Ja precis. De manipulerar fårens hjärnor i att tro att dom själva kom på idén att "rädda" de syndande bröder och systrarna och om de blir straffade av "Caesars lag" så blir dom hyllade martyrer som tog ett slag för Jehovas organisation.
Det värsta är ju att läkaren och hans klinik blir straffade också (i USA) eftersom läkaren är ansvarig för sin verksamhet och anställda, han riskerar att förlora allt. Tror inte ens riskförsäkringar täcker sånt här. Visst, han kan stämma sin anställda också men chansen är ju stora att denne inte har några tillgångar att ta i beslag.
Läkarkliniker, sjukhus och andra arbetsgrupper där tystnadshetsplikt gäller borde bli varnade att anställa vittnen pga artiklar som denna. Så att de är medvetna om att vittnen blir uppmuntrade att gå över gränsen. Vem vill veterligen anställa en högriskperson som kan dra ner hela verksamheten?
Detta är ondska i allra högsta grad.
Detta är viktigt.......och jag undrar hur det går med de s k sjukhuskommitteerna..........I vilken mån respekterar dessa sekretessen?
Nej det står inte namnen, men det beskrivs träffande hur dessa världsvälden är, som stämmer överens med historien, och att det inte var 6 eller 4 världsvälden, utan exakt 5 världsvälden fram till våra dagar från och med Babylon.
Jag fann en bild från Jehovas vittnen som skildrar deras uppfattning om statyn och de 4 djuren: https://wol.jw.org/sv/wol/mp/r14/lp-z/sgd/2014/80 De uppfattar det som att statyns fötter utgör Storbritannien och USA. Men ifall benen av järn utgör romarriket tycker jag att fötterna av järn och lera borde utgöra ett splittrat romarrike. Det hänger även ihop logiskt när man pusslar ihop det med de 4 djuren, dvs. att det rör sig om 4 riken och ej 5.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om nu Daniel beskriver Anglo-amerikanska världsväldet, menar du att Daniel skrevs på 1900-talet?
Eller att Daniel beskriver romarriket, betyder det att Daniel skrevs på Jesu tid?
Fast det förklaras ju i det jag citerade från Jv:s litteratur, att en bedragare på 100-200-talet omöjligen kan ha haft dom kunskaperna som beskrivs i Daniel, kunskaper som inte uppkommit förrän på vår tid genom historievetenskap och arkeologi.
Många har försökt väcka misstro mot Daniels bok, men dom har dåliga argument. Är det inte så att något ska tas för vad det påstås tills motsatsen bevisats?
Jag tänkte på Medien, Persien och Grekland. Det var ju dessa som nämndes vid namn i Daniels bok. Kan det inte vara så att man sköt in förutsägelserna i skrifterna när det stod klart att Grekland härskade? Det skulle även förklara varför man ej nämner att det fjärde djuret avser Rom.
Citat:
Petrus parafraserar Hosea:
"Israels folk skall bli som sanden vid havet som inte kan mätas och räknas. Och där det nu heter om dem ”Ni är inte mitt folk”, där skall de kallas ”Den levande Gudens barn”. "(Hose 1:10 Bibel2000)
Petrus parafraserar förmodligen inte Hosea. Skriftstället vid Hosea kapitel 1, vers 10 gäller solklart Israels folk och ej de kristna. Det ter sig även ologiskt eftersom det mosaiska förbundet upphörde då Jesus avrättades.
Citat:
Även Paulus tar upp detta skriftställe när han inkluderar icke-judarna tillsammans med judarna(judarna som anammat Jesu budskap), att tillsammans vara Guds folk:
"Och kanske ville han göra hela sin härlighet känd genom de kärl som han har bestämt till att förhärligas genom hans barmhärtighet? Till att vara sådana har han kallat oss, vare sig vi är judar eller hedningar. Så heter det också hos Hosea: Det folk som inte var mitt skall jag kalla mitt folk, och henne som inte var älskad skall jag kalla min älskade, och på den plats där det sades till dem: Ni är inte mitt folk, där skall de kallas den levande Gudens söner."(Rom 9:23-26 Bibel2000)
För mig låter det enbart som att Paulus liknar Guds relation till de kristna vid Guds före detta relation till Israel. Jag ser inte hur Hosea kan ha haft kristna i åtanke här.
