en miljon brasklappar i varenda intervju, just pågrund av att de vet att risken för att deras nya sexvägskorsning, blir utstuderad och felmarkerad, är överhängande.

Det hade varit till stor nytta om folk från Dottevik, Arvika och Ski trädde fram här och delade med sig av information. Det kan även finnas andra från statsapparaten 1998 eller idag, eller andra, som har matnyttig info.
För övrigt så får man väl utnyttja offentlighetsprincipen och begära ut data.
Medborgarjournalistiska åtgärder skulle kunna vara något. Jag tror att Granskning Sveriges sida stängdes ner av Bonnier, eller vem som nu tog besluten i DN/expressen, just för att hindra granskning i fall som detta.
Men landsförrädarna är inte så starka som de tror. Hur ska man komma åt dem?
Senast redigerad av Luckyaso 2018-03-29 kl. 12:52.
Citera
2018-03-29, 13:52
Medlem
Lite reflektioner kring Kevin fallet från en som bodde i Arvika när det hände:

Det känns till 100% säkert nu att Christian & Robin inte är skyldig till Kevins död, det har känts så ända sedan SVT-dokumentären, men jag har lämnat det öppet ifall dokumentären varit för vinklad, eller att vi har missat någon info som inte var med där. När GW hade läst igenom förundersökningen så kändes det alltmer säkert att de var oskyldiga, men i alla fall jag känner ingen tvekan efter att ha sett presskonferensen med Niclas Wargren.

Själv tyckte jag att han var för mild i sina omdömen om den gamla utredningen, men efter att ha hört diverse juridisk expertis och läst vad en del juriskt kunniga personer skrivit så verkar det som att det han sagt var väldigt skarpt formulerad, på det sättet som man skriver i dessa myndighetskretsar, det handalr väl om att inte bränan sina framtida skepp i karriären kanske..

i övrigt tyckte jag Niclas Wargren verkar ha gjort ett bra jobb under de svårigheter som har funnits.

Kevin kan säkert ha dött av att få en lastpall över sig som den nya teorin säger, just det kan ju ha varit en olycka, men det känns inte riktigt så. Någon måste ha plockat undan pallen efteråt, så antingen har någon avsiktligt tryckt en pall över honom och sedan flyttat denna, eller någon ha varit närvarande när olyckan hände och antingen pressat pallen mot Kevin eller ej brytt sig om att göra något. Alternativt att Kevins morfar, som hittade honom har förträngt att det låg en pall på kroppen och avlägsnat denna innan han försökte rädda Kevin. Detta är ju bara spekulationer från min sida, men det kan inte kännas bra för Kevins anhöriga att utredningen bara läggs ned för att man inte kommer längre.

Den starkast misstänkte måste ju vara den killen som var i 13-års åldern vid tillfället och som kom från mellanöstern. Det är ju som sagt var mycket som pekar på honom. (så som jag minns att jag sett/hört på tv eller läst om)

Han umgicks med honom mycket, inte normalt att en 13-åring och 4-åring gör det.
Han var den siste som vi vet sågs med Kevin, strax före Kevins död.
Han var den person som hittade Kevins försvunna skor dagen efter att Kevin hittades död
Han angav felaktigt alibi, dvs att han var på Biblioteket den dagen Kevin dog (Söndag)
Han våldtog en 3-åring 100 m från platsen Kevin hittades död ca 8 månader.

Att Polisen efter den ”incidenten” 8 månader inte heller då kunde tänka och förstå att man eventuellt hade gjort helt fel i Kevin-fallet är den största skandalen tycker jag, där och då kunde man kanske ha fixat till allt som gick galet.

Den nu misstänkte 13-åringen som ju blev avskriven av polisen pga att de anser man ej kommer längre (gått för lång tid, samt att han ej var straffmyndig och att han nekar vilket gör det svårt för dem att gå vidare), gör ju inte att han är oskyldig, det känns som att man mer eller mindre pekar ut honom, men inte vill säga det rakt ut.
Han kan vara oskyldig, jag som alla andra har ju inte tillgång till det material som finns i fallet, men man borde ha gjort mer om honom i nutid ändå. Mer förhör, mer tester, mer press på honom mm för att vara helt säker här.

Lite saker att reflektera över från tiden det begav sig:
Var själv i Dotteviksområdet ibland eftersom jag hade släkt och vänner där, jag minns att vi tyckte det var hemskt den dagen han drunknade, jag har själv pratat med Kevins Mamma och morbröder någon gång så då kändes det ännu värre.
Sen kom ryktet att det skulle ha varit ett sexövergrepp, att en pedofil kunde ha varit i farten och inte långt därefter att barn kunde ha varit inblandade. Det var en fruktansvärt tryckt stämning i Arvika.

