Citat:
Ursprungligen postat av
MossTrums
Bra foton som kastar ett
nytt ljus över detta mord.
Med hjälp av fotona och erfarenhet av kvarteren därikring och personkännedom om knarkare Göteborg tänker jag så här:
- Mördaren kände till Östra Kyrkogården som sig egen byxficka.
- Mördaren såg ungdomlig och trevlig ut - men var något äldre - och kunde konsten att charma med sig Malin på en promenad som gick in på Östra kyrkogården som också kan vara en vacker plats med all grönska en sommarkväll.
- Malin var så förbannad på sina vänner att för henne blev sällskapet med den charmiga mördaren en del av protesten: de skulle minsann få höra om vilket roligt äventyr hon varit med om.
- Fyndet av ölburkar bakom graven idag berättar vad många visste redan då: Östra kyrkogården är ett tillhåll för missbrukare som i skymundan gör sina affärer där.
- Mördaren ingick i den vida kretsen av narkomaner i Göteborg.
- Att mördaren var bekant med Östra kyrkogården vittnar om att han ingick i en snävare krets av de som dealar knark.
- Troligt är att mördaren inte knarkat ner sig så att det syntes på utsidan - han såg inte ut som en knarkare - utan var "presentabel" i de flesta sociala sammanhang, som denna sommarkväll i sällskap med Malin.
Jag vet inte om bilderna kastar så mycket nytt ljus över mordet men de ger ju åtminstone någon slags
förståelse för platsen för den som är intresserad. Östra kyrkogården är verkligen en mycket vacker kyrkogård med sina två kullar (se kartan) med pampiga gravar och växtarrangemang. Haschröken låg ganska tät den
eftermiddag jag var där, man verkar gärna sitta uppe på någon av kullarna och röka på, det är fin utsikt därifrån.
På kartan har jag ringat in det "kvarter" där brottsplatsen ligger. Det röda krysset anger huvudingången. Man kan se den ingång nära platsen där Malin hittades och som nämns härovan, på kartan.
http://imgur.com/a/t3O0x