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du tänker.
Hur menar du att Petrus menar? Att bara dom som han skrev till just då, det året var Guds folk, och dom som kom 10 år efteråt var inte en del av Guds folk?
Hur drar du gränsen för när kristna inte längre kan vara Guds folk? Kan inte kristna vara en del av Guds folk 2000 år senare? Var står det i så fall i bibeln?
Jag tror att Petrus vände sig till särskilt utvalda kristna i Första Petrusbrevet. I kapitel 2, vers 9 och 10 läste vi: "Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet." Då Petrus skriver att de förut inte var ett folk syftar han troligen på att de utgör icke-judar. Vad beträffar de utvalda kan vi läsa i Markusevangeliet kapitel 13, vers 24 till 27:
"Men i de dagarna, efter all denna nöd, skall solen förmörkas och månen inte ge något ljus. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall man få se Människosonen komma bland molnen med stor makt och härlighet. Och då skall han sända ut änglarna och samla sina utvalda från de fyra väderstrecken, från jordens gräns till himlens gräns."
Efter all nöd, som kulminerade i Jerusalems fall, skulle änglarna samla de utvalda. De utvalda bör alltså ha utgjort kristna på den tiden och ej kristna ända fram till vår tid.
Citat:
Det finns många olika avslutningar i bibeln. Petrus åsyftade med stor sannolikhet på det Jesus tog upp i Matteus kapitel 24, slutet på den judiska ordningen och där Jerusalem skulle förstöras.
Profetian i Matteus har två uppfyllelser, både Jerusalems förstörelse och harmageddon. Delar av kapitel 24 kan bara tillämpas på den tiden, t.ex. där Jesus talar om att templet ska rivas, och andra delar kan bara tillämpas på sista tiden innan harmageddon, t.ex. "Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop", det som skedde judarna i Jerusalem skedde lokalt, inte över hela jorden. Annars hade vi läst om det i olika skrifter från hela jorden, den dag då "människosonens tecken syntes på himlen".
Läser man kapitel 13 i Markusevangliet, kapitel 24 i Matteusevangeliet och kapitel 21 i Lukasevangeliet tycker jag inte att det lämnas utrymme åt något annat än att det skulle inträffa i anknytning till Jerusalems fall. Då blir frågan ifall detta verkligen inträffade efter Jerusalems fall eller ifall detta enbart utgjorde något de kristna såg fram emot men som aldrig slog in.
Citat:
Visst, men följer dom resten av bibeln? Jehovas vittnen har tackat t.ex. baptisterna för att dom tog fram den sanna läran om dopet från bibeln. Andra grupper har tagit fram andra bibliska läror. Men vilken grupp har anammat samtliga bibliska läror?
Det är mycket möjligt att vi kommer fram till att Jehovas vittnen håller sig närmast Bibelns ursprungslära. Däremot ifall man påstår något så extraordinärt som att man tillhör Guds utvalda organisation kräver det extraordinära bevis.
Citat:
Ja detta är enligt min tolkning också. Och du kanske märker att Matteus hänvisar till Daniel?
Där har du också profetior som är intressanta. Daniel hade profeterat om exakt vilket år Jesus, den smorde skulle komma, och vid vilken tidpunkt Jesus skulle "förgöras", och när han skulle få slaktoffer och matoffer avskaffat, alltså när Jesu offer skulle ersätta det gamla förbundet som innebar slaktoffer och matoffer.
Och dessutom hade alltså Daniel förutsagt Jerusalems förstörelse.
Han börjar först berätta från och med den tiden då Jerusalem skulle byggas upp efter den första förstörelsen som Babylon utförde:
"Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja den Allraheligaste.
Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten kommer, skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter.
Men efter de sextiotvå veckorna skall den Smorde förgöras, helt utblottad.
Och staden och helgedomen skall förstöras av folket till en furste som kommer. Men slutet kommer som en störtflod. Intill änden skall det råda krig. Förödelse är fast besluten.
Han skall stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer.
Och på styggelsers vinge skall förödaren komma, till dess att förstöring och oryggligt beslutad straffdom utgjuts över förödaren.""(Daniel 9:24-27 Bibel2000)
Som jag förklarade tidigare så kan det omöjligen handla om den tiden. Händelsen påverkade inte "alla jordens stammar", utan bara Jerusalem och judarna.