Minns också att det förekom prat i Dotteviks området att det kunde ha varit någon av invandrabarnen som kunde vara skyldig och att man borde ge igen på dessa (kanske hade man redan då på känn att det kunde vara den efterblivne/konstiga 13-åringen kunde vara inblandad).
Dagen efter jag hörde detta ryktet så hade Rolf Sandberg en blixtinkallad pressträff där han starkt betonade att det hade gått rykten om att invandrare skulle vara inblandade men Rolf dementerade detta och sa att det var 100% falskt att så var fallet, det fanns ingen bäring i det ryktet enligt honom.
Säkert är det så att politikers press på Arvikapolisen ställde till det i detta fall.

Minns när fallet var avklarat att man kände, oj vad fort det gick, det var en lättnad att det var över men samtidigt var man sorgsen för att det var så små barn inblandade, men mest kände man sig lättad att det inte var en pedofil, eller större barn, som visste vad de hade gjort, utan snarare att det var små barn i en lek som gick fel.
Jag tror därför att det inte ställdes mer kritiska frågor om vad som hade hänt hur det kunde gått till och varför det inte blev en rättssak eller liknande. Det var jobbigt att det var barn inblandande

Själv minns jag att många tyckte att Rolf hade gjort ett bra jobb, han var skarp, ett geni bla bla bla.. själv delade jag inte den åsikten, tyckte inte om honom alls, han gjorde mycket fel med barnen de hämtade i skolan och förhörde utan föräldrar eller juridiskt ombud på plats. Den olagliga telefonavlyssningen mm.

Att Rolf kan se sig själv i spegeln är för mig helt oförklarligt, han borde skämmas och vill han återfå den mista lilla trovärdighet så skulle han lämna en privat ursäkt till Kevins familj och Weines familj, och sedan en offentlig ursäkt. All kan göra fel här i livet även Rolf, men det vore hedervärt om han hade stake att göra detta.

Rolf bor kvar i Arvika, har själv sett honom ute på stan, dock inte på sista tiden. Jag hoppas att han flyttar härifrån och lämnar vår stad i fred.
Citera
2018-03-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En tanke som slog mig när jag lyssnade på presskonferensen var att staten (genom Wargren) tycktes vilja lägga ansvaret för sin rättsskandal på enskilda tjänstemän, t.ex. Rolf Sandberg. T.ex. antydde Wargren att pojkarna inte formellt/officiellt hade utpekats som skyldiga till mord av någon myndighet.

Möjligen kan Wargrens polisanmälan vara ett led i ett försök att försvåra för Robin och Christian att få skadestånd från staten. Dvs. att staten vid en ev. begäran om skadestånd kommer att hänvisa bröderna till den begränsade möjligheten att få ekonomisk kompensation från en bruten sjukpensionär. Jag kanske är lite konspiratorisk nu, men någon annan tänkbar förklaring till den där konstiga polisanmälan mot Sandberg kan jag faktiskt inte se.

Genom att pröva fallet och som här lägga ner det, blir det svårare att ta upp en andra gång. Det kan ses som att skydda Sandberg mot att utredas på allvar. Skulle Sandberg fällas så skulle ju möjligheterna till ett skadestånd vara betydligt bättre.
Citera
2018-03-29, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulsebubb
Lite reflektioner kring Kevin fallet från en som bodde i Arvika när det hände:

Det känns till 100% säkert nu att Christian & Robin inte är skyldig till Kevins död, det har känts så ända sedan SVT-dokumentären, men jag har lämnat det öppet ifall dokumentären varit för vinklad, eller att vi har missat någon info som inte var med där. När GW hade läst igenom förundersökningen så kändes det alltmer säkert att de var oskyldiga, men i alla fall jag känner ingen tvekan efter att ha sett presskonferensen med Niclas Wargren.

Själv tyckte jag att han var för mild i sina omdömen om den gamla utredningen, men efter att ha hört diverse juridisk expertis och läst vad en del juriskt kunniga personer skrivit så verkar det som att det han sagt var väldigt skarpt formulerad, på det sättet som man skriver i dessa myndighetskretsar, det handalr väl om att inte bränan sina framtida skepp i karriären kanske..

i övrigt tyckte jag Niclas Wargren verkar ha gjort ett bra jobb under de svårigheter som har funnits.

Kevin kan säkert ha dött av att få en lastpall över sig som den nya teorin säger, just det kan ju ha varit en olycka, men det känns inte riktigt så. Någon måste ha plockat undan pallen efteråt, så antingen har någon avsiktligt tryckt en pall över honom och sedan flyttat denna, eller någon ha varit närvarande när olyckan hände och antingen pressat pallen mot Kevin eller ej brytt sig om att göra något. Alternativt att Kevins morfar, som hittade honom har förträngt att det låg en pall på kroppen och avlägsnat denna innan han försökte rädda Kevin. Detta är ju bara spekulationer från min sida, men det kan inte kännas bra för Kevins anhöriga att utredningen bara läggs ned för att man inte kommer längre.

Den starkast misstänkte måste ju vara den killen som var i 13-års åldern vid tillfället och som kom från mellanöstern. Det är ju som sagt var mycket som pekar på honom. (så som jag minns att jag sett/hört på tv eller läst om)

Han umgicks med honom mycket, inte normalt att en 13-åring och 4-åring gör det.
Han var den siste som vi vet sågs med Kevin, strax före Kevins död.
Han var den person som hittade Kevins försvunna skor dagen efter att Kevin hittades död
Han angav felaktigt alibi, dvs att han var på Biblioteket den dagen Kevin dog (Söndag)
Han våldtog en 3-åring 100 m från platsen Kevin hittades död ca 8 månader.

Att Polisen efter den ”incidenten” 8 månader inte heller då kunde tänka och förstå att man eventuellt hade gjort helt fel i Kevin-fallet är den största skandalen tycker jag, där och då kunde man kanske ha fixat till allt som gick galet.

Den nu misstänkte 13-åringen som ju blev avskriven av polisen pga att de anser man ej kommer längre (gått för lång tid, samt att han ej var straffmyndig och att han nekar vilket gör det svårt för dem att gå vidare), gör ju inte att han är oskyldig, det känns som att man mer eller mindre pekar ut honom, men inte vill säga det rakt ut.
Han kan vara oskyldig, jag som alla andra har ju inte tillgång till det material som finns i fallet, men man borde ha gjort mer om honom i nutid ändå. Mer förhör, mer tester, mer press på honom mm för att vara helt säker här.

Lite saker att reflektera över från tiden det begav sig:
Var själv i Dotteviksområdet ibland eftersom jag hade släkt och vänner där, jag minns att vi tyckte det var hemskt den dagen han drunknade, jag har själv pratat med Kevins Mamma och morbröder någon gång så då kändes det ännu värre.
Sen kom ryktet att det skulle ha varit ett sexövergrepp, att en pedofil kunde ha varit i farten och inte långt därefter att barn kunde ha varit inblandade. Det var en fruktansvärt tryckt stämning i Arvika.

Minns också att det förekom prat i Dotteviks området att det kunde ha varit någon av invandrabarnen som kunde vara skyldig och att man borde ge igen på dessa (kanske hade man redan då på känn att det kunde vara den efterblivne/konstiga 13-åringen kunde vara inblandad).
Dagen efter jag hörde detta ryktet så hade Rolf Sandberg en blixtinkallad pressträff där han starkt betonade att det hade gått rykten om att invandrare skulle vara inblandade men Rolf dementerade detta och sa att det var 100% falskt att så var fallet, det fanns ingen bäring i det ryktet enligt honom.
Säkert är det så att politikers press på Arvikapolisen ställde till det i detta fall.

Minns när fallet var avklarat att man kände, oj vad fort det gick, det var en lättnad att det var över men samtidigt var man sorgsen för att det var så små barn inblandade, men mest kände man sig lättad att det inte var en pedofil, eller större barn, som visste vad de hade gjort, utan snarare att det var små barn i en lek som gick fel.
Jag tror därför att det inte ställdes mer kritiska frågor om vad som hade hänt hur det kunde gått till och varför det inte blev en rättssak eller liknande. Det var jobbigt att det var barn inblandande

Själv minns jag att många tyckte att Rolf hade gjort ett bra jobb, han var skarp, ett geni bla bla bla.. själv delade jag inte den åsikten, tyckte inte om honom alls, han gjorde mycket fel med barnen de hämtade i skolan och förhörde utan föräldrar eller juridiskt ombud på plats. Den olagliga telefonavlyssningen mm.