Är det solklart att dessa profetior slagit in? Isåfall förklara gärna mer ingående om dem.
Senast redigerad av XGP 2017-07-15 kl. 17:34.
Varför kan inte jv leva de liv som dem innerst inne vill leva?
Tänk om svenska kyrkan skulle lägga sig alla som är medlemmar. Hur skulle det se ut? Varenda jävel skulle nog gå ur.
Sekter fungerar så. Först är dom lockande och förföriska och ger sken av att besitta logiska svar på alla bibliska frågor många icke bibliskt insatta människor kan ha. De som går på niten vävs systematiskt in i deras spindelnät genom först beröm och uppmuntran, sen krav som smygs in.
Deras involvering binds fast permanent genom dop. Ett tydligt kännetecken för en sekt är att frälsning kan endast uppnås genom lydnad och lojalitet till deras ledare, trots att Bibeln säger annorlunda. Därför så får de inte heller djupdyka i Bibeln självständigt utan den måste alltid läsas genom tillhörande sektmaterial så att de inte upptäcker hur de lurats. Samt att de hoppar gärna långt mellan verserna och plockar lite här och där så det ser ut att deras doktriner har ett bibliskt stöd. De bibelställen som talar alldeles för tydligt emot dom, ändrar dom på genom förklaringen att det var fel översatt genom tidens gång. Ledarna påstår att dom samtidigt har andlig vägledning men inte är inspirerade, en mystisk diktomi som inte får ifrågasättas.
Med detta sagt, så är det många JVn som faktiskt lever de liv de innerst inne vill leva. Många tycker det är bekvämt att slippa tänka och undersöka själva. Många gillar att leva i en vetskap att dom är speciella och har skydd (ett hopp om) mot ett Harmageddon som aldrig tycks komma. Många gillar att arbeta för ett godkännande av mänskliga ledare. Så även om deras religion visar sig vara så fel och falsk som möjligt så spelar det ingen roll. De sväljer varje patetisk bortförklaring med hull och hår och visar tänderna åt de som påpekar felen.
Sekter fungerar så. Först är dom lockande och förföriska och ger sken av att besitta logiska svar på alla bibliska frågor många icke bibliskt insatta människor kan ha. De som går på niten vävs systematiskt in i deras spindelnät genom först beröm och uppmuntran, sen krav som smygs in.
Deras involvering binds fast permanent genom dop. Ett tydligt kännetecken för en sekt är att frälsning kan endast uppnås genom lydnad och lojalitet till deras ledare, trots att Bibeln säger annorlunda. Därför så får de inte heller djupdyka i Bibeln självständigt utan den måste alltid läsas genom tillhörande sektmaterial så att de inte upptäcker hur de lurats. Samt att de hoppar gärna långt mellan verserna och plockar lite här och där så det ser ut att deras doktriner har ett bibliskt stöd. De bibelställen som talar alldeles för tydligt emot dom, ändrar dom på genom förklaringen att det var fel översatt genom tidens gång. Ledarna påstår att dom samtidigt har andlig vägledning men inte är inspirerade, en mystisk diktomi som inte får ifrågasättas.
Som några har påpekat; JV använder inte Vakttornet för att bevisa att Bibeln har rätt, de använder Bibeln för att bevisa att Vakttornet har rätt.
Varför kan inte jv leva de liv som dem innerst inne vill leva?
Tänk om svenska kyrkan skulle lägga sig alla som är medlemmar. Hur skulle det se ut? Varenda jävel skulle nog gå ur.
Jag förstår hur du tänker, men du har missat det viktiga. De flesta av oss är inte så självständiga som vi gärna vill tro.
Du är kanske svensk? Svenskar anser sig generellt vara väldigt fria och accepterande. Men de är ofta också väldigt politiskt korrekta, jämfört med en del andra nationaliteter. Du kan ju prova om du vill att börja föra fram åsikter, eller att bete dig på ett sätt som inte uppfattas som svenskt. Förmodligen kommer du ganska snabbt märka att människor förhåller sig annorlunda mot dig. Grupptillhörigheten är så viktig för oss människor, att vi snabbt anpassar oss för att få behålla vår plats i gruppen.