Att Rolf kan se sig själv i spegeln är för mig helt oförklarligt, han borde skämmas och vill han återfå den mista lilla trovärdighet så skulle han lämna en privat ursäkt till Kevins familj och Weines familj, och sedan en offentlig ursäkt. All kan göra fel här i livet även Rolf, men det vore hedervärt om han hade stake att göra detta.

Rolf bor kvar i Arvika, har själv sett honom ute på stan, dock inte på sista tiden. Jag hoppas att han flyttar härifrån och lämnar vår stad i fred.

Tack för att du delar med dig av din kännedom, dina insikter och minnen. Det är enormt värdefullt.
Det är ovärderligt och jag tycker mycket av det du skriver ger sammanhanget nya dimensioner och infallsvinklar. Samtidigt bekräftar det till viss del den känsla många helt utomstående har här, att lokalbor känt en abstrakt olust, som ännu inte utretts. En olust som tyder på att det finns pusselbitar där bakom en härsklysten ridå, som måste komma fram.
Vi vet att det finns många fler som sitter inne på sina erfarenheter, kunskaper och minnen.
Det vore värdefullt för alla inblandade om ni delade med er.
Citera
2018-03-29, 14:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordanusBrunus
Genom att pröva fallet och som här lägga ner det, blir det svårare att ta upp en andra gång. Det kan ses som att skydda Sandberg mot att utredas på allvar. Skulle Sandberg fällas så skulle ju möjligheterna till ett skadestånd vara betydligt bättre.
Så kan det säkert vara, att syftet med manövern bara var att försämra brödernas möjlighet att stämma staten utifrån polisens försumliga agerande. Låter ju väldigt märkligt annars att polisanmäla Rolf Sandberg för något man redan visste var preskriberat.
Senast redigerad av Draifos 2018-03-29 kl. 14:44.
Citera
2018-03-29, 14:44
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
GW spekulerar. Han utgår ifrån att det finns en gärningsman, att det är barn och att det är något sexuellt med i bilden och sen letar han efter en trolig gm utifrån det.
Det känner jag mig alltså inte alls övertygad om. Greppmärken är väl GW:s tolkning också.
Jag tycker att han har tappat omdömet, den gode GW. Men det har jag redan sagt några gånger i tråden, så....
Man ska betraktas som oskyldig tills motsatsen är bevisad.
Ok, tackar för ditt svar!
Då måste verkligen den gode GW legat av sig riktigt ordentligt. I min värld har jag väldigt svårt att se hur våld från en planka eller pall kan orsaka skador liknande greppmärken på dicken. Den tillhör ju rimligen mjukdelar som inte skulle få några utmärkande märken av en pall eller annat fundamentalt trubbigt vål, eller vad tycker du?

Vetenskapen har iofs alltid utgått från tron då man söker på den troligaste platsen först. och den troliga GM borde väl vara något som fått ut något av umgänget ifall det var ett dråp eller mord. Tänker mig att en sexuellt intresserad GM skulle kunna finna pallarna intressanta för att fixera underlaget för den planerade akten, mellan ribborna i en upp och nedvänd pall sammanbunden med en annan för att få till ett funktionell underlag att utöva sina fantasier med en strikt inramat ställning där tyngden fixerar när han ligger på. Om K låg inklämd mellan de längsgående pallbenen borde väl en liten bräda eller pinne över halsen förhindra att han tar sig från standardpallens inklämda läge? Tittar på rekonstruktionen och funderar en hel del
Citera
2018-03-29, 14:47
Medlem
Socialdemokratisk media har blockerat oss från att granska tidigare historiebeskrivning: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/626012?programid=2519 - precis som i andra äldre dokument kan vi där hitta pusselbitar som tar oss närmre rättvisan och sanningen.

Samtidigt ser vi att den stora majoriteten av svensk etablerad media redan nu slutat rapportera om fallet och vissa verkar försöka hjälpa makthavare att skjuta ner det under radarn.
De påstår att de granskar makten. Det stämmer inte. Med de resurser svensk etablerad media sitter inne på skulle de om de ville kunna bryta sönder denna lögn och ge upprättelse till offren, anhöriga och hela svenska folket.
Senast redigerad av Luckyaso 2018-03-29 kl. 14:50.
Citera
2018-03-29, 16:05
Medlem
GormDenGamles avatar
"Att bröderna har avförts handlar förmodligen mer om att medvetet eller omedvetet efterfölja den allmänna opinionen än om faktisk bevisvärdering", skriver Sven Å Christianson på SVT Opinion.

https://www.expressen.se/gt/kritiserade-psykologen-sagar-kevin-aklagaren/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in