På samma sätt är det med Jehovas vittnen, men i en mycket mer extrem utsträckning. Så länge som du helt följer med och beter dig på det sätt som organisationen dikterar, så kan du bli väldigt respekterad och uppskattad. Det är en oerhört bekräftande känsla. Men baksidan är att spelrummet är mycket litet. Minsta avvikelse och du hamnar utanför gemenskapen. Gruppkänslan är så oerhört stark att den kan styra även den starkaste individ, åtminstone om denne inte själv kan se och förstå vad som händer. I synnerhet om individen riskerar uteslutning, eller själv inte längre tror som gruppen, är pressen enorm. Resultatet av det är att individen helt och hållet blir avskuren från alla sina kontakter.
De flesta Jehovas vittnen har enbart vänner och bekanta som också är Jehovas vittnen. Om man bryter med gruppen förlorar man helt dessa. Jehovas vittnen får överhuvudtaget inte ens hälsa på någon som är utesluten eller har lämnat. Inte ens den egna familjen får ha någon kontakt med denne.
Det grupptrycket, i samverkan med att de flesta Jehovas vittnen faktiskt är väldigt ärliga och idealistiska i sin strävan efter att vara goda människor och fullständigt lojala mot Gud, gör att organisationen kan ha så stor kontroll över dem. För någon som är utanför gruppen verkar det kanske motsägelsefullt, men för den som är på insidan är det fullständigt logiskt.
Jag förstår hur du tänker, men du har missat det viktiga. De flesta av oss är inte så självständiga som vi gärna vill tro.
Du är kanske svensk? Svenskar anser sig generellt vara väldigt fria och accepterande. Men de är ofta också väldigt politiskt korrekta, jämfört med en del andra nationaliteter. Du kan ju prova om du vill att börja föra fram åsikter, eller att bete dig på ett sätt som inte uppfattas som svenskt. Förmodligen kommer du ganska snabbt märka att människor förhåller sig annorlunda mot dig. Grupptillhörigheten är så viktig för oss människor, att vi snabbt anpassar oss för att få behålla vår plats i gruppen.
På samma sätt är det med Jehovas vittnen, men i en mycket mer extrem utsträckning. Så länge som du helt följer med och beter dig på det sätt som organisationen dikterar, så kan du bli väldigt respekterad och uppskattad. Det är en oerhört bekräftande känsla. Men baksidan är att spelrummet är mycket litet. Minsta avvikelse och du hamnar utanför gemenskapen. Gruppkänslan är så oerhört stark att den kan styra även den starkaste individ, åtminstone om denne inte själv kan se och förstå vad som händer. I synnerhet om individen riskerar uteslutning, eller själv inte längre tror som gruppen, är pressen enorm. Resultatet av det är att individen helt och hållet blir avskuren från alla sina kontakter.
De flesta Jehovas vittnen har enbart vänner och bekanta som också är Jehovas vittnen. Om man bryter med gruppen förlorar man helt dessa. Jehovas vittnen får överhuvudtaget inte ens hälsa på någon som är utesluten eller har lämnat. Inte ens den egna familjen får ha någon kontakt med denne.
Det grupptrycket, i samverkan med att de flesta Jehovas vittnen faktiskt är väldigt ärliga och idealistiska i sin strävan efter att vara goda människor och fullständigt lojala mot Gud, gör att organisationen kan ha så stor kontroll över dem. För någon som är utanför gruppen verkar det kanske motsägelsefullt, men för den som är på insidan är det fullständigt logiskt.
Tycker att ni borde sätta er upp mot era sektledare. Jävla jänkar religion. Jag inte ens dörrknackare som vill sprida sin amerikanska skit. Jag har aldrig gillat USA riktigt. Bara deras mat och kläder. Resten skiter jag i. Specielt deras religioner. JV håller jag mig borta från så långt som möjligt. Hälsa dina sektledare att dem ska ge fan i, att beordra folk, att banka dörr hos vanligt folk, och störa deras frid. Sånt där borde klassas som hemfridsbrott. Det är lite sinnessjukt det ni håller på med. Ingen normal person beter sig på det viset.
Sekter fungerar så. Först är dom lockande och förföriska och ger sken av att besitta logiska svar på alla bibliska frågor många icke bibliskt insatta människor kan ha.
"Logik" som ... vid granskning ... visar sig vara pseudo-logik. Vilket (~pseudo-logik) i det närmaste är JVs trademark.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!